Raution pappilan historia
Taidenäyttelyssäni on Elias Simojoen muotokuva Raution pappilan kanssa. Teoksen on maalannut taitelija Markku Hakola.
Taidenäyttelyssäni on Raution pappilan pienoismalli, jonka on rakentanut puuseppä Leo Takalo.
Raution kappalaisen puustelli Granholma perustettiin viimeisenä uusien virkatalojen sarjassa. Granholma nimi tulee tontin nimestä. Pappila todennäköisesti valmistui 1809. Seuraavana vuonna annettiin Granholmille kuten muillekin uusille puustelleille kymmenen vuoden verovapaus. Pappilan pitkä päärakennus on 19 kyynärää (1 kyynärä = 59,4 cm) pitkä. Siinä on sali, kolme kamaria ja keittiö sekä eteinen ja myöhemmin virkatalo sai pakarituvan, saunanavetan, rehuladon, tallin, kaksi riihtä ja aittaa, saunan, halko- ja rekiliiterin, kärryliiterin sekä käymälän. Rakennus laudoitettiin myöhemmin empireen henkeen sopivaksi. Rakennuksen perusta on tehty porakivestä.
Raution kunnan ensimmäinen ”kuntakokous” lienee pidetty Raution pappilassa 4.8.1866. Siellä päätettiin esimerkiksi siitä, että kunnan varat ja paperit säilytetään ”nykysessä kirkon arkussa joka tulee olemaan pappilassa jonka avaimia säilyttää lautakunnan esimies yhden, kuntakokouksen esimies yhden ja kunnan lautamies Jaakko Verronen yhden avaimen.” Kunnan varat olivat siten turvallisesti tallessa.
Pappilassa
sijaitsevan renkituvan kattoa korjattiin vuonna 1867. Työn sai
vähimmän vaativa. Päärakennuksen korjauksissa vuonna 1874
korjattiin lattiat ja varustettiin sali ja välikamari
kaakeliuuneilla. Julkisivuun on myös myöhemmin rakennettu myös
muuhun rakennukseen nähden todella suuri kaksisisäänkäyntinen
veranta pienine lasiruudukkoineen. Vuonna 1879 pappilassa on
harjoitettu jonkilaisia korjauksia joista ei ole tarkempaa
tietoa.
Ainakin jo vuonna 1874 Granholman mailla oli
ilmeisesti jo pitemmän aikaa ollut torppari Heikki Suomala, jota
kirkonkokous (=kuntakokous) syytti metsän hävittämisestä ja
päivätöiden laiminlyönnistä. Hänet uhattiin karkottaa "pappilan
metsäsarasta" ellei hän "tästä eeskäsin" rupea
tekemään seuraavia päivätöitä:
"Vuojesa jos tekeepi
ensiksikin, että hakkaapi 15 syltää koivuhalkoja ja pappilan
maantienojan pitääpi oornikisa hyväsä ja yksi viikko niitulla
heinän teosa omin rukinensa ja jos täyttääpi nämät mainitut
työt niin saapi net niitun palaset viljellä ja pellon niin kuin on
tähänkinasti viljellyt ja polttopuukeseen ottaa ensiksi kuivat puut
ja sitten lisää niitun maalta ja mehtä vahata niin ettei kukaan
saa siittä varastaa ja niittu niin ettei eläimet syö"
Pappilassa järjestettiin kuntakokous 12.12.1881 jossa asiana oli kansakoulun perustaminen ja kokouksessa tehtiin perustamispäätös. Todellisuudessa koulutyön käynnistämisessä oli sitten Rautiossa kuitenkin suuria vaikeuksia ja lopullisesti koulu saatiin ”pystyyn” vasta 8 vuotta myöhemmin kansakoulujen tarkastajan ja Oulun lääninhallituksen patistelujen jälkeen. Kuntakokouksessa jäseninä olivat Henrik Petäistö, Henrik Kärkinen, Johan Räihä, Johan Härö, Henrik Asu, Jaako Sipilä ja Henrik Takkunen.
Pappilassa korjauksia suoritettiin vuonna 1884 pappilan navettarakennukseen ja samalla navettaan hankittiin ”veenlämmityskone”. Kustannukset olivat yhteensä 1000 markkaa. Esteettiset ja terveydenhoidolliset seikat otettiin vielä huomioon, kun tunkion kohdalle rakennettiin aita.
Raution kappalaisentalon Granholm oli veroluvultaan 1/32 manttaalin tila vielä vuonna 1884.
Raution pappila oli Oskar Vilhelm Snellmanin toimikauden eräänlainen ”koulutoiminnan keskuspaikka” kunnassa. Pappilassa pidettiin 13 helmikuuta 1889 kansakoulun johtokunnan ensimmäinen kokous. Pappilan salissa pidettiin myös useimmat muutkin johtokunnan kokouksesta jolloin pastori Snelman oli johtokunnan puheenjohtajana.
Suurempia korjauksia pappilassa suoritettiin vasta vuonna 1896, jolloin päärakennus sai asfalttikaton, uudet lattia ja seinäpaperit. Samassa yhteydessä korjattiin myös renkitupa, ruokapuoti, mankelitupa, kellari, tallirakennus, sauna, navetta, sikahuone, maki, kalustohuone, riihi ja jyväaitta. Korjaukset rahoitettiin myymällä pappilan metsää. Myös lukkarin puustelli korjattiin. Vuonna 1889 tehtiin päätös pappilan päärakennuksen uusimisesta. Peruskiviä ajettiin 75 syltää kooltaan 30 cm korkeita ja 20 cm leveitä. Tukkeja vedettiin 100 kpl kukin 6,6 metriä pitkiä. Ajot suoritettiin manttaaleittain ja työssä oli joka kuudes mies.
Valtiopäivämiesvalitsijan valitsemiseksi 1897 järjestettiin kuntakokous taasen pappilassa.
Heinäkuussa vuonna 1899 otettiin Kalajoen Säästöpankista rakennustyöhön 1000 mk:n laina. Pappila valmistui saman vuoden lokakuussa ja se palovakuutettiin 10 000 mk:sta. Loppusyyni pidettiin 8.7.1900. Rakennusurakka oli seurakunnalle vastikään rakennettujen kansakoulujen jälkeen raskas. Tätä seurakunta valittikin anoessaan hakkuulupaa Granholman metsiin rakennuslainan lyhentämiseksi. Asiaa pahensi se, että seurakunnan väkiluvusta oli yli 200 henkeä Amerikassa. Lisämenoja aiheutti vuonna 1902 toteutettu lukkarin uusi palkkajärjestely. Onneksi senaati myönsi vuonna 1902 metsän myyntiluvat. Vuonna 1903 saatiinkin metsätuloja 4000 markkaa, josta riitti säästöönkin laitettavaksi Kalajoen Säästöpankkiin.
Tämän jälkeen ei virkatalojen hyväksi tarvinnut aikoihin tehdä mittavampia sijoituksia vuosikorjauksia lukuun ottamatta. Asiat olivat kunnossa, eikä vuosina 1907 ja 1912 toimitetuissa piispantarkastuksissa ollut virkatalojen suhteen muuta huomauttamista kuin palovakuutusten alhaisuus. Pappilan vakuutussumma vuonna 1912 oli 12000 markkaa. Raution virkatalon lautakunnan toimesta 1.7.1909 kaikkia kappalaistalon Granholmin aidat on saatettu kuntoon paikkakunnan tapojen mukaisella tavalla.
Kirkkoherra Mauri Juhana Kokko käynnisti pian Rautioon tulonsa jälkeen vuonna 1921 säännöllisen pyhäkoulutyön seurakunnassa. Pyhäkoulua alettiin pitämään Granholman pappilassa.
Seuraava tilinpäätös on tehty 28.4.1952: Raution seurakunnan omistamasta Granholmin tilasta n:ro 21/4:ään on pakkolunastettu 15,90 ha maatalousmaata, 7,50 maatalouspohjaista maata, 84,13 ha metsämaata sekä 0,53 ha joutomaata ja alueen hinta oli etuuksineen markoissa 731.600,-
Vuonna 1955 on mietitty kannattako Granholman pappilaa enää kunnostaa vai tehdäänkö kokonaan uusi pappila ja tässä seuraavassa on kerrottu Granholman korjaustoimenpiteet, nykyaikaistaminen sekä kustannusarvio:
Pappilan rakennuksen perustukset olisi tehtävä uudestaan, koska perustus liikkuu niin paljon, että jopa ikkunaruudut rikkoutuvat joutuessaan puristuksiin seinien liikkuessa. Perustustyö olisi tehtävä siten, että vanha perustus purettaisiin ensin nurkkien ja väliseinien kohdalta ja näiden kohdalle tehtäisiin pilarit kallioon saakka, joka on noin 1-2 m:en syvyydessä maanpinnasta. Pilareihin laitettaisiin tartuntaraudat perään väliin rakennettavalle betoniperustukselle.
Kun pilarit olisivat kuivuneet, purettaisiin loppu kiviperustus pois ja tuettaisiin rakennuksen ulkoseinät pitemmillä pilariväleillä tilapäisesti hirsitukien varaan. Tämän jälkeen kaivettaisiin pilarivälit auki ja valettaisiin ne 20 cm betoniperustuksin umpeen. Rakennus ympäröitäisiin salaojalla ja peruskaivannot täytettäisiin soralla ohuin kerroksin tiiviisti sulloen lähelle maanpinnan tasoa. Tämän päälle sullottaisiin noin 15 cm savikerros ja saven päälle laitettaisiin ruohoturvekerros. Rakennukset lattiat pudotettaisiin, lattiakoolaukset uusittaisiin ja oiottaisiin, täytteet tarkistettaisiin ja lattialaudoitus höylättäisiin sileäksi ja korkkimatot lumppupahveineen laitettaisiin takaisin. Välikatot oiottaisiin rimottamalla ja kattopinnaksi laitettaisiin esim. akustiikkalevyt. Ulkoseiniin asennettaisiin sisäpuolelle huokoinen kuitulevy lämpöisyyden parantamiseksi. Akkunat uusittaisiin heloituksineen. Ovet korjattaisiin ja samoin myös pienemmän epäkohdat. Uunit ja piiput korjattaisiin tai tehtäisiin rakennukseen keskuslämmitys. Keskuslämpökattilahuone voitaisiin sijoittaa tehtävän tiilisen arkistohuoneen yhteyteen suurentamalla sitä ulkomitoiltaan niin paljon, että kattilahuone mahtuisi samojen ulkoseinien sisään. Tällöin olisi arkisto-, kattilahuoneen paikka mahdollisimman lähellä rakennuksen keskustaa pihanpuoleisella ulkoseinällä poistaen osan kuistista, tai tekemällä sitten kattilahuone rakennuksen alle. Jos keskuslämmitys tehdään, poistetaan piiput ja uunit ja näistä saatavat kelvolliset tiilet käytetään arkistohuoneen seinämuuraukseen. Ulkoportaan alle tehtäisiin wc ottaen siihen tarvittaessa lisätilaa eteisestä, täältä tehtäisiin viemäri pihalle tehtävään saostuskaivoon, josta liete ajetaan pois veden suodattuessa maaperään tai johdetaan se pellon avo-ojaan. Sisältä rakennus paperoidaan ja maalataan uudelleen. Saunan perustus uusitaan samoin kuin päärakennuksen ja tehdään uusi kellari. Kustannusarvio oli 1 338 000 markkaa.
Granholman kappalaisen pappila poistettiin käytöstä 1950-luvun jälkimmäisellä puoliskolla kun Rautioon rakennettiin uusi pappila.
Isänmaallinen mies Elias Simojoki
Lauri Elias Simojoki syntyi Raution pappilassa vuonna 1899. Hän kaatui 25.1.1940 Impilahden Konnunsaarella Koiriojan jäällä ollessaan lopettamassa haavoittunutta hevosta, joka makasi rintamalinjojen välissä. Ei venäläisten eikä suomalaisten puolelta onnistuttu lopettamaan hevosten kärsimyksiä, jolloin Simojoki hiihti hevosen viereen ja lopetti hevosen pistoolilla. Samalla hän joutui venäläisten konekiväärin ampumaksi.
Niilo
Iisakki Simelius toimi
Raution kappalaisena 1893-1900 siirtyen sen jälkeen Muhoksen kautta
synnyinkuntansa Rantsilan kirkkoherraksi. Lauri
Elias Simojoki syntyi
Raution pappilassa vuonna 1899. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Oulun
lyseosta 1919 ja kirjottautui samana vuonna Helsingin Yliopiston
jumaluusopin tiedekuntaan. Elias
Simojoki oli
perustamassa Akateemista Karjala Seuraa ( valajäsen numero yksi) ja
hän toimi AKS:n varapuheenjohtajana 1922-23, sihteerinä 1923-24
sekä hallituksen jäsenenä 1934-37. Isänmaallisen Kansanliikkeen
kansanedustajaksi hänet kaksi kertaa vuosiksi 1933-39. Hän oli
äärioikeistolaisen nuorisojärjestön Sinimustien johtaja vuosina
1933-36 sekä Mustapaita-järjestön perustaja ja päällikkö
vuodesta 1937 kuolemaansa saakka.
Kun Suomen vapaussota
alkoi Elias
Simojoen syntymäpäivänä
1918, hän ja muutama muu Oulun lyseon 7. luokan poika keskeyttivät
koulunsa siihen paikkaan. Simojoki oli valkoisten ryhmänjohtajan
mukana muun muassa Reposaaren, Ahlaisten, Vammalan ja Vesilahden
taisteluissa osallistuen myös 16. toukokuuta Helsingissä pidettyyn
voittoparaatiin.
Keväällä 1919 Simojoki sai
ylioppilaskirjoituksensa läpi, mutta tentit olivat vielä kesken,
kun taas kuului taistelukutsu.
Aunuksen talonpoikien nousu
kommunistihallintoa vastaan oli epäonnistunut keväällä 1919 ja
avuksi Itä-Karjalaan marssi suomalaisia vapaaehtoisia, seitsemän
heistä Oulun lyseosta. Kyse oli puhtaasta karkaamisesta, sillä
koulu kielsi lähdön, samoin poikien vanhemmat. Runsaat kolme
kuukautta kestänyt apuretki päättyi alkumenestyksen ja
-innostuksen jälkeen noloon vetäytymiseen. Simojoki oli hetken
venäläisten kommunistien vankinakin, mutta pelastautui hyppäämällä
jäälauttojen sekaan jokeen.
Heti Aunuksen retken jälkeen
Simojoki nähtiin Ylivieskan herättäjäjuhlilla. Syksyllä 1919 hän
aloitti pappisluvut Helsingin Yliopistossa.
Kaunispiirteinen
Elias oli Helsingissä kuvanveistäjä Viktor
Janssonin mallina
ja hänet alastomat miehen piirteensä on ikuistettu sekä Lahden
sankaripatsaaseen että Tampereen vapauden patsaaseen, jotka
valmistuivat 1921.
Vuoden 1921 lopulla Elias
Simojoki kävi
vielä kerran ottamassa vauhtia Itä-Karjalasta. Vienan ja Aunuksen
kapinalliset tekivät silloin viimeisen yrityksensä
kommunistihallintoa vastaan ja Suomesta koottiin jälleen
vapaaehtoisia. Lyhyt alkumenestys kääntyi nytkin tappioksi. Suomen
itsenäisyyspäivä 1921 sattui retken ajalle.
Elias Simojoen
asema AKS:ssä oli keskeinen, sillä hän veti ja hahmotteli seuran
propagandan peruslinjat. AKS:n ensimmäinen valajäsen oli
itseoikeutettu juhlapuhuja, joka piti valasaarnat ja laati yhdessä
E.E.
Kailan kanssa
AKS:n lippuvalan. Raution ja Kalajoen osuus oli tietyllä tavalla
keskeinen AKS:n (1922-44) historiassa, sillä seuran puheenjohtajaksi
oli valittu 1927 Vilho
Helanen (
valajäsen 91) oli kalajokelais-ylivieskalaista sukua, itse tosin
Oulussa syntynyt ja kasvanut.
Ylioppilas Simojoen ensimmäinen
suuri puhe kuultiin Kansallisteatterin itsenäisyyspäivän juhlassa
1922. Se hätkähdytti yleisöä. Simojen puhe toi peittelemättömästi
esille Suur-Suomen ajatuksen.
Simojoki liittyi
Isänmaalliseen Kansanliikkeeseen heti, kun se perustettiin 1932
Lapuan liikkeen tultua lakkautetuksi Mäntsälän kapinan
seurauksena. IKL meni komeasti eduskuntaan vuoden 1933 vaaleissa
saaden 14 kansanedustajaa. Yksi heistä oli Kuopion läänin
vaalipiiristä valittu Elias Simojoki, joka sai 3415 ääntä, mikä
oli vaalipiirin toiseksi paras tulos. IKL:n edustajat marssivat
eduskuntaan mustissa paidoissa ja sinisissä solmioissa. IKL:n
äärioikeistolaisen nuorison Sinimustat- järjestö saikin
puheenjohtajakseen Elias
Simojoen.
Pommisuojan
nimen saaneensa Viipurin sinimustien kerhohuoneessa Simojoki
lausui:
"Me
emme saa hetkeksikään unohtaa, että elämme tulivuoren juurella.
Me emme saa unohtaa, että meidän maamme on kytketty militairsoidun
suurvallan kupeeseen. Meidän täytyy muistaa, että on myöhä
militarisoida Suomen kansaa silloin, kun Venäjän lentokoneskaaderit
pommittavat Viipuria ja Helsinkiä soraläjiksi, ja rajaseudun kansa
vetää sieraimiinsa vihollisen kaasulaboratorioiden viimeisten
keksintöjen tuotteita. Varmaan silloin tämän kansan silmistä unet
karisevat, varmaan silloin huulilta parahtaa hätähuuto, mutta se
näkee kaupunkiensa ja kyliensä liekkien kirjoittavan taivaalle:
Liian myöhä, liian myöhä, ja ryssän divisioonien jalkojen alla
kumahtelee maa: Myöhäistä, myöhäistä."
Puhe
sai koululaisten hampaat kalisemaan ja osa kuulijoista juoksi
takariveiltä suoraan koteihinsa. Puheen sanoma osoittautui muutaman
vuoden kuluttua aiheelliseksi, kun Suomi joutui talvisotaan perin
heikosti varustautuneena. Sama puhe kuultiin pian myös monissa
muissakin kaupungeissa ja oli luettavissa Sinimusta-lehdestä.
-
Onko todella pappi, joka puhuu, kysyi RKP:n kansanedustaja,
saarnaaja Albin
Wickman eduskunnassa.
Valtiovalta ryhtyi keräämään todistusaineistoa Sinimustia vastaan
ja järjestö lakkautettiin 1936.
Simojoen entinen
ystävä ja AKS:n alkuaikojen taistelukumppani Urho
Kekkonen erosi
seurasta sen mentyä Lapuan liikkeen vanavedessä. Vuonna 1937
sisäministeriksi nimitettyllä Urho
Kekkosella oli
sangen keskeinen rooli yrityksissä lakkauttaa IKL, mikä teki
entisistä ystävistä lähes vihollismiehet. Kekkonen
sai
1938 eduskunnan hyväksymään IKL:n lakkauttamisen äänin 121-42,
mutta Helsingin raastuvan oikeus kumosi päätöksen ja loppujen
lopuksi IKL ja myös AKS lakkautettiin vasta 19.9.1944 voimaan
tulleen välirauhan sopimuksen perusteella.
Elias
Simojoki ihaili
marsalkka Mannerheimiä,
mutta ei voinut ymmärtää tämän pidättyväisyytta Suur-Suomi
asiassa. Mannerheimin täyttäessä
70 vuotta 4. kesäkuuta 1937 Simojoki osoitti
hänelle avoimen kirjeen Luo Lippujen lehdessä.
"Kaikille
Suomen ja Venäjän karjalaisille 23.2.1918 omistamassanne
päiväkäskyssä sanoitte, että olemme kyllin vahvat vapauttamaan,
ylläpitämään ja puolustamaan veljiämme Vienan Karjalassa.
Lupasitte olla panematta miekkaanne tuppeen, ennen kuin viimeinen
Lenin soturi ja huligaani on karkotettu niin Suomesta kuin Venäjän
Karjalastakin. Luottaen oikeaan jaloon asiaamme, luottaen
urhoollisiin miehiimme ja uhrautuvaisiin naisiimme lupasitte luoda
mahtavan suuren Suomen. Mutta Te ette ole tehneet sitä, sillä Te
olitte ritari, joka pistitte aikanaan miekkanne tuppeen jättäen
hallitusvallan tehtäväksi Vapaussodan kentällä sanellun
testamentin täyttämisen. Me kaikki liiankin katkerasti tiedämme,
kuinka siinä kävi."
Kirje
oli järkytys marsalkalle ja hän kutsui Simojoen
luokseen
ottaen tämän vastaan viileänä ja ylhäisenä. Mannerheimin
kiihtyessä hänen suomenkielensä alkoi horjua ja Simojoki rohkeni
ehdottaa, että puhuttaisiin ruotsia, mikä sai Mannerheimin yhä
ärtyneemmäksi, mutta hän säilytti malttinsa jatkaen:- Olen
pyytänyt pastoria tänne siinä mielessä, että pastori käyttäisi
vaikutusvaltaansa oman järjestönsä ja eduskuntaryhmänsä
informoimiseksi tässä vakavassa asiassa, sillä juuri nyt on tilanne
sellainen, että jos joudumme aseelliseen selkkaukseen Venäjän
kanssa, olisimme siihen erittäin heikosti valmistautuneita.
Elias
Simojoen talvisota
päättyi 25.2.1940. Poikkeuksellisen hevosrakkaana ihmisenä
tunnettu Simojoki meni keskellä kirkasta päivää lopettamaan
Laatokan jäälle haavoittuneen venäläisen hevosen tuskat. Hevonen
oli jäänyt öisestä huoltokolonnasta virumaan Pitkärannan
edustalle Koirinojan lahdelle muutaman sadan metrin päähän
Konnunsaaresta. Jää oli vihollisen tulen ulottuvilla. Elias
Simojoki hiihti
päämääräänsä. Hän otti pitkäpiipuisen barabellumin vyöltään
ja päästi kärsivän eläimen tuskistaan. Yksinäisen hiihtäjän
kääntäessä suksensa paluusuuntaan räsätää Nuolainniemen
rannalta konekivääri ja yksi ensimmäisistä luodeista osuu
Simojoen
päähän.
Simojoen
ruumis
haettiin heti hämärän tultua.
Elias Simojoki oli suomalainen kansallismielinen luterilainen pappi. Hän oli Sinimustat-järjestön puheenjohtaja, Isänmaallisen Kansanliikkeen kansanedustaja 1933-38 ja Akateemisen Karjalaseuran perustajajäsen. Simojoki oli kiihkeä aatteenmies, joka osallistui sekä Suomen sisällissotaan, Aunuksen retkeen, Karjalan vapaustaisteluun 1921 että suomalaisten vasemmistolaisten ja Viron presidentti Konstantin Pätsin kyydityksiin. Inkerin, Vienan ja Aunuksen kansojen kohtalot 1920- ja 1930-luvun Neuvostoliitossa olivat hänen kirkossa pitämiensä rukousten toistuvana aiheena. Suur-Suomi oli hänen poliittisen toimintansa johtotähti.
Papit
politiikassa
IKL
perustettiin vuonna 1932, kun Lapuan liike oli lakkautettu Mäntsälän
kapinan jälkeen. Lapuan liikkeen poliittisena perillisenä sen
toiminta oli äärioikeistolaista ja uskonnollissävytteistä. IKL
sai vuoden 1933 eduskuntavaaleissa 14 paikkaa, joka oli hyvä
saavutus juuri perustetulle puolueelle. Aluksi neljä puolueen
eduskuntaryhmän jäsenistä oli pappeja, mutta puolue sai
eduskuntakauden 1933-35 aikana kaksi pappia lisää riveihinsä.
Aktiivisimpia ja painokkaimpia puheenvuorojen käyttäjiä olivat
rovasti K. R. Kares, pastori Reino Ala-Kulju ja pastori Elias
Simojoki. Elias Simojoki oli kansanedustajana 1933-38. Pappissiiven
hyökkäyksen kohteeksi joutui välittömästi eduskuntatyön alettua
vasemmisto, jota syytettiin uskontokielteisyydestä. Kares julisti
eduskunnassa 1933 vasemmiston olevan paholaisen maanpuoleinen kätyri,
joka on murskattava. Pappisedustajat katsoivat edustavansa
siveellisiä ja oikeamielisiä arvoja marxilaisia pimeyden voimia
vastaan.
Politiikan
vanhatestamentillisuus
Valtaa
oli tavoiteltava keinoja kaihtamatta pahaa vihollista vastaan. Elias
Simojoki piti kiihkeitä puheita nuorisolle, joissa hän yllytti
nuoria antamaan kaikkensa Suomen kansan hyväksi. Simojoesta tulikin
IKL:n nuorisojärjestön sinimustien johtaja. Järjestöllä oli
esikuvanaan Saksan poliittinen nuorisojärjestö Hitler-Jugend.
Sinimusta-järjestölle vannottiin uskollisuutta Jumalan kautta: ”
Jumala minua auttakoon olemaan iäti uskollinen tälle tekemälleen
lupaukselle”. Valalla nuoriso pyrittiin kiinnittämään liikkeen
toimintaa lujasti. Sinimustien yksi lainatuimmista lauseista oli
”Olkaa lujat ja rohkeat” (5. Moos. 31:6) Sinimustien mielestä
pehmeydellä ei peritty Jumalan valtakuntaa. Simojoen mielestä
nuorison tuli olla taipumatonta ja valmis iskuun vihollista
vastaan.
Eduskunnassa puolueen pappisedustajat pyrkivät
omimaan uskonnollisen kielen ja käsitteistön etuoikeudekseen.
Uskonnollisen kielen hyväksikäyttö oli paljolti tuomiopäivän
pasuunoiden soittelua, jossa vastustajille ei paljon armoa annettu.
Syksyllä 1935 IKL:n pastori Y. E. Kivenoja vaati kuoleman
rangaistuksen palauttamista: ”Kuolemantuomioiden kuulemisen kautta
huomattaisiin, että Jumala on muutakin kuin armollinen
Jumala”.
Saksankysymys
1930-luvulla
IKL:n
suhtautuminen natsi-Saksaan oli 1930-luvulla ihannoivaa. IKL:n
pappisvaikuttajat hyväksyivät kansallissosialistisen uskonliikkeen,
koska se taisteli mm. bolsevismia, humanismia ja kansivälisyyttä
vastaan. Viholliset olivat siten yhteiset.
Papit kuitenkin
koituivat IKL:N kadotukseksi kuin pelastukseksi. Erityisesti Simojoki
osallistui ajoittain lain rajamailla olevaan toimintaan. Puolueen
jatkuvalla uskonnollisuudella elämöinti ärsytti 1930-luvun
edetessä yhä enemmän muita puolueita.
Simojoki syytti
Mannerheimiä tämän Vienan kansalle antaman lupauksen (Miekkavala)
pettämisestä. Simojoki joutui eroamaan pappisvirastaan
osallistuttuaan vallankaappausyritykseen Viron diktaattoria
Konstantin Pätsiä vastaan.
Lähteet
Sakari
Virkkunen: Elias Simojoki: Legenda jo eläessään
Keskipohjanmaa-lehden
artikkeli Timo J. Tuikka: Kun sana muuttui vihaksi
Miika
Siironen – Rahjankylän tohtori on kirjoittanut Elias Simojoen
elämäkerran
Mustan lipun alla –
Elias Simojoen elämä
Akateemisen Karjala-Seuran perustaja, fasistisen IKL:n nuorisojohtaja, sisällissodan valkoinen veteraani – Elias Simojoki (1899–1940) oli kiihkeä äärioikeistolainen.
Mustan lipun alla kuvaa ääriajattelun syntyä erään sotien välisen ajan näkyvimmän poliittisen hahmon kautta. Jo lukiolaispoikana Simojoki osallistui sisällissotaan ja Itä-Karjalan heimosotaretkeen. 1920-luvun Suomi oli sodan runtelema epävakaa valtio, jota Simojoki aatetovereineen yritti yhtenäistää ryssävihalla ja Suur-Suomi-unelmilla. Syntyi opiskelijajärjestö Akateeminen Karjala-Seura ja myöhemmin Isänmaallinen Kansanliike, suomalaisen fasismin keskeisin organisaatio. IKL:n kansanedustajana ja karismaattisena nuorisojohtajana Simojoki lietsoi uskonnollista ja kansallista herätystä 1930-luvulla. Hän oli aina valmis ajamaan ideologiaansa myös väkivallalla.
Mustan lipun alla -teos piirtää kuvan jyrkästä ja traagisesta hahmosta, joka eli uskonnon ja äärinationalismin ristipaineessa. Yksilön kuvauksesta teos laajenee kertomukseksi luterilaisen uskon, rasismin ja fasismin epäpyhästä kolminaisuudesta.
Mustan lipun alla -teos on osa Suomi 100 -hanketta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Elias_Simojoki
Miika Siironen on kirjoittanut kuvauksen ”äärivalkoisesta” Elias Simojoesta. Teos ”Mustan lipun alla. Elias Simojoen elämä ja utopia” kertoo suomalaisen oikeiston historiasta, jonka henkilöitymänä nähdään luterilainen pappi, Elias Simojoki (1899-1940). Simojoki oli oikeistoradikaalin nuorisojärjestön Sinimustien puheenjohtaja, IKL:n kansanedustaja sekä Akateemisen Karjala-Seuran perustajajäsen.
Simojoki osallistui kansalaissodan taisteluihin, Itä-Karjalan sotaretkiin sekä suomalaisten vasemmistolaisten kyydityksiin. Suur-Suomi oli hänen poliittisen toimintansa keskiössä. Hän syytti mm. Mannerheimia itärajan yli suoritettujen sotaretkien kesken jättämisestä.
Simojoki oli äärimmäisyysmies, joka osallistui Viron äärioikeiston vallankaappausyritykseen Konstantin Pätsiä vastaan. Suomalaisen oikeiston vastoinkäymisten kanssa rinnan käynnistyi Simojoen oma kärsimysten tie. Alkuna sille oli Viron kapinaan osallistuminen, vallankumouksellisten aikomusten kieltäminen ja sitten osittainen tunnustaminen, joka johti hyvin nykytyylisen poliittisen kampanjan käynnistymiseen Simojokea vastaan. Kirjassa käydään yksityiskohtaisesti läpi hänen itsensä aiheuttama kiirastuli.
Ilmeisesti Simojoki ei ollut sotkeutunut kaappausyrityksen käytännön järjestelyihin, mutta ei ollut myöskään tapahtumien ulkopuolella, kuten yritti väittää.
Keskityn tässä 1930-luvun jälkipuoliskon vaiheisiin Simojoen elämässä kirjan ja kirja-arvioni opastamana. Kirjan kansitekstissä ja loppupuheenvuorossa todetaan Simojokeen viitaten, että ”pyrkiessään hyvään ihminen saattaa rakentaa pahaa”. Näinkin sen voi sanoa. Simojoen tarina kuvaa miestä, joka ei oikeastaan koskaan myöntänyt olleensa väärässä. Tällainen valittu tie oli tukahduttavaa, koska historian tapahtumat vyöryivät kolmekymmentäluvun mylläkässä toistensa yli ja ne, jotka ymmärsivät säätää tai muuttaa mielipidettään selvisivät vähemmällä. Simojokea tämä joustaminen ei koskenut, hän on päinvastoin esimerkki itsepintaisesta puskemisesta eteenpäin valitsemallaan tiellä.
Viro-kokemus saneli hyvin pitkälle kriittisen suhtautumisen Simojokeen koko 1930-luvun jälkipuoliskon ajan. Toki hänen oikeistoradikaali asennoitumisensa ei muutenkaan ollut suosiossa. Simojokea löivät sekä vieraat (muiden puolueiden edustajat) että omat. Pappismiehenä Simojoki joutui sekä maallisen että kirkollisen tuomion kohteeksi.
Simojoesta kehkeytyi 1920- ja 1930-luvulla äärioikeiston myyttinen hahmo, joka kirjoitti ja puhui vaikuttavasti. Sanojen ja tekojen jouduttua ristiriitaan, kosto oli vastustajien taholta suloinen. Muun muassa Väinö Hakkila, joka oli joutunut väkivaltaisen muilutuksen kohteeksi antoi ymmärrettävistä syistä palaa eduskunnassa: tekopyhyys oli lievin Hakkilan käyttämistä sanoista.
Maaliskuussa 1937 syntyi Simojoen ja äärioikean reunan kannalta pahin mahdollinen hallituskombinaatio, kun punamultahallitus näki päivänvalon. ”Valkoinen Suomi” äärioikeiston tarkoittamassa muodossa ei ollut enää mahdollinen. Sisäministeriksi nousi Urho Kekkonen, joka hieman myöhäsyntyisesti lakkautti IKL:n marraskuussa 1938. Myöhäsyntyisesti sen takia, että puolueen vaikutusvallan kasvu oli tyrehtynyt ja kääntynyt laskuun. Toimenpide oli enemmänkin poliittinen. Sitä ennen kesäkuussa 1938 oikeus vahvisti Sinimustat lakkautetuksi (joka tosin jatkoi Mustapaidat-järjestönä).
Simojoki loukkaantui henkilökohtaisesti, koska Kekkonen ja hän olivat tunteneet toisensa hyvin. Simojoen eroanomusta eduskunnasta ei hyväksytty. Hänelle yhteiskunnan demokratisoituminen oli vaikeasti sulateltava asia ja vähensi hänen poliittista aktiivisuuttaan. IKL:n lakkauttamisen kaatuminen Helsingin raastuvanoikeudessa oli laiha lohtu: kieltämispyrinnöt jatkuivat senkin jälkeen.
Jännityksen kiristyessä Euroopassa Simojoki keskittyi häntä motivoivaan maanpuolustustyöhön. Hän lähestyi varustautumista Elmo Kailan hengessä: ryssänviha saneli hänen politiikkansa sisällön. Kannaksen linnoittaminen on joskus laskettu osittain Simojoen ansioksi, mutta totuus lienee, että hän on saanut linnoittamisesta ansiotonta arvonnousua.
Poliittiset motiivinsa kadottanut Simojoki painostettiin kansanedustajaehdokkaaksi vuoden 1939 vaaleihin. Tulos oli vaalityön mukainen: ei menestystä.
Kohtalon hetki koitti myöhäissyksyllä 1939: Simojoen odottama ja pelkäämä sota syttyi. Hänet määrättiin rykmenttinsä papiksi. Heti sodan alussa – epäonnistuneessa operaatiossa – menetettiin 29 kiuruvetistä miestä. Rykmentin ja Kiuruveden seurakunnan pappi Simojoki otti tappiot vastaan tyrmistyneesti toimittuaan sitä ennen tuhoisassa taistelussa rohkeasti yli ja ohi oman tehtävänsä.
Siironen näkee Simojoessa talvisodan aikaan kaksi erilaista persoonaa: hän oli toisaalta pelosta vapaa sotilaspappi. Hän käyttäytyi rauhallisemmin kuin siviilissä! Toisaalta hänen tulkittiin olleen sodan aikana masentunut ja ahdistunut. Painolastina olivat juuri perustettu perhe, pieni lapsi ja ikä: hän oli jo 39-vuotias.
Erään aatteellisen järkytyksen Simojoki oli kokenut juuri ennen sodan puhkeamista: Saksa ja Neuvostoliito olivat solmineet elokuussa 1939 hyökkäämättömyyssopimuksen. Sen ei pitänyt olla ideologisista syistä mahdollinen. Tapahtunut oli Simojoelle henkilökohtainen sokki. Hänen pessimisminsä sodan lopputuloksesta kasvoi, hän alistui kohtalonuskoon. Alistuneisuutta oli omiaan lisäämään oman 13. divisioonan suuret tappiot. Osittain tappiot johtuivat johdon suurista virheistä, joihin Simojoki ei suhtautunut välinpitämättömästi, vaan esiintyi syyttävästi.
Simojoen mieliala parani, kun venäläiset eivät pystyneetkään suoraviivaisesti jyräämään suomalaisia joukkoja. Tammikuun lopulla Laatokan äärellä käydyn taistelun päätteeksi sattui traaginen tilanne, joka osoittautui Simojoelle kohtalokkaaksi. Rintamien väliin oli jäänyt haavoittunut hevonen, jonka lopettamista ilmeisesti molemmin puolin rintamaa harkittiin. Simojoki vaati hevosen lopettamista, mutta kun kukaan ei ryhtynyt toimiin hän lähti itse – estelyistä huolimatta - hiihtäen lopettamaan hevosta. Suoritettuaan tehtävän hän lähti palaamaan ja lienee ollut juuri ja juuri vihollisen sarjatuliaseiden kantaman sisällä, kun tappavat luodit tavoittivat hänet.
Marttyyrikuolema sai omalla puolella paljon huomiota osakseen. Siironen käsittelee pitkään Simojoen sankarikuoleman vaikutuksia. Hän saavutti kuolemansa jälkeen sellaisen aseman, jota hän elämänsä loppuvaiheen turhautumisissa kaipasi: hän oli syvästi isänmaan asialla. Siironen toteaa osuvasti, että Simojoki irrotettiin ”omasta viitekehyksestään: äärivalkoisuudesta”: Simojoki oli osa talvisodan ihmettä!
Hänestä kirjoitettiin paljon ja varsinkin oikealla hänet liitettiin marttyyriksi mielletyn Bobi Sivenin rinnalle oikeutetun taistelun symboliksi. Simojoen maine kasvoi jatkosodan alussa, kun näytti, että ne arvot, joita hän oli kannattanut, olivat pääsemässä voitolle.
Mutta pian sodankäynnin onni muuttui.
::::::::::::::::::::
Siironen säilyttää objektiivisen linjansa Simojoen tarinassa etäännyttäen sopivasti itsensä kuvaamastaan kohteesta. Aivan lopussa hän sanallisesti melko loistokkaassa luvussa ”Uni ja kuolema” antaa tunteille vallan ja maalaa miltei runollisesti kohdettaan kuitenkaan tällöinkään sortumatta tarpeettomaan jossitteluun: oli selvää, ettei valta voinut siirtyä Simojoen hengenheimolaisille muutoin kuin natsi-Saksan voittaessa sodan. Edustuksellisen demokratian kautta voitto oli mahdoton.
Minun nuoruudessani Simojoki oli vain etäinen hahmo, jonka elämä ja ura olivat 1960-luvun Suomen osalta sivuraiteella. Tänä päivänä Simojoki sopisi joidenkin tahojen sankariksi, mutta niiden suosio ei nytkään tule kasvamaan hegemonistiseksi, ei lähellekään.
Olisiko Simojoki ollut onnellinen sodanjälkeisessä Suomessa? Tuskinpa, hän olisi säilyttänyt vihamielisen suhtautumisensa itäiseen naapuriin ja jatkanut omalla ehdottomuudellaan niiden tahojen rankkaa arvostelua, jotka hakivat Neuvostoliiton ystävyyttä.
Simojoen utopia oli – kuten Siironen toteaa – aika kaukana tämän päivän ääriliikkeiden tavoitteista. Jäljelle jää eksentrinen hahmo ei niinkään omituisuuden takia, vaan siltä osin, miten tällainen ihminen oli mahdollinen Suomessa.
Siirosen linjaus, ”ei paha eikä marttyyri” on ehkä oikea arvio. Simojoki oli kiistämätön poikkeusyksilö, joka yritti rakentaa hyvää, mutta joka useimpien mielestä rakensi pahaa. Siirosen sanoin hän kantoi sisässään sekä rakentavia että tuhoisia voimia samanaikaisesti.
Minulle hänestä jää kuva henkilökohtaisesti rohkeasta ihmisestä. Oikean vai väärän asian puolesta? Oma vastaukseni on selvä, mutta historiassa hänet voi nähdä yhtenä aikakautensa ja aatteensa edustajana, realiteettina, jonka kautta historiaa voi avata.
Lähettänyt Pekka Tikka
Väinö Havas – hengen ja miekan mies
http://merkkihenkiloita.blogspot.com/2012/12/waino-havas-hengen-ja-miekan-mies.html
Entinen Valpon päällikkö Arno Anthoni piileksi Raution pappilassa
Kolme päivää aseleposopimuksen allekirjoittamisen jälkeen valtiollisen poliisin entinen päällikkö Arno Antoni pakenee ilman maastapoistumislupaa Ruotsiin. Hän esiintyy siellä väärällä nimellä. Hän palaa 21 päivänä lokakuuta Helsinkiin, mutta marraskuun alkupäivinä 1944 Arno Anthoni matkustaa Raution pappilaan ja piileskelee Raution pappilassa kirkkoherra Vihman huostassa. Anthoni kävi ostamassa maitoa ja voita kotitilaltani Aholta, mikä oli Raution pappilan lähinaapuri. Tuolloin ihmisillä ei ollut tarkkaa tietoa kuka tämä henkilö oli. Anthoni esiintyi väärällä nimellä. Anthoni piileskeli Raution pappilan vinttikamarissa. Hänet pidätettiin huhtikuussa 1945.
Kuka
oli Arno Anthoni?
Arno
Kalervo Anthoni (11.
elokuuta 1900 Karjalohja - 9. elokuuta 1961 Helsinki) oli suomalainen
lakimies, joka toimi Valtiollisen poliisin päällikkönä jatkosodan
aikana.
Anthoni
tuli
ylioppilaaksi vuonna 1920, suoritti ylemmän oikeustutkinnon vuonna
1927 ja sai varatuomarin arvon 1930. Hän toimi nimismiehenä
Anjalassa ja Elimäellä vuosina 1928-1933. Nimismiehen toimensa
ohella hän harjoitti myös asianajoa. Vuodesta 1933 Anthoni
toimi
Uudenmaan läänin poliisitarkastajana.
Anthoni
nimitettiin
Valtiollisen poliisin päälliköksi 1. helmikuuta 1941. Hänen
toimestaan Valpo asettui läheiseen yhteistyöhön Saksan salaisen
poliisin Gestapon kanssa. Sisäministeri Toivo
Horellin kanssa
Anthoni,
joka ei salannut saksalaismielisiä ja juutalaisvastaisia
mielipiteitään, luovutti Suomesta sodan aikana Saksaan satoja
henkilöitä, joiden joukossa oli useita juutalaisia. Kun Horelli
toi
Anthonin
kannattaman
esityksensä valtioneuvoston käsittelyyn loppusyksyllä 1942,
hallituksen sosiaalidemokraattiset ministerit Väinö
Tanner ja
K.-A.
Fagerholm suuttuivat
ja ilmoittivat eroavansa hallituksesta, jos karkotukset pannaan
toimeen. Tilanne uhkasi ajautua umpisolmuun, kun Horelli
puolestaan
uhkasi erota, jos hänen valtuuksiaan rajoitettaisiin. Presidentti
Risto
Ryti,
joka piti tärkeänä SDP:n mukanaoloa hallituksessa, joutui aivan
erikseen lepyttelemään Tanneria
ja Fagerholmia ja
vakuutti heille, ettei ketään henkilöitä karkotettaisi. Fagerholm
totesi
kuitenkin muistelmissaan tulleensa nenästä vedetyksi, kun Anthonin
ja Horellin karkotettavaksi
määräämät henkilöt sittenkin luovutettiin Saksaan.
Anthoni
syrjäytettiin
Valpon johdosta 1. maaliskuuta 1944, kun Saksan häviö toisessa
maailmansodassa alkoi näyttää todennäköiseltä, ja hänen
tilalleen nimitettiin Paavo Kastari. Tämän jälkeen Anthoni siirtyi
virkailijaksi Kansallis-Osake-Pankkiin.
Anthoni
pidätettiin
Suomen kommunistisen puolueen ja Valvontakomission vaatimuksesta 23.
huhtikuuta 1945 ja määrättiin turvasäilöön. Hänet tuomittiin
vankeuteen sotarikoksista syytettynä 24. tammikuuta 1946
Valvontakomission poistuttua Suomesta ja sisäministeri Yrjö
Leinon jouduttua
eroamaan hallituksesta Anthoni
vapautettiin
toukokuussa 1948 sen jälkeen, kun Ernst
von Born oli
tehnyt eduskunnassa hänen asiastaan kyselyn Pekkalan
hallitukselle.
Vuodesta 1949 Anthoni
toimi
Lohjan Kalkkitehtaan lakimiehenä.
Juutalaiset
puolustivat isänmaatamme
Talvi-
ja jatkosodassa Suomen juutalaiset osallistuivat maanpuolustukseen
muiden suomalaisten tavoin. Heitä varten pystytettiin rintamalle
kenttäsynagoga, eivätkä suomalaisten aseveljinä taistelleet
saksalaiset puuttuneet tähän millään tavoin, vaikka olivat
synagogasta ilmeisen tietoisia. Juutalaisia sotilaita kuului Suomen
puolustusvoimiin 267, minkä lisäksi lottina toimi parikymmentä
naista. Hitler
myönsi
kolmelle Suomen juutalaiselle rautaristin, mutta nämä kieltäytyivät
ottamasta sitä vastaan. Myös jotkut Suomeen saapuneista
juutalaispakolaisista osallistuivat talvisotaan vapaaehtoisina. Muut
komennettiin työpalveluun, jossa olosuhteet saattoivat olla ankarat.
6.
marraskuuta 1942 Suomen viranomaiset luovuttivat natsi-Saksaan
kahdeksan juutalaispakolaista. Tapahtuman syyt ovat jääneet
epäselviksi. Pääasiallisina vastuullisina luovutukseen pidetään
sisäministeri Toivo
Horellia ja
Valtiollisen poliisin Valpon päällikköä Arno
Anthonia. Syyt
kyseisten juutalaispakolaisten luovuttamiseen ovat epäselvät, ei
tiedetä oliko luovuttamisessa syynä Saksan painostus; Valpon
päällikkö Arno
Anthonin mukaan
kyseessä oli normaali poliisitoimi. Luovutetuista kuitenkin vain
kahdella oli rikosrekisteri. Kyseiset juutalaiset päätyivät
lopulta Auschwitziin. Vain yksi heistä selvisi hengissä. Joukossa
oli kaksi lasta.
Myöhemmin suoritetussa tutkinnassa Anthoni
asetettiin
syytteeseen, mutta hän selvisi hyvin lievällä tuomiolla.
Syyllisyytemme
on suurempi kuin annettu ymmärtää
Valitettavasti
syyllisyytemme on suurempi kuin olemme uskoneet. Suomi luovutti
natsi-Saksaan huomattavasti useampia kuin ne kahdeksan pakolaista,
joista tähän asti on puhuttu. Tiedon on tuonut päivänvaloon kaksi
kirjaa, toimittaja Rony
Smolarin ja
tutkija Elina
Sanan teokset.
Vasta 60 vuotta tapahtumien jälkeen paljastuvat sotahistoriamme
synkimmät luvut.
On kyse sekä pakolaisten että venäläisten
sotavankien karkotuksesta Suomesta Hitlerin
Saksaan,
yhteensä 3000:sta henkilöstä. Kumpikin kirjoittaja on päätynyt
samaan lukumäärään. Vähintään muutama sata luovutetuista oli
syntyperältään juutalaisia. Arkaluonteinen kysymys on se,
valittiinko heidät siksi, että he olivat juutalaisia. Suurin osa
kaikista luovutuksista tapahtui Suomen ja Saksan "vankeinvaihdon"
puitteissa. Me saimme vastaanottaa inkeriläistä ja muuta
suomalais-ugrilaista väestöä, jotka olivat joutuneet vangiksi
saksalaisen armeijan edetessä itään. Ne viranomaisemme, jotka
osallistuivat tähän valonarkaan toimintaan, tiesivät varmasti,
että luovutukset natsi-Saksaan merkitsivät useimmissa tapauksissa
kuolemantuomiota.
Kun
Heinrich
Himmler, joka
oli Hitlerin
lähimpiä
miehiä, vieraili Suomessa kesällä 1942, hänellä oli hallussaan
lista osoitteineen käytännöllisesti katsoen kaikista
juutalaissyntyisistä Suomen kansalaisista. Sen oli hänelle
toimittanut sisäministeriö, siis viimekädessä Horelli
ja Anthoni.
Levitettiin myös huhua, että juutalaiset sotilaat kotiutettaisiin
rintamalta aikaisemmin kuin muut. Se herätti levottomuutta, koska
sitä pidettiin merkkinä edessä olevista suomenjuutalaisten
maastakarkotuksista. Stiller
tiedusteli
asiaa suoraan Mannerheimin
adjutantilta,
kenraali Kekonilta.
Lopulta viranomaiset kielsivät tietävänsä mitään koko
asiasta.
Luetteloa voi jatkaa. Vieraillessaan miehitetyssä
Norjassa Adolf
Eichman ehdotti,
että suunniteltaisiin jenkinmuotoista sabotaasia Suomeen ja
syytettäisiin siitä sitten juutalaisia. Ryti-Ribbentrop -sopimuksen
jälkeen kesäkuussa 1944 äärikansallinen kotimainen lehdistö sai
vielä yhden aiheen lisätä juutalaiseen väestöön kohdistunutta
painostusta.
Maan korkein poliisiviranomainen Arno
Anthoni oli
täysin saksalaisten natsien palkkalistoilla. Hän vieraili
Berliinissä keväällä 1942 Reinhard
Heydrichin -jota
myöhemmin nimitettiin Tsekkoslovakian pyöveliksi -ja Gestapon
päällikön Heinrich
Miillerin kutsumana
ja sai tietää Saksan uudesta juutalaispolitiikasta, joka johtaisi
juutalaiskysymyksen "lopulliseen ratkaisuun". On
selvitetty, että Anthonilla
oli
mukanaan lista Suomen juutalaisista. Hänen matkaraportistaan ilmenee
hänen sopineen Gestapon kanssa, että saksalainen osapuoli ottaa
vastaan "kaikki sellaiset ulkomaalaiset, jotka Suomi
poliittisesti epäilyttävinä tai muissa suhteissa epäluotettavina
tai rikollisuuteen taipuvaisina pitää suotavana karkottaa
valtakunnasta". Aivan kuten Tanner totesi,
valtionpoliisille oli miten helppoa tahansa leimata kenet tahansa.
Anthoni
joutui
syytteeseen sodan jälkeen, mutta hänet vapautettiin. Myöhemmin
osoittautui, että tuomari oli ollut suomalais-saksalaisen seuran
puheenjohtaja. Horellia
vastaan
ei koskaan edes nostettu syytettä, sen sijaan hänet valittiin
eduskunnan varapuhemieheksi hallituksen vaihdoksen jälkeen.
Arvostelukykyinen kirjoittaja Veli-Pekka
Leppänen katsoi
Helsingin Sanomissa (HS 20.9.2003), että oikeudenkäynti Anthonia
vastaan sisälsi niin monta farssinomaista piirrettä, että olisi
aihetta ottaa tapaus uudelleen esille. Sekä Anthoni
että
Horelli
ovat
kuolleet, mutta heidän syyllisyytensä sotarikoksiin olisi siten
mahdollista todentaa.
Historiantutkija Elina
Sana on
tehnyt uuden uraauurtavan työn, tällä kertaa kaikista
sotavangeista, jotka luovutettiin Saksalle sodan aikana. Kirjan nimi
on lyhyesti ja ytimekkäästi Luovutetut. Suomen ihmisluovutukset
Gestapolle (WSOY, 2003). Kohta on kulunut 25 vuotta siitä, kun hän
julkaisi ensimmäisen suuren selvityksen kahdeksan juutalaisen
pakolaisen kohtalosta kirjassa Kuolemanlaiva S/S Hohenhörn - otsikko
viittaa kuolemanlaivaan, joka vei heidät ulos maasta matkalle kohti
Auschwitzia. Vain yksi kahdeksasta selvisi hengissä
keskitysleiriltä.
Elina
Sana on
tehnyt täysipainoisen työn, joka sisältää sekä kattavan
yleiskatsauksen että aineiston, jonka yksityiskohtien runsaus on
toisinaan kerrassaan yllättävä. Hetkittäin lukeminen on
tuskallista. Sana tekee selväksi, että karkotuksia tehtiin kahta
väylää pitkin, joista toisesta vastasi sotilasjohtomme, toisesta
valtionpoliisi. Hän on löytänyt asiakirjoja, jotka osoittavat
viranomaistemme sekaantuneen valonarkaan toimintaan, joka ei ole
oikeusvaltion arvolle sopivaa. Vaikka armeijan ja valtionpoliisin
piirissä yritettiin tuhota virallisia papereita kun maa alkoi
polttaa, jäljelle jäi silti asiakirjoja, jotka ovat kyllin
raskauttavia.
Keskeinen
salaiseksi leimattu asiakirja vankienvaihdosta on päivätty
21.11.1941 allekirjoittajana Mannerheim
(nimi
kirjoitettu koneella); sama menettelytapa esikuntapäällikön,
kenraaliluutnantti E. Hanellin nimen kohdalla, pelkkä konekirjoite.
Dokumentin on lopulta allekirjoituksellaan vahvistanut muuan eversti
S.
Isakson.
Asiakirjasta
käy ilmi, että saksalaiset sotilasviranomaiset olivat koonneet
ensimmäisen, 2062 suomalaista tai suomensukuista vankia käsittävän
erän Tallinnaan, jossa se odotti sopimuksen mukaista laivakuljetusta
Suomeen. Saksalaiset olivat omasta puolestaan valmiita ottamaan
vastaan saksalaisia, eestiläisiä, latvialaisia, liettualaisia,
ukrainalaisia ja valkovenäläisiä vankeja. "Juutalainen"
ilmestyy ensimmäisen kerran esiin kansallisuuden tunnusmerkkinä
suomalaisessa asiakirjassa. Ilmi ei käy kuka sopimuksen oli laatinut
ja missä muodossa.
Jossain
määrin Sana
kiertää
kysymyksen siitä, mikä oli Mannerheimin
vastuu
vankienvaihdosta. Tämä ei voinut olla tietämätön asiasta, mutta
"hänellä oli sota johdettavanaan ja hänen tehtävänsä oli
jakaa käskyjä".
Mielenkiintoinen
on Sanan
kysymys,
joka koskee sitä, olisiko Eljas
Erkko voinut
pysäyttää vankeinvaihdon. Hän oli aiemmin kansanedustaja, toimi
ulkoministerinä ennen talvisodan puhkeamista ja omisti suuren
lehden, Helsingin Sanomat. Sana
muistuttaa
myös, ehkä epähienosti, että Erkko
itse
asiassa johti suurta osaa vankileireistä vilkkaimman vankeinvaihdon
ajanjaksona syksystä 1941 kesäkuuhun 1942. Sodan jälkeen Erkkoa
vastaan
nostettiin syyte virkavirheestä ensin sotaoikeudessa, sitten
sotaylioikeudessa ja lopulta Korkeimmassa oikeudessa, sen johdosta
että hän oli antanut vankileirien vartiointia koskevia määräyksiä,
jotka olivat ristiriidassa kansainvälisten sopimusten ja
sotalaitoksen rikoslain kanssa. Erkko
vapautettiin
syytteistä.
Elina
Sanan kirja
havahdutti jopa BBC:n tekemään sen aihetta jokseenkin
seikkaperäisesti käsittelevän reportaasin marraskuun lopulla.
BBC:n toimesta on maailma nyt saanut tietää, että Suomi luovutti
noin 3000 sotavankia natsi-Saksaan. Sana tähdensi BBC:lle, että
hänen ilmoittamansa määrä - 2829 luovutettua - on minimi. Hän
kertoi tietävänsä useita muita tapauksia, joiden asiakirjat olivat
kadonneet. Jos joltakulta on jäänyt huomaamatta, haluan myös
korostaa, että ehkä ansioitunein sotahistorioitsijamme Ohto
Manninen arvioi
BBC:lle Sanan
tutkimustulokset
sensaatiomaisiksi, sanan parhaassa merkityksessä.
Lähdeaineisto:
Elina Sana Kuoleman laiva
Elina Sana Luovutetut
Asekätkentä Raution pappilassa.
Asekätkentä liittyy myös Raution pappilaan,sillä pappilan vintillä oli Raution asekätkö. Raution pappilan toimi tuolloin sotilaspastori Kalevi Vihma. Kun tieto tutkinnoista alkoi, niin Raution pappilan eteen tuli hevosvetoinen kärry hevosineen ja ainakin kaksi miestä, jotka lastasivat kätkössä olleet aseet kuormaan ja veivät aseet Sivakka-suohon. Syyskuun iltahämärässä ja surkeassa ilmassa hevosvetoinen lasti lähti Pohjarämeen takaa menevää kulku-uraa Kettukallioille ja sieltä Sivakkasuolle. Siellä ne aseet ovat todennäköisesti vieläkin säilössä. Aseet lienevät ensimmäisen maailman sodan aikaisia aseita. Siihen viittaa pappilan vintiltä löytyneet aselippaat.
Asekätkentä kuuluu Suomen historian vaikeisiin asioihin.
Päämajan operatiivisella osastolla ryhdyttiin loppukesällä 1944 miettimään, miten puolustus olisi hoidettava, jos rintamalinjat siirtyisivät Sis-Suomeen tai maa miehitettäisiin. Pohdinta johti suunnitelmaan aseiden kätkemisestä sissisotaa ja ainakin osittaista liikekannallepanoa varten.
Suunnitelman laativat everstiluutnantti U.S. Haahti sekä majurit Reino Lukkari ja Reino Arimo, jotka hyväksyttivät sen päämajan operatiivisella osaston päälliköllä eversti Valo Nihtilällä. Virallisesti toiminta pantiin käyntiin maan korkeimman sotilasjohdon ja hallituksen tietämättä, mutta moni oli asiastaa tietoinen.
Asekätkentä toteutettiin kotiuttamisen yhteydessä syyskuusta 1944 alkaen. Suojeluskuntapiireihin nimitettiin kätkentää johtavat upseerit, jotka keräsivät ympärilleen luotettavan avustajajoukon. Toiminta kasvoi suoranaiseksi kansanliikkeeki, sillä sen piirissä oli noin 5000 miestä. Vuoden loppuun mennessä aseita ja varusteita varastoitiin noin 35 000 miestä varten.
Näin laaja toiminta ei pysynyt salassa, Ensimmäiset kätköt löydettiin jo marraskuussa, mutta asekätkennän todellinen laajuus alkoi paljastua vasta toukokuussa 1945. Tuollooin varastoitujen tavaroiden anastamisesta kiinnin jäänyt Lauri Kumpulainen marssi kätkijöiden koston pelossa valvontakomission Oulun edustajan luo.
Valvontakomissio vaati Suomen hallitusta tilille asiasta. Tilanne oli vakava, sillä jos Neuvostoliitto olisi tarvinnut verukkeen maan miehittämiselle, tässä olisi ollut sellainen. Vähitellen valvontakomission asenne lientyi, kun se vakuuttui siitä, että kysymyksessä oli pelkkä sotilaalinen varotoimenpide.
Asekätkennän tutkinnasta tuli jättiläisurakka, joka antoi kommunistien hallitsemalle Valpolle tilaisuuden huseerata miten tahtoi. Se suoritti laajoja pidätyksiä, ja kuulusteltujen määrä nousi useisiin tuhansiin.
Syyllisten rankaisemista varten säädettiin erillislaki ”aseellisen toiminnan luvattoman valmistelun rankaisemisesta”. Vuosina 1947-1949 pidetyssä oikeudenkäynnissä nostettiin syytteet yli 2000 henkilöä vastaan, joista lähes 1500 tuomittiin vankeuteen. Ankarimman tuomion sai everstiluutnantti Haahti, kuusi vuotta kuritushuonetta. Useimmat vapausrangaistukset olivat alle puolen ehdollisia tuomioita.
Asekätkentä
https://www.youtube.com/watch?v=3VyqINVDsOg
Raution pappilan kunnostus on merkittävä kulttuuriteko Rautiossa. Kiitokset Tapio Räihälle tästä kulttuuriteosta.
Mustan lipun alla - Miika Siironen Raate2017ssa
https://www.youtube.com/watch?v=2SYl4vXS8w4
Akateeminen Karjala-seura
https://www.youtube.com/watch?v=MPPhjUT8XQ0
Akateeminen Karjala-Seura osa 1: Kolme heimosoturia
https://www.youtube.com/watch?v=9RVAeVbTvJo&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9
Akateeminen Karjala-Seura osa 2: Yksi kieli, yksi mieli
https://www.youtube.com/watch?v=t5c4IbtGKyc&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=2
Akateeminen Karjala-Seura osa 3: AKS ja Lapuan liike
https://www.youtube.com/watch?v=4CEXIioZVlk&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=3
Akateeminen Karjala-Seura osa 4: Maanpuolustus ja IKL
https://www.youtube.com/watch?v=j3nRge7c3S8&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=4
Akateeminen Karjala-Seura osa 5: AKS talvisodassa
https://www.youtube.com/watch?v=UAMh7YsSc-E&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=5
Akateeminen Karjala-Seura osa 6: Pyhä sota
https://www.youtube.com/watch?v=wOya-Z5VYwE&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=6
Akateeminen Karjala-Seura osa 7: Itä-Karjala ja Heimopataljoonat
https://www.youtube.com/watch?v=pnrwZCUXweU&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=7
Akateeminen Karjala-Seura osa 8: Särkynyt unelma
https://www.youtube.com/watch?v=AVj4tRYhUpU&list=PLMjqVFkMdh2Dxi0gL6AXgxo0soBclBbd9&index=8
Tulkoon sota ja veriset vaatteet
https://areena.yle.fi/1-1047792
Kertomus Heimosodista 1918-22. Sotaretkiä Petsamoon, Vienaan, Eestiin, Aunukseen ja Inkerinmaalle. Toimittaja: Greger Grönqvistin, 2011.
Dokumenttiprojektin historiankirja: Sotaretki
https://areena.yle.fi/1-2338145
Suomesta osallistui Viron vapaussotaan v 1919 lähes 4000 suomalaista vapaaehtoista. Heimoaate ja seikkailunhalu vetivät sotaretkelle mukaan paljon nuoria, jopa lapsia. Ohjaus ja käsikirjoitus Untamo Eerola. (4.6.1997)
Heimosodat - Vienan retket 1918
https://www.youtube.com/watch?v=3AHmI3AOhPo&t=16s
Heimosodat - Aunuksen retki 1919
https://www.youtube.com/watch?v=BvqmG1dmmA4&t=201s
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti