torstai 31. joulukuuta 2009

Kalajoella tapahtuu tammikuussa 2010



















Pe 01.01.
Ravintola Dyyni DJ Macmahoney

La 02.01.
Ravintola Dyyni DJ Mikko P, DJ Jones

Su 03.01.
18.00 Himangan urheilutalo ykkössarjan lentopallo-ottelu HU-Kalajoki – Vaasan Kiisto

Ma 04.01
Tapion Tuvalla Veikko Karjalaisen valokuvanäyttely

Ti 05.01.
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu
Ravintola Dyyni DJ Wesku

Ke 06.01.
10.00 Maakuntaviesti Kälviä
14.00 Jäähallissa JHTB-RoKi

To 07.01.
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Pe 08.01.
Ravintola Dyyni DJ Mikko P

La 09.01.
klo 11:00 Himangan Urheilijat Hallikisat
Sarjat
M: korkeus, pituus, kuula
N: korkeus, pituus, kuula
M19: korkeus, pituus, kuula
N19: korkeus, pituus, kuula
M17: korkeus, pituus, kuula
N17: korkeus, pituus, kuula
P15: korkeus, pituus, kuula
T15: korkeus, pituus, kuula
P13: korkeus, pituus, kuula
T13: korkeus, pituus, kuula
P11: korkeus, pituus, kuula
T11: korkeus, pituus, kuula
P9: 40m, pituus
T9: 40m, pituus
Tiedustelut Henkilö/Toimisto: Juha Yrjänä
Sähköpostiosoite: juha.yrjana@kotinet.com
Puhelin: 050 5553052
9.40 E1/99 - HKiilat
11.20 JHT97-YJK
13.00 D96-Kärpät m
14.40 JHT95-HaU
17.00 Jäähallissa JHT B- SoKi
Ravintola Dyyni DJ Macmahoney, DJ Pepe

Su 10.01.
11.20 JHT C – R-Kiekko
16. 00 JHT M – Ahmat Suomi-sarjan jääkiekko-ottelu

Ti 12.01.
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu
18.00 Lasten hiihdot Hiihtomajalla

Ke 13.01.
19.00 Hiihtomajalla koukkupolvien jumppa

Ke-To 13.-14.01.
Kalajoen kristillinen opisto Excel-peruskurssi

To 14.01.
18.00 Hiihtomajalla suunnistusjaoston jumppa
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Pe 15.01.
Ravintola Dyyni DJ Macmahoney,

La 16.01.
Painonnoston kansalliset kisat
11.20 JHT E – Kärpät D
Ravintola Dyyni DJ Mikko P, DJ Junkle

Su 17.01.
10.00 -14.00 G-juniorit Leijonaliigaa jäähallilla
18.00 Kalajoella Merenojasali HU-Kalajoki – Kuortane ykkössarjan lentopallo-ottelu

Ti 19.01.
18.00 Hiihtomajalla hiihtäjien jumppa
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Ke 20.01.
19.00 Hiihtomajalla koukkupolvien jumppa

To 21.01.
18.00 Hiihtomajalla suunnistusjaoston jumppa
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Pe –La 22.- 23.01.
Hiihtomajalla hiihdonohjaajakoulutus

Pe- Su 22.-24.01.
Kalajoen kristillinen kansanopisto
Tavallisen miehen viikonloppu
"Ole luja ja ole mies"

Pe 22.01.
Ravintola Dyyni DJ Mikko P

La 23.01.
10.00 E1/99-Laser
11.40 JHTD97– Laser
13.20 JHT96-Laser
16.00 JHT-TIHC Suomisarjan jääkiekko-ottelu
19.10 JHTB – KalPa
Ravintola Dyyni Macmahoney, DJ Jones
Su 24.01.
11.20 JHTE2 – Cowboys
13.00 JHTD – Ahmat

Ti 26.01.
18.00 Hiihtomajalla hiihtäjien jumppa
18.30 Kalajoen kaupunginvaltuusto
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Ke 27.01.
19.00 Hiihtomajalla koukkupolvien jumppa

To 28.01.
18.00 Hiihtomajalla Lasten hiihdot
18.00 Hiihtomajalla suunnistusjaoston jumppa
18.00 Hiihtomajalla punttikoulu

Ke-To 27-28.01.
Kalajoen kristillinen kansanopisto
Word I-kurssi

Pe 29.01.
Ravintola Dyyni DJ Macmahoney

La 30.01.
11.10 JHT97-PyPo
13.00 JHT95-PyPo
16.00 JHT – Hurtat Suomisarjan jääkiekko-ottelu
19.10 JHTB –Warkis

Ravintola Dyyni Miss Divet Dragshow, DJ Mikko P, DJ Jones

Su 31.01.
14.00 JHTB – Warkis
Merisärkkä, avajaisissa Korsuorkesteri sekä Terhi Lehtoniemi ja Crystal

keskiviikko 30. joulukuuta 2009

Kalajoen tulevaisuuden haasteet?















Tyngän koulun rakennustyömaa ja Vuorenkallion koulu

Kalajoen kaupunki ja Himangan kunta yhdistyvät vuoden 2010 alusta. Yhteinen väestömäärä on 12 584 asukasta. Poliisihallinnon suunnittelussa tämä on otettava huomioon. Kalajoelle on palautettava poliisipalvelut entisessä laajuudessaan. Tämä edellyttää Kalajoen kaupungin toimenpiteitä asian suhteen.
Kalajoen naapurikunnat ovat Kokkolan kaupunki (45644), Kannuksen kaupunki (5745), Sievin kunta (5 307) , Ylivieskan kaupunki ( 13 803), Alavieskan kunta ( 2759), Merijärven kunta (1 187) ja Pyhäjoen kunta ( 3 353). Oulaisten kaupunki ( 8 047) on Merijärven, Alavieskan, Pyhäjoen ja Ylivieskan naapurikunta. Toholampi (5 161) on Kannuksen naapurikunta.

Tulevaisuuden näkymät

Kuntaliitokset ovat Suomessa lähivuosina kiistämätön tosiasia. Minun mielestäni järkeviä kuntakokonaisuuksia olisivat Pietarsaari ( 19 667) , Uusikaarlepyy ( 7 429) , Pedersöre ( 10 757), Kruunupyy ( 6 716) ja Larsmo ( 4 651). Näiden kuntien väkiluku olisi yhteensä 49 220.
Kokkolaan voisivat liittyä Kaustinen ( 4 313), Veteli ( 3 501), Halsua ( 1 351), Perho ( 3 020) ja Lestijärvi ( 881). Tällöin yhteisen kunnan väkiluku olisi 58 710.
Suur-Kalajoen voisivat muodostaa Kalajoki ( 12 584) , Kannus (5 745), Toholampi ( 5 161), Merijärvi ( 1 187) , Alavieska ( 2 759) , Oulainen ( 8 047) ja Pyhäjoki ( 3 353).Yhteisen kunnan väkiluku olisi 38 836.
Ylivieska ( 13 803), Nivala (10 984) , Haapajärvi ( 7 771) , Sievi (5 037), Reisjärvi (2 990) , Pyhäjärvi (6 081), Haapavesi ( 7 493) voisivat muodostaa yhden kunnan, jonka yhteinen väkiluku olisi 54 159.
Raahe ( 22 571), Siikajoki ( 5 759), Vihanti ( 3 238) , Siikalatva ( 6 394) ja Pyhäntä ( 5 123) voisivat muodostaa yhden kunnan, jonka väliluku olisi 43 805 asukasta.
Mielestäni valtiovallan on ohjattava kuntaliitokset tapahtumaan vuoteen 2013 mennessä.

Kalajoen väestön jakautuminen

Kalajoen keskustaajamassa asuu 6 145 henkeä, Himangan keskustassa 1 935, Tyngällä 905, Rautiossa 611, Pahkalassa 572, Rahjassa 501, Hillilässä 481, Hiekkasärkillä 414, Kärkinen-Typpö 369, Metsäkylä 337, Vasankari 181, Rautila 111 ja 32 henkilön asuinpaikka on tuntematon. Väestön ikärakenne on seuraava: 0-6-vuotiaat 1 125, 7-16-vuotiaat 1 607, 17-19-vuotta 513, 20-64-vuotta 6 975, 65-74-vuotiaat 1 166, 75- 84-vuotiaat 824 ja yli 85-vuotiaat 271 henkeä.
Väestön ikärakenne muuttuu viidessä vuodessa siten, että 65-74-vuotiaiden määrä kasvaa noin 400 hengellä, 75-84-vuotiaiden määrä lisääntyy noin 50:llä ja yli 85-vuotiaiden määrä noin 100:lla. Viiden vuoden kuluttua yli 64-vuotiaita on neljäs osa Kalajoen väestöstä. On varauduttava vanhusten hoidon tuleviin vaatimuksiin terveyskeskuksen ja vanhusten hoitopaikkojen määrän lisäämisellä sekä vanhusten kuntoutuksen lisäämisellä. Perusturvan osalla päättäjät joutuvat seuraamaan tilannetta herkällä korvalla.

Koulujen oppilasmäärät ja siitä aiheutuvat muutokset

Etelänkylällä on 45 oppilasta, joista 5 on esikoululaisia. Vuorenkalliolla on 90 oppilasta, joista 12 on esikoululaisia. Käännänkylän koulussa on 18 ja Tavastikoulussa on 77 oppilasta, joista 14 on esikoululaisia. Pitkäsenkylän koulussa on 19 oppilasta. Mehtäkylän koulussa on 55 oppilasta, joista 9 esikoululaisia. Pöllän koulussa on 39 oppilasta, joista 6 on esikoululaisia. Raution koulussa on 48 oppilasta, joista on 5 on esikoululaisia. Rahjankylän koulussa on 52 oppilasta, joista 6 esikoululaisia. Pohjankylällä on 342 oppilasta, joista 25 on esikoululaisia.
Pahkalan koululla on 37 oppilasta ja Raumankarin koululla 1-6-luokilla 165 oppilasta ja 7-9-luokilla 121 oppilasta.
Koulupiirejä joudutaan tarkistamaan, sillä uuteen Tyngän kouluun on tavoitteena saada vähintäänkin 120 oppilasta. Tavastissa on 77 oppilasta, Käännänkylässä on 18 ja ehkä Pitkäsen oppilaista noin puolet suuntaavat Tyngälle ja puolet Pohjankylälle, jako voisi olla 9 ja 10. Raution koulun oppilaat jaettaneen ehkä Pahkalan ja Tyngän koulujen kesken jolloin Raution koulu joudutaan sulkemaan. Raution oppilaista osa siirtynee myös Pöllän kouluun. Näin Rautioon jää ainoastaan yksi koulu. Vuorenkallion oppilaista osa joutuu siirtymään Etelänkylän kouluun. Nämä ovat minun henkilökohtaisia ennakointejani eivätkä perustu minkäänlaisiin virallisiin päätöksiin. Rautiolaisten, jotka aikanaan olivat päättämässä Tyngänkoulun rakentamisesta, tulee muistaa Johannes Virolaisen sanat: "Tiedä mistä päätät ja mitkä ovat päätöksen seuraukset".
Minun mielestäni seuraavan kouluinvestoinnin tulee olla uusi Vuorenkallion koulu, mihin on rakennettava täysimittainen liikuntasali katsomoineen, jotta paikkakunnan liikuntapaikkatarve korjautuu tarpeen vaatimalle tasolle. Vuorenkallion koulun investoinnin jälkeen Etelänkylän koulu voidaan sulkea. Vuorenkallion kouluinvestointi on mielestäni ajoitettava vuosille 2013-2014.
Mielestäni Tyngän koulun rakentaminen oli poliittinen virheratkaisu. Uuden koulun paikka olisi ollut ehdottomasti Vuorenkallio eikä Tynkä. Mielestäni myös Etelänkylän koulun rakentaminen oli aikanaan poliittinen virheratkaisu.

Keskeisiä tietoja talousarviosta

Kalajoen kaupungin talousarviota on erittäin vaikea verrata edelliseen vuoteen johtuen kuntaliitoksesta ja muista muutoksista. Talousarvion loppusumma on 79,3 miljoonaa euroa, veroprosentti 19,0 ja lainamäärä 31,2 miljoonaa euroa. Lainamäärä merkitsee asukasta kohden 2 473 euroa. Kuntaliitos merkitsee himankalaisille alenevaa veroprosenttia ja kalajokisille nousevaa veroprosenttia. Ikävänä yllätyksenä himankalaisille yleishyödyllisille yhteisöille tulee kiinteistövero, mikä merkitsee Himangan Urheilijoille, Himangan Roimalle ja Hillilän Nuorisoseuralle yhteensä 1 775 euron maksua. Se on uusi ja ikävä asia vapaaehtoistyöntekijöiden työn arvostamiselle. Päätös johtuu Myllylän – Puoskarin-linjasta Kalajoen päätöksenteossa, mikä on juntattu läpi keskustan valtuustoryhmässä. Vain pieni vähemmistö Suomen kunnista perii kiinteistöveroa yleishyödyllisiltä yhteisöiltä ja Kalajoki on yksi tällainen kunta. Himangalla myös lämpöyhtiön myynnin seurauksena lämmitysmaksut nousevat.
Himangalta karsitaan palveluja myös ruokahuollon osalla. Himangalta lopetetaan laitoskeittiöt. Minä olen Kalajoella taistellut laitoskeittiöiden puolesta, mutta turhaan. Nyt himankalaiset ovat saman asian edessä. Todellisuudessa laitoskeittiöiden lopettaminen ei juuri säästöjä tuo ja laitoskeittiöiden lopettaminen on eräänlainen kuolinisku elävälle toiminnalle. Se on kuitenkin tämän hetken ”muotiasia”. Henkilöistä tehdään työttömiä ja passivoidaan yhteiskuntaa ja elinympäristöä. Valitettavasti tämä on yhteiskunnan (Kalajoen) nykyinen linja. Mennään sen mukaan ja jos joku sanoo, ettei keisarilla ole vaatteita, niin häntä ei kuunnella. Ei uskota sitä mitä nähdään. Laitoskeittiöiden sulkeminen tapahtunee keskustan Kylät eläväksi-teemalla. Useiden himankalaisten viran- ja toimenhaltijan työmatka pitenee, koska työpaikka siirtyy Kalajoelle. Kansalaisten ei pidä alistua järjettömiin päätöksiin. Päättäjien on pystyttävä perustelemaan päätöksensä uskottavalla tavalla. Päättäjät hoitavat meidän yhteisiä asioita. Valitettavasti himankalaiset ovat ikään kuin alistuneet kalajokisten tahtoon ja syynä on mielestäni se, että himankalaiset päättäjät ovat suurelta osin nuoria ja kokemattomia.

Kuntakonserni ja Kalajoki-Akatemia

Konserninohjauksesta Kalajoen kaupungin talousarviossa todetaan Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n ja Himangan Matkailu Oy:n osalta, että tavoitteena on se, että liikevaihto kasvaa ja toiminta on taloudellisesti kannattavaa. Molempien yhtiöiden osalta on todettava tämän hetken toiminnan olevan taloudellisesti tappiollista. Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n taloudellinen tilanne on todella heikko. Kannattavan toiminnan edellytyksiä ei ole olemassa. Kalajoen Hiekkasärkät Oy pyörittää kylpylä Sanifanin ravintolatoimintaa kohtuuttoman suurella tappiolla. Tätä tappiota yritetään paikata uimalippujen korkeilla hinnoilla ja kaupungille kuuluvien kiinteistöjen vuokratulojen väärällä kohdistamisella. Väärä kohdistaminen tarkoittaa sitä, että Kalajoen kaupungille kuuluvia vuokratuloja kohdistetaan Kalajoen Hiekkasärkät Oy:lle jotta yritystoiminnan tappio näyttäisi pienemmältä. Minä en voi hyväksyä tällaista menettelyä. Tilintarkastajien on syytä puuttua tähän virheelliseen menettelyyn.
Kalajoen Hiekkasärkät Oy on osakeyhtiölain alainen. Sen hallituksen puheenjohtajana on Kalajoen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raili Myllylä. Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n taloudellinen tilanne on sellainen, että yhtiön hallituksen olisi pitänyt tehdä selvitys Kalajoen kaupungin päättäjille siitä miten aiotaan selviytyä tappiollisen toiminnan katkaisemisesta. Nyt tällaista selvitystä ei ole tehty ellei sellaiseksi lueta Kalajoki Akatemiaa.

Kalajoki Akatemia on uusi uskonkappale eli dogmi kalajokisessa matkailu-uskonnossa. Kalajoki Akatemia ei ole juridinen yksikkö. Sitä ei siis ole olemassa. Se on uskon asia. Tässä uskonasiassa on yhdistetty Kalajoen kaupungin sivistystoimi ja Kalajoen Hiekkasärkät Oy. Tähän kokonaisuuteen on tarkoitus yhdistää myös Himangan Matkailu Oy. Kalajoen Hiekkasärkät Oy on arvonlisäverollinen, Kalajoen kaupunki ei ole. Nyt on laitettu puurot ja vellit sekaisin tosiasioiden peittelemiseksi. Kalajoen kaupungille on palkattu ilman virallista hakumenettelyä henkilö sivistyspuolelle töihin. Menettely on vastoin yleisesti sovittuja menettelytapoja. Haiskahtaa hyvä-veli- tai hyvä-sisko-periaatteelta. Vuoden vaihteen jälkeen henkilö siirtynee Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n palkkalistoille. HS Oy:n taloudellinen tilanne ei edellytä henkilön palkkausta. Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtajaksi on valittu sivistystoimenjohtaja Esa Siirilä. Siirilä istuu kahdella jakkaralla. Hän toimii kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin alaisuudessa. Kalajoen sivistystoimen budjetti on laadittu siten, ettei Kalajoen kaupungin liikuntasuunnitelmaa vuosille 2010 – 2019 ole otettu huomioon, vaikka se on hyväksytty sivistyslautakunnassa. Kalajoen kaupungin budjetin tekemisessä sivistyslautakunnan hyväksymällä liikuntasuunnitelmalla on pyyhitty sitä itteään. Kalajoen kaupungin sivistyspuolen budjetista on raavittu toiminnasta hallintoon rahaa kymmeniä tuhansia euroja. Mihin tämä raha käytetään? Urheiluseurojen avustusmäärärahoja on pienennetty n. 20 prosenttia. Keskeiset henkilöt Kalajoki Akatemian järjestelyissä ovat olleet kaupunginjohtaja ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raili Myllylä, joka on samalla tappiollisen Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Tavoite toiminnassa on hyvä, mutta menettelytavat erittäin kyseenalaiset. Onko oma lehmä ojassa ja kuinka syvällä? Miten on esteellisyyskysymykset jne…

Tähän soppaan kuuluu myös Sun Arena-hanke, jonka varsinainen primus motor on kaupunginjohtaja Jukka Puoskari ja käytännön asioiden hoitaja Ylivieskan seutukunnan seutujohtaja Timo Kiema, joka oli aikanaan tuhoamassa ITC Finland Oy:tä. Sun Arena-hanke on minun mielestäni täysin utopistinen hanke ja malliesimerkki yhteiskunnan varojen väärinkäytöstä. Onko kaupunginjohtaja Jukka Puoskari ylittänyt toimintavaltuutensa tuodessaan asian päättävien elinten päätettäväksi vaikka asian osalta loppuraporttia ei ole vielä päättäjille esitetty? Loppuraportin tulee kertoa hankkeen rahoitus, investoinnit ja kannattavan toiminnan edellytykset. Mielestäni päättäjät eivät voi hyväksy kaavailtuja sopimuksia ennen kuin perusasiat ovat kunnossa.

Matkailun osalta on tehtävä ratkaisut pian. Meistä päättäjistä oli aika erikoista lukea lehdistä, kun hotelli Sanin johtaja Minna Tontti ilmoitti lehtihaastattelussa, että hotellia laajennetaan. Meille päättäjille ei ole sellaisia suunnitelmia esitetty eikä niitä olisi kyllä hyväksyttykään. Aikanaan Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari ilmoitti, ettei Kalajoen kaupunki laita hotelliin euroakaan (lehtihaastattelu). Nyt voimme Kalajoen kaupungin taseesta lukea, että Kalajoen kaupunki omistaa lähes yksin koko hotellin.

Toinen suuri asia Kalajoen kaupungin budjetissa on satama. Siihen on aikojen kuluessa käytetty saman verran verovaroja kuin Kalajoen kaupungin matkailuun ja matkailuyhtiöihin eli noin 150 miljoonaa mummun markkaa. Sataman osalta näyttää ohjat karkaavan päättäjien käsistä. Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari on ottamassa sataman toiminnassa diktaattorin vallan. Se ei ole hyvä asia. Satamajärjestyksen yli ei saa kävellä.

Tekeekö joku ”vanhaset”?

Mielestäni Kalajoen kaupungissa on johtamisongelma. Uskon, että siihen löytyy ratkaisu kevään aikana. Jos lakia noudatetaan, niin on syytä epäillä, että joku tai jotkut tekevät ”vanhaset”.
Kalajoella vannotaan mielestäni liikaa hankerahoituksen nimiin. Minun moraalini ei ole niin joustava hankerahoituksen väärinkäytön suhteen kuin eräillä henkilöillä. Hankerahoitus on käytännössä valvomatonta yhteiskunnan rahankäyttöä valtavasta paperisodasta huolimatta.
Mielestäni elinkeinopuolen rahankäyttö on liiaksi vaaleilla valittujen päättäjien kontrollin ulkopuolella. Olen entisenä yritystalouden ja markkinoinnin opettajana, liikkeenjohdon konsulttina ja yritysjohtajana erittäin huolestunut siitä ammattitaidon tasosta, mikä meillä Kalajoen kaupungissa on elinkeinopuolen poliittisilla ja virkamiespäättäjillä. Myös maatalousasiat Kalajoella on alistettu kaupunginhallitukselle, mikä on aika erikoinen asia, kun kysymys on yhdestä Suomen voimakkaimmista maatalouspitäjistä.
Kaiken toiminnan tulee olla avointa, rehellistä, oikeudenmukaista, tasapuolista ja lainmukaista. Toiminnassa tulee huomioida tarkasti taloudelliset seikat niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Tulevaisuus ja vuosi 2010 tullee olemaan erittäin mielenkiintoinen. Onnea ja menestystä vuodelle 2010 ja eteenkinpäin uudelle laajentuvalle Kalajoen kaupungille ja sen asukkaille!

keskiviikko 23. joulukuuta 2009

Hyvää Joulua

















En etsi valtaa, loistoa

Sävel: Jean Sibelius
Sanat: Sakari Topelius

En etsi valtaa, loistoa,
en kaipaa kultaakaan,
mä pyydän taivaan valoa
ja rauhaa päälle maan.

Se joulu suo, mi onnen tuo
ja mielet nostaa Luojan luo.
Ei valtaa eikä kultaakaan,
vaan rauhaa päälle maan.

Suo mulla maja rauhaisa
ja lasten joulupuu,
Jumalan sanan valoa,
joss´ sieluin kirkastuu.

Tuo kotihin, nyt pieneenkin,
nyt joulujuhla suloisin,
Jumalan sanan valoa
ja mieltä jaloa.

Luo köyhän niinkuin rikkahan
saa, joulu ihana!
Pimeytehen maailman
tuo taivaan valoa!

Sua halajan, sua odotan,
sä Herra maan ja taivahan.
Nyt köyhän niinkuin rikkaan luo
suloinen joulus tuo!

Rajaton – En etsi valtaa loistoa
http://www.youtube.com/watch?v=ggpew-i5hSs&feature=related

keskiviikko 16. joulukuuta 2009

Kuntaliitosjuhla 31.12.2009












Loppuraportti Sun Arena-projektista kiinnostaa: hankkeen rahoitus, investoinnit ja kannattavuus














Juha Hannulan Sun Arena-hankkeen projektisuunnitelmaan ( 1.12.2007-30.4.2008) on saatu avustusta seuraavasti: Pohjois-Pohjanmaan Liitto 51 900, Keski-Pohjanmaan Liitto 5 000, Ylivieskan seutukunta 11 100, Kalajoen kaupunki 15 500, Raahen seutukunta 1 000, Yksityinen rahoitus 2000, yhteensä 86 500 euroa. Asia on käsitelty Kalajoen kaupunginhallituksessa 7.5.2007 § 119.

Tämän jälkeen on tehty toinen projekti ajalle 18.6.-31.12.2009. Projektin budjetti on 83 500 euroa. Projektien yhteisarvo on 170 000 euroa. Jälkimmäisen projektin tavoitteena on ollut rahoituksen hankinta, investoinnit ja kannattavan liiketoiminnan käynnistäminen. Kalajoen kaupungin päättäjät ovat enemmän kuin kiinnostuneita saamaan tietoonsa tämän loppuraportin koskien rahoitusta, investointeja ja kannattavaa toimintaa ennen kuin lopullinen päätös asiassa tehdään. Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin on vastuutonta viedä asiaa eteenpäin.

Kalajoen kaupunginvaltuuston käsittelyyn tuotiin kuitenkin Sun Arena-hanke ennen kuin loppuraportti oli valmis. Menettely on erikoinen. Kaupunginjohtaja esitti hyväksyttäväksi esisopimusta ja kauppakirjaa, joita ei ollut olemassakaan. Kaupunginjohtajan tarkoituksena on ollut lahjoittaa 35 000 euron liikevaihdolla toimivalle yhden miehen yritykselle eurolla 50 hehtaaria maata Kalajoen Hiekkasärkiltä 45 miljoonan euron investointiin, vaikka lainmukaisia edellytyksiä asialle ei ole olemassa. Valtuutetut ovat ikään kuin painostettu hyväksymään olemattomat ja tekemättömät esisopimukset ja kauppakirjat. Valtuuston siis olisi pitänyt hyväksyä sellaista mitä ei ollut olemassakaan. Erikoista on myös se, että yrityksen maan tarve on arvioiden mukaan vain neljä hehtaaria, mutta yritykselle vaaditaan lahjoitettavaksi ilman perusteltua syytä 50 hehtaaria. Kaavoitettuna tuon 50 hehtaarin arvo on 1,5 miljoonaa euroa. Homma haisee arvovaltavaikuttamiselta. Menettely asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan eli on perustuslain vastainen. Valtuusto ei ole lopullisesti päättänyt asiaa, vaan tekee päätöksen asiassa vasta myöhemmin. Erikoista oli myös se, että viime valtuustossa tehtiin ponsiesitys, jonka mukaan "kaupunki ei subventoi, tue eikä osallistu Sun-Arena hankkeen liiketoimintaan muutoin kuin ao. kohdassa esitetyllä tavalla". Ponnen mukaan Sun Arena-hanke pitäisi asettaa eriarvoiseen asemaan muiden hankkeiden kanssa eli tehdä sellainen päätös, mikä on lainvastainen. En voinut kannattaa tätä ponsiehdotusta juuri tästä syystä. Edellytän kuitenkin, että päättäjille esitetään hankkeen loppuraportti , jossa selviää rahoitus, investoinnit ja kannattavan toiminnan edellytykset ennen kuin lopullinen päätös asiassa tehdään.

Kehotan lukijoita lukemaan myös työkyky- ja työtaitoprojektijutun ja erityisesti siinä olevat kohdat Meinalan kaava ja kauppakeskusasiat. Mielestäni Kalajoella maaomaisuudella keinotellaan epäilyttävällä tavalla ja tilintarkastustoimintakin on normaalista poikkeavalla menettelyllä aikaansaatu. Onko syytä epäillä yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä?

Työkyky- ja työtaitopassiprojekti
http://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2009/07/tyokyky-ja-tyotaitopassiprojekti-ja-sen.html

Erkki Aho kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja

PS. Kalajoki-lehden toimittaja seurasi Kalajoen kaupunginvaltuuston kokousta ja teki asiasta uutisen Kalajoki-lehteen. Suora lainaus Kalajoki-lehdestä Keskustan valtuustoryhmän "henkisen johtajan" Jouni Jyringin puheenvuorosta: " Minusta SunArena on verrattavissa Hilman hotelliin ja golfkenttään vetovoimatekijänä, Jyrinki korosti".

tiistai 15. joulukuuta 2009

Nainen kuoli nokkakolarissa Kalajoella













Yksi ihminen on kuollut ja kolme loukkaantunut lievästi nokkakolarissa Kalajoella 15.12.2009 klo 18 Vasankarissa noin viisi kilometriä Kalajoen keskustasta Ouluunpäin 8-tiellä. Turmassa menehtynyt pyhäjokinen nainen ajoi yksin 8-tietä Kalajoelta pohjoiseen, kun vastaan tuli virolaisen miehen kuljettama henkilöauto. Virolaismiehen auto tuli sivutieltä naisen ajosuunnasta katsottuna oikealta puolelta ja kääntyi vasemmalle. Poliisin mukaan autot törmäsivät naisen käyttämällä kaistalla lähes nokikkain. Virolaisen miehen autossa oli kuljettajan lisäksi kolme henkilöä, jotka selvisivät turmasta vähin vammoin. Pyhäjokinen vuonna 1947 syntynyt nainen sen sijaan kuoli välittömästi.
Poliisin mukaan keli oli turmahetkellä normaali. Päihteillä ei epäillä olevan osuutta onnettomuuteen. Turma sattui kello 18. Pelastus- ja raivaustyöt jatkuivat useita tunteja ja 8-tiellä oli käytössä vain yksi kaista. Poliisi ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta selvittävät onnettomuuden syytä

sunnuntai 13. joulukuuta 2009

Kannattava Rantakalla konkurssiin









Lomaliitto Oy hakeutui konkurssiin tiistaina 8.12.2009. Lomaliiton palveluksessa on 211 työntekijää, jotka on kaikki irtisanottu. Lomaliitolla on matkailukohteita Kalajoen hotelli Rantakallan lisäksi hotelli Keurusselkä Keuruulla, Korpilampi Espoossa, Savonlinnan kylpyläkasino ja Punkaharjun Valtionhotelli. Lomaliitto perustettiin 1940-luvulla ja sen taustalla on lukuisia ammattijärjestöjä. Kalajoen Hiekkasärkillä oleva Rantakalla on perustettu vuonna 1972. Lomaliitolle se siirtyi kuusi vuotta myöhemmin. Ravintolassa on 300 asiakaspaikkaa ja sata vuodepaikkaa. Lisäksi hotelilla on 70 omaa ja 30 vuokrakäytössä olevaa lomamökkiä Hiekkasärkkien alueella. Rantakalla on ollut 12 työntekijää ja kesäaikana työntekijämäärä on noussut 40:een työntekijää. Rantakallan kiinteistön omistaa Eläke Fennia. Rantakallan toiminta on ollut kannattavaa, mutta muut Lomaliiton toimipaikat veivät Rantakallan mukanaan konkurssiin.

perjantai 11. joulukuuta 2009

Mun vai Sun Arena?










Kalajoella kaupunginvaltuutetut saavat vastailla nyt kaupunkilaisten tiedusteluihin koskien valtuuston 8.12.2009 tekemää Sun Arena-päätöstä. Useat kaupunkilaiset ovat ihmeissään valtuuston päätöksen johdosta. Olen parhaan kykyni mukaan vastaillut kaupunkilaisten kysymyksiin. Olen lohduttanut heitä ruotsalaisen sotapäällikkö Axel Oxenstjärnan sanoin, joka opasti poikaansa:
” Kuule, poikani, kunpa tietäisit, kuinka vähällä järjellä maailmaa hallitaan”.

Kalajokiset eivät voi ymmärtää miten 45 miljoonan euron Sun Arena hanke voi olla kannattava. He ihmettelevät, miten valtuusto yleensä voi lahjoittaa kalajokisten veronmaksajien rahoilla hankittua maata eurolla 50 hehtaarin verran yhdeltä Suomen suosituimmalta matkailualueelta. Olen lohduttanut heitä Vapahtajan sanoin:
” Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät”.

Olen kertonut asiasta kiinnostuneille, että käytin valtuustossa puheenvuoron, jossa sanoin, että ”olen ollut mukana yli sadan yrityksen perustamisessa, mutta en vielä koko elämäni aikana ole ollut mukana näin epärealistisessa ja mielikuvituksellisessa hankkeessa. Olen surullinen. J.H. on oppilaani. Oppi ei ole mennyt perille”. Kerroin valtuutetuille valtuustonkokouksessa, että yritystoiminnan keskeisin asia on kannattavuus. Edelleen kerroin, mikä on liikeidea ja kerroin yrityssuunnittelusystematiikan. Nämä kaikki keskeiset tiedot puuttuvat tältä hankkeelta. BusinessPlania ei ollut olemassakaan.

Kaupunginhallituksen esitys valtuustolle










Valtuustolle ei ole esitetty 1. esisopimusta eikä 2. kauppakirjaa. Näin valtuusto päätti hyväksyä asiakirjat, joita ei ollut olemassakaan. Siis valtuusto hyväksyi olemattoman ja tekemättömän esisopimuksen ja kauppakirjan. Tämän jutun voi liittää hölmöläistarinoihin ja lisätä loppuun, että tämä on varmasti totta.

Miten asiasta voi valittaa?

Minulta on paljon kysytty neuvoa, miten asiasta voi valittaa. Minä teen tähän valmiin mallin. Itse en tule valittamaan enkä voi valittaakaan, koska käytin kaupunginvaltuustossa puheenvuoron, jossa esitin poistettavaksi kohdat 1 ja 2, mutta kukaan muu valtuutettu ei ollut samaa mieltä kanssani. Siksi lopullisessa äänestyksessä äänestin tyhjää, enkä näin ollen voi valittaa asiasta. Tässä on valmis valituksen malli.

Oulun hallinto-oikeus
PL 189
90101 Oulu

oulu.hao@oikeus.fi

Valitus Kalajoen kaupunginvaltuuston päätöksestä

Pyydän Oulun hallinto-oikeutta kumoamaan Kalajoen kaupunginvaltuuston päätöksen 8.12.2009 § 120 Esisopimus määräalan kaupasta / Westend Estate Oy (1461583-1).

Valituksen perusteet:

1. Kalajoen kaupunginvaltuustolla ei ollut päätöstä tehdessään kumpaakaan asiakirjaa 1. esisopimusta eikä 2. kauppakirjaa nähtävänään, kun valtuusto hyväksyi asian. Asiakirjoja ei ollut toimitettu valtuutetuille esityslistan mukana eikä oltu voitu toimittakaan, koska niitä ei oltu tehty. Näin ollen valtuusto on hyväksynyt sellaiset asiakirjat, joita ei ollut olemassakaan.

2. Kalajoen kaupunginvaltuuston päätös on perustuslain 6 §:n vastainen, koska tällä päätöksellä Kalajoen kaupunginvaltuusto asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan. Lain mukaan:
”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”.

Westend Estate Oy on yhden miehen yritys ja sen liikevaihto vuonna 2008 oli 35 000 euroa Yhden miehen yritys ei pystynyt esittämään mitään valtuutetuille jaettavaa materiaalia, rahoituksesta puhumattakaan, tästä hankkeesta päätöksen teon pohjaksi. Businessplania ei ollut. Valtuutetut joutuivat toimimaan lehtijuttujen varassa. Westend Estate Oy ei ole esittänyt mitään sellaista erityistä syytä, jonka perusteella se voitaisiin asettaa eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin yrityksiin. Ei se, että yrittäjällä on vilkas mielikuvitus, riitä perusteeksi tontin lahjoittamiseen.
Kun tontti lahjoitetaan yritykselle poikkeuksellisella tavalla eli 50 hehtaaria eurolla, niin valtuutetuilla tulee olla lainmukaiset perusteet lahjoittamiselle. Jos yrittäjä maksaa tontista täyden hinnan, niin silloin valtuutetuilla ei ole tarvetta tietää hankkeesta muuta kuin se, että se on kaavan mukainen.

3. Kuntalain mukaan kaupungin tehtäviin ei kuulu lahjoittaa tontteja ja maa-alueita keinottelua varten. Nyt korkeintaan neljän hehtaarin tarpeeseen lahjotetaan 50 hehtaaria maata eurolla. Kaupunki vielä kaavoittaa alueen ja silloin sen arvo nousee 1,5 miljoonaa euroon. Nyt nämä tontit jäävät Westend Estate Oy:lle keinottelua varten ja päätösvalta niiden tonttien osalta siirtyy pois Kalajoen kaupungin päättäjiltä. Alue on kuitenkin hankittu 17 maakaupalla ja kaupunkilaisten verorahoilla. Päättäjät eivät voi lahjoittaa maa-aluetta suurempaa määrää kuin tarve on, eikä varsinkaan ilman erityistä perustetta. Suunniteltu Sun Arena hanke on tarkoitus toteuttaa Kalajoen nykyiselle lentokentälle. Asianosaisten kanssa ei ole neuvoteltu asiasta, eikä minkäänlaisia suunnitelmia, määrärahoista puhumattakaan Kalajoen kaupungilla ole uutta lentokenttää varten.


Kalajoella ___/___ 2009 ____________________________________
allekirjoitus ja yhteystiedot

Rahtialus karilla Kalajoen edustalla














Kyproksen lipun alla purjehtiva 107 metrinen rahtialus Ems Runner ajoi karille tänä aamuna (11.12.2009) Kalajoen edustalla. Laivalla on kahdeksan hengen miehistö. Kenelläkään ei ole vaaraa. Alus oli menossa Rahjan satamaan noutamaan turvelastia. Paikka on noin kuuden kilometrin päässä Lepästen saaresta Maakallaan päin.
Aluksesta ei tämän hetken tiedon mukaan vuoda öljyä. Se on keulastaan tukevasti karilla ja paikalle on lähtenyt yhteysalus tarkastamaan tilannetta. Aluksella on mukana merenkulun tarkastaja Ari Heinonen, merivartioston yksikkö ja pelastuslaitoksen yksikkö valmiina levittämään tarvittaessa öljypuomeja. Myös merivartioston sukeltajia on paikalla tutkimassa aluksen vaurioita.
Edellisestä haverista Kalajoella on 12 vuotta. Ms Hälsingland ajoi karille elokuussa vuonna 1997.

torstai 10. joulukuuta 2009

Tukeeko tarjouspyyntö rikosepäilyjä?

Kalajoen kaupunginhallitus päätti 9.6.2009 tehdä toistaiseksi voimassaolevan ostosopimuksen Oy Ecospec Ltd:n kanssa ympäristöasiain hoidosta. Sopimuksessa oli määritelty yhden kuukauden irtisanomisaika. Katso sopimus:


















Tarjouspyynnöt

Kalajoen kaupungin tekninen johtaja Erkki Hirsimäki on pyytänyt määräaikaiset tarjoukset ympäristötarkastajan tehtävien hoidosta 1.1.- 30.6.2010. Tarjouspyynnön valintakriteerit ovat palvelun hinta ja laatu. Näiden tekijöiden painoarvot ovat hinta 20 % ja laatu 80 %. Tarjouspyynnössä mainitaan, että poikkeuksellisen alhainen tarjous voidaan hylätä. Kaupunki pidättää myös oikeuden hylätä perustellusta syystä kaikki tarjoukset.

Laadun kriteereistä on seuraava mainita:
Ammattitaito (p.a 70 %). Ammattitaito mitataan henkilön koulutuksella ja työkokemuksella. Arvioinnissa otetaan huomioon myös henkilön osoittama perehtyneisyys ympäristöalan kysymyksiin sekä kirjallinen esittämistaito. Tällöin tulevat kysymykseen lähinnä suoritetut kurssin, tutkimustyöt, julkaisut, suunnittelutyöt ja mahdolliset osallistumiset ympäristöhankkeisiin.
Yhteistyökyky ja neuvottelutaito (p.a. 10 %). Tehtävästä selviytyminen edellyttää erittäin hyvää yhteistyökykyä niin asiakkaisiin kuin myös kaupunkiin nähden, joten laatutekijässä yhteistyökykyisyys otetaan huomioon. Tältä osin arvosteluun vaikuttaa kaupungin mahdolliset aikaisemmat kokemukset yhteistyön sujuvuudesta ja tarjoajan ilmoittaminen referenssiasiakkaiden kokemukset. Tehtävä edellyttää myös hyviä neuvottelutaitoja.

Miten on arvioitu?

Arviointi on suoritettu seuraavasti:
Ammattitaito, p.s. 70 %
- koulutus
- työkokemus
- kurssit
- tutkimustyöt
- julkaisut
- suunnittelutyöt
- ympäristöhankkeet

Yhteistyökyky ja neuvottelutaito, p.a 10 %
- yhteistyökyky
- neuvottelutaito

Tarjoushinta, p.a 20 %.

Eriarvoinen kohtelu

Vt. ympäristösihteerin määräaikainen työsuhde päätettiin säästösyihin vedoten. Nyt on pyydetty tarjoukset, joissa hinnan osuus on vain 20 % koko tarjouksesta. On selkeä ristiriita ilmoitetun perusteen ja käytännön toteutuksen välillä. Kalajoen kaupungille on palkattu uusia henkilöitä esim. yritysneuvoja ja muita henkilöitä. Heidän osaltaan taloudelliset syyt eivät ole olleet esteenä heidän palkkaamiseen. Miksi vain ympäristöntarkastajan osalta säästösyyt ovat tulleet esille?
Hinnan osalta tarjouspyynnössä on lausekkeet, jotka on selkeästi tehty sellaisiksi joilla tarvittaessa voidaan estää aikaisemman vt. ympäristötarkastajan Riku Halmeenpään valinta. Nämä lausekkeet ovat: Tarjouspyynnössä mainitaan, että poikkeuksellisen alhainen tarjous voidaan hylätä. Kaupunki pidättää myös oikeuden hylätä perustellusta syystä kaikki tarjoukset.

Valintakriteerien arviointiperusteet epämääräiset

Tarjouspyynnössä ei ole mielestäni riittävän selkeästi ilmoitettu kriteerien arviointiperusteita vaan ne perustuvat epämääräiseen musta tuntuu - menetelmään, mikä ei ole kansalaisen oikeusturvan kannalta kestävä peruste.
Yhteistyön ja neuvottelutaidon osalta ei ole etukäteen ilmoitettu kriteerien arviointiperusteita kyllin selkeästi, vaan siinäkin on otettu käyttöön ”musta tuntuu - menetelmä”. Kuka suorittaa arvioinnin ja millä perusteella? Ympäristölautakunta, jonka alaisesta toiminnasta on kysymys, on kokonaan ohitettu asian käsittelyssä, samoin kuin ne kaupungin henkilöt, jotka toimivat ympäristöhallinnan alalla Kalajoen kaupungissa. Juuri nämä henkilöt, jotka tietävät asioista eniten, on ohitettu päätöksenteossa. Entisenä ympäristölautakunnan puheenjohtajana voin sanoa, että toiminta ympäristöhallinnon asioissa on nyt Kalajoella kestämättömällä pohjalla. Tällä samalla kannalla ovat myös Kalajoen kaupungin ympäristöhallinnon työntekijät.
Lisäksi on vielä ainakin yhdellä lauseella varmistettu, ettei Riku Halmenpäätä voida valita ko. tehtävään. Tämä lause on: Tältä osin arvosteluun vaikuttaa kaupungin mahdolliset aikaisemmat kokemukset yhteistyön sujuvuudesta …

Seurantaa ei suoritettu – lautakunta ohitettiin

Kun aikanaan hyväksyttiin sopimus Oy Ecospec Ltd:n kanssa, niin päätettiin, että marraskuun loppuun mennessä suoritetaan seuranta miten ratkaisu on toiminut. Kaupunginhallituksen päätöstä ei noudatettu. Mitään seurantaa ei tehty. On luonnollista, että seuranta olisi pitänyt tehdä ja tuoda se kaupunginhallituksen käsittelyyn. Seurantaa varten olisi pitänyt kuulla muita työntekijöitä ja asia olisi pitänyt käsitellä ympäristölautakunnassa. Näin ei menetelty. Niin ympäristölautakunta kuin kaupungin ympäristöhallinnon työntekijätkin saivat tietoa uusista sopimuksista sanomalehtien uutisoinnin kautta. Ympäristöhallinnon työntekijät ja ympäristölautakunta on pidetty pimennossa asian käsittelyssä.

Syynä lienee se, että seuranta olisi osoittanut sen, että ennen yksi henkilö hoiti tehtäviä viisi päivää viikossa virkavastuulla. Silloin ympäristöhallinnon asiat toimivat kiitettävästi Kalajoella. Nyt tilanne on se, että ulkopuolinen konsultti hoitaa tehtäviä yhden päivän viikossa. Hän ei toimi virkavastuulla ja siksi hänen kanssaan joutuu rakennustarkastaja varaamaan yhden päivän viikossa näiden tehtävien hoitoon. On päivän selvää, että Oy Ecospet Ltd:n hoitamana yksi päivä viikossa periaatteella ei ole palveluiltaan samanlaista kuin viisipäiväisen ammattitaitoisen ja paikallistuntemuksen omaavan viranhaltijan toiminta. Siis yhteenvetona voidaan todeta, että palvelu ei toimi, asiakkaat joutuvat odottamaan ympäristölupapäätöksiä kohtuuttomasti jne.

Virheelliset laskelmat

Kalajoen kaupunginhallitukselle esiteltiin asioista laskelmat niin, että niissä käsiteltiin totuutta varomattomasti. Laskelmissa ei otettu huomioon sitä, että konsultin lisäksi palkkakuluihin on otettava huomioon se, että rakennustarkastaja joutuu uhraamaan vähintäänkin yhden päivän viikossa konsultin työkaverina. Laskelmista puuttuivat myös matkakustannukset. Konsultti kulkee Kannuksesta Kalajolle ja takaisin. Matkat maksaa Kalajoen kaupunki. Lisäksi laskelmissa ei otettu huomioon sitä, kuinka paljon palvelu on ympäristöasioissa Kalajoella huonontunut. Ehkä siihen olisi voitu kehitellä mutu-kerroin?

Toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta ei ole todistettavasti irtisanottu

On lisäksi otettava huomioon, että Oy Ecospect Ltd:n toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta ei ole irtisanottu, vaan on oletettu, että toiminta jatkuu entisellään. Nyt, kun on pyydetty uudet tarjoukset ajasta 1.1.- 30.6.2009, niin Kalajoen kaupungilla on kaksi sopimusta voimassa samasta asiasta, koska toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta ei ole irtisanottu ja on lisäksi tehty samasta asiasta uusi määräaikainen sopimus.

Kun juridisesti tarkastellaan asioita, niin on syytä epäillä, että kysymyksessä on kiistaton syrjintä ja lisäksi on syytä epäillä sitä, että virkavastuulla on johdettu päättäjiä harhaan ja on annettu niin markkinaoikeudelle kuin Oulun hallinto-oikeudellekin väärät lausumat asiassa. Tämä on surullista, mutta minun mielestäni totta.

keskiviikko 2. joulukuuta 2009

Joulukuun tapahtumia Kalajoella
















TI-KE 01.12. - 02.12.
10:00 - 18:00
Maakarin perinteiset Joulumyyjäiset sekä lisärakennuksen avajaiset
Maakarin Joulupuoti avoinna ma-pe 3.12-22.12.2009 klo 9-15 la klo 10-14 Käsinvaletut kynttilät, joulutekstiilit, jouluaskartelut (kortteja ja koristeita), lintulaudat, tintin talikellot.

KE 02.12.
klo 18.00 Hiihtomaja hiihtokoulu

T0 03.12.
18.00 Hiihtomaja Suunnistajien kuntopiiri

LA 05.12.
09.40 JHTE99- PJK98
11.20 JHTD96 – YJK
13.10 JHT95 - Laser
15.30 JHT94 – IPK

Seuraväen puurojuhla la 5.12. klo 12 Hiihtomajalla
Tervetuloa kaikki seuran jäsenet joulupuurolle ja torttukahveille Hiihtomajalle! Luvassa on lisäksi joulupukin vierailu! Tarjoilujen vuoksi ilmoittautuminen puurolle ti 1.12. mennessä 044-2969 392/Marjaana tai marjaana.juola(at)suomi24.fi

SU 06.12.
ITSENÄISYYSPÄIVÄN JUHLALLISUUDET
Kalajoella ja Rautiossa 6.12.2009.

KALAJOELLA
Jumalanpalvelus Kalajoen kirkossa klo 10.00. Kunniakäynti Sankarihaudoilla.
Puhe: (kirkossa) Valtuuston pj. Kaarlo Isokääntä. Kahvitarjoilu Pohjankylän koululla, jonka jälkeen itsenäisyyspäivän juhla samassa paikassa alkaen klo 12.00. Juhlapuhe: Rehtori Ari Sarpola. Juhlassa laulu-, lausunta- ja musiikkiesityksiä.

RAUTIOSSA
Jumalanpalvelus Raution kirkossa klo 10.00. Kunniakäynti Sankarihaudoilla.
Puhe: Opettaja Kalevi Sipilä. Kahvitarjoilu Nuorisoseuralla, jonka jälkeen itsenäisyyspäivän juhla samassa paikassa alkaen klo 12.00. Juhlapuhe:
Päätoimittaja Lassi Jaakkola. Juhlassa laulu-, lausunta- ja musiikkiesityksiä.

15:00 Kalajoen kirkko Jokilaaksojen oratoriokuoro, Haapaveden kamariorkesteri, Henna-Mari Sivula sopraano, Sirpa Kurra altto, Heikki Kulo tenori, Petri Pussila basso, johtaa Timo Hannula.

11.10 JHTE99 – AhmatE99
13.00 JHTD96 – Raahe-K D96
16.00 Suomi-sarjan jääkiekko-ottelu JHT – EtPo72

18:00 Tapion Tupa Kuvaelma jouluevankeliumista

TI 08.12.
18.00 Hiihtomaja hiihtäjien kuntopiiri
18.30 Hotelli Sani Kalajoen valtuuston kokous

KE 09.12.
15.00 Jouluavajaiset Tyngän myllyllä
18.00 Hiihtomaja hiihtokoulu
18.30 Suomisarjan ristiinkarsintaottelu jäähallilla JHT - Red Ducks

TO 10.12.
13.00 Hiihtomajalla kuntotanssit

TO 10.12.
18.00 Hiihtomaja Suunnistajien kuntopiiri

PE 11.12.
10:00 - 14:00 Kalajoen kaupungintalo, valtuustosali. Maatilan Sopimukset teemapäivä
Aiheina: Sopimusoikeuden perusteet ja yhtiömuodot, Maatilojen yhtiösopimukset käytännössä, Sopimuksilla turvaa maatilan toimintaan.
Asiantuntijoina lakimies Vesa Malila MTK:sta, talousneuvoja Juha Nivala ProAgria Keski-Pohjanmaasta sekä Kalajoen Osuuspankin edustaja. PJ:na Jouni Ingalsuo MTK keski-Pohjanmaasta. Kahvitarjoilu

19:00 Kalajoen kirkko Kynttilät syttyy –Joulukonsertti Fermaatti-kuoro, Kalajoki, Metafora-kuoro, Sievi

LA 12.12.
11.00 K-P:n Punttimaljakilpailu Hiihtomajalla

SU 13.12.
18.00 Ykkösrajan lentopallo-ottelu HU-Kalajoki - Etta Himangan urheiluhalli

KE 16.12.
19:00 Kalajoen kirkko Tenori Jyrki Anttilan konsertti Ohjelma 15 euroa

LA 19.12.
19:00 - 20:00 Vuorenkallion kappeli Kalajokisten yksinlaulajien joululauluja, Eija Rahja, Pia Räihälä, Emma Räihälä. Säestää Minna-Liisa Kaattari.

tiistai 1. joulukuuta 2009

Tapion Tuvan joulukuun näyttely: Vehviläinen ja Liimatta

Tapion Tuvalla on joulukuun ajan tyrnäväläisen Päivi Vehviläisen ja oulunsalolaisen Anja Liimatan töitä esillä. Vehviläisen työt ovat öljymaalauksia, akvarellimaalauksia ja temperamaalauksia. Liimatta on maalannut pääasiassa öljyvärimaalauksia ja ennen kaikkea ruusuja.








lauantai 28. marraskuuta 2009

Havulan joulu
















Joulunavaus Kalajoella suoritettiin perjantaina 27.11. klo 18.00 kaupungintalon piha-alueella. Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari ja kauppias Eila Mäki-Asiala esittivät joulutervehdykset. Joulutunnelmaa loivat Kalajoen Tiernapojat esityksellään. Joulukuntoon jumpattiin joulupukin Muorin tahdissa. Joulupukki tonttuineen toi terveiset suoraan Korvatunturilta.

Osana Kalajoen joulunavausta oli Havulan joulu. Havulan joulussa oli mukana joulupukki ja joulumusiikkia esitettiin pianolla. Havulasta tarkemmin osoitteesta http://www.kirjastovirma.net/kalajoki/plassi/havula

torstai 26. marraskuuta 2009

Erkki Ahon blogi mukana Kansallisessa digitaalisessa kirjastossa







Olen iloinen siitä, että blogini on mukana Kansallisessa digitaalisessa kirjastossa. Tässä selvitystä kansallisesta digitaalisesta kirjastosta:

Kansallinen digitaalinen kirjasto

Tietoa tarvitseville ja elämyksiä etsiville
Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanke tuo kulttuurin ja tieteen saavutukset kaikkien ulottuville:

•Vuonna 2011 valmistuva asiakasliittymä avaa pääsyn sähköisiin aineistoihin ja palveluihin.
•Pitkäaikaissäilytys turvaa aineistojen säilymisen satojenkin vuosien päähän.
•Europeana-portaali tarjoaa näkymän eurooppalaiseen kulttuuriin
Opetusministeriön käynnistämässä hankkeessa (2008 - 2011) on mukana 35 organisaatiota.

Pitkäaikaissäilytys

Sähköisen aineiston pitkäaikaissäilytyksellä tarkoitetaan tiedon hallinnan prosessia, jonka avulla varmistetaan aineiston käyttökelpoisuus tulevaisuudessa. Kansallinen digitaalinen kirjasto -hankkeessa suunnitellaan kansalliset pitkäaikaissäilytysratkaisut kulttuuriperinnön säilyttämisestä vastaavien organisaatioiden sähköisille aineistoille.

Pitkäaikaissäilytystä koskeva suunnitelma valmistuu kesällä 2010. Tavoitteena on, että sen toteuttaminen päästään käynnistämään lähivuosina.

Hankkeessa myös kehitetään organisaatioiden valmiuksia siirtyä sähköiseen toimintaympäristöön muun muassa lisäämällä sähköisen säilyttämisen ja aineiston hallinnan osaamista. Erityistä huomiota kiinnitetään metatietojen määrittelyyn ja tallennukseeen tiedon tuotantoprosessissa.

Digitointi

Kansallinen digitaalinen kirjasto -hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä alun perin fyysisessä muodossa olevien kirjasto-, arkisto- ja museoaineistojen digitointia sekä näiden aineistojen saatavuutta.

Hankkeen aikana toteutettava yhteinen asiakasliittymä kokoaa digitoidut aineistot yhdeksi kokonaisuudeksi. Tämä kokonaisuus palvelee sekä kansalaisten että tieteen, kulttuurin ja opetuksen tarpeita. Aineistojen säilymisen ohella digitointi hyödyttää yhteiskuntaa ennen muuta aineistojen käytön ja uudelleenkäytön kautta.

Digitoidun aineiston luomisessa käytetyn tekniikan ja siihen liitetyn metadatan tulee vastata käyttötarpeita ja pitkäaikaisen säilyttämisen vaatimuksia niin, ettei aineistoa tarvitse digitoida myöhemmin uudestaan.
Opetusministeriö tukee avustuksin kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistojen digitointia.

Osaamisen kehittäminen

Yhtenä Kansallinen digitaalinen kirjasto -hankkeen tavoitteena on lisätä digitointiin sekä sähköisten aineistojen hallintaan, säilyttämiseen ja levittämiseen liittyvää osaamista. Hankkeen myötä osaamista levitetään mukana olevien organisaatioiden lisäksi myös muille tahoille.

Kirjasto- arkisto- ja museoalalla osaamisen kehittämistarpeet liittyvät tieto- ja viestintäteknologisiin muutoksiin, kulttuurin- ja tieteenalojen kehitykseen, sähköisten aineistojen hallittavuuteen sekä erilaistuvien asiakasryhmien tarpeiden kasvuun. Osaamisen turvaaminen muuttuvassa toimintaympäristössä edellyttää osaamisen jakamista, vertaisoppimista sekä kansainvälisten kehityssuuntien seuraamista.

Hankkeen järjestämä koulutus liittyy asiakasliittymä- ja pitkäaikaissäilytys-hankkeisiin sekä hankkeessa suositeltavien standardien tunnetuksi tekemiseen ja käyttöön ottamiseen organisaatioissa. Koulutusohjelma perustuu hankkeen vaiheiden lisäksi niihin koulutustarpeisiin, joita kirjasto- arkisto- ja museosektorien asiantuntijoilla on.

Hanke suunnittelee ja toteuttaa koulutuksia yhteistyössä muiden organisaatioiden ja verkostojen kanssa. Kansallisten koulutus- ja keskustelutilaisuuksien järjestämisen ohella hankkeessa tehdään yhteistyötä myös kansainvälisten kehittämishankkeiden ja verkostojen kanssa.

Katso
http://www.kdk2011.fi/fi/ajankohtaista/alan-blogeja

lauantai 21. marraskuuta 2009

Totuuden puhujalla ei ole ystäviä













”En ole seurallinen. Minä olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä”. Näin kirjoitti Kari Suomalainen erään pilakuvansa tekstiksi. Pilakuva esitti häntä itseään. Tämä olkoon johdantona seuraavaan tekstiin:

Kalajoen ja Himangan yhteiskaupunginhallitus kokoontui maanantaina 16.11.2009. Sain tuohon kokoukseen esityslistan ja kutsun ko. päivän aamuna kello 8.34 sähköpostitse. Esityslista olisi pitänyt tulla neljä päivää aikaisemmin jotta kokous olisi lainmukainen. Maanantaina 16.11.2009 saamassani sähköpostissa oli seuraava teksti: Huomenta, pahoittelen mutta perjantaina lähettämäni yhteishallituksen lista ei ole teille tullut asianmukaisesti. Tässä esityslista, liitteet ja oheismateriaali kokoukseen, joka alkaa Kalajoen oman hallituksen jälkeen klo 18.30. Pahoittelen että et saanut esityslistaa ajoissa. Hallituksen varsinaiset jäsenet ja varajäsenet ovat kaikki listan perjantaina saaneet.
En osallistunut kokoukseen.

Kalajoen suurimmat veronmaksajat

Harri Junnikkala ja Petri Junnikala ovat viime vuoden Kalajoen suurimpien veronmaksajien listalla. Nimet liittyvät Lista-Center Oy:öön.

Nimi Ansiotulo Pääomatulo Yhteensä
Junnikkala Tapio Heikki Juhani 48606 2603691 2652298
Priuska Veli Veijo 68843 1062407 1131251
Priuska Timo Tarmo Tapani 75833 1047472 1123305
Vihelä Mika Antero 55523 521510 577033
Vuorinen Heli-Marjatta 55915 334218 390134
Hietala Sari Maarit 40787 345244 386032
Rautio Pia Anneli 21453 314948 336402
Rautio Markku Antti 34320 285095 319416
Kari Raili Marjatta 150396 146914 297311
Nevalainen Marjatta Anna Lea 173282 116601 289883
Sorvari Ahti Kalervo 285267 0 285267
Hietala Kari Pertti 49998 229811 279809
Isopahkala Maria-Leena 33869 156907 190777
Kamunen Juhani Erkki 41688 146058 187747
Kamunen Heikki Aatos 32408 146058 178466
Junnikkala Harri Uolevi 71034 104010 175044
Junnikkala Petri Matias 69879 98177 168057
Kamunen Jaakko Sakari 9703 146058 155762
Ainali Jarmo Matti Juhani 125875 0 125875
Kippola Pauli Olavi 70526 53878 124405
Torvikoski Marja Terttu 108236 14655 122892
Soukka Paavo Samuli 97275 24176 121451
Hannula Pekka Tapani 33324 84225 117550
Sorasto Taisto Antero 107932 9401 117333
Torvi Auvo Kalervo 22075 94196 116271
Penttilä Anne Elina 80834 33233 114068
Sorvari Juha Matti 112502 0 112502
Penttilä Antero Matti Jalmari 78821 33031 111852
Krapu Jarno Petteri 31446 80054 111501
Sarkkinen Pertti Kalevi 111336 0 111336
Röyttä Reijo Johannes 82204 25705 107909
Ijäs Pekka Kalervo 100815 2993 103809
Siipo Raimo Tapani 58700 40796 99496
Perander Reijo Kalervo 97448 985 98433
Välimäki Markku Antero 98330 0 98330
Kauppila Jukka Antti Ilmari 96475 0 96475
Ylitalo Mauri Matias 85807 9201 95008
Puoskari Jukka-Pekka 88150 0 88150
Ojala Mikko Tapio 85892 0 85892
Ojala Martti Kalevi 26470 59384 85854

Yhteiskaupunginhallitus 16.11.2009 § 35 Toimitilojen myyminen Meinalan teollisuusalueelta

Puukeitaan edustajien kanssa on käyty neuvotteluja Meinalassa sijaitsevien Lista-Centerin käytössä olleiden maapohjan ja rakennusten myymisestä yritykselle lunastussopimuksella. Kiinteistön pinta-ala on noin 25 470 m2. Kiinteistön kaupasta on valmisteltu kauppakirja, joka on tämän esityslistan liitteenä nro 5.
Elinkeinojohtaja: Kaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen mukaisen kauppakirjan ehdot.

Kaupunginjohtaja: Yhteiskaupunginhallitus hyväksyy elinkeinojohtajan esityksen.
Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että

1.Kalajoen kaupunki myy Dynata Oy:lle tilat Romu RN:o 46:12 (3.162 m²), Alkula 2 RN:o 46:13 (4.739 m²), Jäännös RN:o 46:11 (3.698 m²), Sorvilas-tu RN:o 46:24 (1.098 m²), Sorvinterä RN:o 46:23 (2.500 m²), Seppälä RN:o 46:21 (4.040 m²), Kalustepaja RN:o 46:17 (3.567 m²) sekä noin 2.058 m²:n suuruinen määräala tilasta Meinala RN:o 46:26 ja noin 612 m²:n suuruinen määräala tilasta Takomo RN:o 46:22 niillä olevine teolli-suus- ja varastorakennuksineen, sähkö-, vesi- ja viemäriliittymineen Kala-joen kaupungin Etelänkylässä. Kiinteistötunnukset 208-402-46-12, 208-402-46-13, 208-402-46-11, 208-402-46-24, 208-402-46-23, 208-402-46-21, 208-402-46-17, 208-402-46-26 ja 208-402-46-22.
2. Kauppahinta on 850 000 euroa, laina-aika 15 vuotta, lainan korko 5 % lukuun ottamatta ensimmäistä vuotta, jolloin korko on 2,5 %, ensimmäinen vuosi on lyhennyksistä vapaa, jonka jälkeen lyhennykset tasaerissä yhden kuukauden välein.
3. Valtuusto antaa kaupunginhallitukselle valtuudet hyväksyä kauppakirja ja siihen liittyvät ehdot.

Puukeitaan tiedotus

Puukeidas ostaa Lista-Centerin liiketoiminnat. Kalajoella toimivan Lista-Center Oy:n liiketoiminnat siirtyvät osaksi Puukeidas-konsernia. Puukeidas ostaa liiketoiminnat konkurssipesältä. Lista-Center haettiin tänään konkurssiin.
”Kun Lista-Centerin toimitusjohtaja Harri Junnikkala otti minuun yhteyttä, ei liiketoiminnan pelastusehdotusta tarvinnut kauan miettiä”, Puukeitaan toimitusjohtaja Tapio Hjulberg sanoo tiedotteessa.
Sisustuslistojen ja paneelien valmistus jatkuu Kalajoella.
Kalajoen toimintoja varten perustetaan uusi yritys, joka on osa Puukeidas-konsernia. Hjulbergin mukaan Puukeitaan rooli uudessa yhtiössä on raaka-ainehuollon turvaaminen ja rahoituksen järjestäminen.
Puukeidas omistaa uudesta yrityksestä merkittävän enemmistön, ja toisena omistajana on Harri Junnikkala.
”Uuden yhtiön tavoitteena on vahvasti kehittää ja kasvattaa toimintaa. Puukeitaan toiminta laajenee kaupan myötä puun jatkojalostamiseen”, toteaa Hjulberg.
Puukeidas Oy on vuonna 1991 perustettu puu- ja rakennustarvikkeiden myyntiin keskittyvä konserni, jonka liikevaihto ylittää 20 miljoonaa euroa. Konsernin toimipisteet ovat Kemissä, Oulussa, Kuopiossa, Joensuussa, Vaasassa ja Kalajoella.

Tietoja Dynata Oy:stä

Yritys on rekisteröity 30.10.2009. Yritysmuoto on osakeyhtiö. Yritys- ja yhteisötunnus on 2294438-7. Toimiala on erittäin monipuolinen. Poikkeava tilikausi. Tilikausi päättyy 28.02.2011. Tilikausi alkaa maaliskuun ensimmäinen päivä ja päättyy helmikuun viimeinen päivä. Perustamissopimus on allekirjoitettu 15.9.2009. Osakepääoma on 2 500 euroa, täysin maksettu. Osakkeita 1000 kpl. Hallitus: varsinainen jäsen Tapio Ensio Hjulberg Huoltajankatu 12 94600 Kemi.

Kemin Puukeidas Oy, Y-tunnus 0865978-2, rekisteröity 13.11.1991, osakeyhtiö, henkilöstöluokka 5-9 henkeä. Toimialaluokistus Rauta- ja rakennustarvikkeiden yleisvähittäiskauppa.
Katso
Tapio Hjulberg
http://www.tapiohjulberg.fi/

Erkin kommentti: Kalajoen kaupunki on avustanut erittäin voimakkaasti Lista Center Oy:tä. Yrityksen johtohenkilöt ovat Kalajoen suurimpia veronmaksajia. Yritys meni konkurssiin. Uskon, että konkurssin todellinen syy selviäisi erityistilintarkastuksen avulla. Tarkastus tulisi suorittaa usean viime vuoden ajalta. Mielestäni erityistilintarkastus olisi yhteiskunnan ja velkojien edun mukainen menettely.
Katso konkurssiasiamies
http://www.konkurssiasiamies.fi/2267.htm

Kun kaupunginhallitus on käsitellyt kauppa-asiaa, niin heille ei asiakirjojen mukaan ole esitelty sitä mitä he ovat myymässä. Katso kuva. Saat sen isommaksi napsauttamalla hiirellä kuvan päällä. Kaupunginhallitus ei siis tiennyt, mitä se myi. Kauppasopimuksessa on mainittu, että myydään maa-alueet kiinteistöineen. Kiinteistöistä ja kiinteistöjen arvoista ei ole esitetty ulkopuolista arviota.

Kävin kaupungilta hakemassa ko. kauppaa koskevan kiinteistöluettelon ja pyysin kiinteistövälittäjiltä heidän arvionsa ko. kiinteistöjen arvoista. Toinen arvio oli 1.654.000 euroa ja toinen 1.896 000 euroa. Johtopäätös: Tapio Hjulberg on päässyt 2500 euron pääomalla merkittävän omaisuusmassan haltijaksi kiinteistövälittäjien arvion mukaan alihinnalla. Hän voi kiinnittää loput eli noin puolet omaisuusmassasta mahdollisten velkojen katteeksi. Kalajoen kaupungilla on ensisijaiset kiinnitykset 850 000 euron arvosta.

Tärkeää on se, että yritystoiminta jatkuu, mutta yhtä tärkeää on se, että yhteisiä varoja pitää hoitaa kuten omia. Miksi yrittämisen riski on siirretty veronmaksajille? Onko kaupungin tehtävänä ja toimialaan kuuluvana toimia yrityspankkina? Eikö Kalajoen kaupunki tarvitse rahaa juuri nyt esimerkiksi erikoissairaanhoidon ennakoitua suurempien kulujen peittämiseen? Mieleeni tulee kaupunginhallituksen toiminnasta Vapahtajan sanat ristillä: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät."
Epäilen, että kaupunginvaltuustossa asia tulee tiistaina 24.11.2009 olemaan läpihuutojuttu. Korkeintaan paheksutaan kokouksen ulkopuolella Erkki Ahon blogikirjoitusta asiassa.

keskiviikko 18. marraskuuta 2009

Erkki Ahon blogisivusto Agricola Suomen historiaverkkoportaalissa











Olen iloinen siitä, että blogisivustoni on Agricola Suomen historiaverkkoportaalissa. Agricola-Suomen historiaverkko on Agricola seuran apuna tekemässä heidän sivujaan, jotka löytyvät täältä:
http://www.mikaelagricolaseura.fi/

Blogiseuranta toimii siten, että Agricola historiaverkko portaalin sivuille otetaan automaattisesti muutaman ensimmäisen rivin teksti historia-aiheisista blogikirjoituksista ja ne tulostetaan seurantasivulle, josta sitten pääsee linkin kautta
lukemaan loput. Toivon, että historianopiskelijoille ja -tutkijoille sekä suurelle yleisölle on hyötyä sivustostani. Blogisivustojani seuraa jo nyt noin 19 000 käyttäjää.

Mikä on Agricola-seura?

Agricola on sähköinen "ABCkiria" historiaan ja sen tutkimukseen. Se on vuonna 1996 perustettu yliopistojen historian laitosten, arkistojen, seurojen, museoiden ja kirjastojen yhteishanke. Sivuston tarkoitus on edistää suomalaista historianharrastusta, -opetusta ja -tutkimusta. Agricolan tavoite on luoda yhteys historiallista tietoa ylläpitävien ja tuottavien instituutioiden ja tiedon käyttäjien välille ja pyrkiä tiedon helpompaan hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa. Tarkoituksena on ensisijaisesti tuoda esiin suomalaista aineistoa ja palveluja, ulkomaisista sivuista ja palveluista pyrkiä tuomaan esiin keskeisimmät.

Agricola sivuston vaiheet

Hankkeen käynnistivät vuonna 1996 Helsingin yliopiston yhteiskuntahistorian laitos, Tampereen yliopiston historiatieteen laitos ja Turun yliopiston historian laitos. Agricolassa ovat mukana myös: Kansallisarkisto, Helsingin yliopiston kirjasto, Eduskunnan kirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Museovirasto, Suomen Historiallinen Seura, SKS, Elinkeinoelämän keskusarkisto, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Museoliitto ja Opetushallitus. Opetusministeriö on myöntänyt hankkeelle rahoitusta vuosille 1996-1998. Rahoituksesta huolehtivat vuonna 1999 Tampereen ja Turun yliopistojen historian laitokset. Vuodesta 2000 Agricola-projekti on ollut mukana Historian valtakunnallisessa verkko-opetushankkeessa.

Agricola sivuston rahoitus

Vuoden 2000 alusta hanketta rahoittavat: Helsingin yliopiston historian laitos, Helsingin yliopiston kirkkohistorian laitos, Helsingin yliopiston yhteiskuntahistorian laitos, Joensuun yliopiston historian laitos, Jyväskylän yliopiston historian laitos, Oulun yliopiston historian laitos, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS), Suomen Historiallinen Seura, Tampereen yliopiston historiatieteen laitos, Turun yliopisto historian laitos sekä Turun yliopiston poliittisen historian laitos. Vuonna 2001 hanketta on rahoittanut Suomen Kulttuurirahasto. Kordelinin säätiö on rahoittanut hanketta vuosina 2002 ja 2006. Tieteellisten seurain valtuuskunta 2007-2008. Opetusministeriön kulttuurilehtitukea hanke on saanut verkkojulkaisemiseen vuosina 2001-2006. Koneen säätiö rahoittaa portaalin ylläpitoa ja kehitystyötä vuosina 2009-2011.

Agricolan tekijät
Sisällön suunnittelu, toimitus ja ylläpito, vastaava päätoimittaja:
Tapio Onnela
Historian laitos, kulttuurihistoria, Sirkkala,
20014 Turun yliopisto,
02-3336355, tapio.onnela@utu.fi

Sisällön suunnittelu, koodaus ja ohjelmointi: Timo Haavisto
Koodaus ja ohjelmointi: Antti-Jussi Nygård, Jaakko Suominen, Riku Moisio
Ulkoasu: Sonja Krogius
Sisällön päivitys ja toimitus: Annastiina Mäkilä, Akseli Salmi

Johtokunta

Johtokunta on luonteeltaan neuvoa antava ja se kokoontuu kerran vuodessa. Johtokuntaan kuuluvat seuraavien organisaatioiden edustajat: historian laitokset, Suomen Historiallinen Seura, Suomalaisen Kirjallisuuden seura, Turun historiallinen seura, Historiallinen yhdistys, Museovirasto, Kansalliskirjasto, Kansallisarkisto.

Johtoryhmä ja vastuuhenkilöt:

Professori Pertti Haapala, Tampereen yliopiston Historiatieteen ja filosofian laitos, professori Hannu Salmi, Turun yliopiston historian laitos, projektipäällikkö Tapio Onnela, Turun yliopisto, historian laitos, FT Anu Lahtinen Ennen ja nyt päätoimittaja
Tilat ja koneet:
Turun yliopiston historianlaitos, Turun yliopiston Atk-keskus
Rahaliikenne:
Tampereen yliopiston historiatieteen ja filosofian laitos
Korkeakouluharjoittelijat
Vuonna 2009: Jussi-Pekka Paija, (Turun yliopiston historian laitos) Anu Alapartanen, (Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitos) Pekka Stenlund (Tampereen yliopiston historiatieteen ja filosofian laitos)

Blogiseuranta löytyy täältä:
http://agricola.utu.fi/nyt/blogit/

Ylivieskan alueen kuvantekijät - näyttely Tapion Tuvalla




























Ylivieskan alueen kuvantekijöistä enemmän tietoa osoitteesta
http://kuvantekijat.taideateljee.fi/


tiistai 17. marraskuuta 2009

Taimitarhanäyttely Tapion Tuvalla 17.11.2009 – 30.4.2010

















Alnus ry:n järjestämän taimitarhanäyttelyn avaus suoritettiin Metsäkulttuurikeskuksessa Tapion Tuvalla 17.11.2010. Näyttelyn avauksen suoritti emeritus professori Matti Palo ja tilaisuudessa esitelmöi Kannuksen taimitarhan johtaja Katri Koski-Sinko. Katso tarkemmin http://www.alnus.fi/

perjantai 13. marraskuuta 2009

Jotta totuus ei unohtuisi…..


















Vastaan Observaattorin ja muiden henkilöiden palautteisiin rikosten peittelystä. Observaattori kysyy:

Observaattori kirjoitti 10 11 2009, 6:59
Mainitset, että herra Puoskari on osallistunut PR-Teollisuutta kohtaan tehtyjen rikosten peittelyyn. Voitko avata, miten Puoskari menetteli, ihan myös faktojen valossa. Siinä mielessä mielenkiintoinen ja uusi piirre.

Erkki Aho vastaa: Ylivieskan käräjäoikeuden päätös perustui syyttäjä Sulo Heiskarin ja tutkinnanjohtaja Raimo Ollilan rikolliseen toimintaan sekä Ylivieskan poliisipäällikkö Kaarlo Similän väärään lausumaan oikeudelle. Lisäksi Ylivieskan käräjäoikeuteen oli jätetty kutsumatta kaikki Erkki Ahon todistajat asiassa. Kysymys oli Kalajoen työvoimatoimiston Tapio Laholan kunnianloukkausasiasta.
Aikaisemmin Kalajoen kunnanjohtaja Torsti Kalliokosken herjausasiassa saamani tuomio perustui syyttäjä Sulo Heiskarin ja tutkinnanjohtaja Raimo Ollilan rikolliseen toimintaan. Molemmat oikeuden päätökset on saatu aikaan rikosten avulla. Näiden asioiden salaamisessa on Kalajoen kaupungin johto ollut vahvasti mukana.

Katso

Erikoinen isänpäivä - tapon yritys
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/11/erikoinen-isnpiv-tapon-yritys.html

Tarkoitushakuinen oikeudenkäynti – Tapio Laholan vai Erkki Ahon kunnia
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/tarkoitushakuinen-oikeudenkynti-tapio.html

Kalajoen työvoimatoimiston laho-päätös
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/kalajoen-tyvoimatoimiston-laho-pts.html

Starttiraha katkaistiin kostona
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/starttiraha-katkaistiin-kostona-maineen.html

Lestadiolainen värisuora
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2009/08/lestadiolainen-varisuora.html

Kalajoen kaupungin menttely

”Rikollinen menettely luottamustoimen ulkopuolella”

Ylivieskan käräjäoikeuden päätöksen 28.11.2005 perusteella Kalajoen Keskusta päätti kantaa kortensa kekoon Erkki Ahon maineen mustamaalaamisessa. Keskeisessä roolissa tässä asiassa oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Raili Myllylä sekä Kalajoen kunnan hallintojohtaja Pekka Ollila.

Kalajoen kaupunginhallitukseen tuotiin kiireellisenä asiana 12.12.2005 § 343 ohi esityslistan nimikkeellä ”Rikollinen menettely luottamustoimen ulkopuolella”. Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että valtuusto käy asiasta periaatekeskustelun ja päättää mahdollisista toimenpiteistä.

Kaupunginvaltuusto päätti 20.12.2005 § 143, että asiassa suoritetaan hallintomenettelylain mukainen kuuleminen riittävässä ajassa. Pro Kalajoen ryhmä esitti, että odotetaan oikeuden lainvoimaista päätöstä ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Äänestyksessä valtuutettu Aila Siirilän ehdotus voitti äänin 29-6.

Ahon selvitys valtuutetuille

Vetosin hallintolain 34 §:n, jonka mukaan asianosaiselle on varattava tilaisuus ennen asian ratkaisemista lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Esitin myös vaatimuksen hallintolain 37 §:n mukaisesta suullisesta selvityksestä asiassa. Vaadin myös hallintolain 40 §:n mukaista todistajien käyttöä asiassa.

Tein 1879 sivun suuruisen selvityksen asioista todistusaineistoineen. Lisäksi mukana oli kaksi kirjaa todistusaineistona, joista toinen kirja oli 530 sivun kirjani Olet Maamme Armahin Suomenmaa.
Paljastin selvityksessäni PR-talojen konkurssivyyhden rikokset, Suomen Naturan laittomuudet ja rikokset sekä Kalajoen matkailun laittomuudet ja rikokset. Kaikki nämä tarkkoine todistusaineistoineen.

Myös oikeudenkäynnistäni oli selvitys, sekä todistusaineistot oikeudenkäynnin laittomuuksista. Todistuksena oli myös kahden sydäntautilääkärin lausunnot tilastani oikeudenkäynnin aikana. Toinen lääkäri lausui näin: ”Sinun pitää tulla vastaanotolle ja sitten katsomme tilannetta. Varmasti on mahdollisuuksia tehostaa verenpainelääkitystä. 258/142 on vaarallinen tilanne. Hyvä, ettei toistuisi”.
Toinen lääkäri lausui näin: “Of course, this situation was dangerous. Your medicine was weak. Ask a doctor to prescribe for you a new medicine: “diltiasem” 90 mg x times during the day or 1 time in day. This is a good medisine, works longer. Wrie me”.

Selvitystä ei annettu valtuutetuille eikä tiedotusvälineille

Kaupunginhallituksen jäsenille ei jaettu selvitystä lainkaan. Selvitystäni ei jaettu myöskään valtuutetuille. Selvitystäni ei laitettu liitteeksi mihinkään kaupunginhallituksen pöytäkirjaan, eikä mihinkään valtuuston kokouksen pöytäkirjaan. Selvityksestä haluttiin vaieta tyystin, vaikka se on virallinen ja julkinen asiakirja. Se paljastaa lukuisia rikoksia ja rikoksentekijöitä.

Kaupunginvaltuustolle en saanut esittää selvitystäni lainkaan. Valtuuston puheenjohtaja Raili Myllylä esti asian valtuustokäsittelyn. Minulle varattiin valtuustonkokouksen ulkopuolelle muutaman minuutin puheenvuoro asiassa. Valtuuston puheenjohtajalla ei ole oikeutta rajata asian käsittelyä valtuuston kokouksen ulkopuolelle, eikä rajoittaa valtuutetun puheoikeutta. En hyväksynyt menettelyä. Katsoin, että valtuuston puheenjohtaja Raili Myllylä ylitti toimivaltuutensa, kun hän esti asian valtuustokäsittelyn sekä todistusaineistoni jakamisen valtuutetuille. Asian käsittely täyttää mielestäni törkeän kunnianloukkauksen tunnusmerkistön.

Lisäksi valtuuston puheenjohtaja Raili Myllylää sekä Kalajoen kaupungin hallintojohtajaa Pekka Ollilaa on syytä epäillä rikollisten suojelusta ja rikosten peittelystä. Raili Myllylän kannalta arkaluontoisin asia lienee ollut syrjintärikoksien paljastukset sekä kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin toimien julkistaminen.

Tein valituksen kohtelustani Oulun hallinto-oikeudelle, joka suojeli rikolliseksi epäiltävien toimintaa ja syyllistyi samalla rikosten peittelyyn ja rikollisten suojeluun. Asian esittelijänä Oulun hallinto-oikeudessa oli nettipäiväkirjassani usein mainittu Kaarina Kemppainen.

Valitus KHO:lle

Valitin asiasta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Olen selvittänyt päätöstä
”Päätön päätös korkeimmassa hallinto-oikeudessa.”
http://www.erkkiaho.com/blog/?content=detail&id=166

Jälleen kerran voitiin todeta Suomen oikeuslaitoksen mädännäisyys ja se ettei korppi korpin silmää noki.

Koska KHO suojeli rikollisten toimintaa, niin syrjintäni jatkuu edelleen Kalajoen kaupungissa.
Todistuksena elinkeino- ja maankäyttötoimikunnan valinta. Pro Kalajoen ryhmä nimesi minut edustajakseen elinkeino- ja maankäyttötoimikuntaan. Kalajoen kaupunginhallitus päätti 19.2.2007 § 61 olla nimeämättä minua tuohon toimikuntaa toistaiseksi. Menettely täyttää kiistatta syrjintärikoksen tunnusmerkistön. Asian esitteli kaupunginhallitukselle kaupunginjohtaja Jukka Puoskari.

Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta on salaseura, jossa kunnan maakaupoilla tehdään joskus jopa kuntalaisten edun vastaista bisnestä. Koska minä olen avoin, rehellinen, oikeudenmukainen ja tasapuolinen ihminen, niin ”lehmäkaupat” kunnan maakaupoissa olisivat Kalajoella joutuneet historiaan minun valintani seurauksena. Elinkeino- ja maankäyttötoimikuntaan ei haluttu kuntalaisten edunvalvojaa. Kysymys on myös vaalituloksen vääristämisestä. Sekin on rikos. Minä kuitenkin uskon, että se aika on lähellä jolloin Kalajoen kaupungissa hallintojohtaja Pekka Ollila ja kaupunginjohtaja Jukka Puoskari joutuvat vastuuseen teoistaan. Syrjinnässäni keskeisessä roolissa on valtuuston puheenjohtaja Raili Myllylä.

Asiakirjaliite
Kalajoen kaupunginhallituksen pöytäkirja 19.2.2007 (1901)

Tämän DVD-dokumentin esittäminen valtuutetuille estettiin Kalajoen kaupungin johdon toimesta. Halusin esittää tämän DVD-dokumentin sen vuoksi, että kaikki valtuutetut eivät jaksa perehtyä kirjalliseen materiaaliin. Katso erityisesti kohta 8. Ahojahti. Sen pituus on 9.12 minuuttia.

DVD-dokumentti youtubessa
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/dvd-dokumentti-youtubessa.html

Todistusaineistona Kalajoen kaupunginvaltuustolle esitin myös kirjani Olet Maamme Armahin Suomenmaa, jossa on keskeiset rikokset kerrottu todistusaineistoineen eli asiakirjoista, jotka todistavat rikokset on valokopiot kirjan sivuilla. Myös näiden todistusaineistojen esittäminen virallisessa valtuuston kokouksessa estettiin Kalajoen kaupungin johdon toimesta, vaikka valtuusto oli itse pyytänyt minulta selvitystä asioista.

maanantai 9. marraskuuta 2009

Ylimääräinen asia


















Kalajoen kaupunginhallitus kokoontui maanantaina 2.11.2009 ja sen kokouksen jälkeen kokoontui Kalajoen ja Himangan yhteinen kaupunginhallitus. Yhteiskaupunginhallitus antoi lausunnon Hanhikiven ydinvoimamaakuntakaavan luonnoksesta. Asia on nähtävissä Pohjois-Pohjanmaan liiton internet-sivulla osoitteessa www.pohjois-pohjanmaa.fi/ydinvoima

Asiasta keskusteltiin kaupunginhallituksessa ja lopulta päädyttiin äänestämään asiasta. Kaupunginjohtajan esitys oli, että kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että Kalajoen kaupungilla ei ole huomautettavaa ydinvoimamaakuntakaavaehdotuksesta.

Valtuuston varapuheenjohtajana toin esille sen, että atomivoimala on tarkoitus sijoittaa 7 km:n päähän Pyhäjoen keskustasta ja ydinjätteen sijoittamisongelmaa ei ole ratkaistu. Erittäin vaarallinen ydinjäte tulee olemaan Pyhäjoella 20-40 vuotta. Jos erittäin vaarallista ydinjätettä kuljetetaan jonnekin, niin todennäköinen kuljetus tapahtuu Kalajoen kautta. Jos sattuu jokin onnettomuus kuljetuksissa Kalajoella, niin se on siinä. Sen jälkeen Kalajoki on saastunut sadoiksi tuhansiksi vuosiksi. Puhuttaessa atomivoimaloiden radioaktiivisten jätteiden sijoittamisesta puhutaan pääasiallisesti kiinteistä jätteistä. Harva tietää, että atomivoimalat aiheuttavat jatkuvasti täysin sallittuja normaalikäytön päästöjä. Atomivoimaloiden korkeita piippuja käytetään reaktoritilan ”tuulettamiseen”. Atomivoimaloiden vesi kulkee paitsi merestä jäähdytyslaitteisiin myös takaisin mereen. Itse asiassa pitäisi puhua kolmenlaisesta jätteestä: kaasumuotoinen, nestemäinen sekä kiinteä jäte. Jäte säteilee tappavaa radioaktiivisuutta satojatuhansia vuosia.

Keskustelin asiasta ennen kokousta kahvipöytäkeskusteluissa kolmen kaupunginhallituksen jäsenen kanssa. Silloin kaikki olivat kanssani samaa mieltä. Kun asiasta äänestettiin kaupunginhallituksessa, niin tulos oli 8 puolesta, kolme vastaan ja yksi jätti äänestämättä. Äänestyksessä kaupunginhallituksen jäsenet, jotka kahvipöytäkeskustelussa olivat kanssani samaa mieltä, kaksi äänesti kaupunginhallituksen päätöksen puolesta. Yksi jäsen katsoi minua kättennostoäänestyksen aikana ja sanoi, että ”kai minunkin sitten täytyy”. Siis hän äänesti keskustan ryhmän mukana vasten omaa mielipidettään. Yksi jäsen jätti äänestämättä, koska hän oli saanut varajäsenenä kaupunginhallituksen esityslistan niin myöhään, ettei katsonut voivansa ottaa osaa äänestykseen.

Keskipohjanmaa-lehti uutisoi seuraavana päivänä, ettei Kalajoen kaupunginhallituksella ollut huomautettavaa ydinvoimamaakuntakaavaehdotuksesta. Mielestäni suurempi uutinen olisi ollut se, että asiasta äänestettiin eli toisin sanoen Kalajoella vastustetaan ydinvoimalan perustamista Pyhäjoelle.

Merkittävä asia oli myös Pohjois-Pohjanmaan liiton talous- ja toimintasuunnitelmat vuosille 2010-2012. Lausunnot tähän esitykseen Pohjois-Pohjanmaan Liitto on pyytänyt 6.11.2009. Kaupunginhallituksen esityslistassa luki, että lausunto annetaan kokouksessa. Kaupunginhallituksen jäsenet eivät olleet ehtineet perehtyä lausuntoon, mikä annetaan vasta kokouksessa. Toimintasuunnitelmaluonnoksessa, mikä on 39 sivua paksu, on Kalajoen kaupunki mainittu vain kerran eli maksajan roolissa. Maksuosuus on 81 253,10 euroa. Valtuuston varapuheenjohtajana olen huolestunut siitä, että näinkin tärkeä asia sivuutetaan lähes olan kohautuksella, vaikka kysymyksessä on Kalajoen kannalta erittäin tärkeä asia, jossa sen mielipide pitää tulla selkeästi näkyviin.

Lausunnot Oulun hallinto-oikeudelle

Kalajoen kaupunginhallitus antoi lausunnot Oulun hallinto-oikeudelle kunnallisvalitusasioissa 00899/09/2204 ja 00906/09/2203 ja 00907/09/2204. Kysymys oli vastineen antamisesta Marko Sievänen/Meriter Oy sekä Hanna Halmeenpää ja Markku Männistö tekemiin valituksiin. Vastineet oli laatinut asianajaja Juha Koittola Asianajotoimisto Kaitaluoma & Koittola Oy:stä Kokkolasta. Kun sain tietooni esityslistan liitteenä olleet vastineet, niin soitin asianajaja Juha Koittolalle maanantaina 2.11.2009 klo 12.25 ja kerroin, että hän on vastuussa vastineen tiedoista ja ilmoitin, että vastineen tiedot eivät pidä yhtä totuuden kanssa.

Kaupunginhallituksen kokouksessa kaupunginjohtaja Jukka Puoskari esitti vastineita muutettavaksi siten, että poistetaan vastineista muun muassa virke ”Vaihtoehdot asiassa ovat olleet, että ympäristötarkastajan virkaan palkataan puoliaikainen henkilö, taikka ostetaan ympäristölupien ym. asioiden valmistelua vasten tarpeellinen määrä asiantuntijapalveluja ja hoitamalla sisäisin järjestelyin yl:n esittely ja virkavastuulla tehtävät päätökset”. Uskon, että tämän paikkansa pitämättömän virkkeen poistaminen johtui juuri siitä, että olin ilmoittanut asiasta asianajaja Juha Koittolalle. Ilmoitin hänelle, että hänen laatimansa asiakirja on totuuden vastainen ja voi johtaa oikeutta tekemään väärän päätöksen, koska oikeudelle annetut tiedot eivät pidä yhtä totuuden kanssa.

Selvitin vielä kokouksessa, että varsinaisen ympäristötarkastajan ilmoitus äitiysloman jatkumisesta on tullut Kalajoen kaupungin tietoon ja maaliskuussa eikä suinkaan toukokuussa. Siksi väitteet asian kiireestä eivät pidä paikkaansa. Uskon, että selvitykseni perusteella jokainen kaupunginhallituksen jäsen oli tietoinen siitä, että jos hän hyväksyy kaupunginjohtajan esityksen kaupunginhallituksen lausunnoksi Oulun hallinto-oikeudelle, syyllistyy väärän lausuman antamiseen oikeudelle. Valitettavasti tässä joukossa oli mukana myös poliisi Tomi Reinikainen.

Ylimääräinen asia listan ulkopuolelta

Yhteishallituksen kokouksen jälkeen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari otti käsittelyyn ylimääräisenä asiana Erkki Ahon blogikirjoittelun. Seinälle heijastettiin joitakin blogikirjoituksiani, jotka kaupunginjohtaja Jukka Puoskari tunsi kiusallisiksi. Myös tekninen johtaja Erkki Hirsimäki oli loukkaantunut siitä, että otin esille Himangan mustalaisiin kohdistuneen syrjinnän. Puoskari aloitti esityksensä syyttävään ja minua leimaavaan sävyyn. Vastasin Puoskarille tuomalla esille, sen että Oulun hallinto-oikeudelle annetut vastineet samoin kuin markkinaoikeudelle annettu vastine ovat totuuden vastaisia. Samalla toin esille sen, että kaupunginjohtaja Jukka Puoskari on ollut mukana yhdessä Raili Myllylän kanssa rikosten peittelyssä ja rikollisten suojelussa myös PR-talojen konkurssivyyhden selvittelyssä. Olen tehnyt Kalajoen kaupunginvaltuustolle sen pyytämän 1879-sivuisen selvityksen asioista, mutta ne käytännössä salattiin valtuutetuilta ja minulta estettiin totuuden esittäminen valtuustolle, vaikka valtuusto itse oli pyytänyt selvitystä. Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari oli mukana suojelemassa muun muassa syyttäjä Sulo Heiskarin rikollista toimintaa ja poliisi Raimo Ollilan rikollista toimintaa PR-talojen konkurssivyyhteen liittyvissä asioissa muun muassa Ylivieskan käräjäoikeuden väärän ja rikollisen päätöksen totuuden esilletuomisessa.

Totuus tässä toisessa asiassa on se, että tekninen johtaja Erkki Hirsimäki oli esittänyt 19.5.2009 vs. ympäristötarkastajalle työsuhteen jatkamista kolmella kuukaudella yhden vuoden sijasta ja vs. ympäristötarkastaja hyväksyi tarjotun jatkon työsuhteelleen. Perusteluksi tälle lyhyelle, 3 kk:n jatkolle Hirsimäki ilmoitti että, no ehtisi tämä ydinvoima-asia vähän rauhoittua, eihän tässä muita erimielisyyksiä ole ollut.
Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari kuitenkin ilmoitti seuraavana päivänä, ettei teknisellä johtajalla ole ollut toimivaltaa päättää vs. ympäristötarkastajan työsuhteen jatkamisesta ja vs. ympäristötarkastajan työsuhde päättyy 31.5.09 joka tapauksessa.
Kalajoen kaupungilla ei ole ollut minkäänlaisia suunnitelmia vs. ympäristötarkastajan työn lopettamiseksi ennen kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin vs. ympäristötarkastaja Riku Halmeenpäähän kohdistamaa puhuttelua.