Kalajoen
kaupunginvaltuuston esityslistalla oli lausuntopyyntö
sote-uudistuksestaa ja itsehallintoalueista. Pääministeri Juha
Sipilän hallitus on linjannut 20.10. ja 7.11.2015 tekemillään
päätöksillä sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen
uudistamisesta sekä perustettavien itsehallintoalueiden määrästä
ja aluejaosta.
Lausuntopyyntö löytyy
täältä
Hallituksen linjauksen
mukaan itsehallintoalueet muodostetaan maakuntajaon pohjalta. Kuntia
pyydetään ottamaan lausunnossaan kantaa siihen, minkä maakunnan
pohjalta muodostettavaan itsehallintoalueeseen kunta katsoo
kuuluvansa sekä perustelemaan kannanottonsa. Sen vuoksi kunnille
osoitettu lausuntopyyntö on kohdistettu valtuustoille.
Itsehallintoalueeseen sijoittumista koskevaan kannanottoon
suhtaudutaan kunnan virallisena kantana, minkä vuoksi sitä
koskevasta valtuuston päätöksestä tulee toimittaa päätösasiakirja
sosiaali- ja terveysministeriöön.
Keskustelua Kalajoen
kaupunginvaltuustossa herätti se, että voiko valtuusto ottaa kantaa
Kalajoen kaupungin vastauksessa muuhun kuin kohtaan 3, joka oli
osoitettu valtuuston vastattavaksi. Minun näkemykseni mukaan
Kalajoen kaupunginvaltuusto on korkein päättävä elin ja se voi
ottaa kantaa siihen mitä kaupunginhallitus on päättänyt asiassa,
koska se oli tuotu kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Kohdassa 1 kysyttiin Onko
nykyinen maakuntajako oikea peruste itsehallintoalueiden
muodostamiselle? Kalajoki
kuuluu nykyisin Pohjois-Pohjanmaan
maakuntaan. Kalajoen kaupunginhallitus oli vastannut KYLLÄ.
Muut
vastausvaihtoehdot olivat Ei ja Ei kantaa. Valtuutettu Jouni Jyrinki
esitti, että Kalajoen kaupunginhallituksen olisi pitänyt
vastauksessaan päättää, että Ei kantaa. Olin valtuutettu Jouni
Jyringin kanssa samaa mieltä. Kalajoen kaupunginhallitus on ottanut
kannan siihen, että Kalajoki kuuluu Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan ja
se on oikea lähtökohta itsehallintoalueiden perustamiseen.
Nähdäkseni Kalajoen kaupunginhallituksen KYLLÄ kanta sulkee pois
sen mahdollisuuden, että Kalajoki kuuluisi Keski-Pohjanmaan
itsehallintoalueeseen, mutta Pohjois-Pohjanmaan Sote-alueeseen.
Mielestäni Kalajoen kuuluminen Keski-Pohjanmaan
itsehallintoalueeseen vahvistaisi Keski-Pohjanmaan maakuntaa ja
pienemmässä maakunnallisessa itsehallintoalueessa Kalajoen
painoarvo ja vaikutusvalta olisi suurempi kuin Pohjois-Pohjanmaan
itsehallintoalueessa. Valitettavasti mielstäni suuri osa Kalajoen
kaupunginhallituksen jäsenistä ja Kalajoen kaupunginvaltuuston
jäsenistä ei ole ollut paikalla kun järkeä on jaettu.
Toinen
keskustelua herättänyt asia oli Jokilaaksojen
Kuituverko-osuuskunnan perustamissopimus. Minä käytin kriittisen
puheenvuoron asiassa eläkkeelläolevana yritystalouden opettajana,
koska katsoin, että liikeidea ei ole kannattava. Katsoin, että
organisaattorien molemmat kädet ovat kyynärpäitä myöten
yhteiskunnan taskuissa. Liikeidea ei ole kannattava. Kysyinkin, että
mitä merkitsee esityksessä sanat, kun kaupalliset edellytykset
toteutuvat. Valitettavasti en saanut vastausta kysymykseeni.
Eläkkelläolevana markkinoinnin opettajana kysyin, että miksi
markkitutkimusta ja tarvekartoitusta ei oltu tehyt asiassa. Lisäksi
ihmettelin elääkkeelläolevana markkinoinninopettajana, että miksi
kilpailu- ja riskianalyysiä ei oltu tehty. Lisäksi ihmettelin, että
miksi Ylivieska ja Raahe eivät olleet mukana hankkeessa ja miksi jo
useiden kilometrien mittaiset valokuituverkot ovat nyt jo
vanhentuneita vaikka ne rakennettu vain pari vuotta sitten.
Mielestäni tilanne muisttuttaa tapausta, jossa turisti eksyi
afrikkalaiseen kylään ja huomasi, että ihmisillä ei ollut kenkiä.
Siksi turisti innoissaan ilmoitti kotimaahan, että täällä on
suuret markkinat kengille. Olen sitä mieltä, että taloudelliset
riskit ovat todella suuret ja hankkeen puuhamiehillä on enemmän
intoa kuin taloudellista kuntoa. Lähes kaikki muut valtuutetut
olivat hiljaa kuin susi kukassa. Siitäkin saa kokouspalkkion.