Kalajoen kaupungille toimitettu todistusaineisto asiassa rikollisesta toiminnasta luottamustoimen ulkopuolella. Tämän todistusaineiston esittäminen estettiin Erkki Aholta, vaikka valtuusto oli sitä päätöksellään pyytänyt. Aineistoa on 1879 sivua + muutama kirja. Tämä aineisto on edelleen Kalajoen kaupungin arkistossa todistusaineistona asiassa. Kysymys on vuoden 2007 asiasta. Nyt on epäilys jatketusta rikoksesta.
Valtuustoaloite
Minulla
on myös oikeus vahingonkorvauskanteeseen Kalajoen kaupunkia
vastaaan, koska se ei ole reagoinut asioihin. Kysymys on tässäkin
tapauksessa miljoonista euroista.
Rikoslaki
15 luku 10 § (24.7.1998/563) Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättäminen. Joka
tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, kemiallisen
aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen
itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän
maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän
valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, törkeän lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon, surman, törkeän
pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmisryöstön,
panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden
vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n
1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa
tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän
huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä
olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille,
jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys
tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon
tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (24.1.2003/17)
Kaupunginhallitus
13 09.03.2015 13 Valtuutettu Erkki Aho aloite koskien poliisin
toimintaa 17/00.02.00/2015 Khall (Valmistelija: kaupunginsihteeri
Otso Juvonen) Valtuutettu Erkki Aho jätti valtuuston kokouksessa
24.2.2015 liitteenä olevan aloitteen koskien poliisin toimintaa.
Valtuutettu Erkki Aho vaatii, että val tuus to ryhtyy toi men pi tei
siin poliisin toiminnan johdosta. Poliisi on tois tuvas ti toiminut
tavalla, jota on syytä epäillä rikolliseksi: rikoslaki 15 lu ku ja
40 luku. Poliisin parlamentaarinen ohjaus kuuluu Suomessa
eduskunnalle. Epäily rikol li ses ta toiminnasta kuluu poliisille.
Valtuuston työjärjestys 5 § Valtuutettujen aloitteet
Kokouskutsussa mainittujen asioiden käsittelyn jälkeen on val tuus
to ryh mällä ja valtuutetulla oikeus tehdä kirjallisia aloitteita
kunnan toimintaa ja hallin toa koskevista asioista. Aloite annetaan
puheenjohtajalle. Kaupunginjohtaja: Kaupunginhallitus toteaa, että
valtuutettu Erkki Ahon aloi te ei kuulu kun nan toimialaan. Aloitetta
ei oteta valmisteluun. Aloite kuuluu poliisin toimialaan
Kaupunginhallituksen
olisi pitänyt noudattaa ratkaisussaan hallintolakia. Katso
Asiakirjan siirto
Viranomaisen,
jolle on erehdyksestä toimitettu asiakirja sen toimivaltaan
kuulumattoman asian käsittelemiseksi, on viipymättä siirrettävä
asiakirja toimivaltaiseksi katsomalleen viranomaiselle. Siirrosta on
ilmoitettava asiakirjan lähettäjälle.
Asiakirjaa
siirrettäessä asian tutkimatta jättämisestä ei tarvitse tehdä
päätöstä.
Siirrettäessä
asiakirja, joka on toimitettava viranomaiselle määräajassa,
määräaikaa katsotaan noudatetun, jos toimivaltainen viranomainen
saa asiakirjan määräajan kuluessa.
Kun
kaupunginhallitus ei noudattanut hallintolakia niin syytä epäillä,
että kaupunginjohtaja juristina syyllistyiu virka-aseman
väärinkäyttöön tai virkavelvollisuuden laiminlyöntiin. Lisäksi
Kalajoen kaupunki on vahingonkorvausvelvollinen vahingonkorvauslain
mukaan. ja rikollisten suojeluun.
Virka-aseman
väärinkäyttö RL 40:7 • Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai
toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa
• 1) rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai
määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan
päätöksentekoon tai sen valmisteluun tai käyttäessään julkista
valtaa muissa virkatehtävissään taikka • 2) käyttää väärin
asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan
henkilöön nähden, • hänet on tuomittava virka-aseman
väärinkäyttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi
vuodeksi. • Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos
rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.
Virkavelvollisuuden
rikkominen RL 40:9 • Jos virkamies virkaansa toimittaessaan
tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa tai 11 luvun 9 a §:ssä
säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin
säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa,
eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut
tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen,
hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai
vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. (4.12.2009/990) • Virkamies
voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1
momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai
olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen
sopimattomaksi tehtävään
Vahingonkorvauslaki
VahL • 2:1 §. Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa
toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä
tässä laissa säädetään, muuta johdu. • 4:2 §. Virkamies
vastaa virassaan virheellään tai laiminlyönnillään
aiheuttamastaan vahingosta tämän luvun 1 §:ssä mainittujen
perusteiden mukaisesti. (1Julkisyhteisön ensisijainen vastuu 3:2 §
Julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä
virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama
korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai
lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista
tehtävää.
Lisäksi
kaupunginhallitusta on syytä epäillä rikollisten suojelusta.
Rikoslaki 15 luku 11
§ (24.7.1998/563)
Rikoksentekijän suojeleminen
Joka
saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän
pakoa tai hävittämällä todisteita estää tai yrittää estää
rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on
tuomittavarikoksentekijän
suojelemisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Mitä
1 momentissa säädetään, ei koske rikokseen osallista eikä 10 §:n
2 momentissa mainitussa suhteessa rikoksentekijään olevaa henkilöä,
eikä rikosta, josta ei säädetä ankarampaa rangaistusta kuin kuusi
kuukautta vankeutta.
Valitan
asiasta Oulun hallinto-oikeuteen ja sieltä edelleen korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. KHO:n päätöksen perusteella voin viedä asian
Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen.
Asian käsittely
kaupunginhallituksessa
1 kommentti:
Tervehdys Erkki. Lienee aivan hyvä, että tuo koko paketti nimenomaan menisi Suomen ulkopuolisiseen tarkasteluun, että laajemminkin tulisi esille se seikka mitä merkitsee suomalainen, nimenomaan suomalainen "hyvinvointioikeusvaltio".
Lähetä kommentti