Santaholma Oy:n konttorin pienoismallin on rakentanut puuseppä Leo Takalo
Oskari Santaholman muotokuvan on maalannut taitelija Markku Hakola. Maalauksessa mukana Oskari Santaholman koti Havula.
Havulan pienoismallin on rakentanut puuseppä Leo Takalo
Taiteilija Olga Markova-Orell on maalannut maalauksen Toimi-laivasta
Santaholma Oy:n aluksia
http://www.plassi.fi/tiinanen_pasi.htm
Sahateollisuuden historiaa Kalajoella
Santaholma Oy:n omistama Toimi-laiva
Juselikuksen saha
Kalajoen sahateollisuuden nousu alkoi 1870-luvulla. Seuraavan vuosikymmenen alussa toimivat Hannilan, Pahikkalan ja Tavastvikin sahat sekä Niskakosken saha Rautiossa. 1890-luvun puolivälissä Kalajoella toimi kuusi ja Rautiossa kaksi vesisahaa. Kaikki olivat pieniä, yksiraamisia ja alle 1 000 tukkia vuodessa sahanneita laitoksia, jotka tarjosivat ansion yhteensä 25 henkilölle. Ensimmäinen suurempi saha Kalajoella oli F. A. Juséliuksen 1800-luvun loppuvuosina perustama Holman höyrysaha.
Kalajokisen
talonpoikaissuvun perillinen Antti
Juhonpoika Pahikkala
(myöh.
Santaholma) aloitti liikemiesuransa 1800-luvun lopulla kauppiaana.
Santaholma myi tervaa ja paperipuuta sekä kävi graniittikauppaa
Skotlantiin asti. Hän harjoitti myös valtameripurjehdusta.
Liiketoiminnan tehostamiseksi perustettiin vuonna 1903 A.
Santaholma Oy,
jonka 1,5 miljoonan markan pääomasta 1/3 tuli Antti Santaholmalle
ja loput hänet pojilleen. Yhtiön kotipaikkana oli aluksi Oulu,
mutta vuonna 1909 kotipaikka muuttui Kalajoelle, minne yhtiön
pääasiallinen tuotantokin oli siirtynyt.
Santaholmien
omistama Jokisuun
höyrysaha käynnistyi
vuonna 1903. Vuosina 1909–1913 sahattiin vuosittain 130 000–330
000 tukkia. Niistä jalostui 2 788–5 500 standarttia erilaista
puutavaraa. Työvoiman määrä vaihteli 74:stä 134 henkeen. Näillä
luvuilla A. Santaholma Oy oli ylivoimaisesti suurin työnantaja
Kalajoella. Lisäksi on huomattava, että hakkuut ja uitot tarjosivat
ansiomahdollisuuksia rautiolaisille ja muidenkin lähikuntien
asukkaille. Sahan työväki asui pääasiassa Plassilla, missä yhtiö
omisti työväen asuntoja ja missä oli myös työväen omia mökkejä.
Työvoiman puute ja liikennöintirajoitukset johtivat vuosina
1916–1918 seisokkeihin. Jokisuun sahan ohella Santaholmilla oli
puuhiomo Pyhäjoella ja saha Haukiputaalla, Himangalla ja
Raahessa.
Jokisuun sahan toiminta käynnistyi jälleen
syksyllä 1919. Seuraavana vuonna sahatavaraa myytiin runsaat 4 300
standarttia. Sahan konekanta uusittiin vuonna 1926. Tämä näkyi
tuotantoluvuissa, jotka nousivat vuonna 1930 noin 8 100 standarttiin.
Pulavuodet vaikeuttivat Jokisuun sahankin toimintaa, mutta
vaikeuksista selvittiin. Lupaava kehitys katkesi toiseen
maailmansotaan, joskin yhtiön toiminta pystyttiin pitämään yllä
sotavuosina ajoittaisesta työvoimapulasta huolimatta. Santaholman
merkitys työllisyyden ylläpitäjänä oli keskeinen myös
maailmansotien välisenä kautena.
Jokisuun sahan toiminta
jatkui aina vuoteen 1996. Yhteensä 93 toimintavuotensa aikana saha
koki luonnollisesti monia uudistuksia ja muutoksia. Saharakennus oli
aluksi suorakaiteen muotoinen, noin yhdeksän metriä leveä ja lähes
50 metriä pitkä rakennus. Sittemmin rakennusta laajennettiin useaan
otteeseen, viimeksi vuonna 1985, jolloin rakennettiin uusi
hakkurihuone. Samana vuonna hankittu uusi veistokone vaati katon
korottamisen ja sisäänkäynnit pohjoispuolelle. Vuonna 1996
julkaistussa Timo Kantosen teoksessa ”Satakunta sahaa Suomessa”
Jokisuun sahan päärakennusta kuvataan näin: ”Se on L:n muotoinen
ja käsittää ylä- ja alasahan. Voimanvälityslaitteet ja
sahakoneiden jalustat täyttävät alasahan ja yläsahassa
sijaitsevat toimintakuntoiset kaksi raamisahauslinjaa. Viereinen
voimalaitos sekä savupiippu ovat tiilirakenteiset.” Laivasta
peräisin oleva höyrykone on harvinainen ja yhä toimintakykyinen
trippelihöyrykone vuodelta 1916. Naakat ovat asuttaneet joen
puolella sijaitsevan 38 metriä korkean savupiipun sahan hiljenemisen
jälkeen.
Santaholman sahalla pitkään työskennellyt
metsätalousinsinööri Esa Eroma on muistellut:
”Kun tukki oli
kulkenut ykkösraamin läpi, oli pyöreä tukki sahattu pelkaksi,
sivulaudoiksi ja losoiksi. Sydäntavarat matkasivat suoraan
merkkipenkkiin, sivulaudat kakkoskantille ja losot jälleen alasahaan
hakkurin kuljettimelle. Ennen hakkureiden tuloa losot ja kantista
tulevat rimat poltettiin miiluissa sysiksi eli hiiliksi. Tapulissa
sahatavarat sitten kuivuivat lastattaviksi ja laivattaviksi,
useimmiten ulkomaille. Taaplarin työ oli todella raskasta ja siihen
ei aivan joka pojasta ollut. On huomattava, että sahatavarat ovat
taaplausvaiheessa tuoreita ja painavat kaksi-kolminkertaisesti
kuivapainoonsa verrattuna. Tapulit olivat Kalajoella neljästä
neljään ja puoleen metriin korkeita.”
Tänä päivänä
kalajokista sahaperinnettä jatkaa Junnikkala
Oy.
Puu ja vesi ovat olleet pitkään perusta Junnikkalan suvun
leipätyölle. Aarne Junnikkala valmisti 1950-luvulla puisia
vesijohtoputkia. Hän osti myös sirkkelisahan, jolla perheen vanhin
poika Ismo aloitti sahaustoiminnan. Vuonna 1960 Ismo Junnikkala
perusti yksiraamisen sahalaitoksen. Heikki Junnikkala tuli mukaan
toimintaan vuonna 1965, ja vuonna 1968 sahalinja muuttui
kaksiraamiseksi. Ilpo Junnikkalan liittyessä remmiin vuonna 1971
vientitoiminta laajeni entisestään. Saha paloi vuonna 1980, mutta
se rakennettiin uudelleen jo samana vuonna. Höyläämön
rakentaminen vuonna 1987 paransi toimintaedellytyksiä entisestään.
Moderni laitos työllistää nykyisin satakunta henkeä.
Antti Santaholma oli merkittävä liikemies
Antti Santaholma ja viisi hänen poikaansa Sivert, Juhani, Antti, Olli ja Oskari pitivät 6.4.1903 kokousta Oulussa ja päättivät perustaa osakeyhtiön Santaholma Oy.
Tätä
päätöstä oli edeltänyt yritteliäs ja yhä uusille aloille
laajentunut liiketoiminta, jonka Antti
Santaholma oli
nuorena talollisen poikana aloittanut 1860-luvulla ja johon hänen
kaikki poikansa olivat vuorollaan iän karttuessa tulleet
mukaan.
Antti
Santaholma on
liikkeen varsinainen perustaja, mutta jo hänen isänsä
maanviljelijä Juho
Pahikkala oli
melko huomattava kauppamies. Isänsä apulaisena Anttikin perehtyi
kaupankäyntiin. Kauppa oli pääasiassa viljan, voin, potaskan ja
tervan ostoa sekä nahkain, suolan, raudan ja muiden maanviljelijäin
tarvikkeiden myyntiä. Monesti kaupankäynti oli vaihtokauppaa. Antti
kuljetti tervaa ja voita aina Pietariin saakka ja osti sieltä mm.
jauhoja. Ruotsiin myytiin ruista ja potaskaa sekä ostettiin suolaa.
Kun Antti sitten aloitti itsenäiset yrityksensä, hän saattoi
lainata alkupääomaa isältään ja vielä varsin myöhään
rahoittaa uusia hankkeita tämän lainaamilla varoilla. Opittuaan
pastori Alceniuksela lukemisen ja laskemisen taidon hän toimi
kauppa-apulaisena Kalajoella ja perusti oman kauppakartanon Kalajoen
markkinapaikalle. Kauppansa yhteyteen hän rakensi nahkatehtaan,
jossa valmistettiin vuotia. Antti osti myös Sandholm nimisen
maatilan, jonka mukaan hän otti uuden sukunimenkin.
Suuret
nälkävuodet
Antti
Santaholman liikemiesuran alkuun sattui nälkävuosien varjo.
Syksyllä 1863 halla vei viljan. Myös vuonna 1865 halla vei
uudelleen viljan. Vuonna 1866 talvi oli ankara ja runsasluminen.
Kesäkuussa tuli lämmintä ja vesisateita. Lumi suli äkkiä ja vesi
nousi tavattomalla voimalla Kalajoessa. Tulva vei Rahkon, Suvannon,
Salmin ja Naatuksen myllyt. Eläinten ruuasta tuli kova pula.
Kalajoella kuoli ihmisiä ja eläimiä suuria määriä. Joka
sunnuntai haudattiin 20-25 vainajaa. Toukokuussa 1866 Antti ja hänen
toverinsa Joonas
Merenoja päättivät
lähteä ostamaan viljaa hevosella Pietarista saatuaan J.V.
Snellmanilta tarpeelliset
valtuudet, kaupungit ohittaen, he toivat suoraan Kalajoen satamaan
laivoilla viljaa. Nälkävuodet jatkuivat vielä 1867. Antti
Santaholma ja
Joonas
Merenoja toivat
tuonakin vuonna viljaa Pietarista. Viljan Antti Santaholma jauhatti
ostamissaan Saukon ja Siltakosken vesimyllyissä jauhoksi. Hän
harjoitti seuraavina vuosina laajaa terva- ja viljakauppaa ja kävi
itse solmimassa kauppasuhteita Lyypekissä. Tervaa tuotiin Kalajoelle
talvikelien aikana suuret määrät ylämaista. Terva sijoitettiin
makasiineihin ja lastattiin ulkomaille myytäväksi. Kuljetus
tapahtui ulkomaisilla laivoilla. Antti hankki myös Oulusta
tervahovilla paikan 1888. Hän ryhtyi ostelemaan metsiä Kalajoen
latvoilta ja sahautti tukit omissa
vesisahoissaan.
Kalaja-laiva
Kalaja
rakennettiin Santaholman perustamalla "Laiva ja Varvi Seuran"
telakalla vuosina 1873-1874. Se oli valmistuessaan 372,9 lästin
vetoinen ja 12 jalkaa syvässä kulkeva parkkilaiva. Rakentaminen
vaati yhden kuolonuhrin, kun kirvesmies Antti
Efraiminpoika Tohkoja ruhjoutui
telakalla sattuneessa onnettomuudessa kuoliaaksi.
Säilyneiden
asiakirjojen mukaan Varvin ja Kalajan rakennuskustannukset kohosivat
yhteensä 185 829,78 markkaan, jotka jaettiin osakkaiden kesken
heidän osuuksiensa mukaisesti. Parkkilaiva ”Kalaja” aloitti
toimintansa vieden ensilastinaan lankkuja ja tuoden suolalastin.
Kalaja otti vuonna 1885 Cardiffista hiililastin toimitettavaksi
Jamaikalle, josta otti punapuulastissa kurssin kohti Ranskan Le
Havren satamaa. Huhtikuussa 1885 Santaholma vastaanotti Halifaxsta
kauhistuttavan sähkeen, jonka mukaan saksalainen Lloydin tullilaiva
oli upottanut Kalajan "bankilla" ja perämies Lakström oli
hukkunut. Vähitellen Kalajoelle saapui lisää tietoa ja kävi ilmi,
että Kalaja oli joutunut onnettomuuteen matkalla Jamaikalta Le
Havren satamaan Kanadan edustalla Newfoundlandin matalikolla
huhtikuun 13. päivänä 1885. Tietojen mukaan saksalainen höyrylaiva
Main tuli yöllä takaa päin ja päästyään melkein laivan
sivulle, kääntyi ja ajoi suoraan Kalajan päälle, jolloin laiva
katkesi kahtia. Onnettomuushetkellä perää pitänyt Lakstöm
hukkui. Main pelasti merimiehet Kalajan ajelehtivasta keulaosasta ja
vei heidät Amerikkaan, josta he palasivat takaisin Kalajoelle omia
aikojaan. Oikeus totesi molemmat laivat syypäiksi, sillä Kalajan
lyhdyt oli ilmeisesti asennettu väärin.
Tervakaupan lakattua
Antti
Santaholma oivalsi,
että Kalajoen tummasta graniitista voisi tulla hyvä vientitavara.
Vuodesta 1890 hän alkoi viedä kiveä Englantiin ja Skotlantiin.
Vuonna 1904 hän perusti kivihiomon ja sen jälkeen kiveä vietiin
jalostettunakin. Kivihiomo toimi vuoteen 1918 saakka.
Santaholma
Oy
Yhdessä
viiden poikansa kanssa Antti Santaholma muodosti liikkeestään
perheyhtiö A. Santaholma Oy:n, joka vuodesta 1903 omisti sahan
Kalajoella, vuodesta 1915 sahan Haukiputaalla, vuodesta 1934
Pirttiniemen sahan Raahessa sekä vuodesta 1905 Pohjois-Suomen
ensimmäisen puuhiomon Pyhäjoella. Antti
Santaholma lahjoitti
Kalajoen kirkkoon 24-äänikertaiset urut, jotka tuhoutuivat kirkon
palossa 1930. Äitinsä syntymätalon Rahkolan Antti
Santaholma lahjoitti
kunnalle, joka rakennutti sinne 1920 kunnalliskodin. Luonteeltaan
Antti
Santaholma oli
vähäpuheinen ja vaatimaton.
Oskari
Santaholma kävi
muutaman luokan Oulun suomalaista lyseota ja sen jälkeen Raahen
porvari- ja kauppakoulun. Hän kävi opintomatkalla Englannissa
vuonna 1901. Hän toimi aluksi perheyrityksessä konttoripäällikön
ja 1924 hänestä tuli Santaholma Oy:n toimitusjohtaja.
Santaholmien
omistama Jokisuun höyrysaha käynnistyi vuonna 1903. Vuosina
1909-1913 sahattiin vuosittain 130 000 – 330 000 tukkia. Työvoiman
määrä vaihteli 75:stä 134 henkeen. Santaholma Oy oli Kalajoen
ylivoimaisesti suurin työnantaja. Työvoiman puute ja
liikennerajoitukset johtivat vuosina 1916-1918 seisokkeihin. Jokisuun
saha käynnistyi uudelleen 1919. Sahan konekanta uusittiin vuonna
1926. Pulavuodet vaikeuttivat Jokisuun sahan toimintaa, mutta
vaikeuksista selvittiin. Lupaava kehitys katkesi toiseen
maailmansotaan, joskin yhtiön toiminta pystyttiin pitämään yllä
sotavuosina ajoittaisesta työvoimapulasta huolimatta. Jokisuun sahan
toiminta jatkui aina vuoteen 1996.
Santaholma
Oy:n konkurssi
Vakaan
markan politiikka johti Suomessa siihen, että markkinoilta
poistettiin noin 60 000 elinkelpoista yritystä. Päätös asiasta
tehtiin Esko
Ahon hallituksen
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 14.10.1993 ja koko
hallituksen osalta 22.10.1993. Silloin hyväksyttiin ns.
Säästöpankkisopimus, jossa määriteltiin ylikapasiteetin
poistaminen. Santaholma Oy kuului alalta poistettavien listalle.
Kalajoen kunta oli merkittävä osakas Santaholma Oy:ssä. Kalajoen
kunta olisi voinut pelastaa Santaholma Oy:n, mutta kunnanjohtaja
Torsti Kalliokoski näki asian toisin. Asiat on jostain syystä
pidetty salassa. Minulla on asiasta sisäpiirin tietoa.
Toimin
ITC Finland Oy:n toimitusjohtaja vuonna 1996-1997 ja yhtiön
pääomistaja Richard Rienstra olisi halunnut vuokrata Santaholman
Oy:n sahan, mutta Santaholma Oy:n konkurssipesä ei halunnut vuokrata
sahaa ja Kalajoen kunta vastusti sahan vuokrausta ja myymistä.
Kävimme neuvottelut asiasta Kalajoen kunnan edustajien kanssa.
Paikalla oli muun muassa kunnanjohtaja Torsti
Kalliokoski ja
kunnanhallituksen puheenjohtaja Raili Myllylä sekä muita
kunnanhallituksen jäseniä. Minun käsitykseni mukaan Santaholma
Oy:llä olisi ollut kaikki menestymisen edellytykset, mutta yritys
poistettiin markkinoilta sahojen ylikapasiteetin poistamisen
yhteydessä, mikä tapahtui valtion toimesta. Kera Oy:ssä
perustettiin ns. ruumiinpesuryhmä, jonka tehtävänä oli turvata
Kera Oy:n sijoitukset ongelmayrityksissä ja poistaa markkinoilta
näiden kilpailijat. Kaikki tämä liittyi pankkien pelastamiseen,
mihin kuului myös ns. Koiviston konklaavin toiminta. Konklaavin
palaverin asiakirjat 6.5.1992 on julistettu salaiseksi. On syytä
epäillä, että tuossa palaverissa annettiin pankeille
suosituimmuusasema eli pankit voittivat asiansa ylemmissä
oikeusasteissa. Lisäksi pankki sai laittaa kaadettujen yritysten
valtion avonaiseen pankkitukipiikkiin. Perustettiin niin sanottu
roskapankki Arsenal, jonne siivottiin pankkien epämääräiset
saatavat. On syytä epäillä, että rikosten peittelemiseksi
roskapankki Arsenalin saatavat myytiin ministeri Suvi-Anne Siimeksen
toimesta 31.3.2000 ulkomaille 5 prosentilla käyvästä arvosta
rikosten peittelemiseksi.
Havula
Havula
on sahanjohtaja kauppaneuvos Oskari
Santaholman koti.
Havula on rakennettu noin vuonna 1912. Rakennus on huvilamainen
rakennus, jonka Kalajoen kunta osti perikunnalta vuonna 1992
täydellisen irtaimistoineen. Rakennus on kunnostettu
1910-1930-lukujen porvariskodista kertovaksi tutumiskohteeksi. Havula
on avoinna keskikesällä tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin.
Opastuskierros kestää noin tunnin.
Havulan suunnitteli
helsinkiläinen arkkitehtitoimisto Palmqvist & Sjöström.
Kartano on rakennettu suomalaisuutta korostavaan
kansallisromanttiseen henkeen, ja se muodostaa edustavine
irtaimistoineen Pohjois-Suomen oloissa harvinaisen ehjän 1900-luvun
alun varakkaan porvariskodinmiljöötä.
Rakennuksen huoneiden
nimet kuvastavat aikaansa: sali, Oskari-herran työhuone, radiohuone
(alkujaan salonki), Hilkka-neidin kamari, piikain kamari jne.
Keittiön moninaiset taloustavarat ja ratkaisut kertovat aikansa
ruoanvalmistusmenetelmistä ja nikseistä. Isäntäväen muotokuvat
on maalannut Eero Snellman vuonna 1928. Havula on todella
mielenkiintoinen käyntikohde Kalajoella.
Nuori Antti Pahikkala-Santaholma meni 14.1.1864 naimisiin talontyttären Josefiina Amalia Helanderin kanssa, joka oli syntynyt 25.9.1834 Kalajoen Käännänkylässä. Avioliitossa syntyi seuraavat pojat: Matti Sivert 15.11.1864, Juhani Aukusti 6.2.1867, Antti Kustavi 26.12.1873, Olavi (Olli) Vilhelmi 29.12.1875 ja Oskari Henrikki 24.4.1878.
Kauppaneuvos
Oskari
Santaholma (s.
24.4.1878 – k. 26.8.1956) toimi Santaholma Oy:n toimitusjohtajana.
Oskari avioitui 3.6.1905 Siiri
Johanna Selinin (s.
4.12.1882 – k. 17.9.1954) kanssa. Siiri Selinin vanhemmat olivat
liikemies Adolf
Selin ja Brita Johanna Ahlskog.
Käytyään
muutaman luokan Oulun suomalaista lyseota Oskari
Santaholma kävi
Raahen porvari- ja kauppakoulun ja lähti vuoden pituiselle
opinto-matkalle Englantiin 1901. Tämän jälkeen hän aloitti
työskentelynsä perheyrityksessä yhdessä isänsä ja neljän
veljensä kanssa. Hän toimi aluksi konttoripäällikkönä, ja 1924
hänestä tuli tämän suuren puutavaraliikkeen, A. Santaholma Oy:n,
toimitusjohtaja 23.5.1924. Yhtiön omistusoloissa tapahtui huomattava
muutos, kun Sivert,
Olli ja Oskari Santaholma lunastivat
velivainajiensa perillisiltä näiden osakkeet, joten jo 22.3.1926
kolme veljestä omisti koko yhtiön osakepääoman. He muodostivat
tästä lähtien yhtiön hallituksen. Kun yhtiö oli näin päässyt
sisäisesti lujittumaan, sen toiminta virkosi.
Vuoden 1926
raaka-aineen hankinnat suunnattiin myös Kiiminkijoen latvavesille
Puolangalle. Samana vuonna päätettiin ryhtyä ostamaan tukkeja myös
Iijoen varrelta. Kevättalvella 1926 päätettiin uudistaa Jokirannan
saha Haukiputaalla. Pulavuodet 1930-32 koettelivat yhtiötä, mutta
vuodesta 1933 yhtiön voitiin todeta tuottaneen voittoa. Kesäkuussa
1925 Raahen kaupunki oli vuokrannut Pirttiniemen tehdasalueen F.A.
Juselius Oy:lle 30 vuodeksi. Vuorineuvos Juselius
oli
kuollut 8.2.1930. Hänen koko omaisuutensa oli joutunut Sigfried
Juselius Säätiön haltuun. Tämä oli ruvennut heti lopettamaan
Pirttiniemen sahan toimintaa. Silloin A. Santaholma Osakeyhtiö astui
näyttämölle j aosti 9.6.1934 tehdyllä kauppakirjalla
sahalaitoksen. Samana päivänä tehdyllä vuokrasopimuksella Raahen
kaupunki siirsi yhtiölle ne alueet, jotka se oli aikaisemmin
vuokrannut Juseliukselle. Vuokra-ajaksi sovittiin 40 vuotta. Yhtiön
toimesta ryhdyttiin heti kunnostamaan sahaa ja hankkimaan sinne
raaka-ainetta. Talvisaikaan töissä oli 250 miestä ja kesäaikaan,
jolloin myös lastaus- ja tukkityöt olivat käynnissä noin 400
miestä.
Sivert
Santaholman kuoltua
yhtiön hallitukseen valittiin hänen poikansa Lauri. Hallituksen
varajäseniksi valittiin 7.5.1936 Eero
Santaholma,
metsänhoitaja Einar
Nylander ja
luutnantti Mauri
Lehtosaari. Tilintarkastajiksi
valittiin Pentti
Santaholma ja Paavo Kiviharju.
Pari vuotta myöhemmin yhtiön johdossa tapahtui huomattava muutos.
Johtaja Olli Santaholma kuoli Kalajoella kesäkuun 5. päivänä
1940. Hänen poismenonsa jälkeen yhtiökokous valitsi 12.8.1940
yhtiön johtokuntaan Mauri
Lehtosaaren ja
tämän varajäseneksi rouva Inga
Santaholman.
Yhtiön johtokunnan kokoonpano oli Oskari
Santaholma, Einar Nylander ja Mauri Lehtosaari ja
varajäseninä Inga
Santaholma, Eero Santaholma ja Paavo Kiviharju.
Tuotantolaitoksia
pyrittiin kehittämään. Pienehköjä uudistuksia suoritettiin v.
1936 Jokisuun ja Pirttiniemen sahalla, v. 1937 uudenaikaistettiin
Jokirannan saha ja seuraavana vuonna Jokisuun ja vuonna 1939
Pirttiniemen ja vielä Jokirannan sahat. Kalajoelle rakennettiin v.
1936 asuinrakennus toimihenkilöitä varten ja v. 1937 yksi työväen
asunto. Jokirannan sahalle rakennettiin 1937 hiiltämö, jossa oli 21
miilua. Sydet myytiin Ruotsiin Herrängin Kaivosyhtiölle. Pyhäjoen
puuhioketta laivattiin Englantiin ja sitten Ranskaan.
Yhtiön
telakalla oli hinaajien ja proomujen rakennustyötä johtanut
insinööri Einar
Sahlberg,
joka oli ollut yhtiön palveluksessa 30 vuotta. Hänen aikanaan oli
rakennettu pieniä hinaajia, kuten sopu, Virma, Apu, Nopsa ja Leimu
sekä suuremmat hinaajat Ponteva ja Panu. Vuonna 1934 Pitkäniemen
Saha Oy:ltä oli ostettu hinaajaksi matkustajahöyryalus Vanttaus.
Vuonna 1937 ostettiin vielä hinaaja Aalto. Ensimmäinen omalla
tehtaalla rakennettu hinaaja Antti myytiin Turkuun. Proomuja yhtiö
rakensi kaikkiaan noin 80.
Syksyllä 1939 yhtiön melkein koko
henkilökunta kutsuttiin ylimääräisiin kertausharjoituksiin.
Talvisodassa se sitten taisteli eri rintamillamme. Sota muutti
myyntitoiminnan perin pohjin. Se esti Englannin kaupan kokonaan.
Hollantiin, Tanskaan ja Saksaan voitiin myydä. Jatkosodassa melkein
koko henkilökunta oli jälleen mukana. Sahojen toiminta supistui
vähiin. Syyskuun 1944 välirauhan jälkeen päästiin hitaasti
säännöllisiin oloihin.
Parempien työmahdollisuuksien
luomiseksi yhtiö ryhtyi v. 1946 rakentamaan työväen asuntoja.
Raahessa ja Haukiputaalla saatiin vuosian 1947-1948 valmiiksi useita
rakennuksia. Raahessa v. 1947 15 perheelle ja vuonna 1948 12
perheelle. Jokirannan ja Pirttiniemen sahoille hankittiin v. 1949
selluloosahakkurit jätteiden käyttämiseksi. Työmarkkinoilla
sattuneet häiriöt haittasivat tuotantoa, kunnes vuonna 1951
linnarauhan ansiosta saatiin työskennellä rauhassa.
Yhtiön
tuotteiden sijoittamisessa maailmanmarkkinoille ulkomaiset agentit
ovat suorittaneet arvokkaan työn. Pääasiassa sahatavaran myynnissä
yhtiön pääedustajaksi tuli v. 1921 Nino Lincoln & Co
Helsingistä. Lincolnin kautta yhtiöllä oli seuraavat ulkomaiset
agentit: Isossa Britaniassa ja Irlannissa vuodesta 1922 Hallam,
Ramsay & Co, Lontoo, Hollannissa vuodesta 1926 Vrancken &
Holm ja pari vuotta myöhemmin K.V. Holm ja herra Holmin
kuoltua
v. 1951 hänen poikansa K.V.Holm
jr, Tanskassa
aikaisemmin useita agentteja, vuodesta 1938 Schmidt& Bloch,
Kööpenhamina, Saksassa ennen 2. maailmansotaa useita agentteja
lyhyen aikaa, vuodesta 1940 H.A. Gratenau, Ranskassa vuodesta 1949
Societe COPAP, Pariisi, Ruotsissa K. Åsander Aktiebolg.Oskari
Santaholman johdossa perheyrityksestä kasvoi yksi Pohjois-Suomen
suurimpia alallaan.
Kotiseutunsa Kalajoen ja Keski- sekä
Pohjois-Pohjanmaan elinkeinoelämän kehittämisen lisäksi hänen
pyrkimyksenään oli kotiseutunsa ja koko isänmaan sivistyselämän
ja kaikkien hyvien harrastusten tukeminen. Hän toimi A. Santaholma
Oy:n johtokunnan jäsenenä 1911–56, Kalajoen Säästöpankin
hallintoneuvoston puheenjohtajana 1907–12 ja Pohjolan osakepankin
hallintoneuvoston puheenjohtajana 1931–. Hän oli Oulun
kauppakamarin hallituksen jäsen ja Kalajoen kunnanvaltuuston jäsen
sen perustamisesta alkaen. Hän lisäsi ammattitaitoaan lukuisilla
ulkomaanmatkoillaan. Kunnallisneuvoksen arvonimen hän sai 1928 ja
kauppaneuvoksen arvonimen 1943.
Sahanjohtaja Oskari
Santaholman vuonna
1912 rakennuttama asuinhuvila Havula on Kalajoen mielenkiintoisimpia
vierailukohteita. Kiinteistö alkuperäisine irtaimistoineen siirtyi
Santaholman perikunnalta kunnan omistukseen vuonna 1992. Havula
avattiin yleisölle mittavan kunnostuksen jälkeen
1997.
Jugendtyylisessä talossa on keittiön lisäksi 14
huonetta ja noin 700 neliömetriä asuinpinta-alaa kahdessa
kerroksessa. Havulassa vierailija voi tutustua paikkakunnan saha- ja
teollisuushistoriaan sekä Pohjois-Suomen oloissa harvinaiseen 1910 -
30 -luvun varakkaaseen porvariskotiin alkuperäisine
sisustuksineen.
Havula sijaitsee Plassin pohjoispäässä
havupuiden ympäröimän piha-alueen suojassa. Pihalta on ollut
näköyhteys sahan lautatarha-alueelle. Oskari
Santaholma avioitui
hämeenlinnalaisen Sigrid
Selinin kanssa
1905 ja kotia alettiin suunnitella pian tämän jälkeen.
Suunnitelmat tilattiin helsinkiläiseltä arkkitehtitoimisto
Palmqvist & Sjöströmiltä.
Havulan sisustus on
mielenkiintoinen sekoitus vanhoja tyylihuonekaluja ja uuteen kotiin
tilattuja kalustekokonaisuuksia. Arvokkaimpiin kokonaisuuksiin
kuuluvat salin 1800-luvun pietarilainen biedermeierkalusto, Arttu
Brummerin 1927 suunnittelema ja hämeenlinnalaisen E.Huhdan
Puusepäntehtaan valmistamat olohuoneenkalusto ja saman tehtaan
toteuttama uusbarokkityylinen ruokasalin kalusto ja isäntäparin
makuuhuoneen kalusto. Yläkerran makuuhuoneen uusklassinen kalusto on
Nicolai Bomanin höyrypuusepäntehtaan valmistama. Huoneissa on myös
alkuperäiset kaakeliuunit, joista useat ovat Rakkolanjoen
posliinitehtaan tuotantoa.
Irtaimistoon kuuluu myös runsaasti
taideteollista esineistöä, mm. Elsa
Eleniuksen ja Greta Lisa Jäderholm-Snellmanin keramiikkaa.
Taideteoksista voi mainita Eero
Snellmanin 1925
maalaamat muotokuvat talon isäntäparista (Siiri,
Oskari), Harald Gallenin, Tyko Sallisen, Antti Favénin, Mikko
Asunnan, Arthur Heickelin, Hugo Backmanssonin ja Torsten Wasastjernan
maalaukset
ja Väinö
Aaltosen kipsireliefi.
Juseliuksen saha
Juseliuksen
reliefi
Sahateollisuuden
läpimurtoaikaa oli Kalajoella 1870-luku. Koko maassa tapahtui
suunnilleen samaan aikaan vastaavaa kehitystä, joka oli seuraus
sahauskiintiöiden ja höyryvoiman käyttöä koskevien rajoitusten
poistamisesta. Kuvernöörikertomuksen mukaan v. 1876 Kalajoen
pitäjässä oli yksi sahalaitos, Hannilan raamisaha Pohjankylässä.
Vuonna 1877 Kalajoella oli jo kolme sahaa ja neljäs perustettiin
vuonna 1882. Höyrysahojen aikakausi alkoi paikkakunnalla hieman
ennen vuosisadan vaihdetta. Ensimmäisen höyrysahan Kalajoki sai
1890-luvun alussa. Alb. Wulff rakennutti tuolloin Holman höyrysahan.
Wulffin kokemat vastoinkäymiset johtivat pian konkurssiin ja
vuosisadan vaihteessa Holman saha siirtyi maineikkaan puunviejän ja
valtiopäivämiehen Fritz
Arthur Juseliuksen omistukseen.
Holman
ja Santaholman sahojen tulo Kalajoen suulle merkitsi todellista
läpimurtoa jokilaakson sahateollisuudelle. Juseliuksen sahan
aloittaessa toimintansa Suomessa elettiin vielä tsaarinvallan aikaa.
Maan itsenäistyminen ja sitä seuranneet muutokset puunviennissä
pystyneet lamauttamaan Holman sahaa. Vasta 1930-luvun taitteessa
alkanut yleismaailmallinen pulakausi sen teki. Parhaimmillaan
Juseliuksen saha työllisti yli sata henkilöä. Työpäivä oli
pitkä ja rankka.
Vuorineuvos
Fritz Arthur Juselius
Fritz Arthur Jusélius (13.
kesäkuuta 1855 Pori – 8. helmikuuta 1930) oli varakas liike- ja
teollisuusmies, vuorineuvos sekä elinkeinoelämän vaikuttaja. Hän
toimi aktiivisesti Porin kunnallispolitiikassa ja edusti useina
vuosina porvarissäätyä valtiopäivillä. Hän keräsi valtavan
omaisuuden puutavarakaupalla, jonka parissa hän työskenteli 50
vuotta. Omaisuutensa hän säätiöi tukemaan lääketieteellistä
tutkimusta.
17. toukokuuta 1887 Juséliukselle
ja
hänen ensimmäiselle vaimolleen, Blenda
Moliisille,
syntyi tytär, Sigrid Jusélius. Tytär oli isälleen kaikki
kaikessa, ja vaikka Sigrid kuusivuotiaana vanhempiensa erottua muutti
äitinsä mukana Tukholmaan, ei yhteydenpito Juséliuksen
ja
hänen välillä vähentynyt ollenkaan. 19. kesäkuuta 1898 Sigrid
kuitenkin kuoli 11-vuotiaana keuhkotautiin, jonka hän sai tuhkarokon
jälkitautina. Tyttären kuolema oli Juséliukselle
suuri
järkytys, ja halusi muistaa tytärtään kaikin keinoin. Hän
rakensikin Sigridin
muistolle
Juseliuksen
mausoleumin
- rakennuksen, josta hänet nykyään parhaiten tunnetaan.
Sigrid
jäi
Juséliuksen
ainoaksi
lapseksi, sillä hänen myöhemmät avioliitot Edith
Petrellin ja Berta Karlssonin kanssa
eivät tuottaneet Juséliuksen harmiksi yhtään lasta. Ainoan
lapsensa muistoksi Jusélius
mausoleumin
lisäksi myös perusti 3. toukokuuta 1927 Sigrid
Juséliuksen säätiön.
Säätiö on vielä nykyäänkin yksi Suomen varakkaimpia säätiöitä,
ja se jakaa apurahoja lääketieteen tutkimuksia varten. Sigrid
Juséliuksen Säätiö perustettiin Fritz
Arthur Juséliuksen (1855-1930)
testamentilla, hänen 11-vuotiaana kuolleen Sigrid
tyttärensä
muistoksi. Säätiön tarkoituksena on tukea kansallista ja
kansainvälistä lääketieteellistä huipputason tutkimusta. Se on
maan suurin yksityinen lääketieteellisen tutkimuksen tukija. Tämän
vuoden (2010) myöntösumma oli 15 M€.
Mausoleumin lisäksi
Porin kaupungissa näkyy Juséliuksen kädenjälki massiivisen, Porin
Pohjoisrantaa dominoivan Porin puuvillatehtaan muodossa. Sen hän
perusti yhdessä muutaman muun liikemiehen kanssa vuonna 1898, ja
toimi myös hallituksen puheenjohtajana elämänsä loppuun
asti.
Aamusta
iltaan
Ostaessaan
vuosisadan vaihteessa Holman sahan vuorineuvos Juselius
oli
juuri kokenut traagisen tapahtuman, joka varjosti hänen koko
myöhäisempää elämää. Juselius oli
tuolloin ulkoisesti miehuutensa parhaissa voimissa, 45-vuotias,
monien menestyvien sahojen omistaja – mm. Oulaisissa ja
Pyhäjokilaaksossa – ja muiden tuotantolaitosten omistaja. Hänen
toimestaan rakennettiin uusia sahoja, esimerkiksi Santaholman
myöhemmin omistama Pirttiniemen saha Raahessa.
Kalajoella
Juselius
ehti
käydä vain harvoin. Juseliuksen saha toimi Kalajoella kolmekymmentä
vuotta, mutta sen maineikas omistaja näyttää jääneen
paikkakuntalaisille melko vieraaksi. Pohjois-Suomessa toimivien
sahojen ja muiden tuotantolaitosten ylijohtajana toimi Iivari
Vuorinen,
joka johti myös Holman sahaa. Sahanhoitajina ovat toimineet ainakin
Emil
Sundvall, Oskari Syrjä, Pedersen ja Cavander. Konemestareina
lienevät tunnetuimmat Pihlaja
ja Wahlbäck,
sahanasentajista Laukka,
Koskinen ja Parhiala.
Heti Juseliuksen kauden alussa Holman yksikehäisen höyrysahan raamit alkoivat
pyöriä entistä menestyksekkäämmin. Monen vuoden ajan sahattiin kolmessa vuorossa – jokaisessa 40-50 henkeä ja parhaina päivinä saha työllisti toistasataa ihmistä. Santaholman rakennuttama Jokisuun saha – vastapäätä Holman sahaa, joen toisella puolella – valmistui kivihiomoineen v. 1903. Työt Holman sahalla päättyivät Yhdysvalloista vuoden 1929 lopulla levinneen, yleismaailmallisen laman myötä. Lama pysäytti monta muutakin sahaa Suomessa lopullisesti 1930-luvun alussa.
Hieman
ennen sahauksen päättymistä vuorineuvos Juselius
kävi
viimeisen kerran Kalajoella. Hän liikkui arvonsa mukaisesti
loistoautolla. Terveys oli jo heikentynyt ja matkoilla oli mukana
sairaanhoitaja. F.A.
Juselius kuoli
helmikuussa 1930. Tuolloin Holman saha oli jo lopettanut toimintansa.
Muutamaa vuotta myöhemmin Santaholma Oy osti koko sahalaitoksen ja
siirsi sen koneiston muille
tuotantolaitoksilleen.
Holman
saha tarjosi vuosikymmenien kuluessa työtä kymmenille perheille.
Etäämmältäkin tultiin, mm. Porista, Juseliuksen
kotiseudulta
saapui työväkeä. Usein Kalajoesta muodostui ”siirtolaisten”
pysyvä asuinpaikka. Työpäivä oli 10 tuntia. Työpäivä alkoi
sahalla aamulla kello kuusi. Monet joutuivat lähtemään kotoaan jo
tuntia aikaisemmin, muutamat vieläkin aikaisemmin. Silloin kun
kyseessä oli suuren lapsiperheen äiti, olosuhteet olivat
piinallisen ankarat ja raskaa. Useiden kilometrien työmatka
kuljettiin mennen tullen jalkaisin. Parhaina aikoina sahalla oli
toistakymmentä hevosta, normaalisti 5-6. Talvisaikaan sahatavaraa
ajettiin joen yli Ämmään, jossa Juseliuksella
oli
toinen lautatarha. Sahattu lautatavara kuljetettiin paattien
vetämillä proomuilla Raaheen.
Santaholman
sahan tavoin myös Holman saha joutui keskeyttämään toimintansa
vuosina 1916-1917 työläisten lähtiessä paremman ansion toivossa
halonhakkuuseen Pietarin lähistölle tai hevosineen Rovaniemen ja
Kantalahden välille. Vuonna 1918 työt olivat Holman sahallakin
jälleen käynnissä. Tammikuun lopulla alkanut Suomen kansalaissota
aiheutti sahallakin jännitystiloja, jotka eivät kuitenkaan Onni
Orasmaan ampumatapausta
lukuun ottamatta johtaneet ihmishenkien menetyksiin. Sahan työt
jatkuivat, mutta eräät miehet joutuivat kutsuntoihin ja
rintamalle.
Holman sahan olemassaololla oli aikanaan suuri
merkitys jokilaakson ihmisille. Elinkeinoelämä vilkastui ja vanha
emäpitäjä Kalajoki saattoi tarjota runsaasti pysyviä työpaikkoja.
Juseliuksen
aikakauden
päättyminen merkitsi tietyllä tavalla paikallisen sahateollisuuden
pioneerivaiheen päätepistettä.
Antti Santaholma käynnisti Kalajoen graniittikaupan
Ulkomaankauppaan ulottunut teollisuudenhaara Kalajoella oli graniitin louhinta. Sen aloitti Antti Santaholma, ja myöhemmin mukaan tulivat kilpailuun Veljekset Friis sekä eräät skotlantilaiset yrittäjät. Alkusysäyksen tuotannolle antoi erään skottikauppiaan kirje kauppakumppanilleen Antti Santaholmalle 1.10.1888. Hän kirjoitti näin: ”Olisimme erikoisen halukas tuottamaan tänne hienoa harmaata graniittia hautakiviä varten ja olisimme teille hyvin kiitollinen, jos te voisitte antaa meille osoitteita graniitin viejistä ja louhosten omistajista jotka hankkivat erilaisia kiviä teidän alueellanne tai muualla maassanne.”
Vastauksessaan
11.10. Santaholma kertoi jo postittaneensa näytteet kotiseudullaan
runsaina esiintyvistä granittikivistä ja jatkoi:
”Tälle
tavaralle ei meidän seudullamme ole vielä tarjoutunut mitään
kauppaa, mutta mikäli KH havaitsee näytekivien sopivaksi ja
miellyttäväksi, niin olen halukas aloittamaan kivikaupan, KH
suvainnee ilmoittaa minulle, kuinka suuri määrä ja missä koossa
graniittikiviä pitäisi toimittaa ja mihin hintaan Kalajoen tai
Raahen lastauspaikalla. Huonon sataman vuoksi ei täällä voida
lastata suurempia kuin kuunareita, vaan suuremmat laivat on
lastattava Raahessa. - Kiviä ei voida täällä kuljettaa
lastauspaikalle muuta kuin talvella, joten kivikauppa pitäisi alkaa
kiireimmiten”.
Kalajoen rantakalliosta otetut näytteet saivat osakseen suurta kiinnostusta Aberdenissa Skotlannissa, Maaliskuussa 1890 aloitettiin louhinta, ja ensimmäinen laivalasti kiveä lähti matkaan kesäkuussa tanskalaisen kuunari Concordian viemänä. Lastina oli 124 lohkaretta, tilavuudeltaan lähes 1379 kuutiojalkaan.
Kivet oli lohkottu Mustosen maalta Etelänkylästä. Isäntä oli luvannut kivet ilmaiseksi, saivatpa louhijat vielä kortteerinkin Mustoselta, Louhijat olivat Oulusta, mukana oli myös Kalajoen miehiä. Työ tehtiin urakalla, aluksi 50 sittemmin 75 pennillä kuutiojalka. Työt aloitettiin maaliskuussa, huhtikuussa oli miehiä töissä 25. Tuloksia ei tahtonut utlla, jonka vuoksi työhän pian kylästyttiin. Töiden vaikeutta kuvaa Sataholman kuvaus loppukesästä 1890:
”Kivi
miehen laua ottaa ahtaasta kallion kolosta kiviä hirsipuomain kans
päivän tekevät työtä henkenihaarasa ja joku tällinki katkiaa
eli vyörähtää niin kivi on illalla samassa paikassa kuin aamulla
työhän ruvetesa jos olis kettinki niin kanspelillä kävis
muutamassa minuutissa se työ josa nyt on kesän pitkään menny
satoja päivätöitä kettingin puutteen tähen.”
Kettinkejä tosin saatiin, mutta kiven kuljetus 7 km päähän lastauspaikalle oli vaivalloista. Venekuljetuksista pian luovuttiin ja kivet rahdattiin etupäässä talvisaikaan, Louhintapaikkoja etsittiin muualtakin mm. Merijärven tien varrelta, mutta tuloksetta. Sen sijaan Haapakankaalta 9 km päässä lastauspaikalta kiveä löytyi, ja louhinta alkoi siellä. Vihdoin löydettiin Passin kalliot läheltä lastauspaikkaa. Nämä kalliot Santaholma osti itselleen. Louhinta jatkui vaihtelevassa määrin kaikissa kolmessa paikassa. Suurimmat lohkareet olivat 2-3 m pitkiä, 2 metriä leveitä ja paksuja, Ostajana oli aluksi Garden % CO, sittemmin Stewart ja CO, jonka kanssa kauppakumppanuus jatkui 1. maailmansodan alkuun saakka. Myyntialuetta pyrittiin laajentamaan Lontooseen, Irlantiin ja Pietariin mm. rakennuskiveksi, mihin tarkoitukseen se oli liian kovaa. Siksi Kalajoen graniitti soveltui parhaiten hautakiveksi. Muun muassa Newcastlen hautausmaalla sanotaan olevan monta sataa Kalajoen graniitista valmistettua hautakiveä.
Kivien kuljetuksessa käytettiin aluksi tanskalaisia kuunareita. Lastauspaikan mataluuden vuoksi laivat seisoivat Kalajoen suussa, ja kivet vietiin niihin proomuilla, Päivässä lastattiin keskimäärin 200 tonnia kiveä. Purjelaivoista siirryttiin v. 1894 höyrylaivoihin, jolloin lasit suurenivat. Tulliselvitys tehtiin Raahessa. Santaholman graniitin vienti oli v. 1890 -1914 noin 10 000 tonnia. Kun kauppa oli menestyksellistä eivät Etelänkylän talonpojat enää suostuneet antamaan kiveä ilmaiseksi. Kilpailijoina mukaan tulivat Veljekset Friis v. 1895. Kilpailun seurauksena palkat kohosivat. Friisien vienti suuntautui Aberdeniin, ja laivaus keskittyi vuosiin 1895-97. Vuonna 1896 tuli mukaan vielä kokkolalainen John W. Hagan ja muutaman vuoden kuluttua skotlantilaiset. Syttyi suoranainen graniittisota. Louhinta jatkui maailmansodan syttymiseen saakka v. 1914.
Santaholman kivihiomon työläisiä
Charles Ludwig kirjoitti 1.10.1888 Aberdeenistä:
”Olisimme erikoisen halukas tuottamaan tänne hienoa harmaata graniittia hautakiviä varten ja olisimme teille hyvin kiitollinen, jos te voisitte antaa meille osoitteita graniitin viejistä tai louhosten omistajista, jotka hankkivat sellaisia kiviä teidän alueellanne tai muualla maassanne.”
Muutamassa päivässä Antti Santaholma ehti keksiä, että Kalajoen matalat kalliot tarjosivat vientimahdollisuuden. Hän onnistui löytämään kiven, joka tuli suosituksi Aberdeenissa, sai Skotlannin ja Englannin markkinoilla hyvän nimen, koristi siellä pian satoja hautoja ja herätti tunnetuksi tultuaan suomalaistenkin geologien ihailua.
Alku oli tosin vaivalloista. Oikean laadun etsimiseen kului paljon aikaa. Monien vaiheiden jälkeen siniharmaa graniitti osoittautui sopivaksi. Kesäkuussa 1890 tanskalainen kuunari Concordia vei ensimmäisen lastin, 124 lohkaretta, Kalajoen graniittia maailmanmarkkinoille.
Concordian lastia varten työt pantiin alulle maaliskuussa 1890. Ensimmäinen louhos avattiin Mustosen talon maalla Etelänkylässä, lähellä Saukonkoskea. Tästä kalliosta, jota kuului myös Heikkilän talolle, tuli tärkein louhospaikka.
Mustonen luovutti kallionsa louhittavaksi ilmaiseksi ja lupasi vielä kortteerin kivimiehille. Miehiä tuli Oulusta, mutta myös Kalajoella oli monia, jotka lähtivät mukaan kivityöhön. Toukokuun alussa 50 kiveä oli jo valmiina ja kuukautta myöhemmin satakunta. Kesä- ja heinäkuussa oli työssä noin 30 miestä.
Kalajoen graniitti oli tavallista kovempaa porata ja työ oli suuren vaivan takana. Alussa ei ollut edes kettinkejä käytössä. Antti Santaholman mukaan:
”Kivi miehet lauma ottaa ahtaasta kallion kolosta kiviä hirsi puomain kans päivän tekevät työtä henkenihaarasa (?) ja joku tällinki katkiaa eli vyörähtää niin kivi on illalla samassa paikasa kun aamulla työhön ruvetesa jos olis kettingi niin kanspelillä kävis muutamasa minuutisa se työ josa nyt on kesän pitkän mennyt satoja päivätöitä kettingin puutteen tähen –”.
Kettinkien lisäksi myöhemmin saatiin myös nostokraana. Raskaiden lohkareiden kuljetus oli työlästä ja lastauspaikalle matkaa noin 7 km.
Louhinta aloitettiin Mustosen ja Heikkilän lisäksi myös Haapakankaalla ja Passin kallioilla. Erityisen innokkaasti louhittiin vuonna 1894. Kaikki graniitti, mikä Santaholman - ja myöhemmin myös muiden, kuten Veljekset Friisin ja kokkolalaisen John W. Haganin - toimesta laivattiin Kalajoelta Skotlantiin, louhittiin näistä kallioista. Etelänkylän talonpojat eivät suostuneet myymään kallioitaan, joten ajan myötä kilpailusta tuli jopa sangen kiivasta.
Mustosen ja Heikkilän maalla olevan graniitin laatu oli kovaa ja jokseenkin tiheärakeista. Kalliomuodostuman pohjoislaidalla kivi oli hienorakeista ja melkein mustaa, eteläsuuntaan sen rakenne alkoi muuttua harvempirakeiseksi ja väriltään siniharmaaseen vivahtavaksi. Vielä etelämpänä väri oli vaalean harmaata ja isorakeista. Juovat kulkivat luoteeseen.
Joistain louhimisen kannalta epäedullisista ominaisuuksista huolimatta kiven katsottiin olevan yksi Suomen hienoimmista monumenttikivilajeista, koska siinä oli hiottaessa esiin tuleva voimakas kiilto ja syvä, hillitty väri. Kun Juhani ja Olli Santaholma myöhemmin kävivät Newcastlen hautausmaalla, he löysivät sieltä monta sataa Kalajoen graniitista tehtyä kiveä.
Sivert Santaholman mukaan Santaholman toimesta laivattiin vuosina 1890-1914 kaikkiaan noin 10 000 tonnia graniittia. Laivoista mainittakoon Aberdeenilaisen W. Leslien omistama Goval, joka kapteeni D. Cameronin johtamana ilmestyi säännöllisesti Kalajoen redille lastaamaan ja kuului lopulta oleellisena osana Kalajoen kesäkuvaan.
Graniittikaupassa harmillisena koettu seikka oli se, että Santaholman toimittamaa Kalajoen graniittia myytiin Skotlannissa nimellä ”Russian granite”. Yrityksistään huolimatta Santaholmat eivät onnistuneet muuttamaan nimitystä.
Santaholma perusti myös oman kivihiomon, jossa päästiin työhön vuonna 1903. Toiveena olivat Venäjälle aukeavat suuret markkinat, mutta olojen käytyä Pietarissa levottomiksi suunnitelmista oli luovuttava. Muukin ulkomaankauppa osoittautui yhtä vaikeaksi, ja lopulta hiomo toimitti hautakiviä ainoastaan kotimaan markkinoilla. Toiminta-aikanaan Kalajoen kivihiomo käytti valmistamiinsa hautakiviin noin 1000 tonnia graniittia.
Kalajoen graniitin vienti päättyi ensimmäiseen maailmansotaan. Myös Santaholman kivihiomon toiminta loppui vuonna 1917.
Viljaa Pietarista
Antti Santaholma
Kalajoellakin vallitsi suurten nälkävuosien´1862-1868 aikana todellinen nälänhätä. Kalajokisten onneksi Kalajoelta käsin harjoitettiin varsin laajaa kauppaa aina ulkomaita myöten. Vanha kalajokinen talonpoikaispurjehdus virisi 1840-luvulta lähtien maalaistarvikekaupan vapauttamisen jälkeen. Kauppahenkiset talonpojat, ”hämemiehet” veivät sisämaahan kotona valmistettuja käsityötuotteita ja toivat kotiin pellavia ym. Kaupankäynti vilkastui, kun vuonna 1859 kauppa maaseudulla sallittiin. Kalajokisten omistuksessa oli 1860-luvun alussa kaksi alusta ”Liukas” ja ”Anny”, jotka purjehtivat Suomenlahdella ja Pohjanlahdelle ja tekivät kauppamatkoja Pietariin ja Ruotsin kaupunkeihin saakka, Näillä kauppasuhteilla oli nälkävuosina suuri merkitys Kalajoen väestölle.
Talvi 1866-66 oli ollut Kalajoella ankara ja runsasluminen. Kevät oli pitkä, kunnes lumet sitten äkkiä sulivat lämpimien säiden ja runsaiden sateiden tultua kesäkuun alussa. Vesi nousi suurella voimalla Kalajoessa ja nostatti tulvat, jotka veivät Kalajoessa olleet Rahkon, Suvannon, Salmun ja Naatuksen myllyt. Ihmisiä ja eläimiä kuoli paljon. Yhtenä sunnuntaina sanottiin haudatun 20-25 vainajaa, Kauppapurjehdusta harrastaneet talonpojat Antti Santaholma ja Jonas Merenoja ryhtyivät välittömästi toimiin viljalastien saamiseksi Pietarista suoraan Kalajoelle tarvitsematta käydä tullauttamassa lastia Raahessa. Toukokuussa 1866 he lähtivät hakemaan viljaa ja kävivät valtionvaraintoimituskunnan päällikön J.W. Snellmanin luona, selostivat kotiseutunsa hätää ja pyysivät lupaa tuoda laivalastinsa suoraan Kalajoelle. Tämä anomus jätettiin 29.5.1986 ja senaatti myönsi luvan jo 30.5. Lastia purettaessa Kalajoella oli mukana Raahen tullimies, jonka lastin tuojat itse kustansivat. Vielä viimeisenäkin hätävuonna Antti Santaholma ja Jonas Merenoja toivat apua Pietarista. Vielä vuoden 1892 kadon aikana Antti Santaholman apunsa oli tuntuva. Yhdessä laivalastissa oli 15 000 – 18 000 kiloa jyviä tai jauhoja. Tällaisen avun täytyi olla erittäin merkittävä noina puutteen ja hädän vuosina.
Katovuodet antoivat sysäyksen kaikenlaiselle valitustyölle. Ihminen itsekin kykenee vaikuttamaan omaan tilaansa. Käsiteollisuuden merkitys maatalouden pönkittäjänä ja varsin rahatulojen antajana kasvoi. Kuolleisuus oli suurin v. 1868. Suurimmat kuolleisuusluvut saavutettiin Sievissä ja Rautiossa, ensiksi mainitussa peräti 16,5 % väestöstä.
Kalajoen ja Raution talouselämä pohjautui 1800-luvun loppupuolella lähes täydellisesti maa- ja karjatalouteen. Karjatalouden osuus lisääntyi koko ajan, katovuosien opetuksen tuloksena. Valitustyössä oli maatalousnäyttelyn osuus merkittävä. Herätys näihin oli satu Pietarin suuresta maatalousnäyttelystä syksyllä 1860, jolloin kalajokiset Klas ja Leonard Helander palkittiin pronssitäistä oikein kirjallisella kiitoksella. Kalajoen ”talouskunta” järjesti v. 1870 maatalousnäyttelyn. Kalajoki järjesti toisen maatalousnäyttelyn v. 1880. Näyttelypaikkana oli maakauppias Jaakko Friisin talo. Kalajoki oli ensimmäisten paikkakuntien joukossa koko läänissä synnyttämässä nykyaikaisia maalaisseuroja, jonkalainen Kalajoelle perustettiin v. 1900.
Junnikkalan Sahan historiaa
Ismo Junnikkala
Ismo Junnikkala on syntynyt 9-lapsisen perheen vanhimmaksi pojaksi ja on saanut kokea työntäyteisen lapsuuden, kun isä Aarne oli sodassa. Koulutunteja tahtoi jäädä pois ja äiti oli lujilla, lasten täytyi maatalossa tehdä paljon. Kun isä Aarne tuli sodasta, hän osti porakoneen puisten vesijohtoputkien kairausta varten, ja Ismon päästyä armeijasta 1953 miehet ostivat yhdessä sirkkelisahan, jonka käyttäminen jäi Ismon vastuulle. Ismo kertoo, että jouduimme liikevaihtoveron tarkastukseen 1954. Silloin maksettiin heti ensimmäiset isot mätkyt.
Toiminta oli tuskin päässyt alkuun, kun Junnikkalan isä loukkaantui Himankakylällä työreissulla ja menehtyi vammoihinsa. - Olihan se raskasta aikaa ja velkaakin oli paljon, sanoo Ismo Junnikkala. Junnikkala kävi pankinjohtajana, Isosorvarin Jussin juttusilla pyytämässä lainaa omiin nimiinsä, mutta Jussi totesi, että katsotaan nyt, miten tämä menee. - Olin tyypillinen sen ajan yrittäjä, kun menin pankkiin, eikä ollutkaan takuitakaan, Junnikkala sanoo. Mutta Jussi oli viisas ja ajatteli, että jospa ne tulee maksettua!
Pikkuhiljaa Junnikkala laajensi toimintansa ja siirtyi vuonna 1960 kotitalonsa tontilta sahan nykyiselle tontille Ylivieskantien varteen. 1960-luvun lopussa tuli taas rahan tarve, ja kunnaltakin haettiin takuuta 200 000 käyttöpääomaksi. - Kunta ei ollut ainakaan siihen aikaan teollisuusystävällinen. Aarre Liiaan puunsepänverstas muutti Ala-Härmään, kun kunta ei suostunut takuuseen. Junnikkalan tapauksessa päätös oli kuitenkin myönteinen, ja Junnikkala sanookin, että silloin tapahtui käänne. - Työttömiä oli paljon ja kunta alkoi suhtautua positiivisemmin elinkeinoelämään.
Junnikkalan Sahan syntymäpäiväksi on merkitty 16.8.1960.
Vuonna 1965 toimintaan tuli mukaan Heikki Junnikkala ja vuonna 1968 he rakensivat kaksiraamisen sahalinjan, jonka jälkeen Junnikkalan sahan jatkuva ja laajempi toiminta on alkanut. Ilpo Junnikkala tuli mukaan vuonna 1971, jolloin vireämpi sahatavaran vientitoiminta aloitettiin. Vuonna 1973 Junnikkala koki työtapaturman, kun jalka katkesi kahdesta kohti. Kipsin kanssa mies sai seurustella 11 kuukautta.
Uuden sahalaitoksen rakentaminen alkoi tulla ajankohtaiseksi, ja maatakin sitä varten oli ostettu, kun hitsauskipinästä lähtenyt tulipalo tuhosi vanhan sahalaitoksen 1980.- Olin kotona kun vaimoni Tuulikki näki ikkunasta, että saha palaa. Sanoin, että sinne ei ole kiire, se on jo palanut. Vakuutukset olivat kunnossa, ja uusi saha nousi 110 päivässä. Uusi saha aloitti toimintansa jo samana vuonna. Sahalaitoksen rinnalle rakennettiin höyläämö 1987 ja tie kohti nykyaikaista, asiakkaiden tarpeet tyydyttävää sahalaitosta oli alkanut. Junnikkalan Oy on jatkanut tasaista kasvuaan koko historiansa ajan. Vaativin investointi tehtiin 1998, jolloin koko sahalinja uusittiin nykyaikaisemmaksi ja joustavammaksi. Junnikkalan veljekset omistivat sahan kolmeen pekkaan tasaosuuksin. Ismo Junnikkala sairastui 1992 ja siiten hän jäi eläkkeelle. Hän kävi kuitenkin hallituksen kokouksessa ja on jättänyt päätösvallan pojalleen Juhalle. Myös tytär opiskelee metsäalaa. - Olen sanonut lapsille, että tässä on leipä lujassa, mutta eivät he ole suostuneet lähtemään muuhun ammattiin.
Junnikkalan Saha on investoinut voimakkaasti lamavuosista huolimatta, ja investoinnit ovat myös kantaneet hedelmää. 1998 käyttöön saatiin uusi sahauslinja. Vuonna 1997 Junnikkalan Saha sahasi 63 000 kuutiometriä valmista sahatavaraa, ja nyt määrä nousee 80 000 – 100 000 kuutioon. Uuden sahan nopeus perustuu siihen, että pyörösaha sahaa sahaa koko ajan, kun taas 17 vuotta käytössä ollut raamisaha sahasi vain alas tullessaan. Investoinnit kustannukset olivat 20 miljoonaa markkaa.
Junnikkalan
Saha on investoinut 90-luvulla kaikkiaan noin 75 miljoonalla
markalla. Investointeihin on käytetty vuosittain kymmenisen
prosenttia liikevaihdosta. Junnikkalan Sahalla oli vuonna 1998
henkilökuntaa noin 70 henkilöä ja alihankkijoilla metsä- ja
kuljetusurakoinnissa noin 40 henkilöä. Vuoden 1997 liikevaihto oli
95 miljoonaa markkaa. Junnikkalan Saha on kasvanut
1990-luvulla huomattavasti ja vientiin meni jo puolet
tavarasta.
2000-luvulle tultaessa jo neljäs
polvi Junnikkaloita on vahvasti mukana kehittämässä
puunjalostusta entistä modernimmaksi ja kilpailukykyisemmäksi
vaativien asiakkaiden palvelulaitokseksi. Puolen vuosisadan aikana
tehty työ on jalostumassa entistä laajemmaksi. Tähän vaaditaan
ammattitaitoisia metsän omistajia raaka-aineen myyjinä,
asiantuntevia ja vaativia asiakkaita ja ennen kaikkea työhönsä ja
taitojensa jatkuvaan kehittämiseen sitoutuneita työntekijöitä.
Junnikalan Saha
http://www.junnikkala.com/index.php/fi/tuotantolaitokset/junnikkalan-saha-kalajoki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti