Tarkistamaton
loppulausunto käräjätuomari Sarianne Ervastin tutkintailmoitukseen
ennen
kuulustelulausunnoista annettua loppulausuntoa
Selostus:
Raahe, Erkki Ahon epäillään pyrkineen vaikuttamaan käräjätuomarin
ratkaisuvaltaan, toimittaneen käräjäoikekudelle solvaavia
kirjoituksia ja sekä uhkailleen Sarianne Ervastia. Sarianne Ervastin
sähköinen rikosilmoius ZZZZZZA2KW5. 04.10.2019 5770/R/53493/18
”Erkki
Aho on pyrkinyt vaikuttamaan käräjätuomarin ratkaisuvaltaan
kseästä 2018 aikaan kosken hänen käräjäoikeuteen virelle
panemiaann asioita. Viimeisin ratkaisu asiassa on annettu 12.11.2018.
Tätä ennen Erkki Aho on toimittanut käräjäoikeudelle useita
kirjelmiä siitä, miten käräjätuomarin tulisi asiaa käsitellä
ja ilmoittanut, että hänen asiansa on aiemmin käsitelty väärin,
Aho on käynyt käräjäoikeuden kansliassa kaksi kertaa pyrkien
vaikuttamaan asian käsittelyjärjestykseen ja tuomarin
riippumattomuuteen ilman, että käräjäoikeus olisi häneltä
lausumaa erikseen pyytänyt. Aho toimittanut käräjäoikeudelle
käräjätuomarista useita solvaavia kirjoituksia. 18.11.2018
käräjäoikeudelle on toimitettu kirjelmä, jossa todetaan mm.
”Käsitykseni mukaan käräjätuomari Sarisnne Ervasti toiminta on
ollut tietoista ja tahallista ja tapahtuu jo toista kertaa peräkkäin
kohdalllani. Jos olisi vanha oikeudenkäymiskaari voimassa, niin
Sarianne Ervasti voitaisiin tuomita kuolemaan.” Olen kokenut Ahon
kirjoittelun jo aiemmin uhkaavana. Aho on antanut ymmärtää, että
toimittaa asian eri viranomaisten tietoon, mikäli asiaa ei ratkaista
hänen katsomallaan tavalla. Käräjätuomari ratkaisee asiat
riippumattomana ja virkavastuullaan eikä mieluisan ratkaisun
saaminen ole kenenkään oikeus. Pyrkiessäni hoitamaan virkatehtäviä
parhaani mukaan, olen kokenut edellä mainitun jo pidemmän aikaa
kuormittavan henkilökohtaista jaksamistani. Viimeisin viesti siitä,
että minut voitaisiin tuomitaan kuolemaan osoitti selkeästi hänen
pakkomielteensä tähän asiaan. Kirjelmien perusteella hän ei
kailta osin voilla tasapainoinen ihminen, jonka johdosta otan puheet
kuoleman tuomiosta melko vakavasti. Hänen käyttäytymisensä
perusteella en voi olla varma siitä, ettei hän jonain päivänä
toteuttaisi uhkaauksiaan. Lisäksi, kun otetaan huomioon työtehtäväni
sekä Ahon jatkuva kirjelmien toimittamainen, koen tämän
henkilökohtaista turvallisuuttani uhkaavan tilanteena.
Erkki
Ahon vastaus
Olen
haastanut ulosottoviranomaiset oikeuteen sen takia, että he kaikki
ulosotossa olevat saatavani ovat syntyneet Suomen valtion rikollisen
toiminnan johdosta ja ovat siten perintäkelvottomia. Olen
haastehakemuksessa ja sen täydennyksessä todistanut sen ja
toimittanut asiakirjat sähköisesti Raahen käräjäoikeuteen.
Käräjätuomari
Sarianne Ervasti on toiminut Suomen perustuslain ja
Ihmisoikeussopimusten vastaisesti koska ei ole antanut minulle
oikeudenmukaista oikeudenkäynti enkä ole saanut todistaa asiaa
oikeuskäsittelyssä.
Raahen
käräjäoikeus eli käräjätuomari Sarianne Ervasti toimitti
minulle tiedon milloin antaa asiassa ratkaisunsa. Soitin
ulosottomiehelle, joka kertoi, ettei hän tiedä mitään siitä ,
että hänet on haastettu oikeuteen asiassa. Sen jälkeen minä olin
yhteydessä Raahen käräjäoikeuteen ja sovittiin ajankohta jolloin
voin tulla tarkistaa sinne sähköisesti lähettämäni
todistusaineisto. Menin Raahen käräjäoikeuteen todistajani Ivan
Georgievin kanssa. Minä tarkistin käräjäoikeuteen sähköisesti
lähettämäni aineiston ja totesin käräjäsihteeri Valeria
Ostroukhille, että hän tulostanut nämä sivut väärin, sillä
linkit oli jätetty avaamatta ja todistusaineisto tulostamatta.
Käräjäsihteeri vähän hermostui asiasta ja kutsui käräjätuomarin
paikalle. Minä ilmoitin käräjätuomari Sarianne Ervastille asian.
Käräjätuomari Sarianne Ervasti antoi ymmärtää, ettei sillä ole
mitään merkitystä miten asiakirjat on tulostettu. Minä
käyttäydyin rauhallisesti ja kerroin mitkä asiat todistavat, että
kaikki ulosottosaatavani ovat syntyneet rikollisesti ja ovat siten
perintäkelvottomia. Käräjätuomari Ervasti ei reagoinut asiaa,
mutta huomasin, että hän oli jäänyt rysänpäältä kiinni ja oli
hermostunut. Kysyin häneltä vielä youtubevideoista, että miten ne
on käsitelty, koska niitä ei voi tulostetusta versiosta kuunnella.
Youtubevideot todistavat, että valtiopetos on tapahtunut ja se on
suorassa yhteyssä PR-talojen konkurssivyyhteen joissa törkeät
rikokset ovat tapahtuneet ja jotka poliisi on jättänyt tutkimatta
ja joiden perusteella kaikki ulosottosaatavani ovat syntyneet ja ovat
siten perintäkelvottomia. Käräjätuomari ei hermostuneisuutensa
takia pystynyt antamaan asiallisia vastauksia.
Minun
todistajani Ivan Georgiev voi todistaa, että minä käyttäydyin
asiallisesti ja rauhallisesti.
Minä
siis halusin todistaa, että nämä asiat todistavat valtiopetoksen
Suomessa
on tapahtunut valtiopetos, mikä ei vanhene koskaan.
Koiviston
konklaavi
Valtiopetosta
todistaa muun muassa nämä asiakirjat
1.
salaiseksi julisterut Koiviston konklaavin asiakirjat 6.5.1992
- salaiseksi julistettua SSP-sopimusta 22.10.1993.
- 25 vuodeksi salaiseksi julistettua Aktiv-Hansa-kaupan asiakirjat 31.03.2000
Valtiopetosta
todistaa muun muassa nämä videot
Koiviston
konklaavi
SSP-sopimus
Valtiopetosta
todistaa muun muassa nämä selvitykset ja kirjat
Jorma
Jaakkolan kotisivut
Minä
olin pyytänyt käräjätuomari Sarianne Ervastia hankimaan
oikeudenkäyntiin todistusaineistoksi nämä asiakirjat
Valtiopetosta
todistaa muun muassa nämä asiakirjat
1.
salaiseksi julisterut Koiviston konklaavin asiakirjat 6.5.1992
- salaiseksi julistettua SSP-sopimusta 22.10.1993.
- 25 vuodeksi salaiseksi julistettua Aktiv-Hansa-kaupan asiakirjat 31.03.2000
Katson,
että käräjätuomari Sarianne Ervasti laiminlöi
virkavelvollisuutensa kun hän jätti nämä asiakirjat hankkimatta
eikä antannut minulle perustuslain ja ihmisoikeussopimusten mukaista
oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä.
Haastehakemuksessa
oli lisäksi PR-talojen konkurssivyyhden todistusaineisto, mikä
kiistatta todistaa, että kaikki ulosotossa olevat saatavat ovat
syntyneet Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta.
PR-talojen
konkurssivyyhti todistusaineistoineen
PR-talojen
konkurssivyyhti todistusaineistoineen 2
PR-talojen
konkurssivyyhti todistusaineistoineen 3
Nämä
todistusaienistot käräjäsihteeri oli jättänyt tulostamatta ja
käräjätuomari Sarianne Ervasti käsittelemättä.
Ulosoton
peruste on virheellinen ja ulosotto jatkuu edelleen.
Tilanne
on ja oli tämä
Konkurssisääntö
50 a § (31.1.1995/110)
Väliaikainen pesänhoitaja voi myydä velallista ja suurimpia velkojia kuultuaan konkurssipesään kuuluvaa irtainta omaisuutta siinä laajudessa kuin se on välttämätöntä tappioiden välttämikseksi tai kka konkurssipesän hallinnosta tai hoidosta aiheutuvien kustannusten maksamiseksi.
Väliaikainen pesänhoitaja voi myydä velallista ja suurimpia velkojia kuultuaan konkurssipesään kuuluvaa irtainta omaisuutta siinä laajudessa kuin se on välttämätöntä tappioiden välttämikseksi tai kka konkurssipesän hallinnosta tai hoidosta aiheutuvien kustannusten maksamiseksi.
Kera
Oy käytti saattohoitajaa, jonka tehtävänä oli tuhota yritys.
Saattohoitaja teki muiden osakkaiden tietämättä Kera OY:n kanssa
kuvassa olevan sopimuksen. Kysymyksessä on törkeä petos, koska
myyjä Kera Oy oli päättänyt poistaa perustettavan yhtiön
markkinoilta. Siihen liittyy kuvassa oleva sopimus.
Väliaikaiset
pesänhoitajat eivät konkurssisäännön mukaan saa myydä kiinteää
omaisuutta. He kuitenkin myyjät kiinteää omasuutta maakaaren
vastaisesti. Heillä ei ollut valtakirjoja ja he myivät toisen
omaisuutta omanaan.
Kaupanteossa
salattiin 48 miljoonan markan pantatut kiinnitykset. Kysymyksessä
oli törkeä petos.
Kaupanvahvistajaksi
on merkitty tuleva syyttäjä Sulo Heiskari, joka ei kauppakirjan
allekirjoittajan mukaan ollut paikalla, kun kauppasopimus
allekirjoitettiin.
Kaupanvahvistajan
kutsuma todistaja todistaa, ettei hän ollut paikalla kun
kauppakirjat allekirjoitettiin.
Kaupanvahvistajaksi
merkitty nimismies Sulo Heiskari toimi syyttäjänä kaikissa
kauppasopimuksista johtuvista oikeudenkäynneistä. Syyttäjistä
annetun lain mkaan hän ehdottomastai esteellinen toimimaan
syyttäjänä näissä asioissa.
Alavieskan
Puurakenne Oy:n konkurssipesä purki kaupat. Kaupan purku on aina
lopullinen ja peruuttamaton. Kun pääsopimus puretaan niin
liitännäiset eli takaukset eivät voida voimaan. Alavieskan
Puurakenne Oy:n konkurssipesä haki konkurssituomion väärillä
tiedoilla, koska kaupat oli purettu.
Varatuomari
Paavo M. Petäjä antoi Ylivieskan käräjäoikeudelle väärän
lausuman asiassa ilman valtakirjoja ja toimeksiantoja. Paavo M.
Petäjä tunnustaa asian KRP:lle
Silloiselle
asianajajalle Asko Keräselle annettiin valtakirjat asioiden
hoitamiseksi, koska hän pyysi niitä sillä perusteella, että
konkurssi on laiton, koska kaupat oli purettu.
Entinen
asianajaja, nykyinen varatuomari Asko Keränen tunnustaa, että hän
jätti valituksen tekemättä. Nyt ainoa mahdollisuus on saada purku
korkeimmalta oikeudelta, mutta korkein oikeus ei suostu purkamaan
vääriä tuomioita eikä Ylivieskan käräjäoikeus ota asiaa
käsiteltäväkseen. Poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä eikä
laillisuusvalvonta näe asioissa mitään laitonta rikoksista
puhumattakaan.
Tutkinnanjohtajana
ollut poliisi Raimo Ollila on jättänyt kaikki rikostutkintapyynnöt
tutkimatta.
Asianajaja
Hannu Maskonen teki asiassa oman lopullisen ratkaisunsa, putosi
parvekkeelta ja kuoli.
Ennen
kuolemaansa asianajaja Hannu Maskonen haastoi Erkki ja Eila Ahon
oikeuteen velallisen epärehellisyydestä Merita-pankin nimissä
pankinjohtajan tietämättä asiasta. Tässä pankinjohtajan
todistus.
Erkki
Aho tuomittiin asiassa 75 päivän ehdottomaan vankeuteen sellaisen
velan perusteella jota ei edes ollut olemassa.
Koska
oli eduskuntavaalit tulossa niin kansanedustajaehdokas Kalajoen
kaupunginvaltuuston silloinen puheenjohtaja organisoi asiat niin,
että Erkki Ahon piti antaa valtuustolle selvitys vankeustuomiosta
otsikolla Luottamusmiehen rikollinen toiminta luottamustoimen
ulkopuolella. Valtuutettu Erkki Aho teki parissa viikossa 1879-sivun
selvityksen asioista. Valtuuston puheenjohtaja Raili Myllylä apunaan
Kalajoen kaupungin virkamiesjohto estivät valtuutettu Erkki Ahoa
esittämästä asioita valtuutetuille. Kysymyksessä oli törkeä
luottamusaseman ja virka-aseman väärin käyttö sekä rikollisten
suojelu.
Todelliset
syylliset ovat tässä:
kihlakunnansyyttäjä
Sulo Heiskari
asianjaja
Antti Latola
asianjaja
Hannu Maskonen
varatuomari
Paavo M. Petäjä
entinen
asianajaja Asko Keränen, nykyinen varatuomari
lestadiolainen
poliisi Raimo Ollila
rikollisten
suojelijat
Videoni
Erkki
Ahon videot ( 8 videoa)
Tyytymättömyyden
ilmaisu Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden käräjäoikeuden
esteellisyyttä koskeva osaratkaisuun
Tämän
aineiston Ylivieskan käräjäoikeus hävitti vaikka sen olisi
pitänyt säilyttää se vuoteen 2021 asti. Olen tehnyt poliisille
rikostutkintapyynnön asiasta , mutta nyt tutkinnanjohtajana oleva
poliisi Hannu Mensonen jätti tutkimatta asian.
Tämän
todistusaineiston käräjätuomari Sarianne Ervasti jätti
käsittelemättä.
Lisäksi
nimimies Sulo Heiskari, joka oli tuleva syyttäjä, on toiminut
asiakirjojen mukaan kauppakirjoissa kaupanvahvistajana. Kauppakirjan
allekirjoittajan mukaan hän ei ole koskaan kaupanvahvistajaa nähnyt
eikä hän ole ollut paikalla kun kauppakirjat allekirjoitettiin.
Lisäksi kaupanvahvistajan kutsuma todistaja todistaa, ettei hän ole
ollut paikalla kun kauppakirjat on allekirjoitettu. Kaupanteossa
salattiin 48 miljoonan pantatut kiinnitykset sekä ilmoitettiin
keskeneräinen tilauskanta 15 miljonaa suuremmaksi kuin se
todillisuudessa oli. Lisäksi myyjä oli tietoinen, että
perustettava yhtiö oli markkinoilta poistettavien listalla. Kysymys
on törkeästä petoksesta , jossa kaupanvahvistajana toimi tuleva
syyttäjä Sulo Heiskari , joka on toiminut esteellisenä syyttäjänä
kaikissa oikeudenkäynneissä, joissa asiaa on käsitelty.
Lisäksi
Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesä haki PR-Teollisuus Oy:n
väärillä tiedoilla konkurssiin , koska kaupat oli purettu. Kysymys
on törkeästä prosessipetoksesta. Kun nämä törkeät rikokset oli
saatu tehtyä niin rikosliiga jatkui toimintaansa villisti ja
vapaasti kuin siat vatukossa. Poliisi jätti kaikki rikokset
tutkimatta. Korkein oikeus ei ole purkanut alioikeuksien vääriä
päätööksiä ja siksi minulle ei ole ollut muuta mahdollisuutta
kun yrittää saada oikeutta käräjäoikeuden kautta jolloin voin
todistaa ulosottosaatavien syntymisen rikosten seurauksena ja niiden
olevan perintäkelvottomia. Sen jälkeen korkeimman oikeuden olisi
helpomip purkaa alioikeuksien väärät päätökset.
Koska
olen perehtynyt asioihin erittäin perusteellisesti 25 vuoden
kokemuksella, niin olen havainnut, että PR-Talojen konkurssivyyhti
on seurausta valtiopetoksesta, jossa tasavallan presidetti Mauno
Koivisto puuttui riippumattoman oikeuslaitoksen toimintaan. Kysymys
on valtiopetoksesta. Sen jatkeena on salaiseksi julistettu
SSP-sopimus, jossa määriteltiin toimialarationalisointi.
Säästöpankkisopimukksessa Suomen valtio ja neljä pankkia sopivat
Säästöpankkien pilkkomisesta ja yritysten kaatamisesta. Minä sain
hankkittua tuon salaiseksi julistetun SSP-sopimuksen ja kerron siitä
tässä videollani
SSP-sopimus
Käräjätuomari
Sarianne Ervastin olisi pitänyt huomata se, että silloinen
asianajaja , nykyinen varatuomari, joka tällä hetkellä istuu
todennäköisesti vankeusrangaistusta, jätti aikanaan valituksen
tekemättä PR-talojen konkurssivyyhdessä, jossa Alavieskan
Puurakenne Oy:n konkurssipesä haki väärillä tiedoilla
PR-Teollisuus Oy:n konkurssiin ja konkurssi olisi siis laiton.
Silloinen asianajaja Asko Keränen jätti valituksen tekemättä
vaikka hänellä oli valtakirjat asian hoitamiseen. Näin syntyi
tilanne, että virheellinen konkurssituomio jäi voimaan ja
rikollisliiga saattoi jatkaa rikolllista toimintaansa, koska poliisi
jätti rikokset tutkimatta. Asko Keränen on tunnustanut tekonsa ja
tunnustus on toimitettu käräjätuomari Sarianne Ervastille
todistusaineistoksi siitä, että kaikki ulosottosaatavani ovat
syntyneet valtion rikollisen toiminnan seurauksena.
Lisäksi
varatuomari Paavo M.Petäjä on tunnustanut tekonsa. Hän on antanut
Ylivieskan käräjäoikeudelle lausuman konkurssiasiassa vaikka
hänellä ei ole ollut valtakirjoja ja toimeksiantoja. Tämäkin
todistusaienisto on toimitettu haastehakemuksen yhteydessä
käräjätuomari Sarianne Ervastille, mutta hän ei ole sitä ottanut
käsittelyyn eikä huomioinut lainkaan asian käsittelyssä tai
käsittelyssä jättämisessä.
Ei
voi välttyä vaikutelmalta, että käräjätuomari Sarianne Ervasti
ei tunne vanhaa oikeudenkäymiskaarta. Se on tässä:
1. luvun 12§:stä, jossa säädetään tuomarien tekemien väärien tuomioiden seurauksista.
Jos
tuomari ilmeisestä huolimattomuudesta tahi ymmärtämättömyydestä
tekee väärän tuomion, menettäköön virkansa kokonaan tahi
määräajaksi, tahi maksakoon rahasakon, kolmijakoon, aina
asianhaarain mukaan, ja korvatkoon kaiken vahingon. Jos hän sen
tahallansa tekee, vihasta ja ilkeydestä taikka ystävyyden, lahjain
ja voiton tähden, menettäköön virkansa, saamatta sitä koskaan
takaisin, korvatkoon myös vahingon, ja lahjat menkööt vaivaisille.
Jos joku sellaisen väärän tuomion tähden menettää henkensä
tahi kunniansa, menettäköön tuomarikin pahuutensa ja ilkeytensä
takia henkensä tahi kunniansa. – Oikeudenkäymiskaari
(1.1.1734/4), 1 Luku 12§
Kyseinen
kohta on alun perin vuodelta 1734 ja on yhä muodollisesti voimassa,
sillä sitä ei ole koskaan kokonaan kumottu. Lakia, johon se
sisältyy, on kyllä muuten sieltä täältä uudistettu, yleensä
luku tai pykälä kerrallaan.
Mielestäni
on järkyttävää se, ettei käräjätuomari tunne lakia.
Käräjätuomari
Sarianne Ervasti kertoo, että olen pyrkinyt vaikuttamaan asioiden
käsittelyjärjestykseen. Se pitää paikkansa. Minä olen pyytänyt
että tämä iso asia eli virheellinen ulosotto käsitellään ensin
ja sitten vasta avioeroasia. Minä halusin, että virheellinen
ulosottoasia käsitellään ensin oikeudenmukaisessa
oikeudenkäynnissä ja silloin kun saan esittää todistusaineistot
ja argumentoinnit asioille niin oikeus tekee oikean päätöksen.
Tästä olisi seurannut valtavat vahingonkorvaukset koska
taloudelliset vahingot ovat valtavat ja henkiset kärsimykset ovat
olleet hirveät kun on joutunut kärsimään valtion rikollisesta
toiminnasta 25 vuotta ja Kalajoen kaupungin syrjinnästä yli 30
vuotta. Me olemme vaimoni kanssa joutuneet ne kärsimään yhdessä.
Vahingonkorvaukset kuuluvat meille molemmille. Jos avioeroasia
käsitellään ensin niin on suuri vaara että vaimoni jää
osattomaksi vahingonkorvauksista. Siksi käsittelyjärjestykseen
halusin muutoksen. Olihan ulosottoasia ollut vireillä jo useita
kuukausia aikaisemmin ja olisi luonnollista jos asiat käsitellään
aikajärjestyksessä.
Avioeroasia
johtuu erittäin pitkälle Suomen valtion rikollisesta toiminnasta.
Jos olisimme saaneet elää rauhassa ilman syyttäjä Sulo Heiskarin
rikollista ahdistelua niin avioliittomme olisi varmasti jatkunut.
Avioeroon
vaikutti osasyynä myös vävyni 7,2 miljoonan lottovoitto. Minä
sairastuin syöpään eikä hän halunnut auttaa minua
taloudellisessa ahdingossani. Tein syöpäratkaisussa oman ratkaisuni
eli vaihdoin ruokavalioa. Kysyin ulkomailisilta lääkäritutuilta,
että mitkä ruoka-aineet vaikuttavat syöpäsolujen tuhoutumiseen.
Sain vastaukset Venäjältä, Virosta ja Bulgariasta. Vaihdoin
ruokavalioni sen mukaiseksi. Syöpä hävisi. Otin pankista lainan,
jonka veljeni takasi, koska lottovoittaja ei voinut auttaa. Menin
Helsingin Docrates syöpäsairaalaan jossa tehtiin syövän
hoitosuunnitelma. Tarkistetiin TT-kuvauksella tilanne ja todettiin,
ettei ole syöpää, ei löydöksiä eikä levinneisyyttä. OYKS:n
lääkärit kuitenkin ”pakottivat” ottamaan sädehoidon. En
uskaltanut olla ottamatta sädehoitoa, koska OYKS:n lääkrärit niin
vaativat.
Valtion
rikollisen toiminnan seurauksena ja lottovoittajan käytöksen
seurauksena sairastuin vakavaan verenpainetautiin. Suomessa 11
lääkäriä tutki minut mutta ei löytänyt ratkaisua. Minulla oli
bulgarialaisia tuttuja, jotka kehuivat bulgarialaisia lääkäreitä.
Suomessa jouduin kovien paineiden takia käymään psykiatrin
vastaanotolla. Hän neuvoi minua vaihtamaan maisemaa, koska paineet
olivat niin suuret. Siis valtion rikollinen toiminta, Kalajoen
kaupungin syrjintä ja lottovoittajan käyttäytyminen aiheuttivat
minulle sellaista stressiä etten sitä kestänyt. Verenpaine nousi
hengenvaarallisiin lukemiin. Psykiatri suositteli maiseman vaihtoa.
Tein sen. Bulgarialainen lääkäri löysi ratkaisun
verenpainetautiini, mutta Suomessa asiat menivät väärään
suuntaan lottovoittajan käyttäytymisen johdosta.
Käräjätuomari
Sarianne Ervasti olisi voinut pelastaa asiat oikeilla ratkaisuilla,
mutta hän vain pahensi tilanetta. Myönsi vastustuksestani
huolimatta avioeron. Minulla ja vaimollani ovat erittäni hyvät
välit pitkän avioliiton johdosta ja oikea ratkaisu olisi ollut
mahdollinen, mutta kärätuomari Sarianne Ervasti oli päättänyt
tuhota kaiken.
Minä
edellenkin haluan , että korkein oikeus purkaa kaikki alioikeuksien
väärät päätökset mukaanluettuna avioeropäätös.
Minä
kiellän jyrkästi syyllistyneeni virkamiehen väkivaltaiseen
vastustamiseen sekä kunnianloukkaukseen. Minulla on todistaja Ivan
Georgiev, joka voi todistaa etten ole syyllistynyt virkamiehen
väkivaltaiseen vastustamiseen. En ole syyllistynyt
kunnianloukkaukseen. Kysymys on vain siitä, ettei käräjätuomari
tuntenut vanhaa oikeudenkäymiskaarta.
Minä
katson, että käräjätuomari on toiminut perustuslain ja
ihmisoikeussopimusten vastaiseen toimintaa, koska ei ole antanut
minulle oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. Katson , että hän
syyllistynyt kidutukseen toiminnallaan. Katson että hän on
laiminlyönyt virkavelvollisuutensa ja käyttänyt törkeästi
virka-asemaansa väärin. Hän on vääristellyt todistusaineistoa,
kun on hyväksynyt väärin tulostetun sähköpostiaineiston.
Rikostutkinnan
kannalta olennaista on
- kaikken asiakirjojen ja kirjeenvaihdon hankkiminen niistä asioistani joissa käräjätuomarina toimi Sarianne Ervasti. Niistä käy totuus ilmi.
- Tutkinnanjohtaja Hannu Mensonen on esteellinen toimimaan asiassa tutkinnanjohtajana, koska hän jätti rikosilmoituksen tutkimatta, kun tein rikosilmoituksen Sarianne Ervastin toiminnasta, lisäksi hän jätti tutkimatta mihin Ylivieskan käräjäoikeus hävitti käräjäoikeudessa säilytettäväksi päätetyn todistusaienistot, mikä sisälsi kaikki tarvittavat asiakirjat PR-Talojen konkurssivyyhdestä. Kolmanneksi on syytä epäillä, että kuullustelija Mäntysaari oli ohjeistettu tutkinnanjohtajan toimesta tekemään sellainen rikostutkinta , jossa kysymykset ja vastauksest oli laadittu etukäteen eikä todistusaineistoja otettu vastaan eikä todistajiani kuultu. Tutkinnanjohtaja Hannu Mensonen vähätteli raahalaislähtöisen entisen asianajajan ja nykyisen varatuomarin Asko Keräsen rikoksia, jotka todellisuudessa ovat juuri suurin syy siihen, että kaikki ulosotossa olevat saatavani ovat syntyneet Suomen valtion rikollisen toiminnan seurauksena.
- On kiistaton tosiasia että rikostutkija Pekka Niskakangas on tosiasioista tietoinen mutta ei ole ryhtynyt asian vaatimiin toimenpiteisiin, vaikka on saanut tosiasiat tiedokseen. Rikokset eivät ole vanhentuneet, koska ulosotto on voimassa, asiat ovat olleet keskeytyksettä 25 vuotta vireillä ja asiat johtuvat valtiopetoksesta, mikä ei vanhene koskaan. Valtiopetoksesta johtuu suoraan PR-talojen konkurssivyyhti, mistä johtuu kaikki rikollisesti aikaan saadut ulosottoni, minkä johdosta haastoin ulosottoviranomaiset oikeuteen, koska korkein oikeus ei pura alioikeuksien vääriä päätöksiä. Valtipetosta halutaan salata ja rikollisille on annettu syytesuoja. Rikostutkija Pekka Niskakangas ei ole hankkinut todistusaineistoksi salaiseksi julistettuja ns. Koiviston konklaavin asiakirjoja, jotka todistavat valtiopetoksen sekä salaiseksi julistettua SSP-sopimusta, mikä osoittaa valtiopetoksen toteutuksen ja salaiseksi julistettua Aktiv-Hansa-kaupan asiakirjoja, mitkä todistavat valtiopetoksen ja rikoksten salailun.Rikostutkija Pekka Niskakangas ei ole vaivautunut kuulustelemaan minua vaan on kuulustelut vain käräjätuomari Sarianne Ervastia. Rikostutkija Pekka Niskakangas on koko ajan kieltäytynyt vastaanottamasta minulta todistustusaineistoa ja kuulustelemasta minua. Pekka Niskakangas on varmasti puolueellinen asian tutkinnassa.
MA 06.01.2020 Mistä on
kysymys?
Monet ovat ihmetelleet
mistä on kysymys Erkki Ahon asiassa. Kerron nyt tarkasti mistä on
kysymys. Minusta on tehty rikosilmoitus, koska haluan oikeutta
Suomessa. Rikosilmoituksen tekijöinä ovat Suomen valtion edustajat
Oulun käräjäoikeuden tuomari Sarianne Ervasti ja ulosottomies
Eveliina Nissilä. Rikosilmoituksen aihe virkamiehen väkivaltainen
vastustaminen. Minun mielestäni rikosilmoitus on perätön ilmianto.
Minulla on todistajat asiassa ja minulla on kiistaton
todistusaineisto. En ole syyllistynyt mihinkään rikokseen, mutta
käräjätuomaria ja ulosottomiestä on syytä epäillä rikoksista.
Minulla on rikoksesta epäiltynä erittäin vahva asema Suomen
perustuslain ja Ihmisoikeussopimusten mukaan. Suomen valtio on
sitoutunut nuodattamaan Suomen lakeja ja Ihmisoikeussopimuksia.
Valitettavasti poliisit ovat tehneet tahallaan rikositutkinnan
virheellisesti enkä ole saanut esittää todistusaineistoja asiassa
eikä todistajiani ole kuultu.
Minä olen vaatinut, että
poliisit, rikostutkija Pekka Niskakangas ja tutkinnajohtaja Hannu
Mensonen, hankkivat ja tutkivat todistusaineistoksi asiassani
vaatimani seuraavat asiakirjat, jotka olen haastehakemuksessa
esittänyt todistusaineistoksi hankittavaksi ja jotka käräjätuomari
on jättänyt hankkimatta:
- salaiseksi julistetut ns. Koiviston konklaavin asiakirjat
- salaiseksi julistetun SSP-sopimuksen 22.10.1992
- salaiseksi julistetun Aktiv-Hansa-kaupan asiakirjat 31.3.2000
Nämä asiakirjat
todistavat valtiopetoksen, jonka suoranainen jatke on PR-talojen
konkurssivyyhti.
Jos poliisit eivät hanki
näitä asiakirjoja 12.01.2020
mennessä tai viimeistään siinä vaiheessa kun
minun on määrä antaa loppulausunto asiassa eli 31.01.2020
menessä, niin en tule saamaan esteetöntä rikostutkintaa
enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, jota Suomen laki ja
ihmisoikeussopimukset edellyttävät.
Myöskään muut
1990-laman uhrit ja valtiopetoksen uhrit eivät tule saamaan oikeutta
jos minulta estetään esteetön rikostutkinta ja oikeudenmukainen
oikeudenkäynti. Siksi asia on äärettömän tärkeä.
Kansalaisten on syytä
varautua suuriin mielenosoituksiin sekä muihin tarpeellisiin toimiin
jotta Sanna Marinin hallitus ryhtyy asian vaatimiin toimenpiteisiin
jos poliisit ja käräjäoikeus eivät noudata Suomen lakia.
TI 07.01.2020 Mikä on
Koiviston konklaavi?
KE 08.01.2020 Mikä on
salaiseksi julistettu SSP-sopimus?
Katson,
että rikostutkinta asiassa on tehty esitutkintalain, poliislain,
perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaisesti.
Esitutkintalaissa
määritellään esitutkinnan suorittaminen seuraavasti:
Esitutkinnassa
selvitettävät asiat
Esitutkinnassa
selvitetään:
1)
asian laadun edellyttämällä tavalla epäilty rikos, sen
teko-olosuhteet, sillä aiheutettu vahinko ja siitä saatu hyöty,
asianosaiset sekä muut syyteharkintaa ja rikoksen johdosta
määrättävää seuraamusta varten tarvittavat seikat;
2)
mahdollisuudet rikoksella saadun omaisuuden palauttamiseksi ja
rikoksen johdosta tuomittavan menettämisseuraamuksen tai
asianomistajalle tulevan vahingonkorvauksen täytäntöönpanemiseksi;
3)
asianomistajan yksityisoikeudellinen vaatimus, jos hän
oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (689/1997)
3 luvun 9 §:n nojalla
on pyytänyt syyttäjää ajamaan hänen vaatimustaan; ja
4)
suostuuko asianomistaja ja aikooko rikoksesta epäilty suostua asian
käsittelemiseen käräjäoikeudessa oikeudenkäynnistä
rikosasioissa annetun lain 5 a luvussa tarkoitetussa kirjallisessa
menettelyssä.
Esitutkinnassa
asia on valmisteltava siten, että syyteharkinta ja asianosaisten
etujen valvominen voidaan suorittaa asianmukaisesti ja että
todistelu voidaan pääkäsittelyssä ottaa vastaan yhdellä kertaa
tai asia voidaan ratkaista kirjallisessa menettelyssä.
Tutkinnanjohtaja
Esitutkintaa
johtaa tutkinnanjohtaja, jona toimii pakkokeinolain (806/2011)
2 luvun 9 §:ssä tarkoitettu
pidättämiseen oikeutettu virkamies. Syyttäjä toimii
tutkinnanjohtajana kuitenkin vain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa
tapauksissa. Poliisin toimittamassa esitutkinnassa saa
rikosylikonstaapeli tai ylikonstaapeli toimia tutkinnanjohtajana
asian laatuun liittyvästä tai muusta vastaavasta perustellusta
syystä ja muun viranomaisen toimittamassa esitutkinnassa virkamies,
jonka oikeudesta toimia tutkinnanjohtajana säädetään laissa
erikseen.
Samaan
rikoskokonaisuuteen kuuluvien rikosten tutkinnanjohtajien esimieheksi
voidaan määrätä tutkinnan yleisjohtaja, joka päättää
esitutkinnan yhteensovittamisesta ja joka voi tuossa tarkoituksessa
antaa alaisenaan toimivia tutkinnanjohtajia koskevia määräyksiä.
Tutkija
Tutkija
suorittaa tutkinnanjohtajan johdon ja valvonnan alaisena epäiltyä
rikosta koskevat kuulustelut ja muut esitutkinta-toimenpiteet sekä
toteuttaa tutkinnanjohtajan antamat asian tutkintaa koskevat
määräykset ja suorittaa muut tutkijalle lain mukaan kuuluvat
toimenpiteet.
Poliisilaki
määrittelee poliisin tehtävät
Poliisin
tehtävät
Poliisin
tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen,
kansallisen turvallisuuden suojaaminen, yleisen järjestyksen ja
turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen,
paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. Poliisi
toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden
viranomaisten sekä yhteisöjen ja asukkaiden kanssa ja huolehtii
tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä
yhteistyöstä. (26.4.2019/581)
Poliisi
suorittaa lisäksi lupahallintoon liittyvät ja muut sille laissa
erikseen säädetyt tehtävät sekä antaa jokaiselle
tehtäväpiiriinsä kuuluvaa apua. Jos on perusteltua syytä olettaa
henkilön kadonneen tai joutuneen onnettomuuden uhriksi, poliisin on
ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin henkilön löytämiseksi.
Rikosten
esitutkinnasta säädetään esitutkintalaissa (805/2011) ja
rikosten esitutkinnassa käytettävistä pakkokeinoista
pakkokeinolaissa (806/2011).
Perusoikeuksien
ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen
Poliisin
on kunnioitettava perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia sekä
toimivaltuuksia käyttäessään valittava perusteltavissa olevista
vaihtoehdoista se, joka parhaiten edistää näiden oikeuksien
toteutumista.
Suomen
perustuslaki määrittelee syytetyn aseman ja suomalaisen
perustoikeudet
Kansanvaltaisuus
ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut
eduskunta.
Kansanvaltaan
sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen
vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa
toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset
ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan
sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
Lapsia
on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada
vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten
tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä
työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen
ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään.
7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella
on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen,
koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään
ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella
ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen
koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää
mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää
tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa
tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet
turvataan lailla.
8 §
Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
Ketään
ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen
sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty
rangaistavaksi. Rikoksesta ei saa tuomita ankarampaa rangaistusta
kuin tekohetkellä on laissa säädetty.
9 §
Liikkumisvapaus
Suomen
kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on
vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
Jokaisella
on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää
välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen
täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka
maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.
Suomen
kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä
vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla
voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan
rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa
tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa
tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa
on taattu. (24.8.2007/802)
Ulkomaalaisen
oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla.
Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä
tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa
loukkaava kohtelu.
10 §
Yksityiselämän suoja
Jokaisen
yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen
suojasta säädetään tarkemmin lailla.
Kirjeen,
puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
Lailla
voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten
selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista
toimenpiteistä. (5.10.2018/817)
Lailla
voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin
salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka
kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä,
turvallisuustarkastuksessa ja vapaudenmenetyksen aikana sekä tiedon
hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta
toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista
turvallisuutta. (5.10.2018/817)
11 §
Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella
on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon
ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa
uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla
kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen
osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella
on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa
ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden
käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää
kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä
rajoituksia.
Viranomaisen
hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei
niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla
erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta
asiakirjasta ja tallenteesta.
13 §
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
Jokaisella
on oikeus lupaa hankkimatta järjestää kokouksia ja
mielenosoituksia sekä osallistua niihin.
Jokaisella
on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa
perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja
osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen
yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen
valvomiseksi.
Tarkempia
säännöksiä kokoontumisvapauden ja yhdistymisvapauden
käyttämisestä annetaan lailla.
14 §
Vaali- ja osallistumisoikeudet
Jokaisella
Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on
oikeus äänestää valtiollisissa vaaleissa ja kansanäänestyksessä.
Vaalikelpoisuudesta valtiollisissa vaaleissa on voimassa, mitä siitä
erikseen säädetään tässä perustuslaissa.
Jokaisella
Suomen kansalaisella ja maassa asuvalla muulla Euroopan unionin
kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus
äänestää Euroopan parlamentin vaaleissa sen mukaan kuin lailla
säädetään. (4.11.2011/1112)
Jokaisella
Suomen kansalaisella ja maassa vakinaisesti asuvalla ulkomaalaisella,
joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää
kunnallisvaaleissa ja kunnallisessa kansanäänestyksessä sen mukaan
kuin lailla säädetään. Oikeudesta muutoin osallistua kuntien
hallintoon säädetään lailla.
Julkisen
vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua
yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään
koskevaan päätöksentekoon.
15 §
Omaisuuden suoja
Jokaisen
omaisuus on turvattu.
Omaisuuden
pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan
säädetään lailla.
16 §
Sivistykselliset oikeudet
Jokaisella
on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Oppivelvollisuudesta
säädetään lailla.
Julkisen
vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten
tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää
itseään varattomuuden sitä estämättä.
Tieteen,
taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.
17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen
kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen
oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan
omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada
toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan
on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön
sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten
perusteiden mukaan.
Saamelaisilla
alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus
ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan.
Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa
säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden
vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan
lailla.
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella
on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä,
ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava
työvoiman suojelusta.
Julkisen
vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan
jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen
säädetään lailla.
Ketään
ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
19 §
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella,
joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää
turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja
huolenpitoon.
Lailla
taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden,
sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen
syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen
vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä
väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja
muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen
hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen
vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea
asumisen omatoimista järjestämistä.
20 §
Vastuu ympäristöstä
Vastuu
luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja
kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
Julkisen
vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen
ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon.
21 §
Oikeusturva
Jokaisella
on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa
tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja
velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn
julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja
hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja
hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
Euroopan
Ihmisoikeussopimus määrittelee syytetyn aseman ja oikeudet
1
artikla
Velvollisuus
kunnioittaa ihmisoikeuksia
Korkeat
sopimuspuolet takaavat jokaiselle lainkäyttövaltaansa kuuluvalle
tämän yleissopimuksen I osassa määritellyt oikeudet ja vapaudet.
I
OSA
OIKEUDET
JA VAPAUDET
2
artikla
Oikeus
elämään
1.
Jokaisen oikeus elämään on suojattava laissa. Keneltäkään ei
saa riistää hänen elämäänsä tahallisesti, paitsi
tuomioistuimen päätöksen täytäntöönpanemiseksi silloin, kun
hänet on tuomittu rikoksesta, josta laissa määrätään tällainen
rangaistus.
2.
Elämän riistämistä ei voida katsoa tämän artiklan vastaiseksi
teoksi silloin, kun se seuraa voimankäytöstä, joka on ehdottoman
välttämätöntä:
a)
kenen hyvänsä puolustamiseksi laittomalta väkivallalta;
b)
laillisen pidätyksen suorittamiseksi tai laillisen vapaudenriiston
kohteeksi joutuneen henkilön paon estämiseksi;
- mellakan tai kapinan kukistamiseksi laillisin toimin.
3
artikla
Kidutuksen
kielto
Ketään
ei saa kiduttaa, eikä kohdella tai rangaista epäinhimillisellä tai
halventavalla tavalla.
4
artikla
Orjuuden
ja pakkotyön kielto
1.
Ketään ei saa pitää orjuudessa tai orjuuden kaltaisessa
pakkotyössä.
2.
Ketään ei saa vaatia tekemään pakkotyötä tai muuta pakollista
työtä.
3.
"Pakkotyöllä tai muulla pakollisella työllä" ei tässä
artiklassa tarkoiteta:
a)
tämän yleissopimuksen 5 artiklan määräysten mukaisesti määrätyn
vapaudenriiston aikana tai ehdonalaisessa vapaudessa tavanomaisesti
määrättyä työtä;
b)
aseellisen palveluksen luonteista palvelusta tai sellaista
palvelusta, joka vaaditaan sen sijasta maissa, jotka hyväksyvät
aseellisesta palveluksesta kieltäytymisen omantunnonsyistä;
c)
sellaista palvelusta, jota vaaditaan silloin, kun vaara tai
onnettomuus uhkaa yhteiskunnan olemassaoloa tai hyvinvointia;
- sellaista työtä tai palvelusta, joka kuuluu yleisiin kansalaisvelvollisuuksiin.
5
artikla
Oikeus
vapauteen ja turvallisuuteen
1.
Jokaisella on oikeus vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.
Keneltäkään ei saa riistää hänen vapauttaan, paitsi seuraavissa
tapauksissa ja lain määräämässä järjestyksessä:
a)
henkilö vangitaan lain nojalla sen jälkeen, kun hänet on tuomittu
toimivaltaisessa tuomioistuimessa;
b)
henkilö pidätetään tai vangitaan lain nojalla, koska hän ei ole
noudattanut tuomioistuimen laillista määräystä, tai jonkin
lakimääräisen velvoitteen täyttämisen turvaamiseksi;
c)
henkilö pidätetään tai hänen vapautensa riistetään lain
nojalla hänen saattamisekseen toimivaltaisen oikeusviranomaisen
tutkittavaksi, milloin on syytä epäillä hänen syyllistyneen
rikokseen tai jos katsotaan välttämättömäksi estää häntä
tekemästä rikosta tai pakenemasta teon jälkeen;
d)
alaikäiseltä riistetään vapaus lain nojalla hänen kasvatuksensa
valvomiseksi tai hänet pidätetään lain nojalla hänen
saattamisekseen toimivaltaisen oikeusviranomaisen tutkittavaksi;
e)
henkilöltä riistetään vapaus lain nojalla tartuntataudin
leviämisen estämiseksi tai hänen heikon mielenterveytensä,
alkoholisminsa, huumeidenkäyttönsä tai irtolaisuutensa vuoksi;
f)
henkilö pidätetään tai häneltä riistetään vapaus lain
nojalla, jotta estettäisiin hänen laiton maahantulonsa, tai jos on
ryhdytty toimiin hänen karkottamisekseen tai luovuttamisekseen.
- Vapaudenriiston kohteeksi joutuneelle on viipymättä ilmoitettava hänen ymmärtämällään kielellä vapaudenriiston perusteet ja häneen mahdollisesti kohdistetut syytteet.
- Tämän artiklan 1 kappaleen c kohdan määräysten nojalla pidätetty tai vapaudenriiston kohteeksi joutunut on viipymättä tuotava tuomarin tai lain nojalla tuomiovaltaa käyttävän muun viranomaisen tutkittavaksi, ja hänellä on oikeus oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa tai oikeus tulla vapautetuksi oikeusjutun ollessa vireillä. Vapaaksi laskemisen ehdoksi voidaan asettaa takeet siitä, että asianomainen saapuu oikeudenkäyntiin.
- Jokaisella, jolta on riistetty hänen vapautensa pidättämällä tai muuten, on oikeus vaatia tuomioistuimessa, että hänen vapaudenriistonsa laillisuus tutkitaan viipymättä ja että hänet vapautetaan, mikäli toimenpide ei ole laillinen.
- Jokaisella, joka on pidätetty tai jonka vapaus on muuten riistetty tämän artiklan määräysten vastaisesti, on täytäntöönpanokelpoinen oikeus vahingonkorvaukseen.
6
artikla
Oikeus
oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
1.
Jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja
julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa riippumattomassa
ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään hänen
oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta
rikossyytteestä. Päätös on annettava julkisesti, mutta
lehdistöltä ja yleisöltä voidaan kieltää pääsy koko
oikeudenkäyntiin tai osaan siitä demokraattisen yhteiskunnan
moraalin, yleisen järjestyksen tai kansallisen turvallisuuden vuoksi
nuorten henkilöiden etujen tai osapuolten yksityiselämän
suojaamisen niin vaatiessa, tai siinä määrin kuin tuomioistuin
harkitsee ehdottoman välttämättömäksi erityisolosuhteissa,
joissa julkisuus loukkaisi oikeudenmukaisuutta.
2.
Jokaista rikoksesta syytettyä on pidettävä syyttömänä, kunnes
hänen syyllisyytensä on laillisesti näytetty toteen.
3.
Jokaisella rikoksesta syytetyllä on seuraavat vähimmäisoikeudet:
a)
oikeus saada viipymättä yksityiskohtainen tieto häneen
kohdistettujen syytteiden sisällöstä ja perusteista hänen
ymmärtämällään kielellä;
b)
oikeus saada riittävästi aikaa ja edellytykset valmistella
puolustustaan;
c)
oikeus puolustautua henkilökohtaisesti tai itse valitsemansa
oikeudenkäyntiavustajan välityksellä, ja jos hän ei pysty itse
maksamaan saamastaan oikeusavusta, hänen on saatava se korvauksetta
oikeudenmukaisuuden niin vaatiessa;
d)
oikeus kuulustella tai kuulustuttaa todistajia, jotka kutsutaan
todistamaan häntä vastaan, ja saada hänen puolestaan esiintyvät
todistajat kutsutuiksi ja kuulustelluiksi samoissa olosuhteissa kuin
häntä vastaan todistamaan kutsutut todistajat;
e)
oikeus saada maksutta tulkin apua, jos hän ei ymmärrä tai puhu
tuomioistuimessa käytettyä kieltä.
7
artikla
Ei
rangaistusta ilman lakia
1.
Ketään ei ole pidettävä syypäänä rikokseen sellaisen teon tai
laiminlyönnin perusteella, joka ei ollut tekohetkellä kansallisen
lainsäädännön tai kansainvälisen oikeuden mukaan rikos. Rikoksen
tekohetkellä sovellettavissa ollutta rangaistusta ankarampaa
rangaistusta ei saa määrätä.
2.
Mikään tässä artiklassa ei estä ryhtymästä oikeudenkäyntiin
henkilöä vastaan ja tuomitsemasta häntä rangaistukseen teosta tai
laiminlyönnistä, joka sivistyskansojen hyväksymien yleisten
oikeusperiaatteiden mukaisesti oli tekohetkellä rikollinen teko.
8
artikla
Oikeus
nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta
1.
Jokaisella on oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä,
kotiinsa ja kirjeenvaihtoonsa kohdistuvaa kunnioitusta.
- Viranomaiset eivät saa puuttua tämän oikeuden käyttämiseen, paitsi kun laki sen sallii ja se on välttämätöntä demokraattisessa yhteiskunnassa kansallisen ja yleisen turvallisuuden tai maan taloudellisen hyvinvoinnin vuoksi, tai epäjärjestyksen tai rikollisuuden estämiseksi, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, tai muiden henkilöiden oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.
9
artikla
Ajatuksen-,
omantunnon- ja uskonnonvapaus
- Jokaisella on oikeus ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen. Tämä oikeus sisältää vapauden vaihtaa uskontoa tai uskoa ja vapauden tunnustaa uskontoaan tai uskoaan joko yksin tai yhdessä muiden kanssa julkisesti tai yksityisesti jumalanpalveluksissa, opettamalla, hartaudenharjoituksissa ja uskonnollisin menoin.
- Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai uskoaan voidaan asettaa vain sellaisia rajoituksia, joista on säädetty laissa ja jotka ovat välttämättömiä demokraattisessa yhteiskunnassa yleisen turvallisuuden vuoksi, yleisen järjestyksen, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, tai muiden henkilöiden oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.
10
artikla
Sananvapaus
- Jokaisella on sananvapaus. Tämä oikeus sisältää vapauden pitää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta. Tämä artikla ei estä valtioita tekemästä radio-, televisio- ja elokuvayhtiöitä luvanvaraisiksi.
- Koska näiden vapauksien käyttöön liittyy velvollisuuksia ja vastuuta, se voidaan asettaa sellaisten muodollisuuksien, ehtojen, rajoitusten ja rangaistusten alaiseksi, joista on säädetty laissa ja jotka ovat välttämättömiä demokraattisessa yhteiskunnassa kansallisen turvallisuuden, alueellisen koskemattomuuden tai yleisen turvallisuuden vuoksi, epäjärjestyksen tai rikollisuuden estämiseksi, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, muiden henkilöiden maineen tai oikeuksien turvaamiseksi, luottamuksellisten tietojen paljastumisen estämiseksi, tai tuomioistuinten arvovallan ja puolueettomuuden varmistamiseksi.
11
artikla
Kokoontumis-
ja yhdistymisvapaus
- Jokaisella on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis- ja yhdistymisvapauteen, mikä käsittää myös oikeuden perustaa ammattiyhdistyksiä ja liittyä niihin etujensa turvaamiseksi.
- Näiden oikeuksien käyttämiselle ei saa asettaa muita kuin sellaisia rajoituksia, joista on säädetty laissa ja jotka ovat välttämättömiä demokraattisessa yhteiskunnassa kansallisen tai yleisen turvallisuuden vuoksi, epäjärjestyksen tai rikollisuuden estämiseksi, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, tai muiden henkilöiden oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi. Tämä artikla ei estä laillisten rajoitusten asettamista asevoimiin, poliisiin tai valtionhallintoon kuuluviin nähden heidän käyttäessään näitä oikeuksia.
12
artikla
Oikeus
avioliittoon
Avioliittoiässä
olevilla miehillä ja naisilla on oikeus mennä avioliittoon ja
perustaa perhe tämän oikeuden käyttöä säätelevien kansallisten
lakien mukaisesti.
13
artikla
Oikeus
tehokkaaseen oikeussuojakeinoon
Jokaisella,
jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia
on loukattu, on oltava käytettävissään tehokas oikeussuojakeino
kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että
oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa
olevat henkilöt.
14
artikla
Syrjinnän
kielto
Tässä
yleissopimuksessa tunnustetuista oikeuksista ja vapauksista
nauttiminen taataan ilman minkäänlaista sukupuoleen, rotuun,
ihonväriin, kieleen, uskontoon, poliittisiin tai muihin
mielipiteisiin, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään,
kansalliseen vähemmistöön kuulumiseen, varallisuuteen, syntyperään
tai muuhun asemaan perustuvaa syrjintää.
15
artikla
Sopimusvelvoitteista
poikkeaminen hätätilan aikana
- Sodan tai muun yleisen hätätilan aikana, joka uhkaa kansakunnan elämää, korkeat sopimuspuolet voivat ryhtyä toimiin, jotka merkitsevät poikkeamista niiden tämän yleissopimuksen mukaisista velvoitteista, siinä laajuudessa kuin tilanne välttämättä vaatii edellyttäen kuitenkin, etteivät tällaiset toimet ole ristiriidassa valtion muiden kansainvälisen oikeuden mukaisten velvoitteiden kanssa.
- Tämän määräyksen nojalla ei voida poiketa 2 artiklasta, paitsi silloin kun on kysymys laillisista sotatoimista johtuvista kuolemantapauksista, eikä 3, 4 (1 kappale) ja 7 artiklasta.
- Korkean sopimuspuolen, joka käyttää hyväkseen oikeutta poiketa yleissopimuksesta, tulee pitää Euroopan neuvoston pääsihteeri täysin tietoisena toimistaan ja niihin johtaneista syistä sekä ilmoittaa hänelle, milloin näistä toimista on luovuttu ja yleissopimuksen kaikkia määräyksiä jälleen noudatetaan.
16
artikla
Ulkomaalaisten
poliittisen toiminnan rajoittaminen
Minkään
10, 11 ja 14 artiklan määräyksen ei voida katsoa estävän
korkeita sopimuspuolia rajoittamasta ulkomaalaisten poliittista
toimintaa.
17
artikla
Oikeuksien
väärinkäytön kielto
Minkään
tässä yleissopimuksessa ei saa tulkita suovan millekään
valtiolle, ryhmälle tai henkilölle oikeutta ryhtyä sellaiseen
toimintaan tai tehdä sellaista tekoa, jonka tarkoituksena on tehdä
tyhjäksi jokin tässä yleissopimuksessa tunnustettu oikeus tai
vapaus tai rajoittaa niitä enemmän kuin tässä yleissopimuksessa
on sallittu.
18
artikla
Oikeuksien
käyttöä koskevien rajoitusten rajoittaminen
Tämän
yleissopimuksen sallimia, mainittuihin oikeuksiin ja vapauksiin
kohdistuvia rajoituksia ei saa soveltaa muussa tarkoituksessa kuin
siinä, jota varten ne on säädetty.
YK:n
Ihmisoikeusjulistus määrittelee syytetyn aseman ja oikeudet
- artikla. Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.
2.
artikla. Jokainen
on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin
ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen,
kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen,
kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen,
syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
Mitään
erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen
valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella,
johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen,
huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan
minkä tahansa muun rajoituksen alainen.
- artikla. Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.
- artikla. Ketään ei saa pitää orjana tai orjuutettuna, kaikki orjuuden ja orjakaupan muodot on kiellettävä.
- artikla. Ketään ei saa kiduttaa eikä kohdella tai rangaista julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.
- artikla. Jokaisella ihmisellä on kaikkialla oikeus siihen, että hänet henkilönä tunnustetaan lain edessä.
- artikla. Kaikki ovat tasavertaisia lain edessä ja oikeutetut erotuksetta yhtäläiseen lain suojaan. Kaikilla on oikeus tasavertaiseen suojaan tätä julistusta loukkaavaa syrjintää vastaan sekä kaikkea sellaiseen syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan.
- artikla. Jokaisella on oikeus tehokkaaseen hyvitykseen asianomaisessa kansallisessa tuomioistuimessa häneen kohdistuneista teoista, jotka loukkaavat hänelle valtiosäännöllä tai lailla turvattuja perusoikeuksia.
- artikla. Ketään ei saa mielivaltaisesti pidättää, vangita tai ajaa maanpakoon.
- artikla. Jokaisella on täysin tasa-arvoisesti oikeus siihen, että häntä oikeudenmukaisesti ja julkisesti kuullaan riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa hänen oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan määrättäessä tai häntä vastaan nostettua rikossyytettä selvitettäessä.
- artikla. 1. Jokaisen rikollisesta teosta syytteessä olevan henkilön edellytetään olevan syytön siihen asti kunnes hänen syyllisyytensä on laillisesti todistettu julkisessa oikeudenkäynnissä, jossa hänelle turvataan kaikki hänen puolustustaan varten tarpeelliset takeet. 2. Ketään ei pidä tuomita rangaistavaksi teoista tai laiminlyönneistä, jotka eivät kansallisen tai kansainvälisen oikeuden mukaan olleet rikollisia tekohetkellä. Myöskään ei pidä tuomita ankarampaan rangaistukseen, kuin mikä oli sovellettavissa rangaistavan teon suoritushetkellä.
- artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä. 2. Jokaisella on oikeus lähteä maasta, myös omasta maastaan, ja palata maahansa.
- artikla. 1. Jokaisella vainon kohteeksi joutuneella on oikeus hakea ja nauttia turvapaikkaa muissa maissa. 2. Tähän oikeuteen ei voida vedota, kun on kysymys tosi epäpoliittisista rikoksista johtuvista syytteistä tai teoista, jotka ovat vastoin Yhdistyneiden Kansakuntien periaatteita ja päämääriä.15. artikla. 1. Jokaisella on oikeus kansalaisuuteen. 2. Keltään ei saa mielivaltaisesti riistää kansalaisuutta eikä evätä oikeutta kansalaisuuden vaihtamiseen.
- artikla. 1. Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe ilman minkäänlaisia rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvia rajoituksia. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen. 2. Avioliiton solmiminen tapahtukoon vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta. 3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustava ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus omistaa omaisuutta yksin tai yhdessä toisten kanssa. 2. Keltään älköön mielivaltaisesti riistettäkö hänen omaisuuttaan.
- artikla. Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.
- artikla. Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta.
- artikla. 1. Kaikilla on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis- ja yhdistymisvapauteen. 2. Ketään ei saa pakottaa liittymään mihinkään yhdistykseen.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus osallistua maansa hallitsemiseen joko välittömästi tai vapaasti valittujen edustajien välityksellä. 2. Jokaisella on yhtäläinen oikeus päästä maansa julkisiin toimiin. 3. Kansan tahto on hallitusvallan perusta; tämä tahto on ilmaistava määräaikaisilla ja aidoilla vaaleilla, joissa kaikilla on yleinen ja yhtäläinen äänioikeus ja joissa äänestys on salainen tai muuta vaalivapauden turvaavaa menettelyä noudattava.
- artikla. Jokaisella on yhteiskunnan jäsenenä oikeus sosiaaliturvaan sekä oikeus kansallisten toimenpiteiden ja kansainvälisen yhteistyön kautta kunkin maan järjestelmä ja voimavarat huomioon ottaen, nauttia hänen ihmisarvolleen ja hänen yksilöllisen olemuksensa vapaalle kehittymiselle välttämättömiä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan. 2. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä. 3. Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot. 4. Jokaisella on oikeus perustaa ammattiyhdistyksiä ja liittyä niihin etujensa puolustamiseksi.
- artikla. Jokaisella on oikeus lepoon ja vapaa-aikaan, työajan järkevään rajoittamiseen sekä määräaikaisiin palkallisiin lomiin.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus elintasoon, joka on riittävä turvaamaan hänen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin ravinnon, vaatetuksen, asunnon, lääkintähuollon ja välttämättömän yhteiskunnallisen huollon osalta. Jokaisella on myös oikeus turvaan työttömyyden, sairauden, tapaturman, leskeyden tai vanhuuden sekä muun hänen tahdostaan riippumatta tapahtuneen toimeentulon menetyksen varalta. 2. Äideillä ja lapsilla on oikeus erityiseen huoltoon ja apuun. Kaikkien lasten, riippumatta siitä, ovatko he syntyneet avioliitossa tai sen ulkopuolella, tulee nauttia samaa yhteiskunnan suojaa.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus saada opetusta. Opetuksen on oltava ainakin alkeis- ja perusopetuksen osalta maksutonta. Alkeisopetuksen on oltava pakollinen. Teknistä ja ammattiopetusta on oltava yleisesti saatavilla, ja korkeamman opetuksen on oltava avoinna yhtäläisesti kaikille heidän kykyjensä mukaan. 2. Opetuksen on pyrittävä ihmisen persoonallisuuden täyteen kehittämiseen sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamisen vahvistamiseen. Sen tulee edistää ymmärtämystä, suvaitsevaisuutta ja ystävyyttä kaikkien kansakuntien ja kaikkien rotu- ja uskontoryhmien kesken sekä pyrkiä edistämään Yhdistyneiden Kansakuntien toimintaa rauhan ylläpitämiseksi. 3. Vanhemmilla on ensisijainen oikeus valita heidän lapsilleen annettavan opetuksen laatu.
- artikla. 1. Jokaisella on oikeus vapaasti osallistua yhteiskunnan sivistyselämään, nauttia taiteista sekä päästä osalliseksi tieteen edistyksen mukanaan tuomista eduista. 2. Jokaisella on oikeus niiden henkisten ja aineellisten etujen suojaamiseen, jotka johtuvat hänen luomastaan tieteellisestä, kirjallisesta tai taiteellisesta tuotannosta.
- artikla. Jokaisella on oikeus sellaiseen yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen järjestykseen, jonka puitteissa tässä julistuksessa esitetyt oikeudet ja velvollisuudet voivat täysin toteutua.
- artikla. 1. Jokaisella ihmisellä on velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan, koska vain sen puitteissa hänen yksilöllisen olemuksensa vapaa ja täysi kehitys on mahdollinen. 2. Käyttäessään oikeuksiaan ja nauttiessaan vapauksiaan kukaan ei ole muiden kuin sellaisten lailla säädettyjen rajoitusten alainen, joiden yksinomaisena tarkoituksena on turvata toisten oikeuksien ja vapauksien tunnustaminen ja kunnioittaminen sekä moraalin, julkisen järjestyksen ja yleisen hyvinvoinnin oikeutetut vaatimukset kansanvaltaisessa yhteiskunnassa. 3. Näitä oikeuksia ja vapauksia ei missään tapauksessa saa käyttää vastoin Yhdistyneiden Kansakuntien päämääriä ja periaatteita.
- artikla. Mitään tässä julistuksessa ei saa tulkita niin, että valtio, ryhmä tai yksityinen henkilö voi sen perusteella katsoa oikeudekseen tehdä sellaista, mikä voisi hävittää tässä määriteltyjä oikeuksia ja vapauksia.
Katson,
että rikostutkinta asiassa on tehty esitutkintalain, poliisilain,
Suomen perustuslain, Euroopan Ihmisoikeussopimuksen ja YK:n
Ihmisoikeusjulistuksen vastaisesti. Minä en ole saanut esittää
esitutkinnassa mitään todistusaineistoa eikä minun todisajiani ole
kuultu. Rikostutkinta olisi pitänyt aloittaa haastehakemuksesta ja
selvittää mitä minä olen haastehakemuksessa vaatinut oikeutta
käsittelemään. Haastehakemuksessa on tuonut esille kaikki asiat,
jotka ovat aiheuttaneet virheelllisen ulosoton, jonka kohteena olen
ollut jo lähes 25 vuotta. Olen halunnut todistaa, että kaikki
ulosottosaatavani ovat syntyneet valtion rikollisen toiminnan
seurauksena ja ovat siksi perintäkelvottomia.
Käräjätuomari
Sarianne Ervasti ei ole antanut minulle oikeudenmukaista
oikeudenkäyntiä jotta olisin voinut todistaa asian. Hän on
menetellyt Suomen lain ja korostan ennenkaikkea perustuslain
vastaisesti. Hän toiminut Euroopan Ihmisoikeussopimuksen ja YK:n
ihmisoikeusjulistuksen vastaisesti.
Hän
laiminlyönyt virkavelvollisuutensa ja väärinkäyttänyt
virka-asemaansa. Hän vääristellyt todistusaineistoa ja on
syyllitynyt ihmisoikeusrikoksiin muun muassa kidutukseen, kun ei ole
antanut oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä.
Poliisin
olisi esitutkinnassa pitänyt tutkia haastehakemus, mutta poliisilla
on ollut ennakkoasenne asiaan ja ehkä siksi haastehakemus on jätetty
tutkimatta.
Kiistän
jyrkästi syyllistyneeni virkamehen väkivaltaiseen vastustamiseen ja
kunnianloukkaukseen. Olen pyrkinyt saamaan oikeutta ja siksi olen
haastanut ulosottoviranomaiset oikeuteen voidakseni todistaa, että
kaikki ulosotossa olevat saatavat ovat saatu aikaan Suomen valtion
rikollisella toiminnalla ja ne ovat perintäkelvottomia. Mikään
rikos ei ole vanhentunt, koska 1. ulosotto on voimassa, 2. asiat ovat
koko ajan olleet keskeytyksettä vireilla 3. valtiopetos pitää
rikokset avoimena, koska valtiopetos ei vanhene koskaan ja omat
konkurssini johtuu suoraan valtiopetoksesta.
Täydennän
ja tarkistan loppulausuntoani 31.01.2020 mennessä luettuani
kuulustelukertomukkset paremmin.
Kalajoki
20.01.2020
Erkki
Aho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti