Taiteilija Olga Markova-Orell on maalannut Matturaisen talon , jossa 15-vuotias ruotsalainen kreivi Wilhelm von Schwerin kuoli.
Taiteilija Rositsa Tancheva on maalannut taulun, jossa sotilaat polttavat Kalajoen kirkon ruotsalaisen sotapäällikkö. Olaf von Schwerinin määräyksestä. Maalaus valmistui toukokuussa 2023 ja on esillä taidenäyttelyssäni Rautiossa Rautio-viikolla.
Helmikuun
1. päivänä 1808 sai Oulun läänin maaherra Jakob David Lange
kenraali Klerckeriltä tiedonannon, jossa sanottiin Venäjän
valmistelevan hyökkäystä Suomen alueelle ja määrättiin
rykmentit kiireellisesti rajalle. Sotatoimet alkoivat helmikuun
lopulla. Vasta maaliskuun 1. päivänä aloittivat Kalajoen
ruotusotamiehet marssinsa kohti Hämeenlinnaa. Matkaevääksi antoi
kukin ruotu miehellensä 3 leiviskää kuivaa leipää, 1,5 leiviskää
särvinainetta kuten lihaa, läskiä tai silakoita. Ankarien
pakkasten takia oli miehille annettu myös turkit ja
sarkaviitat.
Suomen armeijan ylipäällikön kenraali
Klingsporin käskystä perääntyivät suomalaiset ja ruotsalaiset
joukot nopeasti pohjoista kohti. Maaliskuun 18 päivänä tiedotti
maaherra Salon kihlakunnan asukkaille, että vihollinen lähestyi jo
läänin rajoja. Kansan olisi parasta vaihtaa omaisuutensa rahansa,
että se olisi turvassa viholliselta. Edelleen maaherra kehotti
asukkaita teurastamaan osan karjastaan ja tuomaan lihat suolattuna
Raahen kenttämakasiiniin käteistä maksua vastaan. Seuraavana
päivänä kehotettiin kansaa kuitenkin säästämään elukoitaan,
ettei se joutuisi pulaan vihollisvallan aikana. Pelättyä hyökkäystä
Savosta käsin ei tullut.
Rantatietä pitkin perääntyivät ensimmäiset Suomen armeijan joukko-osastot Kalajoelle huhtikuun 4. päivänä. Kulnev, joka johti venäläisten etujoukkoa, seurasi Suomen armeijan kintereillä ja oli Kalajoella 13. päivänä. Pari päivää myöhemmin saapui Tutskov pitäjän alueelle. Venäläiset kokivat ankaran tappion Siikajoella 18. päivänä ja Tutskov, jolla oli hiukan yli 5000 miestä, vetäytyi nyt Kalajoelle 30.4 sekä edelleen Kokkolaan. Toukokuun 5 päivänä marssi Suomen armeijan kolmas prikaati Kalajoelle jo saman päivän iltana. Kevät tulvineen ja kuraisine teineen teki lopun sotatoimista. Alue oli pelastettu vihollisvallan alaisuudesta.
Kesän
ja syyskesän aikana käytiin Etelä-Pohjanmaalla joukko taisteluita,
joiden tuloksena Suomen armeijan oli jälleen peräännyttävä.
Oravaisten verisessä taistelussa haavoittui kuolettavasti mm.
Runebergin sankarien joukkoon kuuluvat nuori ruotsalainen
tykistöupseeri kreivi Wilhelm von Schwerin. Hän kuoli Kalajoella
Matturaisen talossa syyskuun 27. päivänä klo 12 päivällä ja
haudattiin Kalajoen hautausmaahan.
Syyskuun 29. tehdyn
Lohtajan aseleposopimuksen perusteella vetäytyivät suomalaiset ja
ruotsalaiset joukot. Venäläiset olivat edeltäneiden viikkojen
suurissa taisteluissa olleet voitokkaita. Klingspor suostui lähes
venäläisten saneluratkaisuun. Sopimukseen kuitenkin pakotti
armeijassa täysin katastrofaaliseksi muuttunut punatauti- ja
lavantautiepidemia sekä huollon ongelmat. Päämaja sijoittui nyt
kolmannen suomalaisen prikaatin kanssa Kalajoelle. Klingpor jätti
lokakuun 5. päivänä ylipäällikkyyden Klerckerille ja matkusti
Ruotsiin. Lokakuun viimeisenä päivänä päättyi aselepo. Osa
Kalajoella olevasta neljännestä prikaatista lähetettiin Pulkkilaan
ja kolmas prikaati Temmekselle avustamaan Sandelsia. Kiertoliikettä
peläten Klercker vetäytyi Himangan hyvin varustetuista asemista
Kalajoelle.
”Täällä elämä oli ihanaa! Sitä täydensi
vielä se, että Kalajoki, eräänlainen kauppala ja markkinapaikka,
on tavattoman miellyttävä, vapaa ja avoin seutu. Se sijaitsee joen
molemmin puolin, joen, jonka rantoja siihen aikaan yhdisti korkea ja
kaunis puusilta. Kaikkialla nähtiin ihmisiä, kaikkialla oli elämää
ja liikettä. Elämänhalu sykki voimakkaana, hilpeä hälinä
kantautui kauaksi. Kaikki kiihotti maagillinen voima, minkä aiheutti
valmistautuminen edessä olevaan taisteluun.” Näin kirjoitti
18-vuotias vänrikki Carl Johan Ljunggren muistelmissaan tilannetta
Kalajoella ennen taistelujen alkua.
Kalajoella ollut
Adlercreutzin armeija käsitti 16 pataljoonaa, yhteensä noin 4 500
palveluskelpoista miestä, joilla oli kahdeksan 6-naulaista ja neljä
3-naulaista tykkiä. Toinen ruotsalainen prikaati, johon Ljunggrenkin
kuului, sijoittui Tyngälle sekä ensimmäinen suomalainen prikaati.
Kolme pataljoonaa Turun läänin rykmentistä ja yksi pataljoona
Uudenmaan rykmentistä Vasankariin. Joen pohjoispuolelle sillan ja
pappilan väliin asetettiin kolme tykkipatteria, joissa oli yhteensä
12 kanuunaa. Etujoukko oli Siipojoella. Sen muodosti kaksi
pataljoonaa. Toinen niistä asettui sillan korvaan suojanaan
tykkipatteri ja toinen levittäytyi pitkin joenrantaa ¾ peninkulman
alueelle Törmälästä Santapakkaan. Mankell arvioi Kalajoelle
ryhmittyneiden joukkojen vahvuuden tykkimiehiä ja ratsuväkeä
lukuun ottamatta 5 800 mieheksi.
Samaan aikaan lähti Kamenski
Kokkolasta n. 8000 miehen kanssa Lohtajaa kohti. Ihmeekseen
huomasivat venäläiset Himangan lujat varustukset tyhjiksi.
Huolimatta tuhoituista silloista ja kuraisista teistä oli Kulnev ja
marraskuun 5. päivän iltana Siipojoella. Seuraavan päivänä hän
meni joukkoineen Törmälän luona olevaa pukkisiltaa myöten joen
yli pakotettuaan suomalaiset perääntymään. Pian joutuivat
ruotsalaiset laukaustenvaihtoon kasakkapartion kanssa Tyngän
metsäpoluilla. Erään kasakan hevonen kaatui ja mies joutui
vangiksi.
Kalajoki oli joutunut toisen kerran sodan jalkoihin.
Sunnuntaina 6.11. kuului melkein yhtämittaisessa taistelujen
tuoksinassa. Kanuunoiden jyminä sekoittui kiväärituleen.
Kaikkialla oli liikettä. Rummut pärisivät ja pataljoona
kiiruhtivat hälytyspaikoilleen. Kun Suomen armeijan enemmistö oli
perääntynyt joen taakse, antoi joukkojen päällikkö kreivi Olof
von Schwerin käskyn tulipalon sytyttämisestä Etelänkylässä.
Silta pantiin myös palamaan. Talonpojat joutuivat lähtemään
tuvistaan, jotka tuota pikaa sytytettiin. Ihmisparkojen nähtiin
hoipertelevan metsään, naiset lapsi sylissään hätyyttäen karjaa
edellään. Pian oli koko kylä liekeissä. Myös kirkko syttyi
tuleen. Keskellä liekkien hävitystä, ei kanuunain pauke lakannut
hetkeksikään, eikä kiväärin rätinä lakannut kaikumasta
ilmassa. Taistelutoiminta taukosi yön ajaksi.
Seuraavana
päivän kutsuttiin toinen suomalainen prikaati Vasankarista
Pohjankylään. Nyt saapui myös Kamenski päävoimineen Kalajoelle.
Kanuunat jymisivät molemmin puolin pitkin päivää ja illalla
työnsi kumpikin armeija etuketjunsa joen rannoille. Yöllä
venäläiset kuljettivat kaksi tykkipatteria: toisen eräälle
kukkulalle kirkon länsipuolelle 1800 kyynärän etäisyydelle
ruotsalaisten oikeasta siivestä ja toisen kauemmaksi oikealle
vasenta siipeä vasten.
Marraskuun 8. päivänä lähti
Kamenski aikaisin aamulla Tyngänkylää kohti, koska hän katsoi
suoranaisen rintamahyökkäyksen mahdottomaksi. Kulnev ja Deminov
jäivät Etelänkylään. Kenraali Erikson kulki edellä. Suomen
armeijan tulitusta peläten hän ei uskaltanut kulkea joenrantaa,
vaan hänen osantonsa rämpi vyötäisiään myöten vedessä soita
pitkin Tyngälle. Siellä jotkut miehistä kahlasivat joen yli ja
ajoivat suomalaiset etuvartiot tiehensä. Joenhaarojen yhtymäkohdalle
ryhdyttiin rakentamaan lauttasiltaa. Sillä välin saapui Kamenski
kovan marssin jälkeen vastapäätä pohjoispuolella sijaitsevaan
Pitkäsenkylään jääden erään pukkisillan luo odottamaan
Eriksonin tuloa.
Seuraavana päivän käytiin viimeiset
taistelut Kalajoella. Kun viholliset olivat ylempänä suurin joukoin
ylittäneet joen, vahvisti Schwerin vasenta siipeä. Sen lähistöllä
oli puolen peninkulman mittainen suo. Ensimmäinen ruotsalainen ja
toinen suomalainen prikaati asettuivat joen ja mainitun suon väliin.
Toinen ruotsalainen prikaati oli äärimmäisenä oikealla pappilan
luona. Yksi pataljoona lähetettiin Metsäkylään. Kello 12 Kamenski
aloitti 3000 miehen voimalla rajun hyökkäyksen Suomen armeijan
vasenta siipeä vasten noin ¼ peninkulmaa sillan yläpuolella.
Joukot ryntäsivät Myllylän talon luona metsästä kohti jokea.
Tuota pikaa rakennettiin pukkisilta, jota pitkin venäläiset
vähitellen tulivat joen yli. Pian saatiin tieto, että Erikssonin
kolonna oli edennyt jo Metsäkylään ja Yppäriin. Tämä ratkaisi
asian. Suomen armeija aloitti perääntymisen: ensin keskusta ja
tykistö, sitten vasen siipi sekä lopuksi toinen ruotsalainen
prikaati oikealta. Heti aloittivat Kulnev ja Demidov tykistöllä
ankarana pommituksen. Suomen armeija poistui Kalajoen alueelta.
Kalajoen taisteluissa kaatui seitsemän henkilöä ja 9 haavoittui
vaikeasti ja kaksi lievästi.
Schwerinin polttamiskäskyssä
ei ollut mitään järkeä. Kirkko, silta ja kahdeksan taloa
rakennuksineen oli poltettu. Marraskuun 19 päivänä tehtiin
Olkijoen sopimus. Suomen armeija vetäytyi Kemijoen taakse.
Wihelm von Schwerin kuoli Kalajoella
Wilhelm von Schwerin hauta Kalajoella
Taitelija Albert Edelfeltin maalaus Wilhelm von Schwerinin kuolemasta
Taitelija Helen Schjerfbeckin maalaus Wilhelm von Schwerinin kuolemasta
Nuori Wilhelm haavoittui 14.9.1808 Oravaisissa. Sotajoukot etenivät pohjoista kohti, Tornioon saakka.
Haavoittuneita, kuten kreivi Wilhelmiä kuljetettiin mukana huonoilla kolukärryillä kuoppaisia teitä pitkin.
Wilhelm siirrettiin Oravaisista Kruunupyyhyn, sieltä Kokkolan Kaarlelan pappilaan, sieltä edelleen Kalajoelle, jossa hänen sanotaan olleen haavakuumeisena. Kreivi Wilhelm kuoli 27.9. Matturaisen talossa luutnantti von Kothen ollessa viimeiset päivät hänen vierellään. Hänet on haudattu Kalajoen kirkkomaahan
Oli
vuosi 1808. Ruotsi-Suomen armeija perääntyi pohjoista kohden
ylivoimaisen vihollisen ahdistamana. Heiltä ei kuitenkaan puuttunut
urhoollisuutta ja taistelumieltä. Pelastuakseen perääntymisen
häpeältä armeija usein ryhtyi taisteluihin, joissa voitot ja
tappiot vaihtelivat.
Suomen joukkoihin oli liittynyt
15-vuotias ruotsalaisen Salan kirkkoherran, valtiopäivämies Fredrik
von Schwerinin poika, kreivi Wilhelm von Schwerin. Isänmaan rakkaus
käski häntä keskeyttämään opintonsa ja matkustamaan Suomeen.
Hän keskeytti opintonsa Kalbergin sota-akatemiassa ja tuli
kesäkuussa 1808 kenraali von Vegensackin maihinnousujoukkojen mukana
Suomeen. Turun kaakkoispuolella olevalle Lemun niemelle nousi maihin
kenraalimajuri von Vegesackin komennossa ollut Ahvenanmaalta lähtenyt
ruotsalaisjoukko johon kuului 2600 miestä. Maihinnousu tapahtui
helposti, mutta venäläisten Turussa oleva kenraali Buxhoevden
kokosi pian ylivoimaisen joukon jonka edestä von Vegesack 20.6.
joutui palaamaan joukkoineen laivoihin, menetettyään kaatuneina,
haavoittuneina ja vankeina 216 miestä, venäläisten tappiot olivat
291 miestä.
Sotahistoria mainitsee, että Uuteenkaarlepyyhyn
tuli heinäkuun aikana yhtä mittaa laivoja Ruotsista, pääasiassa
tuotiin kai kuitenkin tarvikkeita. Joka tapauksessa Wilhelm von
Schwerin oli mukana siinä, von Vegesackin joukossa, joka elokuun
lopussa nousi maihin Kristiinan kaupungissa, yhtyen suomalaisiin ja
saavutti aluksi menestystä Nummijärvellä ja Lapväärtissä, jossa
everstiluutnantti Drufva piti puoliaan vahvempaa venäläisosastoa
vastaan, Schwerin osoitti suurta urhollisuutta.
Wilhelm itse
kertoo kirjeissään näistä ajoista näin:
"Päämajassa
Kruunupyyssä syyskuun 17 päivänä 1808.
Rakkaat
vanhempani.
Aina siitä asti kun lähdin Grisslehamnista ei
minulla ole ollut mitään paikkaa, jossa olisin voinut kirjoittaa,
sillä postikonttori seuraa aina päämajaa ja päämaja on kaukana
armeijasta. Elokuun lopulla pääsimme vihdoin meritse
Kristiinankaupunkiin. Maihinnousun suoritimme päivässä ja sen
jälkeen marssimme yöllä peninkulman matkan Lapväärttiin. Me
olimme juuri nukkumassa, kun saimme hälytyksen ja minun täytyi
kiireesti nousta lämpimästä vuoteestani. Taistelu kesti viisi tai
kuusi tuntia, mutta siellä ei tykistö päässyt mukaan. Me voitimme
venäläiset ja ajoimme heitä takaa Ömossaan (Niinisalo), joka on
kahden peninkulman päässä Lapväärtistä. Täällä me
pysähdyimme, sotajoukko marssi takaisin kaksi peninkulmaa ja
everstiluutnantti Drufva jäi Ömossaan joukoissaan 500 miestä ja
kaksi tykkiä, jotka olivat minun komennossani. Everstiluutnantti
Drufva oli saanut käskyn pitää puoliaan viimeiseen mieheen.
Nyt
meidän tilamme muuttui kurjaksi. Miehet näkivät olevansa kahden
peninkulman päässä armeijasta ja huomasivat, että heidät oli
sijoitettu venäläisten päävoimaa vastaan. Minun miesteni
kärsivällisyys loppui, he huomasivat kuinka upplantilaisia
vaihdettiin joka ilta, mutta heidän itsensä täytyi seistä
kenttävahdissa yhdeksän vuorokautta taukoamatta ja monta kertaa he,
niin kuin minäkin kastuivat, yöllä ja päivällä rankkasateessa
läpimäriksi. Vain minun hellä hoitoni esti heitä valittamasta.
Minä koetan aina käyttää ruokarahoista liikeneviä varojani
heidän hyväksensä.
"Elon, kuoleman arpaa ankaraa koh’
isketään"
Aamulla yhdeksäntenä vuorokautena kävi
vihollinen ankaraan hyökkäykseen. Minun piti nyt ensi kerran itse
astua tuleen ja ensi kerran johtaa sinne miehiäni. Minun tehtäväni
oli puolustaa paikkaa kahdella tykillä vihollisen lukuisia
haupitseja ja tykkejä vastaan. Kuinka vaikea meidän tilanteemme
olikaan! Ensimmäinen tehtävä oli helppo. Päätin heti alusta
alkaen olla tyyni ja pysyinkin tyynenä. Jälkimmäinen tehtävä oli
vaikeampi. Mieheni olivat ensi kerran taistelussa, he katselivat,
minne luodit lensivät, ja juuri ratkaisevimmalla hetkellä juoksivat
he suojien taakse. Minulla ei ollut mahdollisuutta juosta heidän
jälkeensä, vaan minun oli tehtävä tykkien luona viiden miehen
työ. Kun taistelu hiukan rauhoittui, menin, vaikka melkein
tainnoksissa väsymyksestä heidän jälkeensä ja moitin heitä
heidän pelkuruudestaan. Silloin kaikki niin kuin sytytetyt kynttilät
riensivät takaisin paikalleen.
Tässä taistelussa kaatui
väkeä niin kuin heinää. Otti kovalle ja meidän oli peräydyttävä.
Kasakat ryntäsivät kolme kertaa minun suojattomia tykkejäni
vastaan ja heittivät piikkejään, mutta minä tervehdin heitä
raehaulein ja he vetäytyivät. Tuolla tavoin jatkoimme kahakkaa
lakkaamattomassa tulessa viisi tuntia ja peräydyimme puolentoista
peninkulman päähän, jossa pysähdyimme. Siellä tuli
everstiluutnantti Drufva koko upseerikuntansa kanssa ja syleili ja
kiitti minua selittäen että olin pelastanut heidät. Väki hurrasi
ja toivotti minulle ainaista menestystä.
"Oravaisten
päivän kuin onneton"
Pian sen jälkeen jouduimme
pisimpään ja verisimpään tappeluun, jota tässä sodassa on
käyty. Se tapahtui Oravaisissa ja kesti kello kuudesta aamulla kello
yhteentoista illalla. Minä jatkoin yksinäni tykkeineni ampumista
aina puoleenpäivään asti, jolloin haavoituin. Minut piti juuri
kantaa pois, kun eräs miehistäni kertoi, että meidät oli
saarrettu. Kokosin kaikki voimani, astuin tykkihevosen selkään,
sillä omani oli ammuttu, annoin väen hurrata, asetuin
ensimmäiseksi, huusin "Toverit, seuratkaa minua", komensin
"Mars, mars" ja raivasin tien meille läpi vihollisjoukon,
joka alas painetuin pistimin otti minut vastaan. Sain vielä kolme
luotia päällystakkiini ja monet miehistäni surmattiin. Kenraalit
Adlercreutz ja Vegesack kiittivät minua mitä lämpimimmin.
Aamulla
kun minun oli mentävä ulos tutkimaan meidän asemaamme, ammuttiin
luoti minun lakkini läpi niin että minä kaaduin selälleni.
Huomasin paholaisen kiven takana, otin sotamiehenä kiväärin ja
ammuin vihollisen. Illalla hämärässä sain uuden haavan ja minut
kannettiin lähimpään kylään, jossa makasin, kunnes vihollisen
luodit tulivat sisään ikkunasta. Minun olisi täytynyt jäädä
sinne, ellei muuan jalo upseeri, jonka nimeä en vielä ole saanut
tietää, olisi ottanut minua selkäänsä ja paennut minun kanssani.
Tappiomme ovat varmaankin 2000 miestä ja 30-40 upseeria. Kenraali
Aminoff, tuo jalomielinen mies, otti minut hoitoonsa ja nyt jaksan
jotenkin hyvin. Jääkää hyvästi rakkaat. Jumaloidut vanhemmat ja
sisarukset!
Eläkää aina onnellisesti, toivoo teitä alati
rakastava poika, veli ja ystävä Wilhelm".
Yö
Kaarlelassa
Kuten kirjeestä voi päätellä, Wilhelm von
Schwerin oli tuota kirjettä kirjoittaessaan vielä kohtalaisen
hyvissä voimissa haavoittumisestaan huolimatta, muuten hän tuskin
olisi jaksanut kertoa tapauksista noin yksityiskohtaisesti. Sitä
todistaa myös kenraali Aminoffin samana päivänä kirjoittama
kirje, jonka hän on osoittanut hyvältä ystävälleen, Wilhelmin
isälle ja jossa hän mainitsee että Wilhelm on nyt, vaarat
kestettyään, Jumalankiitos, verraten hyvässä kunnossa. Jos
olosuhteet olisivat olleet toisenlaiset hän olisi saattanut
toipua.
Mutta onneton sotaretki jatkui, Adlercreuz aloitti
peräytymisen joka osaksi tapahtui epäjärjestyksessä. Syyskuun
säät saattavat Suomessa olla jo purevan kylmät, ei ole vaikea
kuvitella niitä kulkuneuvoja, joissa haavoittuneita - Wilhelmiä
muiden mukana - jouduttiin kuljettamaan: mitäpä muita ne olisivat
olleet kuin kuormaston kolukärryjä, eivätkä maantietkään
tainneet juuri nykyisiä vastata. Oravaisista Kruunupyyhyn, jossa
näyttää jonkin aikaa pysähdytyn, sitten Kokkolan seudulle, jossa
Wilhelm von Schwerin viipyi ainakin yhden yön yli Kaarlelan pappilan
vieressä olevassa pienessä punaisessa rakennuksessa, jossa siihen
aikaan sijaitsi seurakunnan apulaispapin asunto. Siinä pienessä
huoneessa häntä hoidettiin. Tuohon aikaan pappilat toimivat
kaikkialla maaseudulla ikään kuin kestikievareina, joihin
arvokkaammat kulkijat sijoittuivat. Se, että kysymys oli nimenomaan
arvohenkilöstä, hienosta vieraasta, siitähän kertoo jo
everstiluutnantti Drufvan suuhun sijoitetut sanat:
"Ja
jos tuoll’ edes ääressä tykkien,
uros vanha ois,
tulen,
ruudin tuttava turkanen
johon luottaa vois,
mutt’ ei,
viistoistias poika nyt siin
on hento ja hieno, on kreivi
Schwerin
muka vastaava patterista, -
mitä lapsista
sellaisiin!"
Kahdeksan
päivää Kalajoen pappilassa
Kuten runo ja hänen oma
kirjeensä todistavat, hänessä kuitenkin oli miehen vastus. Sen
sijaan haavoittumisen jälkeisiä vaikeita vaiheita, siirtymistä
paikasta toiseen ei nuori ruumis voinut kestää, Wilhelm sai
haavakuumeen ja kuoli Kalajoella Matturaisen talossa pari viikkoa
haavoittumisensa jälkeen. Oravaisten taistelu tapahtui 14.
syyskuuta, kirjeen hän kirjoitti 17. syyskuuta ja kuolema tuli 27.
syyskuuta. Hänen sairasvuoteensa ääressä oli loppuun saakka
kenraali Aminoffin adjutantti, luutnantti von Kothen. Hänenkin
kirjeensä Wilhelm von Schwerinin isälle Ruotsiin on säilynyt ja
siinä von Kothen kertoo näin:
"Wilhelmin viimeiset sanat
olivat: Sano terveisiä isälle ja äidille. Kiitä heitä kaikesta
hyvästä ja kiitä myöskin kenraali Aminoffia hänen
hyväntahtoisuudestaan. Minä olen pahoillani että Wilhelm ei näissä
olosuhteissa voinut saada hautajaisissaan sotilaallista kunnioitusta,
vaan minä yksin saatoin hänet hänen leposijaansa Kalajoen kirkkoon
hautaan, ihmisen viimeiseen turvapaikkaan.
Viimeiset kahdeksan
elinpäiväänsä Wilhelm makasi minun huoneessani kovassa kuumeessa
ja houri lakkaamatta, vaikka hänellä oli selviäkin hetkiä.
Silloin hän tavallisesti puhui äidistään ja toivoi olevansa
kotona kunnes kova verensyöksy, jota kesti illalla kello kahdeksasta
seuraavaan päivään kello 12, teki lopun hänen nuoresta
elämästään. Samalla saanen ilmoittaa, että vainajan tahtoa
noudattaen olen antanut pienen hopeisen taskukellon sairaan
hoitajalle, joka hoiti minun kanssani Wilhelmiä. Itse käärin
Wilhelmin hautavaatteisiin, sillä en sallinut kenenkään muun tehdä
sitä, ja kun muistan, että Wilhelmillä on sisaruksia, jotka
tahtovat saada häneltä jonkun muiston, lähetän kirjeessä kutrin
hänen hiuksiaan."
Kuningasperheen ystäviä
Von
Schwerinien suku Ruotsissa jatkui Wilhelmin veljen Filipin kautta.
Schwerinien kodissa, jossa kreivitär Elisabeth von Schwerin tällä
hetkellä on valtijattarena, on kirjaston seinällä suuri maalaus,
joka esittää Wilhelmiä jättämässä jäähyväisiä veljelleen
Filipille sotaan lähtiessään. Tietenkin kodissa on myös paljon
muuta perheestä kertovaa aineistoa, kirjallisuutta ja muotokuvia.
Mainittakoon että mm. ruotsinmaalainen kirjailija Erik Gustaf Geijer
on kirjoittanut runon nuoren urhon kunniaksi, sitä ei kuitenkaan ole
suomennettu.
Von Schwerinien perheellä on aina ollut läheiset
suhteet Ruotsin kuningashuoneeseen, niinpä, huoneiden seinillä
nähdään kuninkaallisten henkilöiden muotokuvia sekä omistuksella
varustettuja valokuvia. Kreivitär Elisabeth von Schwerinin tytär
Marianna kuuluu Ruotsin nuoren kuninkaan sekä prinsessa Christinan
lähimpään ystäväpiiriin ja niin kuningas kuin prinsessakin
vierailevat usein Schwerinien kauniissa kodissa.
Haudattu
Kalajoelle
Kalajoen
hautausmaalla kirkon vieressä tuuheiden koivujen varjossa on
vaatimaton hautakumpu. Muistokiveen, mikä on valmistunut 1903, on
koruttomasti kaiverrettu teksti: Kreivi Wilhelm von Schwerin, syntyi
1792, kuoli 1808. Schwerinin hauta on jäänyt vanhan kirkon
palamisen jälkeen rakennetun uuden kirkon alle.
Helen
Schjerbeck ja Albert Edelfelt ovat ikuistaneet Wilhelm von Schwerinin
viimeiset hetket vaikuttavin maalauksin, joista edellisen maalaus
löytyy Turun Taidemuseosta ja jälkimmäisen maalaus Ateneumin
kokoelmista.
Suomen
sota oli pääosin vaatimatonta kahakointia, joka muuttui
sankaritarinoiksi vasta runoilija Runebergin käsissä. Tätä mieltä
on mm. Turun yliopiston poliittisen historian professori Timo
Soikkanen.
Sotamiehiä kuolikin enemmän sairauksiin ja kulkutauteihin kuin
taistelukentillä. Siviiliväestö taas kärsi eniten
pakko-otoista.
Kalajoen läpi sodan osapuolet marssivat
kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen kerran perääntyvä Suomen armeija
saapui Kalajoelle huhtikuussa 1808. Omia joukkoja seurasivat
venäläisten etujoukot Jakov
Kulnevin johdolla.
Kulnevin kerrotaan majoittuneen yhdeksi yöksi Kalajoen pappilan
piispankamariin - hevosensa hän majoitti viereiseen saliin. Kulnev
on
ainoa venäläinen, jolle Runeberg
omisti
runon Vänrikki Stoolin tarinoissa. Kulnevia pidettiin
aloitekykyisenä ja rohkeana etujoukkojen päällikkönä, mutta
hänen tiedetään olleen myös juoppo. Hän kaatui taistelussa
ranskalaisia vastaan vuonna 1812 - yhden tarinan mukaan
umpihumalassa.
Siviilien
osa
Suomen
sota merkitsi talonpojille raskaita pakko-ottoja, joita
toimeenpantiin tarvittaessa väkivalloin ja uhkasakoin. Seurauksena
oli passiivinen vastarinta, joka ilmeni kuljetusten välttelynä ja
muona- ja rehuvarojen kätkemisenä. Pyhäjoen nimismies kertoi, että
”hänen
tehtävänä on kuunnella epäkohteliaitten ja osittain
nälkiintyneiden talonpoikaisvaimojen vastalauseita, kun he käyttävät
verukkeenaan köyhyyttään - etteivät he omista muuta ruokaa kuin
puiden pettua ja karjansa maitoa.” Talonpojat
joutuivat huolehtimaan myös armeijan kuljetuksista. Kalajoen
alapiirin nimismies Jaakko
Stårck siteeraa
kirjoituksessaan 1809 kalajokista todistajaa, joka kertoi kuljetusten
seurauksista omassa pitäjässä: ”Kaksi
kolmasosaa talonpojista oli ilman hevosia ja jäljellä olevista
hevosista vain puolet oli yhä kunnossa. Nimismiespiirin
kestikievarissa ei ollut näkynyt hevosia viikkokausiin. Pelloilla
hän näki vaimojen ja lasten vetävän auroja.”
Myös
Venäjän armeija otti osan elintarvikkeista ja rehuista
paikallisilta. Venäläisten ylipäällikkö Buxhoevden
kertoo
raportissaan syyskuussa 1808…”myönnän,
että meidän on ollut pakko ravita joukkoja maan
kustannuksella…olisin toivonut pystyväni jotenkin korvaamaan
asukkaille kaiken sen, minkä he ovat kärsineet, sillä riiston
seuraukset ovat olleet väistämättömät…”
Todennäköisesti
ruotsalaisille voitokkaan Siikajoen taistelun rohkaisemina kokoontui
toukokuun vaihteessa Kalajoen, Himangan ja Lohtajan alueilta 200-300
miestä seipäin, puukoin, viikattein ja hyljepyssyin aseistettuna
tarjoten apua ylipäällikkö Klingsporille.
Sodan
johto ei kuitenkaan ymmärtänyt sissisodan mahdollisuuksia.
Päinvastoin, rahvaan sekaantuminen sotaan nähtiin pelkkänä
häiriötekijänä.
Syyskuussa 27. päivä Kalajoella
haudattiin Runebergin
runon
viisitoistavuotias sotasankari, Oravaisten taistelussa 14. syyskuuta
haavoittunut Svean tykistörykmenttiä edustanut komentaja,
aliluutnantti ja kreivi Wilhelm
von Schwerin.
Kaarlelan pappilan kautta Kalajoelle Matturaisen taloon kuljetettu
von Schwerin kuoli ”kenttätautiin” ja taistelussa saamiinsa
vammoihin. Alkuperäinen hautapaikka on jäänyt nykyisen kirkon
alle. Hautamuistomerkki kirkon viereen pystytettiin vasta
sortovuosien aikaan 1903.
Syyskuun 29. päivänä solmitun
Lohtajan aselevon jälkeen ruotsalaisten päämaja sijoittui
Kalajoelle. Samana päivänä ylisotakomissaari Fredrik
Nyberg,
jonka tehtävänä oli huolehtia armeijan hyvinvoinnista, kirjoitti
eversti Sandelsille Roukalan kestikievarista ja raportoi armeijan
tilasta: ”Armeijan
tila on monessa suhteessa valitettava ja sitä surullisempi, mitä
ylemmäksi sen asemat siirtyvät näissä erämaissa.”
Aselevon
päätyttyä lokakuun lopussa kenraali af
Klerckerin johtama
armeija peräytyi Kalajoelle jättäen etuvartion Siiponjoelle.
Armeija oli tässä vaiheessa hajoamistilassa, Hårdstedt
puhuu
huoltokatastrofista, kolmasosa miehistä oli sairaana ja muonavarat,
vaatetus ja lääkintäolot olivat järkyttävällä
tolalla.
Kalajoen
taistelu
Kalajoen
tapahtumista on säilynyt päiväkirjamuotoinen aikalaiskuvaus. Nuori
Västmanlannin rykmentin vänrikki Carl
Johan Ljungren kuvaa
saapumista Kalajoelle 27. lokakuuta: ”Rykmenttimme
majoitettiin Pohjankylään, erityisesti minua onnisti majapaikan
suhteen, joka oli jonkinlainen herraskartano. Minulle osoitettiin iso
valoisa kalustettu kulmahuone, sain hyvän sängyn ja muut kauan
kaivatut mukavuudet. Nuori ja vieraanvarainen emäntä puhui ruotsia
ja toivotti meidät sydämellisesti tervetulleeksi. Täällä elämä
oli ihanaa! Kalajoki, eräänlainen kauppala ja markkinapaikka, on
tavattoman miellyttävä, vapaa ja avoin seutu. Se sijaitsi joen
molemmin puolin, jonka rantoja yhdisti korkea ja kaunis puusilta.
Kaikkialla oli ihmisiä, elämää ja liikettä. Elämänhalu sykki
voimakkaana, hilpeä hälinä kantautui kauaksi. Valmistautuminen
tulevaan taisteluun kiihotti maagisella voimallaan
kaikkia.”
Kalajoelle
saapunut Adlercreutzin
armeija
käsitti 16 pataljoonaa ja 4500 miestä. Ruotsalaisia komensi Wilhelm
von Schwerinin setä,
eversti, kreivi Adolf
Ludvig von Schwerin. Sunnuntaina
6. marraskuuta armeijan etuasema joutui peräytymään Siiponjoelta
Kulnevin
johtamien
venäläisten tieltä. Osa joukoista jäi Kalajoen eteläpuolelle,
osa peräytyi pohjoisrannalle sillan ja pappilan välille. Ljungrenin
prikaati
asettui Tyngälle ja yksi prikaati sijoitettiin
Vasankariin.
Sunnuntaina taistelut jatkuivat lähes tauotta.
Alakynteen joutunut Suomen armeijan komentaja von
Schwerin antoi
epätoivoisen käskyn sytyttää Etelänkylä palamaan, samoin silta.
Ljungren
kirjoittaa
päiväkirjaansa: ”Minkälaiseen
kauheaan tilanteeseen tällainen harkitsematon päätös johti
kyläläiset, ei tullut hyvinvoivan herra komentajan mieleen. Eihän
hänellä ollut keittiötä sillä puolen kylää! Päätös lykkäisi
vain muutamalla päivällä väistämätöntä. Että monen perheen
elämä tuhoutuisi, oli sivuseikka, ei pohtimisen arvoista.
Talonpojille ei annettu aikaa pelastaa omaisuuttaan, vaan heidän
täytyi suinpäin paeta kodeistaan, jotka sytytettiin välittömästi.
Ihmisparat kompuroivat metsään, miehet kantaen vuodevaatenyyttejä,
naiset lapsi sylissään hätyyttäen karjaa edellään. … Puinen
kirkko, joka oli eteläpuolella kylää syttyi myös tuleen, joka
levisi nopeasti ylöspäin heittäen lieskoja korkeista ikkunoista
sytyttäen myös tornin.”
Taistelut
päättyivät 9. marraskuuta venäläisten ylitettyä Kalajoen 3000
miehen voimalla Myllylän talon luona Pitkäsenkylällä. Samana
iltapäivänä ruotsalaiset aloittivat peräytymisen Pyhäjoelle
venäläiset kannoillaan. Omien joukkojen menetykset Kalajoen
taistelussa oli 7 kaatunutta, 9 vaikeasti ja 2 lievästi
haavoittunutta. Etelänkylässä oli kirkon ja sillan lisäksi
tuhoutunut 8 taloa ulkorakennuksineen: Samuli, Niilo, Luukas ja
Jaakko Junnikkalan, Erkki Heusalan kestikievari, Simo ja Pekka
Heusalan ja Lauri Saaren talot. Taiteluista muistuttaa edelleen
pappilan ullakolla olevat kuulan jäljet.
Palanut
kirkkorakennus
Suomen
sodassa poltettu kirkkorakennus oli valmistunut vuonna 1781.
Piirustukset oli laatinut Tukholman yli-intendentinviraston johtaja
Carl
Fredrik Adelcrantz (1716-1796),
varhaiskustavilaisen tyylikauden keskeinen arkkitehtuurivaikuttaja.
Kirkon palossa menetetty omaisuus käy ilmi 9. tammikuuta 1809
laaditusta pöytäkirjasta. Kirkosta oli jäljellä ainoastaan
kivijalka ja sakariston alla ollut holvattu kellari. Tuhoutuneeseen
irtaimistoon kuului mm. Tukholmassa valmistettu tamminen
saarnastuoli, viisi messinkistä kattokruunua, punainen,
hopeabrodeerauksin koristeltu samettinen messukasukka, 30 kannun
vetoinen, raudoitettu tamminen viiniastia, suomenkielinen raamattu,
kaksi taulua, toinen pääovien yläpuolella ollut kultakehyksinen
Kustaa
III:n nimitaulu
ja toinen, joka esitti kuningasta puhumassa säädyille. Palossa
tuhoutui myös kirkkoa vanhempi kellotapuli kaksine kelloineen,
vuonna 1801 rakennettu ruumishuone ja kirkkotarhan ympärillä ollut
katoksellinen hirsiaita. Tapulin mukana tuhoutui myös suuri määrä
lähiseudun asukkaiden sinne varastoimaa viljaa ja muuta irtainta
omaisuutta.
Suomen sodan jälkeen Ruotsin yli-intendentinviraston
korvasi suomalainen intendentinkonttori. Viraston tuli korvauksetta
laatia kirkkojen ja tapulien piirustuksia, jos seurakunta ei niitä
pystynyt hankkimaan. Ensimmäiseksi intendentiksi nimitettiin
italialaissyntyinen arkkitehti Charles
Bassi (1772-1840).
Toiseksi arkkitehdiksi, konduktööriksi, tuli suomalaissyntyinen
Anton
Wilhelm Arppe. Bassin ja Arppen tehtäväksi
tuli sodan tuhojen korjaaminen ja uusien julkisten rakennusten
suunnitteleminen. Kirkon ja tapulin lisäksi myös Kalajoen uuden
sillan suunnitelmat olivat Arppen
ja Bassin käsialaa.
Kalajoen
emäseurakunnan pappila Jokela ja Malmbergin tupa
Kalajoen pohjoisrannalla aivan valtatie kahdeksan kupeessa sijaitsee Jokelan pappila, mikä toimi Kalajoen emäseurakunnan pappilana. Se on ollut nykyisellä paikallaan Kalajoen äärellä jo 1600-luvun alkuvuosista lähtien. Kalajoen varressa kristillistä asutusta oli jo 1200-luvulla.
Ensimmäiset maininnat Kalajoen seurakunnasta löytyvät vuodelta 1525: kerrotaan, että Kalajoen Tyngän kylälle oli rakennettu kappelikirkko. Seurakunta käsitti tuolloin koko Kalajokilaakson aina Haapajärveä ja Reisjärveä myöten. Monien muiden pitäjien tavoin Kalajoki kuului aluksi kirkollisen aluejaon hahmottuessa näillä seuduin Salon suureen emäseurakuntaan. Rannikkosijainnin ja Ruotsi valtapyrkimysten vuoksi Kalajoen asukasluku kasvoi jo varhain siinä määrin, että jo vuonna 1525 Kalajoesta muodostettiin kappeliseurakunta ja 1540 itsenäinen laaja seurakunta, johon kuului kahdeksan nykyistä pitäjää.
Kalajoen emäseurakunta oli tässä koossa aina 1800-luvulle asti, jolloin kappeliseurakunnat yksi toisensa jälkeen itsenäistyivät omiksi kirkkoherrakunnikseen.
Aleksanteri I vieraili Kalajoella
Isonvihan jälkeen Jokelan pappilan umpipihan rakennukset olivat heikossa kunnossa. Päärakennus purettiin 1751. Seuraavana vuonna rakennettu pappila paloi 1700-luvun lopulla. Vuonna 1802 valmistuneessa komeassa masardikattoisessa päärakennuksessa oli alun perin sali ja seitsemän kamaria, keittiö, eteinen ja kaksi vinttikamaria. Jokelan pappila on yksi harvoista kustavilaisen ajan pappilarakennuksista maassamme. Suomen sodan aikana pappilaan majoittui venäläisten sotapäällikkö Kulnev ja Venäjän keisari Aleksanteri I vieraili pappilassa 1819. Jakov Petrovits Kulnev kävi vuoden 1808 kuluessa ainakin kolme kertaa Kalajoella majoittuen huhtikuun lopulla yhdeksi yöksi Kalajoen pappilaan. Hän nukkui piispankamarina tunnetussa huoneessa ja piti hevostaan viereisessä suuressa salissa. Pappilan ullakolta löytyy jälkiä venäläisten tykin ammuksista, jotka osuivat rakennuksen katon rajaan marraskuussa 1808, jolloin Kalajoella käytiin lyhyt, mutta kiivas taistelu.
Parrakkaalla kasakkaeverstillä oli silmää myös naiskaudelle, mutta ainakin Pyhäjoella hän tuli torjutuksi ruustinna Susanna Magdalena Schroderuksen toimesta. Tyylilleen ominaisesti papin rouvan syliinsä kaapannut Kulnev sai maistaa raikuvan korvapuustin, minkä jälkeen hän herrasmiehenä vetäytyi ja pyysi anteeksi. Kulnev on ainoa venäläissotilas, joka on saanut oman runonsa Vänrikki Stoolin tarinoihin.
Kun iltaa viel on hetkinen ja huvitusta muisto suo,
ma Kulnevista juttelenlie sulle tuttu tuo.
Sep´oli vasta kansan mies, hän elää ja kuolla ties
mies parhain missä taisteltiintai maljaa maisteltiin.
Hän harras myös ol` lempimään
nopeesti kullan valitsi,
tulesta tuskin pääsikään, niin tanssit toimitti.
Yön sitten armasteltuaan
hän kengän riisui kullaltaan
ja viiniä sen täynnä toi
ja lähtömaljan joi.
Niilo Kustaa Malmberg ja Malmbergin tupa
Kolmetoistavuotiaana 1819 Niilo Kustaa Malmberg lähetettiin kouluun Raahen pedagogioon ja sieltä kolmen vuoden opiskelun jälkeen 1822 Oulun triviaalikouluun. Oulun palon jälkeen samana vuonna koulu siirrettiin Raaheen. Kasvatusisän tultua valituksi Laihian kappalaiseksi Niilo Kustaa Malmbergin koulu vaihtui jälleen. Hänet kirjoitettiin oppilaaksi Vaasan triviaalikouluun. Täältä hän valmistui ylioppilaaksi vuonna 1827. Jo saman vuoden kesällä hän kirjoittautui Turun akatemiaan ja ryhtyi opiskelemaan teologiaa.
Opiskelut keskeytyivät Turun palon vuoksi 1827 ja saattoivat jatkua vasta syksyllä 1828 Helsingissä, johon yliopisto siirtyi välivuoden Niilo Kustaa Malmberg oli kotiopettajana Ruoveden Ritoniemen kartanossa kapteeni E. G. von Enehjelmin perheessä. Ruovedellä hän tutustui tulevaan puolisoonsa Ruoveden kirkkoherran tyttäreen.
Hänen palattuaan Helsinkiin opinnot keskeytyivät jälleen, koska Pietarin Pyhän Kolminaisuuden ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra E. G. Ehrström oli pyytänyt yliopistoa suosittelemaan hänelle sijaista hänen sairautensa ajaksi. Tämä elämänvaihe oli Niilo Kustaa Malmbergin myöhempää elämää ajatellen käänteentekevä.
Pietarissa hän tutustui evankeliseen liikehdintään, jonka juuret olivat Keski-Euroopassa vaikuttaneessa katolisessa herätysliikkeessä. Sen keskeinen vaikuttaja oli pastori Martin Boos (1762–1825). Tästä herätyksestä Niilo Kustaa Malmberg sai kipinän sydämeensä, niin että hänen saamansa synnyttivät laajan herätyksen jo hänen Pietarin aikanaan. Tämä johti myös hänen karkottamiseensa Pietarista 1829.
Helsingissä Niilo Kustaa Malmberg jatkoi opintojaan, ja hänet vihittiin papiksi Turussa 11.6.1830. Hänet määrättiin Kalajoen kirkkoherran tohtori Frosteruksen apulaiseksi. Kalajoen emäseurakuntaan kuuluivat tällöin Alavieskan, Ylivieskan, Pidisjärven (Nivala), Haapajärven ja Sievin kappelit sekä Reisjärven ja Raution saarnahuonekunnat. Tämä elämänvaihe johdatti hänet tuntemaan Pyhäjärven kappalaisen Jonas Laguksen. Ystävyys hänen kanssaan oli merkittävä tulevia herätyksiä ajatellen.
Kalajoen alue nousi 1830-luvulta lähtien yhdeksi herännäisyyden merkittävistä keskuspaikoista. Jonas Lagus valittiin 1828 Ylivieskan kappalaiseksi ja Niilo Kustaa Malmberg kaksi vuotta myöhemmin kirkkoherran apulaiseksi Kalajoelle. Malmberg herätti suurta huomiota heti tulosaarnallaan. Vähitellen herätysliike sai niin huomattavat mittasuhteet, että huolestuneet viranomaiset katsoivat tarpeelliseksi haastaa mielenrauhansa häiritsijät käräjille. Jokelan pappilan miespihassa on itäpuolella ns. Malmbergin tupa ja piispantupa ja länsipuolella pakaritupa ja arentaattorin tupa. Niilo Kustaa Malmberg asui hänen mukaansa nimetyssä tuvassa 1830-1833. Hän oli Pohjanmaan herätysliikkeen keskeisin hahmo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti