Kalajoen metallialan mestarit – Merenoja - Helanderit ja Friisit
Muotokuvapiirroksen Jaakko Merenojasta on tehnyt taiteilija Tanja Luukkonen
Olli Helander
Muotokuvapiirroksen Olli Helanderista on tehnyt taiteilija Tanja Luukkonen
Leonard Helander
Muotokuvapiirroksen Leonard Helanderista on tehnyt taiteilija Tanja Luukkonen
Leonard Helanderin talon pienoismalli, jonka on tehnyt puuseppä Leo Takalo
Muotokuvapiirroksen Juhani Pohjanpalosta on tehnyt taiteilija Tanja Luukkonen
Kalajoella metallialan tuotanto laajeni suorastaan teolliseksi 1800-luvulla. Messinkivalun kehittäjäksi nousi monipuolinen yrittäjä, kunnallis- ja valtiopäivämies Jaakko Merenoja. Hän otti vaimokseen ylivieskalaisen messinkivalurin Olli Helanderin tyttären. Helanderin tuotanto siirtyi myöhemmin Ouluun, mutta osa tehtaista jäi Kalajoelle. Helanderin metalliverstaassa valmistettiin kynttilänjalkoja ja -kruunuja, huhmareita ja aisakelloja. Myös kirkonkelloja valettiin, ja messinkiset hevosenvaljaat olivat niin hyviä, että niitä ostettiin jopa Helsinkiin keisarilliseen talouteen. Helanderin ja Merenojan tuotteet tulivat kuuluisiksi ympäri maan korkeatasoisina ja hinnaltaan edullisina.
Valureita olivat Olli (1801-1886) ja Leander (1812-1874) Helander sekä Ollin pojat Klaes (1828-1909), Joakim Leonard (1831-1887) ja Evert Eliel (1844-1904) Helander. Monipuolisen ja korkeatasoisen tuotantonsa vuoksi he ovat olleet laajalti tunnettuja ja heitä sanottiinkin aikanaan "Pohjanmaan valtavalureiksi".
Helanderien työtä metallialalla jatkoi vuonna 1885 Kalajoelle perustettu metallipaja ”Veljekset Friis”. Sen perustajia olivat lukkari Friisin pojat, Juhani ja Tuomas, jotka olivat saaneet oppia Helanderin verstaalla. Heidän tehtaassaan valmistettiin samoja tuotteita kuin Helanderillakin, mm. kultavalutöitä, kynttiläkruunuja, lukkoja, kirkonkelloja ja laivanvarustustarpeita. Siellä valmistettiin erikoisempiakin instrumentteja kuten maanmittauskoneita ja erilaisia asteikkoja. Myös raudasta alettiin valmistaa tarve-esineitä. Vuosisadan vaihteessa tehdas siirrettiin Kokkolan Ykspihlajaan, jossa se jatkoi toimintaansa.
Jaakko Merenoja – valtiopäivämies
Jaakko Merenoja on syntynyt Kalajoella 6.5.1825. Hän oli maanviljelijä, messinkivalaja ja valtiopäivämies. Hän kuoli Kalajoella 6.6.1912. Jaakko Merenoja oli naimissa Lusiina Ollintytär Helanderin kanssa. Jaakko Merenoja oli valistunut maanviljelijä, jolla oli pitäjän suurimpiin kuuluva talo. Hän hankki Kalajoen ensimmäisen niitto- ja haravakoneen sekä rullaäkeen. Hän pyrki koneellistamaan maanviljelyä toimien samalla muille esimerkkinä. Merenoja oli taitava messinkivalaja kuten hänen appensa Olli Helanderkin. Hän valmisti kynttilänjalkoja, kattokruunuja ja aisakelloja.
Olli
Helanderin vävy
Jaakko
Merenoja sai
opin Aksilan verstaassa ja jatkoi sitten - maanviljelyksen ohella -
messinginvalua Kalajoen kirkolla. Hänen verstaassaan alkoivat
Kalajoen lukkarin pojat, Juhani
ja
Tuomas
Friis,
"leikkiä messinginvalun kanssa". Heidän pienestä
pajastaan paisui huomattava teollisuusyritys, jossa pääpaino
piankin siirtyi rautavalun ja konepajateollisuuden puolelle.
Veljekset Friis muutti vuosisadan vaihteessa Kalajoelta
Ykspihlajaan.
Jaakko
Merenoja oli
kauppamies ja omisti yhdessä erään toisen kalajokisen
kauppatalonpojan kanssa "Liukas"-nimisen aluksen, mikä vei
ruista ja potaskaa Ruotsiin ja tervaa, voita ja villalankoja
Venäjälle. Itämaisen sodan aikana 1854 englantilaiset ryöstivät
Kalajoen laivoja. "Liukas" säästyi ryöstelyltä, koska
se oli ajettu jokea ylöspäin turvallisen matkan päähän ja se oli
naamioitu lepän oksilla. Merenoja
oli
osakkaana myös Kalaja-laivassa, mikä kierteli rahtia kuljettaen
maailman meriä. Kalaja-laiva upposi vuonna 1885, kun toinen laiva
ajoi sen päälle.
Jaakko
Merenoja oli
valittu moniin luottamustoimiin. Hänet valittiin vuoden 1872
valtiopäiville talonpoikaissäädyn edustajana. Hän olikin
valtiopäivillä aktiivinen ja käytti 56 puheenvuoroa. Hän teki
myös aloitteet Oulun ratahankkeesta, oluen valmistuksen ja myynnin
saattamisesta kunnan päätettäväksi, Hän teki aloitteet myös
mustalaisten ja laukkuryssien kiertämisen vastustamisesta.
Kalajoen
historiaan mahtuu myös useita kaupunkihankealoitteita. Ensimmäisen
teki talollisenpoika Juho
Bäck 14.3.1865,
jonka aloite Kalajoen Markkinapaikan perustamisesta kaupungiksi
kaatui maapohjan omistuskysymyksiin. 8.3.1881 valtiopäivämies
Jaakko
Merenoja esitti
Kauppalan perustamista Kalajoen suulle. Tämä Kalajoen, Alavieskan,
Sievin, Ylivieskan ja Raution yhteishanke kaatui kuitenkin myös
maapohjakysymyksiin sekä siihen, että Pohjanmaan rata oli jo
hahmottumassa Ylivieskaan.
Merenoja kirjoitti myös
lehtiartikkeleita muun muassa oululaiseen Kaiku-lehteen. J.Merenoja.
Kirjoituksia maanviljelyksen alalta. Kalajoki. (Neuvoja heinien
suhteen.) 01.01.1890 nro. 84 Kaiku
J.Merenoja. Kirjoituksia
maanviljelyksen alalta. Kalajoki. (Neuvoja ohraviljelyksen
suhteen.)
01.01.1890 nro. 84 Kaiku
Uskonnollisesta
vakaumukseltaan Jaakko Merenoja oli hartaita heränneitä.
Kalajoelta
on ollut seuraavat henkilöt valtiopäiväedustajina
talonpoikaissäädystä:
1624 Sipi Ollinpoika Hannila,
Pohjankylä
1655 Sipinpoika Laurila
1672, 1675 Juho Juhonpoika
Kopakkala
1682 Matti Matinpoika Metsälä, Metsäkylä
1734
Jooseppi Kääntä, Kääntä
1771-1772 Antti Sorvari,
Taluskylä
1872 Jaakko Merenoja
1877-1878 Jaakko Myllylä
1897,
1899, 1905-1906 Kaarlo Myllylä
Kalajoen Helanderit – messinkivalun mestarit
Olli Helander – valtiopäivämies
Vahvat
perinteet
Metallivalulla
oli Kalajoella vahvat perinteet. Kalajokiset messinkivalutyöt,
kynttiläkruunut ja – jalat olivat vuosisadan puolivälissä yli
maan tunnettuja, tasoltaan hyviä ja huokeita. Tuotanto keskittyi
messinkivaluun, minkä kehittäjäksi Kalajoella nousi monipuolinen
yrittäjä ja kunnallis- ja valtiopäivämies Jaakko
Merenoja (1825-1912).
Hän valmisti kynttilänjalkoja, ja –kruunuja, huhmareita ja
aisakelloja. Hän oli esimerkillinen maanviljelijä.. Hän avioitui
ylivieskalaisen messinkivalurin Olli
Helanderin tyttären
kanssa. Helandereiden suvusta tuli varsinainen
messinkivaluteollisuuden kehittäjä Kalajoella.
Helanderit
Heikki
Helanderin poika Olli
Heikki syntyi
21.4.1801 Ylivieskassa ja kuoli 17.5.1886 Kalajoella. Hän avioitui
6.5.1821 talontyttären Maria Vedenojan kanssa, joka oli kotoisin
Kalajoen Käännänkylästä. Olli
Helander muutti
asumaan vaimonsa kotitaloon Aksilaan. Olli
Heikki Helanderin sanotaan
saavuttaneen tarmokkaan itseopiskelun avulla laajat tiedot. Hän oli
paikkakuntansa parhaita maanviljelijöitä. Hänen talonsa Aksila oli
aikanaan mallitilana ympäristölleen. Hän oli myös
teollisuudenharjoittaja, messinkivaluri, hopea- ja kultaseppä.
Palkatun työvoiman ja kahden vanhemman poikansa kanssa hän valmisti
konepajassaan messinkiteoksia mm. hevosenvaljaita, kirkonkruunuja,
kynttilänjalkoja sekä hopeatöitä, aisa- ja ruokakelloja. Heidän
töitään ostettiin Helsinkiin keisarillisiin sekä kuvernöörin
huoneisiin. Olli
Helander valittiin
Salon tuomiokunnan edustajaksi vuoden 1867 valtiopäiville.
Olli
Heikki Helanderin ja
Maria
Vedenojan lapsia
oli mm. Klaes
Engelbert,
syntynyt 1828 Kalajoella ja kuollut 1909 Oulussa. Joachim
Leonard oli
syntynyt 1831 Kalajoella ja kuollut 1887 Kalajoella. Josefiina
Amaalia oli
Antti
Santaholman vaimo.
Josefiina
syntyi
Kalajoella 25.9.1834 ja kuoli 16.5.1914 Kalajoella. Olli yritti
ohjata poikia opintielle ja lähetti heidät Raaheen kouluun. Toinen
heistä karkasi sieltä ja toinenkin kieltäytyi jatkamasta lukuja.
Nyt pojat saivat täydellä todella ryhtyä mielipuuhaansa
"viilauksella leikittelemiseen". Kun vuonna 1844 isä Olli
lähti Helsinkiin kuukauden ajaksi myymään tuotteitaan niin pojat
ostivat sillä aikaa kuparia, valoivat sen messingiksi ja edelleen
kynttilänjaloksi. Tästä sai alkunsa heidän ennen pitkää
huomattavaksi muodostunut teollisuudenharjoituksensa. Kun isä palasi
matkaltaan ja näki valmiiksi tehtynä 30 paria kynttilänjalkoja ja
vielä 30 ruplaa rahaakin, hän antoi valutyöt kokonaan poikien
huoleksi. Ahkera työnteko alkoi. Valettiin, viilattiin ja sorvattiin
kello viidestä aamulla kello yhdeksään illalla, niin ettei
tahdottu syömään joutaa.
Leander
Heikinpoika Helander eli
Tilvis (1812-1874), Ollin nuorempi veli tuli Kalajoelle veljensä
houkuttelemana. Hän asettui ensin Ollin luo Aksilaan, ja 1940 hän
osti Tilviksen talon Kalajoen toiselta puolelta ja harjoitti siellä
valamista. Veljekset tekivät edelleen yhdessä ismmota ja
suuritöisimmät valut. Leanderin kerrotaan olleen kellosepän opissa
Pietarissa, ja sanotaan, että hän olisi ollut veljeään taitavampi
kulta- ja kellosepäntöissä.
Valurit oli käytännössä
itseoppineita, vaikka tiedetään, että suvussa oli valureita jo
aiemmin. Alkujaan valaminen opittiin Kokkolan pitäjässä, Kaarlelan
Kaustarissa, ja valutaidot siirtyivät suvussa viisi sukupolvea
eteenpäin. Vanhemmat veljekset oppivat isältään messivalun
perustaidot; isä valoi nappeja, tikkuja ja asiakelloja.
Oletettavasti tässä vaiheessa valaminen oli kuitenkin
talonpoikaista tarve-esineiden valmistusta.
Helanderien
valimolta käytiin myyntimarkoilla pari kertaa vuodessa, ja matkat
kestivät vähintään kuukauden päivät. Matkat suuntautuivat
ympäri Suomea: Turkuun, Helsinkiin ja Porvooseen, Viipuriin,
Pietariin, Kuopioon ja Tornioon. Lisäksi he tekivät valutöitä
tilauksesta, kuten lukuisia kynttiläkruunuja,
alttarikynttilänjalkoja, kelloja, kirkonkelloja, kynttilänjalkoja,
hevosvaljakoiden messinkiosia ja purjelaivojen metalliosia.
Suuria
tilauksia
Pojat
olivat niin innoissaan, että Klaes osti v. 1847 Kokkolasta
viipurilaiselta kauppiaalta kaksi kuormaa kuparia, johon kaikki
markkinarahat hupenivat isän suureksi harmiksi. Kupari oli kuitenkin
tuiki tarpeellista, sillä jo samalla viikolla tuli Turusta
kiireellinen 500 kynttilänjalkaparin tilaus. Valutöitä myytiin
myös Helsinkiin ja Viipuriin saakka. Klaes valmisti myös
metallitarpeet laivoihin. Kauppaneuvos Malm Pietarsaaresta otti
yhteyttä Helandereihin ja tilasi heiltä naulat rakenteilla
olleeseen laivaansa. Se oli suuri tilaus, jonka täsmällisestä
toimittamisesta saatiin erikoista kiitosta. Sitten tuli Kokkolasta
kauppaneuvos Donnerilta kysely, josko Aksilassa uskallettaisiin
ruveta valamaan hänen laivansa ruorisaranoita. Klaes vastasi
epäröimättä suostuvansa jos saa aineet ja mallit. Ne tulivatkin,
mutta Klaes huomasi heti, että raaka-aineet ovat huonoa aineista
valaa. Hän päätti panna itseltään lisää. Isä-ukko oli
huolissaan, mitä tästä tulisi, mutta Klaes muurasi pihalle
valu-uunin. Muuraaminen kesti kaksi päivää.. Kolmantena päivänä
syntyi jo pari saranaa. Vaikeuksia oli voitettavana ennekuin
saranoihin saatiin reiät lopulta suuren tahkon avulla. Tehtiin
vaativaa työtä sangen alkeellisin välinein – mutta uskallusta ja
kekseliäisyyttä ei puuttunut.
Klaes muutti Ouluun ja hänen
tehtaassaan oli enimmillään jopa kymmenen sorvia käynnissä.
Kirkonkelloja valettiin yhteensä n. 30 kpl, ja paljon töitä
antoivat valtion laivanrakennuksen tarpeisiin tehtävät työt. Klaes
myi tehtaansa ja palasi Kalajoelle vuonna 1882 toimien loppuikänsä
kauppiaana.
Olli
Helander eli
Veten-Ollin nimi sidottiin kansan suussa myös Kalajoen
kirkonkelloihin, joita hän ei valanut. Kalajoen kirkonkellojen näet
sanottiin moikkaavan: "Pala laijasta, pala laijasta … minkä
kokonen, minkä kokonen? – Veten-Ollin nokan kokonen". Tämä
V.H.
Kiviojan muistiinmerkitsemä
hokema liittynee Helandereiden "visuuteen"
säästäväisyyteen. Helanderilla sanottiin olleen tallissaan monta
hevosta, mutta hän aina kulki 13 kilometrin kirkkomatkan jalkaisin.
Veten-Ollin visuus johtui suurista takuuveloista, joita hän oli
joutunut maksamaan silloista rahaa 18 000 ruplaa. Sillä työvauhdilla
ei kestänyt kovinkaan kauan kun talon takuuvelat oli saatu
maksetuiksi.
Helandereiden työtä metallialalla Kalajoella
jatkui v. 1885 "Veljekset Friis". Sen perustajana olivat
lukkari Friisin pojat Juhani ja Tuomas. Veljekset
Friis muutti
vuosisadan vaihteessa Kalajoelta Ykspihlajaan.
"Kalajoen
valtavalurit"
Samuli
Paulaharju kirjoittaa
kirjassaan Vanha Raahe näin: "Mutta oikein metallitaituri,
kuparin ja messingin muokkailija ja vaskenvalaja oli Efraim Tilvis,
joka oli kotoisin Kalajoelta ja siellä oppinsakin saanut suuressa
valuri- ja metallisepän liikkeessä. Kalajoki oli ennen sellainen
paikka, jossa valmistettiin vaikka mitä. Siellä Meronjallakin
valettiin kirkonkelloja sekä kynttiläkruunuja, samoin Vedenojalla
ja sitten Friiseillä. Kalajoelle pohjustikin sitten koko
Pohjois-Suomen messinki- ja valuteollisuus. Siellä Oulun entinen
valtavaluri Klaes Helanderkin oli oppinsa saanut. Tilvis oli
aikoinaan Raahen suurin metallimestari."
Kalajoen
puukot
Metallista
valmistettiin Kalajoella 1800-luvun alkupuoliskolla monenmoisia
tuotteita mm. aseita, pistooleja ja veitsiä. Puukkoja valmistettiin
1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Kalajoki ja Kauhava olivat
kuuluisimpia Pohjanmaan puukkoteollisuuden paikkoja. Venäjän
keisari Alensanteri
II:lle
luovutettiin ns. keisarinpuukko. Tupen valmisti taitava haapavetinen
mies. Tuohipään ja heloitukset, vyön ja sen koristeet heloineen
sekä solituksen kultauksineen teki Olof
Helander.
Helandereiden
toiminnan huippukautena 1860- ja 1870-luvuilla puukkojen valmistus
oli keskittynyt Kalajoella heille. Kalajoella puukon valmistusta
jatkoi Ylikäännän kylässä Fredrik Haapasaari, joka oli ollut
Helandereiden palveluksessa. Haapasaari opetti puukon valmistusta
Friisien metallikoulussa 1890-luvun alussa. Puukoilla oli laajat
markkinat aina Ruotsia myöten.
Alkuperäinen ja aito
kalajokinen puukko on varustettu tuohipäällä, messinkisellä
yläholkilla ja alahelalla, jotka on kaiverruksin koristeltu. Tuppi
on suora, varustettu yläpäästä helalla ja sen suippoa pyöreähköä
kärkeä ympäröi messinkilevystä taivutettu suojus.
Helandereiden
töitä on myös Presidentin linnassa. Neljä paria 9-haaraisia
kynttelikköjä, joiden korkeus on 70 cm. Ne on ostettu Kalajoelta
vuonna 1859. Presidentin linnassa on myös pöytäkello, mikä on
kullattua pronssia. Se on Helandereiden valmistama ja ostettu
Kalajoelta vuonna 1859. Presidentinlinnassa on kaikkiaan
Helandereiden valmistamia pöytäkelloja neljä ja seinäkelloja
kaksi.
Helandereiden töitä on myös Kalajoen kirkossa, jossa
on alttarin 15-haarainen kynttelikkö, saarnatuolin reunalla olevat
5-haaraiset kyntteliköt, sivuseinien lampetit, urkujen luona olevat
kruunut, sakastissa oleva kastemalja, ovien kahvat, salvat ja säpit
sekä kirkkomaan porttien messinkipallot.
Juhani Antero Pohjanpalo – tehtailija
Juhani
Antero Pohjanpalo oli insinööri ja tehtailija, joka syntyi
Kalajoella 24.4.1866 ja kuoli 1.6.1931 Pietarsaaressa. Juhani
Pohanpalo oli lukkari Johan Friisin ( myöhemmin Pohjanpalo) ja
Katariina Margareetta (Kaisa) Iso-Pöntion lapsi. Juhani Pohjanpalo
varttui Kalajoella, jossa hänen isänsä Johan Friis oli lukkari
sekä harjoitti myös liiketoimintaa. Alkeisopetuksen hän sai
ykstyisessä koulussa ja 11-vuotiaasta saakka hän loma-aikoina
harjoitteli messinkivalajan pajassa, jotka työt kiinnostivat häntä
oppikoulua enemmän. Hän pääsi oppilaaksi Helenaderin
metallipajaan, jossa sitten työskenteli muutamia vuosia. Käytyään
Oulun kauppakoulun 1884 hän perusti 17-vuotiaana Kalajoella oman
metallipajayrityksen.
Pian hän sai kumppanikseen
Tuomas-veljensä, jonka kanssa hän 1885 vahvisti yrityksen
toiminimeksi Weljekset Friis. Vuonna 1886 hän perusti Kalajoelle
tiilitehtaan. Veljesten yrityksessä vaikutti myös isä Johan Friis
ja ennen pitkää yritykseen liittyi myös Matti-veli. Liikettä
laajennettiin vähitellen, kunnes ulkomaisen kilpailun kasvaessa
siihen yhdistettiin myös rautavalimo. Seuraavan laajennuksen tuhosi
tuli, mutta veljekset uurastivat nopeasti uuden pajan, jossa 1993
työskenteli 40 miestä. Kasvua hillitsi suoran rautatieyhteyden
puute. Yritys perusti uuden konepajan Kokkolaan Ykspihlajaan, jossa
oli rautatieyhteyksien lisäksi satama.
Juhani Pohjanpalo
siirtyi uuden konepajan johtoon. Tuomas Pohjanpalon muutettua
Yksipihlajaan 189 Juhani Pohjanpalo sai keskittyä tekniseen
johtamiseen. Tehtaassa valmistettiin höyrypursia, pannuja,
kirkonkelloja, tervauuneja, lämmityslaitoksia ja rautatievaunuja.
Liike omisti useita patentteja terva- ja metalliteollisuuden sekä
meijeri- ja maatalouslaitteiden alalla. Kalajoella konepajan
yhteydessä toimi pari vuotta ammatillinen koulu, jossa myös Juhani
Pohjanpalo toimi opettajana. Hän perusti Kalajoelle myös
yksityisen tytöille tarkoitetun kansakoulun.
Perheyhtymään
perustettiin Suomen köysitehdas 1901, siihen liittyvä
kookosmattokutomo 1908 ja laivatelakka 1910, jotka myös toimivat
Ykspihlajassa. Toiminimi monipuolisti tuotantoaan; se harjoitti
maataloutta ja sille perustettiin myös rautakauppa, höyrymylly,
tiilitehdas sekä graniittilouhimo (Pohjanmaan myllynkivitehdas),
jonka tuotteet suunnattiin lähinnä vientiin Englantiin.
Köysitehdas, jonka rakennukset olivat laajuudeltaan pohjoismaiden suurimpia tuhoutui tulipalossa 1910-luvulla. Friis-nimi säilytti
yritysten nimissä, vaikka omistajat suomensivat sukunimensä
Pohjapaloksi Snellmanin päivänä 1906.
Pohjanpalot alkoivat
valmistaa myös vene- ja muita moottoreita erityisesti Venäjän
markkinoita silmällä pitäen. Tuotantohaaran otti johtaakseen
Juhani Pohjanpalo. Yritykset kärsivät vaihtelevissa olosuhteissa
myös takaiskuja ja 1913 emoyhtiön omaisuus piti luovuttaa
velkojille. Veljekset perustivat seuraavana vuonna uuden
osakeyhtiön, minkä jälkeen Yksipihlajaan rakennettiin uusi
konepaja sekä rauta- ja pronssivalimo. Vuonna 1914 Juhani
Pohjanpalo oli perustamassa myös Pohjanmaan Insinööritoimistoa
ja oli suunnittelemassa sahalaitoksia, myllyjä ja maalitehtaita.
Vuonna 1928 Friisin Ykspihlajan tehdasrakennukset tuhoutuivat
tulipalossa, mutta tien toiselle puolelle rakennettiin kohta uudet
tuotantotilat.
Juhani Pohjanpalo osallistui Tuomas-veljensä
rinnalla kaikkiin suomalaisuusaatetta tukeviin rientoihin
Keski-Pohjanmaalla. Hän oli Kokkolan Suomalaiset-yhdistyksen
perustajajäsen ja puheenjohtaja joitakin jaksoja. Suomalaisten
suurissa hankkeissa hän oli perustamassa Kokkolan yhteiskoulua,
emäntäkoulua, Keski-pohjanmaan maanviljelysseuraa (1903),
Keski-Pohjanmaan osuuskauppaa, Keski-Pohjanmaan kirjakauppaa (1908)
ja Kokkola-letteä kirjapainoineen. Hän ajoi pontevasti Kokkolan
suomalaisen kansakoulun kunnallistamista. Hän oli mukana muutaman
vuoden toimineen Keski-Pohjanmaan säästöpankin toiminnassa, samoin
Maanviljelys ja teollisuuspankin Kokkolan toimipisteen sekä
Kansallis-Osake-Pankin Kokkolan konttorin perustamisessa.
Kokkolan
kaupunginvaltuustossa hän oli 1925-33. Kaupungin rahatoimikamarissa
hän oli 1913 ja valittiin myös Kokkolan ensimmäiseen
kaupunginhallitukseen 1930. Seurakunnalliseen elämään hän
osallistui Kokkolan kirkkoneuvostossa ja – valtuustossa sekä
kuului myös seurakuntatalon rakentamiseksi 1929 asetettuun
komiteaan. Hän oli perustamassa kokoomuspuolueen Kokkolan
yhdistystä ja oli sen aktiivisimpiä jäseniä, mutta hänestä
tuli myös äärioikeistolaisen Suomen Lukon ja Lapuan liikkeen
kannattaja. Juhani Pohjanpaloa pidettiin Kokkolan suomalaisten
omatuntona.
Vaikka hän oli Tuomas-veljeään
kiivasluonteisempi oli hän kuitenkin helposti leppyvä,
oikeudemukainein ja kunniallinen. Hänellä oli puolisonsa kanssa
yhdeksän lasta, joista Vieno tytär avioitui kirjailija Veikko
Antero Koskenniemen kanssa. Juhani Pohjanpalon puoliso oli Hilma
Amanda Pahikkala, joka kuoli Kokkolassa 5.5.1944. Hänen vanhempansa
olivat Antti Antinpoika Pahikkala ja Susanna Amanda Ollintytär
Helander.
Friisien konepaja
Jaakko Friis
Tuomas Friis- Pohjanpalo
Helanderien työtä metallialalla jatkoi v. 1885 Kalajoelle perustettu ”Veljekset Friis”. Sen perustajia olivat lukkari Friisin pojat Juhani ja Tuomas. Juhani aloitti uransa jo koulupoikana työskennellen loma-aikoina Leonard Helanderin verstaalla. Käytyään Oulun kauppakoulun hän 17-vuotiaana aloitti oman liikkeen Kalajoella ja sai pian avukseen kauppa-alalla toimineen veljensä Tuomaan. Yhdessä he sitten lokakuussa 1885 perustivat edellä mainitun toiminimen. Friisien konepaja herätti näin henkiin taantumassa olevan valuteollisuuden. Poikien tukena ja apuna oli myös isä-lukkari Johan Friis, joka näytti olevan ehkä enemmänkin kiinnostunut liiketoiminnasta kuin varsinaisesta lukkarin ammatistaan. Saatuaan ”kivulloisuutensa vuoksi” v. 1881 apulaisen kiertokoulun pitoon hänellä oli enemmän kuin ennen aikaan liiketoimilleen, Vuonna 1888 liittyi myös lukkarin nuorin poika Matti yritykseen tullen sen kolmanneksi osakkaaksi.
Friisien pajan pinta-ala oli 25 neliötä. Siinä oli ahjo, messingin sulatusuuni ja pari ruuvipihtiä. Kun konevoima tuli käyttöön siirrettiin paja läheiseen rakennukseen. Siihen sijoitettiin neljä viilauspenkkiä sisältävä viilaushuone, jossa oli yksi sorvi. Konehuoneessa työskenteli 8 hv, höyrykone. Pajassa valmistettiin pääasiassa kultavalutöitä, kynttilänjalkoja ja – kruunuja, keittiöhuhmareita, lukkoja, kahvoja tiukuja, kulkusia, ajokaulujen siloituksia ym. talous- ja rakennustarpeita, kirkonkelloja ja laivanvarustustarpeita eli paljolti samaa mitä Helanderitkin olivat tehneet. Erikoisuuksiakin oli, kuten maanmittauskoneet, asteikot ym. instrumentit. Markkina-alueena oli koko maa, ja harvat olivat ne markkinat, joilla Kalajoen metalliteollisuustuotteita ei ollut myytävänä. Mutta liikennevälineiden parantuessa kilpailu koveni. Siksi tuotevalikoimaa laajennettiin ja alettiin valmistaa raudasta erilaisia tarve-esineitä, patoja, kannuja, painoja, hautaristejä jne. Mutta ennen kuin rautavalimo oli saatu täysin valmiiksi, se paloi, Tuotantoa oli ehditty harjoittaa parisen kuukautta. Vahingot olivat 10 000 mk ja koska kaikki oli vakuuttamatonta, isku oli ankara.
Mutta toimintaa päätettiin jatkaa. Aluksi toimittiin vuokrahuoneissa ja käynnistettiin maanhankinta uutta tehdasta varten. Äänestyksen jälkeen Kalajoen kirkonkokous vuokrasi v. 1890 Friisien rautavalimoa varten lukkarinpuustellin maasta vajaan kahden tynnyrinalan maa-alueen. Vuokra-aika oli 50 vuotta. Tuomikapituli ei tätä päätöstä hyväksynyt, v. 1892 Friisit halusivat ostaa koko puustellin ja ehdottivat, että ostaisivat seurakunnalle lukkarinpuustellin jostakin muualta. Kiskonkokous suostui ottamaan vaihdossa vastaan Helanderin perillisten talon ja valitsi arviomiehet laskemaan välirahan suuruutta, Tämä hanke kuitenkin kaatui kirkonkokouksessa lokakuussa 1893. Lukkari Friis koetti ”lämmittää” seurakuntaa vaihdolla myönteiseksi tarjoamalla talven ajaksi kirkkoon rautakamiinat lämmittelylaitteiksi, joita kirkossa ei lainkaan ollut. Enemmistä torjui tämänkin tarjouksen.
Mutta Friisit eivät lannistuneet. Marraskuussa 1893 he olivat kirkonkokouksessa ehdotuksella, että lukkarinpuustellin naapurina olevan Jussilan maasta suoritettaisiin tilusvaihto ja lukkarinpuustellin maalla ollut tehdasalue tulisin näin Friisien omistukseen. Tähän kirkolliskokouksen enemmistö suostui, Senaatti kuitenkin kumosi päätöksen v. 1895. Friisit halusivat uusintakäsittelyä Kalajoen kirkonkokouksessa tässä kuitenkaan onnistumatta. Senaatin suostumuksella – Friisien ilmeisesti vedottua siihen – uusintakäsittely toteutui tammikuussa 1896 ja kirkonkokouksen enemmistö suostui mainittuun tilusvaihtoon lisäehdolla, että Friisit kustannuksellaan palovakuuttavat koko lukkarinpuustellin, mihin Friisit olivat alun perinkin tarjoutuneet. Näin Veljekset Friisin sinnikäs ja peräänantamaton taistelu tuotti toivotun tuloksen.
Itse asiassa näyttää siltä, että Friisit toimivat varsin mielivaltaisesti alusta alkaen. Paja sijaitsi alun perin lukkarinpuustellin tiloissa ja tuhoutui noin b. 1889-90. Koska teollisuuslaitos oli palonarka, ei seurakunta mielellään sen pitoa puustellissa hyväksynyt, ja sen vuoksi lupakysymys tuli mukaan, Friisit halusivat varmistaa toiminnan ja rakensivat uuden tehtaan heti ”samalla paikalle” jo vuoden sisällä, kuten historiikki kertoo. Siihen hankittiin uusi rautasorvi, porakone ja palkattiin vierastakin työvoimaa 4-5 henkeä. Vuonna 1893 työvoimaa oli jo 40 henkilöä, ja tehtaan työalue oli laajuudeltaan 900 m2. Konepajasta oli tullut mittava tehdas. Friisit olivat siten saattaneet seurakunnan kiusallisen tosiasian eteen ja siten pakottivat kirkonkokouksen ja viime kädessä senaatinkin tahtoonsa.
Friisien teollisuuden pääsuunnaksi oli näin tullut rautateollisuus. Lukkari Friis oli seurakunnan luvalla ottanut puustellin maalla olevassa myllyssään käyttöön höyryvoiman v. 1883. Nyt 1890-luvulla valmistettiin Friisien valimossa jo höyrykoneita, tervauuneja, kirnuja, saha- ja myllynkoneita, höyrypuristimia jne. Tehtaan ripeän kasvuun vaikutti rautatien valmistuminen Ouluun. Täten tuli mahdolliseksi lähettää raskaitakin tuotteita kauas. Raaka-aineet tuotiin pääasiassa meritse Kalajoelle. Rautatien kaukaisuus oli kuitenkin ongelma. Rahtikustannukset olivat korkeat kuljetettaessa raskita tuotteita 38 km:n päähän Sievin asemalle. Tämä seikka pani tähyilemään parempaa sijoituspaikkaa tehtaalle, Tällainen löytyikin Ykspihlajasta, missä Friisien tuotanto alkoi v. 1895. Kalajoki jäi tuotannoltaan sivupisteen asemaan, ja tuotanto siellä lakkasi kokonaan v. 1911. Tähän mennessä Friisien tuotteet olivat saavuttaneet maanmainetta. Teollisuusnäyttelyssä Viipurissa 18887 ja Vaasassa 1893 ne voittivat palkintoja.
Hintaluettelo Friisien konepajalta
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/binding/343852#?page=1
Friisin konepaja
Weljekset Friis Oy
https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/friis.shtml
Tukkijoella – Kalajoella!
Taiteilija Heimo Sova on maalannut taulun Tukkijoella
Suomen kesäteattereiden ehkäpä suosituin esitys on Tukkijoella-näytelmä. Siiponjoen uitot Tukkijoella näytelmän pohjana Harva tietää Tukkijoella näytelmän syntyhistorian. Siiponjoen uitot Kalajoella ovat Tukkijoella näytelmän pohjana. Kirjailija Teuvo Pakkala tuli töihin Friisin konepajalle Kalajoella ja oli mukana Siiponjoen uitoissa ja kirjasi niistä ajatuksia näytelmäänsä. On valitettavaa, että Siiponjoen uitoista on kirjallista tietoa erittäin vähän ja ne henkilöt, jotka jotain uitoista olisivat muistaneet ovat jo manan majoilla. On kuitenkin todennäköistä, että Joensuun talo Rahjassa oli näytelmän Pietola. Tässä vaiheessa minun on kuitenkin jätettävä muut arviot vähemmälle ja pyrittävä selvittämään asioita ajan kanssa. Täydennän kirjoitustani, mikäli saan asiasta lisää tietoa.
Kansallisromantiikkaa
Tukkijoella
on kansallisromantiikkaa puhtaimmillaan. Merikannon nostalgiset
melodiat, lettipää liinatukat, komeat ja vahvat miehet, suomalaista
suoruutta ja rakkautta - niistä eväistä on tehty Tukkijoella,
jonka ääressä huokaavat ainakin ne suomalaiset, joilla on vielä
oma kosketus maaseutuelämään ennen koneaikaa. Pietolan talossa ei
paljon tukkilaisia suvaittu, kulkujätkiä, jotka eivät pysy
aloillaan. Näytelmä kertoo tukkilaisista, jotka uittotöissään
saapuvat pienelle paikkakunnalle. Myöhemmin rikkaaksi talollisen
pojaksi paljastuva Turkka on työnjohtaja, hänen reippaana
adjutanttinaan Huotari. Pietola-niminen talonpoika inhoaa
tukkilaisia, mutta hänen tyttärensä Katri rakastuu Turkkaan,
mökintyttö Anni Huotariin ja renki-tukkilainen Tolari
kaupustelija-Maijaan. Koomisia hahmoja ovat juoruakat ja Rättärin
hengenheimolaiset Poro-Pirkko ja Pahna-Maija sekä "lyhytjärkinen
poika" Pölhö-Kustaa.
Pietola on velkaantunut
Rättärille, eräänlaiselle oikeusapumiehelle, joka havittelee myös
Katria. Väärinkäsitysten ja kommellusten kautta Rättäri
osoitetaan lopulta roistoksi ja kaikki rakastavaiset saavat toisensa
ja Pölhö-Kustaa pääsee Pietolan holhotiksi.
Näytelmän
laulut ovat sanoittaneet Otto Manninen, Larin Kyösti ja Kaarlo
Halme. Sävellykset teki Oskar Merikanto. Tämä kesäteattereiden
kestosuosikki edustaa aikansa populaarikulttuuria,
suomalaiskansallista tukkilaisromantiikkaa, jota arvostelijat
väheksyivät, mutta kansa rakasti. Tukkijoella menestyi
laitosteattereissakin vielä 1970-luvulla. Kotimainen
elokuvateollisuus muokkasi Pakkalan tekstistä kolme elokuvaversiota
(1928, 1937, 1951).
Näytelmän
synty
Teuvo
Pakkala (1862-1925) kirjoitti kesällä 1896 Otavaan kustantajalleen
Alvar Renqvistille: "Minulla on (vaan elä Jumalan nimessä
hiisku hiirellekään!) valmistumassa pieni 3-näytöksinen näytelmä
"Tukkipojat". Sain päähäni yhtäkkiä pistää se
paperille. Mielestäni tuntuu se välttävältä. Sen ääressä olen
istunut, että tuoli kuumana."
Pakkala oli tuolloin jo
tunnustettu prosaisti. Esikoisteos ”Lapsuuteni muistoja” oli
ilmestynyt 1885. Se otettiin hyvin vastaan, mm. Juhani Aho näki
Pakkalassa kyvykkään realistisen kirjallisuuden edustajan.
Pakkalan
toinen teos, ”Oulua soutamassa”, ilmestyi tammikuussa 1886, ja
teokseen suhtauduttiin esikoistakin myötämielisemmin. Kirjailijaa
rinnastettiin Aleksis Kiveen ja Juhani Ahoon, ja hänen lahjoinaan
nähtiin "suomen kielen hienouksien, rahvaan kompauksien ja
vilkkaiden, rattoisien kuvauksien piirtämisessä".
Kalajoella
tullut näytelmäidea työnsi syrjään tekeillä olleen romaanin
”Pieni elämäntarina” (1902). Syksyllä 1898
Tukkijoella-käsikirjoitus oli valmis otettavaksi Suomalaisen
teatterin 37. näytäntökauden ohjelmistoon. Näytelmä osoittautui
kuitenkin dramaturgi Jalmari Finnen mukaan niin heikoksi, että
harjoitukset lopetettiin alkuunsa. Pakkala yritti muokata näytelmää
uusiksi, mutta laihoin tuloksin. Hän kirjoittikin masentuneena
Larin-Kyöstille kyllästyneensä koko touhuun ja päättäneensä
panna sen "toistaiseksi pöydälle tai oikeammin pöydän alle.
Se ei tyydytä - paska!" Suutari pysyköön lestissään,
kirjailija huokasi kitkerästi.
Bergbom
alkoi ohjata
Bergbom
tarttui näytelmään uudelleen syksyllä 1899. Hän teki
käsikirjoitukseen muutoksia ja vaati mukaan lauluja. Larin-Kyösti,
Otto Manninen ja Kaarlo Halme kirjoittivat laulujen sanat, jotka
Oskar Merikanto sävelsi. Tilannesidonnaisuutta kuvaa hyvin myös se,
että koska päähenkilöä Turkkaa näyttelevä Kaarle Halme ei
osannut laulaa, hänelle ei lauluja kirjoitettu, vaan parhaat menivät
Huotaria esittävälle "sulavasointuiselle tenorille"
Aleksis Rautiolle.
Bergbom ja Finne eivät uskoneet näytelmän
menevän viittä kertaa enempää. Teatterimiesten ällistys olikin
suuri, kun Tukkijoella meni täydelle salille 43 kertaa ensimmäisen
näyttämökauden aikana. Pakkala kirjoitti tyytyväisenä Otto
Manniselle 13.10.1899 ensi-illan tunnelmista: "Hillitty
premiääriyleisökään ei voinut hillitä itseään, vaan joutui
tietämättään äänekkääseen nauruun illan kuluessa".
Koskaan aikaisemmin ei Tukkijoen kaltaista kassakappaletta ollut
nähty suomalaisessa teatterissa. Mutta kun yleisö otti näytelmän
omakseen, arvostelu pilkkasi.
Menestyksen
salaisuus
Sata
vuotta kriitikot ovat pohtineet Tukkijoen menestystä. Tukkijoella
näytelmä perustuu välittömään kansanomaiseen huumoriin ja
näyttämöllisen esityksen luontevuuteen, vilkkauteen ja
vauhdikkuuteen. Jalmari Finne näki puolestaan Tukkijoen lumouksen
syyksi henkilöiden reippaan ja miellyttävän henkilökuvauksen,
naiivin romanttisuuden, hyvän ja pahan selvän erottamisen
henkilöissä ja ennen kaikkea muuta "Tuulantein"
ihmeellisen lumousvoiman. Pakkala loukkaantui arvostelusta, jonka
mukaan Tukkijoen menestys oli Bergbomin, Mannisen ja Merikannon
ansiota. Kuin näyttääkseen hän kirjoitti satiirisen näytelmän
Kauppaneuvoksen härkä (1901), joka sai suhteellisen myönteisen
vastaanoton, vaikka jäi kauaksi Tukkijoen menestyksestä. Sen
paremmin ei onnistunut laulullinen komedia Meripoikia (1913), jolla
Pakkala tavoitteli uutta menestystä korjatakseen ainaista
rahapulaansa ja taloudellista ahdinkoaan.
Kolmesti
filmattu
Tukkijoella
on filmattu kolme kertaa. Ensimmäisen, Erkki Karun käsikirjoittaman
elokuvan ohjasivat Axel Slangus ja Wilho Ilmari 1928. Turkkana
näytteli Urho Somersalmi, Pietolan Katrina Ellen Sylvin ja Rättärinä
Eino Salmela. Arvostelu kiitti elokuvan kansanhuumoria ja
replikointia, mutta moitti ohjausta. Elokuvan ensi-illan aikaan
Suomen kansallisteatterissa - joksi Suomalainen teatteri oli
vaihtanut nimensä - näytelmää esitettiin 300. kerran. Kritiikin
nuivasta suhtautumisesta huolimatta elokuva oli sen vuoden
menestyksekkäimpiä.
Toisen kerran Tukkijoella filmattiin
1937. Ohjaus oli Kalle Kaarnan, käsikirjoitus Vilho Heinämiehen ja
pääosissa Kyösti Erämaa, Kirsti Hurme, Eero Roine ja Toppo
Elonperä. Elonperä sai kiittävän arvostelun Tolarin roolista ja
elokuvaa pidettiin filmillisenä vaikkakin vähän sekavana.
Valitettavasi elokuvan kopiot tuhoutuivat Adams-Filmin tulipalossa
1959.
Kahden ensimmäisen Tukkijoella-elokuvan ulkokuvaukset
tehtiin Iitissä. Kolmannen, Roland af Hällströmin ohjaaman version
(1951) Ilomantsin Hattuvaarassa ja Koitajoella sekä Enon
Pamilonkoskella, joka valjastettiin tuottamaan sähköä seuraavana
vuonna.
Teuvo
Pakkalan elämänvaiheet
Teuvo
Pakkalan isä Juhana Erik Frosterus oli ammatiltaan kultaseppä,
mutta harrasti myös kuvanveistoa. Äiti Anna Sofia Turdin oli samoin
käsityöläissukua, sillä hänen isänsä oli puuseppä. Pakkalan
isänisä oli paikallista kuuluisuuttakin saavuttanut
laivanvarustaja. Pakkalan lapsuus oli ankea, sillä hänen isänsä
oli perso viinalle. Siitä joutuivat viisi lastakin kärsimään, ja
isän ollessa retkillään sairasteleva äiti sai kantaa vastuun
perheestä. Nälkävuosien aikana perheen asuntona oli yhden huoneen
hökkeli, ja Teuvo joutui käymään kerjuulla. Isän alkoholinkäyttö
teki alun perin käsityöläisperheestä köyhälistöä. Pakkala
pääsi ylioppilaaksi 1882. Hän yritti aluksi Keisarillisessa
Aleksanterin yliopistossa eli nykyisessä Helsingin yliopistossa
lääketieteen, kielten ja historian opintoja, mutta ne eivät oikein
innostaneet. Hän vietti vuoden Oulun tarkk’ampujapataljoonassa,
kokeili maanviljelyä velaksi hankitulla tilalla ja työskenteli
lehtimiehenä. Pakkala avioitui Agnes Tervon kanssa 13. joulukuuta
1889. Agnes kirjoitti nimimerkillä, joskin pelkästään
harrastuksen vuoksi.. Perheeseen syntyi kaksi lasta: Samuli ja Erkki.
Pakkalan perhe muutti Helsinkiin 1894. Pakkala työskenteli kymmenen
vuotta Otavassa kääntäjänä ja kustannustoimittajana. Hän käänsi
mm. norjalaista kirjallisuutta mutta hankki lisätuloja myös
opettamalla suomea Suomalaisen Teatterin näyttelijöille ja
kääntämällä valtion asiakirjoja. Pakkala sai valtion
kirjallisuuspalkinnon 1895. Pakkala sai kirjallisuuspalkinnot vuosina
1901 ja 1903, mutta raha-asiat olivat huonolla tolalla. Hän muutti
Kokkolaan ja toimi 1904–1907 Suomen köysitehtaan edustajana
tuskastuttuaan kirjoittamiseen ja päästäkseen eroon veloistaan.
Sen jälkeen Pakkala ryhtyi opettamaan Kokkolan suomalaisessa
yhteiskoulussa suomea ja ranskaa vuoteen 1920 saakka. Hänen
oppilaanaan oli myös kalajokinen V.H.
Kivioja,
kansanedustaja ja kirkkoherra, joka on kirjoittanut Pakkalan
opetuksista laajat muistiinpanot.
TUKKIJOELLA, (lauluja) Tauno Palo ja Rauni Ikäheimo v.1951
https://www.youtube.com/watch?v=EgSzQK7TUQw
Tukkijoella.1951.mp4
https://www.youtube.com/watch?v=AAxVtSWEbRM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti