Kalajoen kaupunki on
päättänyt käynnistää Merenojan yhtenäiskoulun suunnittelun.
Maksullinen konsulttitoimisto on avustanut teknistä toimistoa
tarjousten pyytämisessä arkkitehtitoimistoilta Merenojan
yhtenäiskoulun suunnittelusta. Voittaneen tarjouksen hinta on 78 000
euroa eli lähes saman verran kuin kaupungin henkilöstön
lenkkitossumääräraha oli aikanaan.
Merenojan yhtenäiskoulu
on osa muuta yhteiskuntaa. Merenojan yhtenäiskoulussa on vuonna 2019
yhteensä 1280 oppilaista, joista yhtenäiskoulussa on 980 ja
lukiossa 300 oppilasta. Alueellisesti yhtneäiskoulun 1-6
oppilaista 53 % Pohjankylältä, 18 % Vuorenkalliolta, 15 %
Etelänkylältä, 9 % Rahjasta, 5 % Mehtäkylästä. Rahjan koulun
oppilasalue ulottuu Tapion Tuvan risteysalueelle saakka.
Merenojan yhtenäiskoulusta on tarkoitus tehdä tasokas. Kun
perustuslain mukaan kaikkia tulee kohdella yhdenvertaisesi niin
muidenkin Kalajoen koulujen opetus tulee olla samalla tasolla. Tyngän koulu
kärsii oppilaspulasta. Tyngän koululle kuljetetaan oppilaat jo
Kärksestä ja Typpöstä. Entinen Pöllän eli nykyinen Raution
koulu ei täytä tulevaisuudessa tasovaatimuksia. Siksi on todennäköistä, että
myös Pöllan koulun oppilaat kuljetetaan Tyngän koululle eikä
Rautioon rakennetta uutta koulua. Kun rautiolaiset ovat antaneet
pahalla pikkusoromensa niin nyt se vie koko käden.
Mahdollisen
Raution uuden koulun paikasta on ollut erilaisia näkemyksiä.
Ehdottomasti paras paikka on urheilukentän vieressä jolloin tien
ylityksiin ei ole tarvetta. Miikkulaiselta ostetun tonttimaan voisi
käyttää kaukolämpölaitoksen ja ison hakevaraston paikaksi.
Valitettavasti rautiolaisten apaattisuus ja suoranainen toimettomuus
uuden koulun rakentamisen osalta on johtamassa rautiolaisten kannalta
erittäin huonoon lopputulokseen. Rautiolaiset koululaiset
kuljetetaan oppilaspulasta kärsivälle Tyngän koululle. Näin
Tyngän koulun virheinvestonnista joutuvat kärsimään rautiolaiset eikä uutta koulu rakenneta.
Merenojan
yhtenäiskoulun oppilasjakautuma on seuraava 1.
lk 4 ryhmää, 2. lk 4 ryhmää, 3. lk 4 ryhmää, 4. lk 4 ryhmää,
5. lk 3-4 ryhmää 6. lk 4 ryhmää. Minua urhelumiehenä kiinostaa
liikuntatuntien järjestäminen yhtenäiskoulussa ja ennenkaikkea
liikuntaan varattavien tilojen määrä. Liikuntatuntien määrä
yhtenäiskoulun ala-asteella jakaantuu seuraavasti:1.
– 4. lk 2 h/vko, 5. lk 3 h/vko ja 6. lk 2 h/vko. 4. – 5. lk on
lisäksi valinnaisia opintoja 2 h /vko ja 6. lk 4 h /vko. Uskon, että
moni oppilas haluaa myös valita liikunnasta valinnaisia opintoja.
Tämä merktsee sitä, että liikuntasalin tarve on 1-6-luokilla
vähintäänkn 60 viikkotuntia, todennäköisesti jopa 80 tuntia.
Tähän
liikuntasalin tarpeeseen on lisättävä ylä-asteen eli
7-9-luokkalaisten liikuntasalin tarve, mikä on vähintääkin 32
tuntia, todennäköisesti 40 viikkotuntia. Sen lisäksi lukion
viikottainen liikuntasalin tarve on noin 40 tuntia, kun otetaan
huomion myös liiuntalinjojen salin tarve. Liikuntasalin
kokonaikäyttötarve tulee olemaan noin 140-160 viikkotuntia.
Nyt
tarjouspyyntöjen lähtökohtana on ollut nykyisen salin laajennus.
On täysin selvää, että tarve on kokonaan uudelle täysimittaiselle
liikuntahallille jotta voidaan täyttää 140-160 tuntin likuntasalin
tarve. Lisäksi on otettava huomioon, että lähitulevaisuudessa
pienempiä lukioita poistuu kartalta ja Kalajoen lukiosta on
kehitettävä vetovoimainen lukio, johon voidaan tarjota
mielenkiintoinen opiskelupaikka suljettavien lukioiden alueelta
lukioonpyrkiville. Eräs vetovoimatekijä on Kalajoen lukion
liikunnalliset linjat, joita on kehitettävä ammattimaisempaan
suuntaan ja korkemman opetuksen suuntaan.
Lähialuueltamme voivat
poistua jotku näistä lukioista: Kannuksen, Perhon, Toholammin, Vetelin, Haapajärven,
Haapaveden, Nivalan, Pyhäjäven, Reisjärven, Sievin, Oulaisten,
Vihannin ja Kärsämäen lukiot. Jos kehitys menee tähän suuntaan
niin Kalajoen lukion oppilasmäärä voi nousta jopa 500-600:aan.
Tällöin on rakennettava oppilasasuntoloita sekä varattava tilaa
autoille riittävästi.
Myös
muiden liikuntapaikkojen määrää on tarkasteltava uudessa
yhtenäiskoulussa sillä tarvitaan pallokenttiä kaksinkertainen
määrä nykyiseen verrattuna sekä jäähallin lisäksi toinen
mokoma jääpinta-alaa koulukäyttöön.
Nämä
1280 – 1600 oppilasta tarvitsevat ruokailutiloiksi lisää tilaa.
Ruoka toimitetaan uudesta keskuskeittiöstä teveyskeskuksen
vierestä, mikä lisää liikennettä Merenojan yhtenäiskoululle
merkittävästi. Rakennettiinko keskuskeittiö väärään paikkaan?
Lisäksi
oppilaiden vanhempia kiinnostaa oppilaiden koulumatkan turvallisuus.
On otettava huomioon, että nykyisin liikennemäärät Kalajoen
ydinkeskustan osalta ovat 4528 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kun otetaan
huomioon, että Mertamarketin tontille on suunnitteilla kauppakeskus
niin liikennemäärät tulevat lisääntymään kolminkertaiseksi
jotta kauppakeskuksen liikkeet voivat toimia kannattavasti. Myös liikekeskusksen rakentaminen lisää koululaisten osalta turvattomuutta liikenteessä. Siis
ajoneuvomäärät kauppakeskuksen ansiosta kasvavat ehkä jopa 13 500 ajoneuvoon
vuorokaudessa.
On otettava huomioon, että Pyhäjoen ydinvoimalan
rakentaminen vaikuttaa siten, että n. 4000 rakentajasta ehkä 10
prosenttia tulee asumaan Kalajoelle.
Kalajoen
matkailustrategian avulla matkailijamäärien ennakoidaan kasvavan
merkittävästi, lainaus matkailustrategiasta:
Marina-alue rakentuu
kolmeen toisiaan tukevaan kokonaisuuteen:
- Satama-alue on Kalajoen merellinen olohuone, jossa on boutique-tasoista majoitusta ja merelliset aktiviteetit
- Luonnollisen hyvinvoinnin alue tarjoaa rentoutumiseen ja hyvinvointiin keskittyvää palvelutoimintaa.
- Ikuisen kesän alue tarjoaa moderneja asumisen ratkaisuja. Kasvihuoneet hyödyntävät raknnusten hukkalämpöä ja toisaalta ottavat talteen aurinko – ym. energiaa.
Kalajoen keskustan liikennejärjestelyt ovat epäonnistuneet keskustan kinttupolun johdosta. Keskustassa isot rekat eivät voi kunnolla liikkua ja viedä tavaraa liikkeisiin eikä maataloustraktorit voi kulkea maatalouskoneiden kanssa keskustan kinttupolkua vaarantamatta toisia tiellä liikkujia. Traktoriliikenne ohjautuu pois keskustan kinttupolulta Kantatielle lähemmäksi Merenojan yhtenäiskoulua.
Lisäksi on otettava huomioon, että Kalajoen lämpölaitokselle voi vuoden mittaa tulla noin 50 kuorma-autolastillista puupellettiä, mikä kulkee Kantatien kautta ja lisää näin ollen koululaisten vaaran mahdollisuutta.
Olen ottanut tässä kirjoituksessani esille vain kaksi haastellista asiaa: yhtenäsikoulujen tilojen tarve eli ennenkaikkea liikuntatilojen tarve sekä koululaisten kouluatkan turvallisuus erittäin vilkkaassa liikenteessä.
Jos koulumatka tai osa siitä määritellään vaaralliseksi, kunta on velvollinen järjestämään kuljetuksen vaaralliseksi katsotuksi koulumatkan osuudelle tai korvaamaan huoltajalle koulumatkakustannuksia oppilaan kuljettamisesta. Koulumatkan turvallisuuden arvioinnissa tarkastellaan koulumatkan liikenteellisiä olosuhteita ja käytössä on Koululiitu-ohjelma, jossa on huomioitu mm. seuraavat seikat: - tien toiminnallinen luokka - tien ylityskohdat - liikennemäärät - nopeusrajoitukset - tien leveys - tien piennarleveys - mahdolliset kevyen liikenteen väylät ja tievalaistus