Kalajoen
kaupunginvaltuusto kokoontui 30.09.2014 klo 18.30 merkittävään
valtuuston kokoukseen. Edellisen illan palverissa päätettiin, että
valtuustossa suoritetaan koeäänestys FennoVoima-asiassa.
Hyvät kuntapäättäjät
Kalajoen kaupunginjohtaja
Jukka Puoskari oli ajanut FennoVoima-asiaa valtuutettujen vastuksesta
huolimatta kuin käärmettä pyssyyn, vaikka Kalajoen
kaupunginvaltuusto on sijoitustoiminnasta tehnyt ylläolevan päätöksen,
jota sen on noudatettava.
Kokoomuksen
kansanedustajaehdokas Hanna Saari on suu vaahdossa pahannut
FennoVoimasijoituksen puolesta,vaikka se on Kalajoen kaupungin sijoitustoimintaohjeiden vastaista.
Eilisessä valtuuston
kokouksessa ei sitten suoritettukaan äänestystä
FennoVoima-asiassa, koska kaupunginjohtaja Jukka Puoskarille ja
kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raili Myllylälle oli käynyt
selväksi, että valtuutettujen enemmistö ei kannatta Kalajoen
kaupungin varojen sijoittamista FennoVooimaan, koska päätös olisi
sijoistustoiminnan ohjeiden vastaista. Siis luovutusvoitto järki-ihmisille. Kaupunginhallituksen
puheenjohtaja Raili Myllylä ilmoitti, että Kalajoen kaupungin
osalta tämän asian valmistelua ei enää jatketa.
Näin Kalajoen
kaupunginvaltuusto oli näyttänyt kaapin paikan kaupunginjohtajalle
ja kaupunginhallituksen puheenjohtajalle.
Varsinaisessa valtuuston
kokouksessa käsiteltiin suunnitelma ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemiseksi vuoteen 2025. Suunnitelma oli varsin hyvin
laadittu, mutta siitä huolimatta minulle jäi sellainen tunne, että
toimet ovat riittämättömiä samoin kuin resurssit tulevaisuudessa
asioiden hoitamiseen. Mielestäni asiaa tulee seurata erittäin
tarkkaavaisesti.
Kesärannan asemakaavan
muutosta ja laajennusta käsiteltiin. Kysymys oli Viitasammojen
mahdollisesta esiintymisestä kaava-alueella. Tässä on
Viitasammokko, jota asiapapereiden ja todistusaineiston mukaan kukaan
ko. alueella ei ole nähnyt, vaikka sen olemassaolosta ja
elinympäristön turvaamisesta on tehty oikausuvaatimus ELY-keskuksen toimesta.
Kesärannan kaavasta on
valitettu ja valituskäsittely kestäneen noin 2-3 vuotta ja
Kalajoella on nyt myynnissä vain 8 vapaa-ajan asunnon tontia.
Mielestäni tähän tilanteeseen jouduttiin Kalajoen kaupungin
taitamattoman ja peräänantamattoman toiminnan johdosta, vaikka
kaupunginhallituksen puheenjohtaja nosti syyttävän sormensa
pääkaupunkiseudun ihmisille.
Kalajoen
elinkeinostrategiasta käytiin vilkasta keskustelua. Keskustan
ryhmässä oli jo saatu selkävoitto campusasiassa, mikä poistettiin
elinkeinostrategiasta. Tähän oli itsekin tyytyväinen.
Omana näkemyksenäni toin
esille kauppakeskusten utopistisuuden ja vaadein, että kaupallisten
palveluiden kehittämisen ja keskustan kehittämiseen on saatava
järjellinen ja kalajokisten edun mukainen ratkaisu vuosien 2015 ja
2016 aikana.
Valtuutetuille esiteltiin
matkailustrategian ja sen kasvuohjelman käynnistäminen eilen 16.30
eli ennen valtuuston kokousta. Paikalla oli kahdeksan valtuutettua.
Nyt valtuuston kokouksessa kaikki 35 valtuutettua olivat valmiita
hyväksymään matkailustrategian ja sen kasvuhankkeet vaikka asin
työstäminen käynnistettiin juuri ennen valtuuston kokousta ja se
on valmiina 2014 loppuun mennessä. Nyt valtuutetuilla onkin suuri
vastuu siitä, että matkailustrategia tulee olemaan realistinen eikä
ole tuulentupia täynnä. Rohkea teko valtuutetuilta hyväksyä
säkki päässä asia.
Aion olla aktiivinen
matkailustrategian työstämisessä vaikka minua ei siihen ole
nimettykään.
Olen iloinen siitä, että
Kalajoen kaupungin kaikki valtuustoryhmät ovat yksimielisiä
Sote-esityksen mielettömyydestä. Itse käytin valtuustossa
puheenvuoron jossa totesin, että ”perustuslaki on säädetty
turvaamaan kansalaisen perusoikeuksia. Hälyytyskellojen pitäsi
soida SOTE-lakiluonnoksen johdosta, koska se on perustuslain
vastainen. Kuntalain 1 §:n mukaan kunnan päätösvaltaa käyttää
asukkaiden valitsema valtuusto. SOTE-lakiluonnoksen mukaan päätös-
ja laskutusvalta on sote-alueen kuntayhtymällä. Ongelmana on se,
että yksittäisen kunnan mahdollisuudet vaikuttaa kustannuksiin ovat
pienet, käytännössä olemattomat. Sote-lakiluonnoksen lähtökohtana
tulisi olla yksittäinen kansalainen ja hänen palvelunsa. Nyt
SOTE-lakiuudistuksen lähtökohtana on ministeriön näkökulma ja
ohjaus – ein kansalaisten palvelujen tarve ja itsenäisen kunnan
päätösvalta. Sote-uudistusken heikkous on rahoitusongelma. On
lähdetty soitellen sotaan piittamatta kustannuksista ja vastuuta
tuntematta.
SOTE-uudistus lisää
byrokratiaa, se lisää valvontaa ja hallintoa, se lisää
kustannuksia ja heikentää palveluja. Palvelujen tuottaminen
Kalajoella maksaa huomattavasti vähemmän kuin yleensä
Pohjois-Suomessa. Kalajoki kärsii SOTE-uudistuksessa järkyttävän
ison taloudellisen vahingon. On järjen vastaista vaatia kalajokisia
maksamaan muiden sotepalvelut. SOTE-uudistuksessa valta ja vastuu
eivät kohtaa. Kunnat joutuvat kasvottoman virkakoneiston
maksumieheksi. Näin ei saa tapahtua, koska se on laitont aja
perustuslain vastaista.
Perussuomalaisten
valtuustoryhmä teki valtuustoaloitteen leirikoulutoiminnan
tehosamisesta ja Rahjan koulun erikoistumisesa.
Rahjan
koulun urheilukenttä on pienin kustannuksin kunnostettavissa ja
hyötykäyttöön otettavissa. Rahjan koululla on hyvä liikuntasali
ja pihalla hyvät liikuntatelineet ( osa tarvitsee vähintäänkin
vuosihuoltoa), koulun läheisyydessä ovat erinomaiset maastot
juoksua, hiihtoa ja suunnistusta varten. Myös ala-asteet voivat
erikoistua. Rahjan koulusta on mahdollisuus kehittää
liikuntapainotteinen ala-aste.
Rahjan
koulu voisi olla myös leirikoulun pitopaikka. Leirikoulujen
järjestämisessä olisi hyödynnettävä Kalajoen matkailua ja
Rahjan koulun sijaintia Kalajoen matkailukeskuksen läheisyydessä.
Leirikoulujen ohjelmassa voisi liikunnan lisäksi olla tutustuminen
monipuoliseen luontoon Siipojokivarressa ja Rahjan saaristossa.
Kalajoen matkailu tarjoaa loistavat puitteet leirikoulun
järjestämiseen ja Rahjan koulu erinomaisen toteuttamispaikan.
Leirikoulua voitaisiin pyörittää koko kesän ajan ja siten se
palvelisi myös Kalajoelle matkustavia matkailijoita ja heidän
perheitään. Kalajoella toteutettu matkailuun yhdistetty leirikoulu
olisi erinomainen yhdistelmä ja oikein markkinoituna kiinnostava ja
haluttu kohde.
Samalla
tällä tavalla saataisiin kerättyä rahaa Rahjan koulun
tulevaisuuden turvaamiseen.
Kalajoella
30.09.2014
Perussuomalaisten
valtuustoryhmä
Erkki
Aho
Lek Pernu