Arvoisa
valtuuston puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Kalajoen
kaupunginhallitus esittää valtuustolle hyväksyttäväksi kaksi
erilaista kaupungin konsernstrategiaa. Toinen kaupunkistrategia
vaikuttaa talousjohtajan tekemältä, koska se on asiallinen,
virkamiestyylinen ja vähemmän luovuutta sisältävä strategia.
Toinen strategia on valtuuston esityslistan liitteenä ja
talousarvion yhteydessä oleva konsernistrategia,mikä on tällainen
strategia, jossa vastuu jää lukijalle.
Strategia
tarkoittaa suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu
päämäärä. Strategian päämääränä on saavuttaa kilpailuetua
suhteessa kilpaililijoihin. Strategia on pitkäntähtäyksen
kehityssuunta. Straegiaprosessin aikana analysoidaan
kilpailuympäristön uhkia ja mahdollisuuksia sekä omia voimia ja
heikkouksia.
Strategian
laatimisen tekee vaikeammaksi nyt sote-uudistus ja
maakuntahallintojen perustaminen sekä Pyhäjoen ydinvoimalan
rakentamisen vaikutukset Kalajoelle. Näistä meillä ei ole
tarpeeksi tietoa.
Meillä
on kuitenkin varmuus siitä, että koulupalvelut säilyvät kuntien
vastuulla. Tällä sektorilla meidän tulee olla parempia suhteessa
kilpailijoihin. Strategiastamme puuttuu mainita siitä, että
straginen tavoiteemme on se, että Kalajoki
on tunnettu terveellisistä ja turvallisista kouluista.
Esitän, tämä maininta lisätään kaupunkistrategiaan.
Strategiassa
on mainittu tavoitteeksi, että kehitetään Kalajoki Akatemian
urheilutoiminta urheiluopiston tasoiseksi. Merenojanalue on vertaansa
vailla oleva urheilualue Suomessa. Siksi Merenojan yhtenäiskoulun
liikuntasalista on tehtävä mitat täyttävä sekä
liikunnanopettajia, urheiluseuroja ja liikunta-aktiiveja tyydyttävä
liikuntasali. Siitä on jo luonnospiirustukset olemassa. Merenojan
yhtenäiskoulun liikuntasalista yhdessä Merenojan urheilualueen
kanssa voidaan kehittää urheiluopistotasoinen paikka. Sinne
voidaan palkata osaavia valmentajia. Tämä on mahdollista, jos
Kalajoella toteutetaan ympärivuotinen urheilukoulu yhdessä
koulujen, urheiluseurojen ja huippuvalmentajien kanssa. Tähän
urheilukouluun voisivat osallistua myös matkailijat.
Urheiluopistoista tasoista toimintaa pyörittäisi juridiselta
pohjalta Kalajoki-Akatemia.
Ihminen
on sitä mitä hän syö ja miten hän elää. Kalajoella tulee
panostaa liikuntaan ja terveisiin elintapoihin koko ihmisen eliniän
ajan eli tehdään ohjelmat vauvasta vaariin. Merenojan mitat
täyttävä urheilusali vapauttaisi muita paikkakunnan
liikuntapaikkoja muille toimijoille. Näin saataisiin liikuntilojen
puute hoidettua pois päiväjärjestyksestä.
Uuden
koulun rakentaminen Rautioon edellyttää sitä, että Rautioon
tehdään elinkeinojen kehittämisohjelma, sillä jos palveluja
rakennetaan, niin niille täytyy olla käyttöä pitkälle
tulevaisuuteen. Raution koulu tulee olemaan myös ekologinen
palvelukeskus. Mielestäni elinkeinopoliittiset ohjelmat tarvitaan
niin Rautioon kuin Himangallekin. Himanka tarvitsee myös työpaikkoja
ja palveluja.
Kaupan
palveluja on Kalajoella yritetty epätoivoisesti parantaa jo yli 10
vuoden ajan. Noin kymmenen vuotta sitten laadittiin Meinalan kaava,
jossa oli varattu tilaa tilaavievälle kaupalle. Tuohon aikaan Sukari
ja Kaksonen olivat Kehittyvien maakuntien Suomen rahanlähteinä.
Kalajoelle ei saatu kauppakeskusta eikä vaalirahaa.
Vieläkään
kauppakeskusasiassa ei ole positiivista tulosta näköpiirissä. Nyt
on aika puhaltaa peli poikki ja antaa markkinavoimien ratkaista asia.
Halpa-Hallin syrjintä on lopetettava. Tuontitukulle myydään tai
vuokrataan paloaseman tontti rakennuksineen ja kaupunki rakentaa
uuden paloaseman Ylivieskan tien varteen. Näin mahdollistetaan
paikkakunnan yrityksen laajentuminen. Yrityksiä on kohdeltava
yhdenvertaisesti. Halpa-Hallille on mahdollistettava
laajentumismahdollisuus ns. kauppakeskuksen tontille. Tontti on
pistettävä vapaaseen kilpailuun ja se rakentaa jolla on rahaa ja
tahtoa. Mielestän Halpa-Hallia on Kalajoella kohdeltu
lainvastaisesti kun ei ole otettu sen lähettämiä asiapapereita
kaupunginhallituksen käsittelyyn. Nyt on vihellettävä peli poikki
ja annettava tontti vapaan kilpailun ratkaistavaksi.
Matkailun
strategisena tavoitteena tulee olla ympärivuotisen matkailun
lisääminen. Strateginen tavoite voidaan toteuttaa edistämällä
hiihtotunnelin rakentamista Kalajoelle. Hiihtotunneli sisältää
hiihtoputken ja sen lisäksi kävely- ja juoksutunnelin hiihtoputken
ulkopuolella mutta tunnelin sisällä. Hiihtotunneli tulisi
vaikuttamaan matkailun lisääntymiseen ja Kalajoen lukion
vetovoimaisuuden lisääntymiseen. Matkailun markkinoinnin tulee olla
asiakaslähtöistä. Perusasiat tulee olla kunnossa eli mitä,
kenelle ja miten sekä tuote, hinta ja saatavuus kunnossa.
Markkinoinnin opettajana ja liikkeenjohdon konsulttina pidän
Kalajoen matkailun markkinointia Kalajoen matkailun suurimpana
ongelmana.
Kansainvälistymisessä
olemme valinneet oman linjamme. Kalajoella on jo nyt enemmän
maahanmuuttajia kuin naapurikunnissa. Kalajoki tulee olemaan
pakolaisten koulutuspaikkakunta. Kalajoen kristillinen opisto tullee
kouluttamaan 20 turvapaikan hakijaa vuodessa. Näille on
järjestettävä jatko-opiskelupaikka Arteman koulutuksiin. On
kehitettävä kisälli-mestari-systeemi yritysten kanssa yhdekssä
turvapaikan hakijoiden sopeuttamiseksi ja työllistämiseksi.
Kalajoen elinkeinorakenne on monipuolisempi kuin naapurikuntien ja se
mahdollistaa pakolaisten työllistämisen ja tarjoaa mahdollisuuden
palkallisesti kilpailukykyiseen työvoimaan. Tämä mahdollistaa
paremmat kilpailuedellytykset kalajokisille yrityksille.
Sote-uudistus
ja maakuntahallinto tarjoavat mahdollisuuksia. Kalajoki voi olla
aluetuotantopaikka. Kalajoen on säilytettävä ja tehostettava
tarpeita vastaavat palvelutuotannot. Ennakoidaan tilanne ja tehdään
tarvitavat muutokset ajoissa, myös kaupungin hallinnossa.
Kalajoki
on tunnettu tarkasta taloudenpidosta ja siitä pidetään edelleen
kiinni, vaikka joskus näyttää siltä, että mopo on karkaamassa.
Uudistan
vielä vaatimukseni ja esitykseni kaupunkitrategiaan: Kalajoki on
tunnettu terveellisistä ja turvallisista kouluista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti